Η ελληνική οικονομία κατά το β’ τρίμηνο του 2021 παρουσίασε έντονη ανάκαμψη ύψους 16,2% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020, όπου λόγω της έξαρσης της πανδημίας του COVID-19 το ΑΕΠ είχε συρρικνωθεί κατά -13,9% σε ετήσια βάση. 

Η αξία του ΑΕΠ επανέρχεται στα επίπεδα του 2019 το β’ τρίμηνο του 2021, δίνοντας βάση στις εκτιμήσεις ότι το ΑΕΠ μέχρι το τέλος του έτους θα κινείται κοντά στα προ πανδημίας επίπεδα. Τα σημαντικά έσοδα από τον τουρισμό το γ’ τρίμηνο αναμένεται να επηρεάσουν θετικά τον ρυθμό ανάπτυξης του έτους, ο οποίος ήδη στο 1ο εξάμηνο ανήλθε στο 7,0%. 

Ταυτόχρονα, η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, η καλή πορεία στη βιομηχανία, το εμπόριο και την οικοδομική δραστηριότητα και η βελτίωση στην αγορά εργασίας, παρά τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις φαίνεται να στηρίζουν μια πορεία της ελληνικής οικονομίας καλύτερη των αρχικών εκτιμήσεων. 

Το ελληνικό Δημόσιο προχώρησε την 01.09 για πρώτη φορά, σε ταυτόχρονη επανέκδοση δύο ομολογιακών τίτλων, αντλώντας συνολικά €2,5 δισεκ.. Τέλος, η "Scope Ratings” στις 10.09 αναβάθμισε τη πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας σε "ΒΒ+” από "ΒΒ”, με σταθερό “outlook” και η “DBRS” στις 17.09 σε ΒΒ από BB (low), με θετικό “outlook ”.

Διεθνείς Εξελίξεις

H EKT αποφάσισε να προχωρήσει στο δ’ τρίμηνο σε μέτρια μείωση των αγορών του προγράμματος ΡΕΡΡΡ σε σύγκριση με το αυξημένο μέγεθός τους κατά το β’ και γ’ τρίμηνο. 

Σύμφωνα με τις πρόσφατες μακροοικονομικές εκτιμήσεις της, η ενίσχυση του πληθωρισμού εκτιμάται κυρίως ως παροδική, καθώς ο πληθωρισμός εκτιμάται στο 1,5% το 2023 (2021: 2,2%) αποκλίνοντας από τον συμμετρικό στόχο του 2,0%. Παράλληλα, αναθεώρησε ανοδικά τις εκτιμήσεις της για το ρυθμό ανάπτυξης του 2021 στο 5%. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλειοψηφία των πρόδρομων οικονομικών δεικτών παραμένει πολύ υψηλά.

Στις ΗΠΑ, η FED διαφαίνεται ότι θα προχωρήσει σχετικά σύντομα στην έναρξη του tapering εντός του 2021 με προοπτική να το ολοκληρώσει στα μέσα του 2022. Μέχρι τα τέλη του 2024 η FOMC διαβλέπει έξι τουλάχιστον αυξήσεις του παρεμβατικού επιτοκίου. 

Παρότι οι πρόδρομοι επιχειρηματικοί δείκτες διατηρούνται υψηλά, προβληματισμός προκύπτει από το ότι ο πρόδρομος δείκτης για τον καταναλωτή (Consumer Sentiment Index του University of MIchigan) παραμένει σε σχετικά υποτονικό επίπεδο, λόγω του υψηλού πληθωρισμού και των αυξημένων κρουσμάτων του covid.

Στην Κίνα, τα πρόσφατα στοιχεία καταδεικνύουν έντονη επιβρά-δυνση του ρυθμού επέκτασης της οικονομικής δραστηριότητας.