Στο θέμα του τουρισμού και του υπερτουρισμού αλλά και στην εκτός σχεδίου δόμηση αναφέρθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σε εκδήλωση στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Reimagine Tourism in Greece», στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Ο Πρωθυπουργός είχε συζήτηση με τον διευθυντή της εφημερίδας «Καθημερινή», Αλέξη Παπαχελά.

Αναφερόμενος στον υπερτουρισμό, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Όχι η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα, αντιμετωπίζει ζητήματα μεγάλης συγκέντρωσης τουριστών σε συγκεκριμένους, λίγους προορισμούς, λίγους μήνες το χρόνο – Αλλά δεν έχει τέτοιο πρόβλημα και δεν πρέπει να αποκτήσει (…) Σε κάποια νησιά του Αιγαίου κάποιους μήνες το χρόνο αρχίζουμε να έχουμε προβλήματα εξυπηρέτησης τουριστών λόγω υποδομών (…) Το ερώτημα είναι αν θέλουμε περισσότερους επισκέπτες ή αν θέλουμε επισκέπτες που να δαπανούν περισσότερα χρήματα», είπε ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος στον υπερτουρισμό.

Ακόμα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Μας ενδιαφέρει περισσότερο να κάνουμε ρεκόρ στα έσοδα, το οποίο συνδέεται με τις αφίξεις (…) Θέλουμε περισσότερες επενδύσεις σε ποιοτικό – βιώσιμο τουρισμό (…) Να διαχωρίσουμε τις υποδομές σε αυτές εθνικής εμβέλειας και σε αυτές που εξαρτώνται από την τοπική αυτοδιοίκηση. Σήμερα έχουμε πολύ σύγχρονα αεροδρόμια (…)».

Για την πρόβλημα με την ανοικοδόμηση σε ορισμένα νησιά των Κυκλάδων, σημείωσε ανάμεσα σε άλλα: «Έχουμε απαγορεύσει την έκδοση νέων οικοδομικών αδειών σε Μύκονο και Σαντορίνη (…) Οι πιέσεις που ασκήθηκαν μπορεί να είναι αντιπαραγωγικές για το ίδιο μας το προϊόν. Αναγκαζόμαστε να παρέμβουμε όποτε χρειάζεται, γι’ αυτό έγινε κι αυτό που έγινε με την κρουαζιέρα (…)».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε επίσης ότι θα μπουν σταδιακά περιορισμοί στη δόμηση, με βάση πάντα τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. «Η εκτός σχεδίου δόμηση δημιουργεί προβλήματα... Θα μπουν περιορισμοί και καλώς θα μπουν» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά τις υποδομές, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέφερε: «Να διαχωρίσουμε τις υποδομές σε εθνικής εμβέλειας και σε εκείνης που εξαρτώνται από την τοπική αυτοδιοίκηση (…) Η χώρα μας έχει πολύ σύγχρονα αεροδρόμια, έναν ιδιωτικό, εθνικό αερομεταφορέα, καινούριους αυτοκινητόδρομους που προσφέρουν αναπτυξιακές δυνατότητες, ενώ προχωρήσαμε σε σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις στα λιμάνια μας».

Για τη βιωσιμότητα, υπογράμμισε: «Έπρεπε να καλύψουμε ένα χαμένο έδαφος. Έχουμε προχωρήσει, αλλά δεν είμαστε εκεί που θέλουμε (…) Στην ανακύκλωση χρεάζεται και η συμβολή των τοπικών αρχών, όπως πχ. στην περίπτωση της Τήλου όπου σε σχεδόν απόλυτο βαθμό έχει γίνει πραγματικότητα.

Μίλησε και για το νερό, το οποίο και χαρακτήρισε «κρίσιμη παράμετρο», σημειώνοντας ότι η απάντηση πρέπει να είναι αποτέλεσμα μελέτης ανά περιοχή. «Προς το παρόν είμαστε στη λογική των προσωρινών λύσεων, αλλά σχεδιάζουμε και τις μακροπρόθεσμες λύσεις. Για παράδειγμα το να δώσουμε λύση στις αφαλατώσεις των νησιών, θα μπορούσε να γίνει πιο συνολικά, με τη βοήθεια της ΕΥΔΑΠ», είπε.

Για την πρόβλημα με την ανοικοδόμηση σε ορισμένα νησιά των Κυκλάδων, σημείωσε ανάμεσα σε άλλα: «Γνωρίζουμε ότι Μύκονος και Σαντορίνη είναι δύο νησιά με πολύ σημαντική προστιθέμενη αξία. Την ίδια στιγμή αυτές οι πιέσεις είναι αντιπαραγωγικές για το ίδιο το τουριστικό προϊόν και εμείς δεν πιστεύουμε στην αυτορύθμιση εκεί, δεν θέλουμε δηλαδή να γίνει ζημιά εκεί για να προσαρμοστεί η αγορά.

Στην κατεύθυνση αυτή παρεμβαίνουμε, όπως στο ζήτημα της κρουαζιέρας για παράδειγμα. Το να βάλουμε ένα εισιτήριο στην κρουαζιέρα και να ελέγξουμε τον τρόπο που προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια αυτούς τους προορισμούς είναι λογικά βήματα (…) Η Σαντορίνη χρειάζεται κατεπειγόντως ένα νέο λιμάνι και ήδη το δρομολογούμε αυτό».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα μπουν σταδιακά περιορισμοί στη δόμηση, με βάση πάντα τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας. «Ιδιαίτερα για την εκτός σχεδίου δόμηση που δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα θα μπουν περιορισμοί και πιστεύω ότι καλώς θα μπουν (…) Έχουμε επίσης ζητήματα με τον νέο οικοδομικό κανονισμό, είχαμε μια σημαντική δίκη πρόσφατα και θέλω να σημειώσω ότι είναι σημαντικό εκεί να έχουμε μια ολιστική παρέμβαση στο ζήτημα της δόμησης… όχι μόνο το ύψος». Ακόμα, πρόσθεσε ότι το ίδιο το ΣτΕ θα κρίνει τη συνταγματικότητα του.

Για το Airbnb είπε ότι υπάρχουν γειτονιές της Αθήνας που ζήτημα είναι και η αλλοίωση του χαρακτήρα μιας γειτονιάς. Γι αυτό δεν δίνονται νέες άδειες βραχυχρόνιας μίσθωσης στο 1ο 2ο και 3ο διαμέρισμα της Αθήνας είπε.

Τόνισε ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έδωσε ευκαιρία στους πολίτες να αξιοποιήσουν την περιουσία τους, αλλά δεν ξεκίνησε για να ανταγωνίζεται τον τουρισμό. Επισήμανε ότι το Airbnb αυξάνει τα ενοίκια και δεν επιτρέπει οι φοιτητές να βρουν στέγη και δήλωσε διατεθειμένος να παρέμβει.

Προσέθεσε ότι τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού στρέφουν με επιτυχία την τουριστική κίνηση σε περιοχές που επλήγησαν από καταστροφές όπως π.χ. ο Έβρος και η Εύβοια και τόνισε ότι σίγουρα υπάρχουν προορισμοί που είναι δυσπρόσιτοι για τη μεγάλη πλειοψηφία των Eλλήνων αλλά αυτό συμβαίνει παντού στον κόσμο. Υπάρχουν κι άλλοι προορισμοί στη χώρα μας όπου μπορούν να κάνουν διακοπές με προσιτό κόστος, σημείωσε και προσέθεσε ότι η Ελλάδα παραμένει μια χώρα που κάποιος μπορεί να κάνει διακοπές πληρώνοντας ένα λογικό αντίτιμο. «Λίγοι είναι οι δυσπρόσιτοι προορισμοί αλλά συμβαίνει παντού στον κόσμο» τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Αναφερόμενος στις παραλίες είπε ότι έγιναν πάνω από 20 χιλιάδες έλεγχοι και πλέον μπήκε μια τάξη, αφού πάντα μπορούν να υπάρχουν ελεύθερες παραλίες. Ξεκαθάρισε ότι δεν θα έχουμε φαινόμενα τύπου Βαρκελώνης με διαμαρτυρίες για τις παραλίες, ενώ τάχθηκε υπέρ της σύμπραξης ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για τη δημιουργία μιας κορυφαίας σχολής τουριστικών επαγγελμάτων ώστε να πειστούν τα νέα παιδιά ότι μια καριέρα στον τουρισμό μπορεί να έχει προοπτική και να είναι προσοδοφόρα. Πάντως δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να γίνουν νέες συμφωνίες με άλλες χώρες ώστε να έρθουν ξένοι για να δουλέψουν στον τουρισμό.

Τέλος ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκλεισε διαβεβαιώνοντας ότι δεν θα υπάρξει άλλη έκτακτη εισφορά στον τουρισμό, ενώ τόνισε ότι πρέπει να προστατευθεί το φυσικό κάλλος των νησιών και «να πατήσουμε φρένο» ώστε να μην γυρίσουμε σε δέκα χρόνια να πούμε «πω πω τι κάναμε» στο όνομα μιας βραχυπρόθεσμης ανάπτυξης.