Η Ευρώπη μετατρέπεται σε θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων, αντιμετωπίζει έναν από τους πιο δύσκολους χειμώνες, τόνισε ο Βαγγέλης Μαρινάκης, πρόεδρος και ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp, από το βήμα του Economist, θέτοντας τους πάντες προς των ευθυνών τους.
Χωρίς να παραβλέπει τα κακώς κείμενα που εμποδίζουν την Ευρώπη να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων, με τη διορατικότητα και την αποφασιστικότητα που χαρακτηρίζει όσους αφήνουν το στίγμα τους στο επιχειρείν, φώτισε το μονοπάτι που πρέπει να ακολουθήσει η Ευρώπη, έστω και την ύστατη στιγμή, για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις.
Η ναυτιλία δείχνει τον δρόμο, τόνισε, μιλώντας για ένα πράσινο μέλλον και την πράσινη επανάσταση την οποία η ελληνική ναυτιλία, με την Capital στους πρωτεργάτες, έχει ήδη ξεκινήσει.
O κ. Μαρινάκης ανέδειξε τον καταλυτικό ρόλο που παίζει η ναυτιλία στην αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης με τη μεταφορά LNG την ώρα που η Ρωσία εκβιάζει με τον αγωγό Nord Stream 1, αλλά και στην πράσινη μετάβαση. Ο κ. Μαρινάκης προειδοποιώντας πως προμηνύεται ένας από τους δυσκολότερους χειμώνες, η Ευρώπη βρέθηκε απροετοίμαστη μπροστά στην ενεργειακή κρίση.
Η ομιλία του Βαγγέλη Μαρινάκη
Η Ευρώπη αντιμετωπίζει έναν από τους πιο δύσκολους χειμώνες.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έγινε ο καταλύτης που μας βοήθησε να συνειδητοποιήσουμε τις προκλήσεις με τις οποίες είμαστε αντιμέτωποι:
– προκλήσεις που έχουν να κάνουν με τη συλλογική ασφάλεια, την ειρήνη και τη σταθερότητα και πώς θα αντιμετωπίσουμε το γεγονός ότι εξαιτίας της ρωσικής επιθετικότητας, η Ευρώπη μετατρέπεται σε θέατρο πολεμικών επιχειρήσεων,
– προκλήσεις που έχουν να κάνουν με την αποφυγή συνθηκών ενεργειακής φτώχειας και κοινωνικής κρίσης.
– και προκλήσεις που έχουν να κάνουν με τη μείωση της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
Και είναι αλήθεια ότι η Ευρώπη έχει επιδείξει έλλειψη προετοιμασίας: τόσο σε σχέση με την ύπαρξη στρατηγικής για να αποτρέψει την επιθετικότητα και τον πόλεμο όσο και σε σχέση με την αντιμετώπιση πιθανών ενεργειακών κρίσεων.
Όμως, πιστεύω ότι η Ευρώπη μπορεί ακόμα να σταθεί στο ύψος των προκλήσεων.
Πάρτε για παράδειγμα την ενέργεια. Υπήρξε μια τεράστια προσπάθεια για την αντικατάσταση του ρωσικού φυσικού αερίου με LNG, αφού συνειδητοποιήσαμε ότι το να έχουμε αγωγούς από έναν μόνο πάροχο είναι επισφάλεια και τελικά παγίδα.
Γι’ αυτό προσπαθήσαμε να βοηθήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο στη μεταφορά LNG, ακόμη και πριν από τη διακοπή της παροχής φυσικού αερίου που προκλήθηκε από τον πόλεμο.
Η ναυτιλία προσφέρει έναν αξιόπιστο, ευέλικτο και αποτελεσματικό τρόπο μεταφοράς LNG όπου αυτό χρειάζεται και χωρίς τα γεωπολιτικά, τεχνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα που συνοδεύουν τα μεγάλης κλίμακας έργα κατασκευής αγωγών.
Και είμαστε περήφανοι που η ελληνική ναυτιλία είναι σήμερα ηγετική δύναμη στη μεταφορά LNG.
Σχεδόν ένα στα έξι πλοία μεταφοράς LNG που κατασκευάζονται σήμερα στον κόσμο θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.
Η συνολική επένδυση στην κατασκευή νέων LNGC από Έλληνες πλοιοκτήτες είναι περίπου 30 δισεκατομμύρια δολάρια, 160 πλοία συνολικά, μια τεράστια επένδυση.
Η Capital επένδυσε περισσότερα από 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε LNGC τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Αυτό δείχνει το πόσο σοβαρά παίρνουμε το έργο της μείωσης της εξάρτησης της Ευρώπης από έναν μόνο προμηθευτή και έτσι δίνουμε τη δυνατότητα να απαντήσει η Ευρώπη στον τρέχοντα ενεργειακό εκβιασμό που δέχεται από τη Ρωσία.
Οι αυξημένες επενδύσεις σε υποδομές LNG στην Ευρώπη είναι σήμερα η μόνη λύση για μια Ευρώπη λιγότερο εξαρτημένη ενεργειακά. Mέχρι να υλοποιηθεί ένα νέο κύμα έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Και ταυτόχρονα αυτό είναι ένα βήμα προς ένα πιο πράσινο μέλλον, γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι το φυσικό αέριο είναι το κρίσιμο «καύσιμο μετάβασης» σε κάθε σοβαρή προσπάθεια απαλλαγής από τον άνθρακα.
Η επένδυση σε υποδομές LNG είναι τώρα μια πολύ καλύτερη λύση από την επιστροφή στην αυξημένη χρήση άνθρακα και λιγνίτη, ορυκτών καυσίμων με σημαντικά χειρότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Όμως, φυσικά η πρόκληση της πράσινης μετάβασης δεν περιορίζεται στην αυξημένη χρήση φυσικού αερίου.
Το πιο εύκολο πράγμα θα ήταν να έρθουμε εδώ και να πούμε: Η ναυτιλία δεν είναι ο τομέας που συνεισφέρει περισσότερο στην κλιματική αλλαγή και στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Παράγει μόνο το 3% των αερίων του θερμοκηπίου, παρόλο που αναλάμβάνει το 80% των παγκόσμιων μεταφορών.
Αλλά στη ναυτιλία νοιαζόμαστε για την κλιματική αλλαγή. Ειδικότερα στην ελληνική ναυτιλία.
Εξάλλου όταν συζητάμε για την κλιματική αλλαγή δεν μιλάμε για το μακρινό μέλλον.
Μιλάμε για μεγάλα τμήματα του πλανήτη που θα καταστούν ακατοίκητα μέχρι το 2050, εκτός αν λάβουμε επείγουσα δράση σήμερα.
Μιλάμε για περιοχές – συμπεριλαμβανομένων των μικρών νησιωτικών εθνών – που θα καλυφθούν από νερό.
Μιλάμε για μαζική κλιματική μετανάστευση.
Μιλάμε για μεγάλη αναστάτωση και προβλήματα στη γεωργία.
Μιλάμε για μια παγκόσμια κρίση, τη μεγαλύτερη που έχει αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα στη σύγχρονη εποχή
Η Ελλάδα μπορεί να συνεισφέρει σημαντικά, γιατί ελέγχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο που περιλαμβάνει:
Το 34% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς αργού πετρελαίου
Το 24% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς ξηρού φορτίου
Το 19% του παγκοσμίου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG).
Το 19% των παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου
Το 11% των παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγραερίου (LPG).
Το 8% των παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων
Όμως, με το μεγάλο μέγεθος έρχεται και η μεγάλη ευθύνη.
Υπάρχουν πολλοί στη ναυτιλιακή βιομηχανία που βασικά θέλουν απλώς να «κερδίσουν περισσότερο χρόνο». Να επιτύχουν περισσότερες εξαιρέσεις για την ναυτιλία. Να αναβάλλουν τη μετάβαση στην Πράσινη Ναυτιλία.
Όμως πρέπει να πάμε στην αντίθετη κατεύθυνση.
Να επιταχύνουμε την Πράσινη Επανάσταση που χρειάζεται η Ναυτιλία.
Να επιταχύνουμε την έρευνα για καύσιμα χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα, από τα βιοκαύσιμα έως τις κυψέλες καυσίμου με χρήση αμμωνίας.
Με αυξημένες επενδύσεις σε συστήματα καθαρισμού καυσαερίων και σε όλες τις μορφές βιώσιμης ναυτιλίας.
Να καταστήσουμε τη βιωσιμότητα αναπόσπαστο μέρος της ναυτιλίας.
Στην Capital έχουμε κάνει όλα τα δυνατά βήματα για να είμαστε μέρος της Πράσινης Επανάστασης στη Ναυτιλία:
– Η Capital συμμετέχει σε ένα μεγάλο ερευνητικό ναυτιλιακό έργο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ShipFC, που εξετάζει τη μετατροπή ενός πλοίου της ποντοπόρου ναυτιλίας ώστε να λειτουργεί με κυψέλες καυσίμου με χρήση αμμωνίας.
– Η Capital και ο Lloyd’s Register (LR) δοκιμάζουν τη χρήση βιοκαυσίμων σε ένα νέο πιλοτικό έργο στο πλαίσιο της έρευνας της ναυτιλιακής βιομηχανίας για καύσιμα χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών άνθρακα σύμφωνα με τους στόχους μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) του ΙΜΟ. Το πρόγραμμα θα δοκιμάσει μείγμα καυσίμων με βιοκαυσιμα στο δεξαμενόπλοιο Apollonas που διαχειρίζεται η Capital. Ένα τανκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου χωρητικότητας 300 χιλιάδων τονων DWT
– Η Capital συμμετέχει σε ομάδα κορυφαίων εταιρειών στις θαλάσσιες μεταφορές που διερευνούν τι πραγματικά συμβαίνει με τη χρήση αμμωνίας (NH3) ως ναυτιλιακού καυσίμου, εστιάζοντας στα ζητήματα ασφάλειας που πρέπει να αντιμετωπιστούν με επικεφαλής την Bureau Veritas Solutions Marine & Offshore.
– Η Capital είναι μέλος της Clean Shipping Alliance 2020, η οποία στοχεύει να προσφέρει υποστήριξη και εκπαίδευση σχετικά με τη χρήση και την αποτελεσματικότητα των Συστημάτων Καθαρισμού Καυσαερίων, προκειμένου να συμβάλει στην επίτευξη κοινών περιβαλλοντικών πρωτοβουλιών και πρωτοβουλιών βιωσιμότητας στους κλάδους της εμπορικής ναυτιλίας και της κρουαζιέρας.
Αυτά είναι μερικά μόνο παραδείγματα, που δείχνουν πόσο σοβαρά αντιμετωπίζουμε την πρόκληση της απαλλαγής από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Και είμαστε πρόθυμοι να επενδύσουμε ακόμη περισσότερους πόρους προς αυτή την κατεύθυνση.
Ωστόσο, η μετάβαση στην Πράσινη Ναυτιλία είναι κάτι που χρειάζεται στήριξη και κινητοποίηση πόρων. Είναι σημαντικό η Ευρωπαϊκή Ένωση να υποστηρίξει ακόμη περισσότερο αυτή τη μετάβαση χρηματοδοτώντας την έρευνα και επίσης χρηματοδοτώντας νέες επενδύσεις.
Είναι σημαντικό ο τραπεζικός τομέας να δώσει προτεραιότητα στη χρηματοδότηση έργων «Πράσινης Ναυτιλίας. Είναι επιτακτική ανάγκη το ρυθμιστικό πλαίσιο της παγκόσμιας ναυτιλίας να λειτουργεί ως κίνητρο για τη μετάβαση προς βιώσιμες και φιλικές προς το περιβάλλον μορφές ναυτιλίας. Και φυσικά αυτό δημιουργεί επίσης πολλές νέες θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης.
Και αυτός είναι ένας τρόπος για να αποδείξει η Ευρώπη ότι μπορεί να μετατρέψει την υποτιθέμενη αδυναμία της, δηλαδή το γεγονός ότι δεν διαθέτει τα αποθέματα ορυκτών καυσίμων που έχουν άλλες περιοχές, σε δύναμη.
Το μέλλον του πλανήτη δεν ανήκει σε αυτοκρατορίες που χρηματοδοτούν πολέμους εκμεταλλευόμενες τη συνεχιζόμενη εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα.
Ανήκει στις δημοκρατίες που επενδύουν σε καθαρότερες πιο πράσινες τεχνολογίες, επιταχύνουν την Πράσινη Μετάβαση και βρίσκουν τρόπους για να σχεδιάσουν συλλογικά ένα βιώσιμο μέλλον.
Η ναυτιλία βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου εμπορίου. Είναι η σύνθετη ζωτική δραστηριότητα που διασφαλίζει ότι τα αγαθά φτάνουν στον προορισμό τους, ότι οι χώρες μπορούν να εξάγουν, ότι οι κοινωνίες μπορούν να ευημερήσουν, ότι οι άνθρωποι μπορούν να απελευθερωθούν από τη φτώχεια. Είναι η βασική υλική υποδομή της παγκοσμιοποίησης. Αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος των αλυσίδων εφοδιασμού που συντηρούν τον τρόπο ζωής μας.
Και αν μέχρι τώρα η ναυτιλία ήταν μέρος του προβλήματος της υπερθέρμανσης του πλανήτη και μιας επικείμενης κλιματικής καταστροφής, τώρα έχει την ευκαιρία να είναι μέρος της λύσης!
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις