Σαββάτο
05 Οκτωβρίου 2024

Η σκοτεινή ιστορία πίσω από το Παλάτι ενός Βασιλιά - H μακάβρια ανακάλυψη των επιστημόνων (Photos)

Στο Μπενίν, κατά μήκος του Κόλπου της Γουινέας στην Αφρική, υπάρχει ένα παλάτι με κατασκευαστική ιστορία γεμάτη θρύλους και μακάβριες λεπτομέρειες. Βρίσκεται στο Αμπομέι και ο θρύλος λέει ότι αυτό το παλάτι λέγεται ότι χτίστηκε χτίστηκε με το αίμα των θυμάτων που θυσιάστηκαν σε τελετές βουντού.

Στην πραγματικότητα, το Μπενίν θεωρείται συχνά ως η γενέτειρα του βουντού. Νέα έρευνα δείχνει τώρα ότι αυτός ο αστικός μύθος μπορεί πράγματι να είναι αλήθεια.
Η Αμπομέι, η πρωτεύουσα του αρχαίου βασιλείου της Δαχομέης, κυβερνιόταν από 12 διαδοχικούς βασιλιάδες από τον 17ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα (1600 έως 1904). 

Ο βασιλιάς Γκέζο, ο ένατος ηγεμόνας, βασίλεψε από το 1818 έως το 1858 και ήταν γνωστός για την ανάπτυξη μιας αδίστακτης μιλιταριστικής κουλτούρας. Ήταν γενικά αναγνωρισμένος ως αιμοσταγής και πεινασμένος για εξουσία κυβερνήτης.

Τέλεια διατηρημένες κρυμμένες κρύπτες, που δεν άνοιξαν για αιώνες, εντοπίστηκαν τυχαία από αρχαιολόγους – Τα ευρήματα και τα μυστικά που θα «ξεκλειδώσουν»

Η διακόσμηση του Γκέζο αντανακλούσε τις μιλιταριστικές φιλοδοξίες του: το στενό που οδηγούσε στην καλύβα του φέρεται να ήταν στρωμένο με κρανία, και ο θρόνος του στηριζόταν στα οστά των εχθρών του. Σύμφωνα με τον θρύλο ακόμα και οι ταφικές καλύβες στο παλάτι του Γκέζο – μέρος της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco – κατασκευάστηκαν με τη χρήση κονιάματος από αίμα 41 ανθρώπων θυσιάστηκαν, σημαντικός αριθμός στο βουντού. 

Πρόσφατα, Γάλλοι αρχαιολόγοι ερεύνησαν αυτόν το μύθο επιστημονικά, επιβεβαιώνοντας την βασιμότητά του. Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Proteomics.

Οι συγγραφείς αναφέρουν στη μελέτη: «Σχεδιάσαμε μια πρωτότυπη στρατηγική για να αναλύσουμε τις πρωτεΐνες που υπάρχουν σε ελάχιστες ποσότητες της επένδυσης που ελήφθη από την εσωτερική όψη του τοίχου του κενοταφίου και να διαπιστώσουμε την προέλευσή τους. Πολλοί δείκτες μαρτυρούσαν την παρουσία ιχνών ανθρώπινου και πτηνοτροφικού αίματος στο υλικό που λήφθηκε».

Η κτηνωδία του Γκέζο

Επισημαίνοντας τη βιαιότητα του Γκέζο, οι ερευνητές αναφέρουν ότι ο δρόμος που οδηγούσε στην καλύβα του ήταν στρωμένος με κρανία και σαγόνια ηττημένων εχθρών.

Ακόμα και ο θρόνος του φέρεται να στηριζόταν στα κρανία τεσσάρων ηττημένων αρχηγών εχθρικών φυλών. Μέσα στο συγκρότημα του παλατιού του βρίσκεται μια ταφική καλύβα χτισμένη από ασυνήθιστα υλικά. 

«Το συνδετικό υλικό των τοίχων δεν είναι ένας τυπικός σοβάς, αλλά λέγεται ότι είναι φτιαγμένο από κόκκινο λάδι και καθαγιασμένο νερό αναμεμειγμένο με το αίμα 41 θυμάτων θυσίας – το 41 είναι ένας ιερός αριθμός στο βουντού. Τα θύματα ήταν πιθανώς σκλάβοι ή αιχμάλωτοι εχθρικών πληθυσμών», αναφέρουν οι ερευνητές.

Στον πολιτισμό και τη θρησκεία του Βουντού, η οποία εξακολουθεί να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή του Μπενίν, οι προσφορές αίματος, μαζί με τις προσευχές και το ιερό νερό, χρησιμοποιούνται για να καθαγιάσουν τα κτίρια ή να ζωοποιήσουν ξύλινες κατασκευές που ονομάζονται φετίχ. 

Σε αυτήν την περίπτωση, ο θυσιαστικός φόρος τιμής προοριζόταν για την προστασία της παρατεινόμενης ουσίας του εκλιπόντος βασιλιά, αναφέρει το IFL Science.

Ανθρώπινο και ζωικό αίμα συντεθειμένο

Για να αποκαλυφθεί η ακριβής σύνθεση του κονιάματος του ανακτόρου, οι συντάκτες της μελέτης χρησιμοποίησαν φασματομετρία μάζας υψηλής ευκρίνειας για την ανάλυση των πρωτεϊνών στην επένδυση. Προς έκπληξή τους, βρήκαν ίχνη σιταριού, το οποίο δεν καλλιεργούνταν στην Υποσαχάρια Αφρική παρά μόνο πολύ μετά τον θάνατο του Γκέζο.

Δύο ταφικές δομές ανεγέρθηκαν αρχικά για να τιμήσουν τον πατέρα του Γκέζο, τον προηγούμενο βασιλιά Ανταντόζαν. Οι ερευνητές βρήκαν ότι τα κτίρια ήταν ασυνήθιστα ως προς την επιλογή υλικών. 

Αντί για τον τυπικό σοβά που χρησιμοποιούνταν σε παρόμοιες κατασκευές, αυτά τα κτίρια χρησιμοποίησαν κόκκινο λάδι και καθαγιασμένο νερό αναμεμειγμένο με ανθρώπινο αίμα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μια μέθοδο γνωστή ως μεταπρωτεϊνωματική, η οποία αναλύει δείγματα πρωτεϊνών από συγκεκριμένα περιβάλλοντα, και τη συνδύασαν με αλληλούχηση νουκλεϊκού οξέος.  

Αυτή η αποκρουστική ανάλυση αποκάλυψε την παρουσία αιμοσφαιρίνης και ανοσοσφαιρίνης τόσο ανθρώπινων όσο και κοτόπουλου στα συνδετικά υλικά των κατασκευών, αναφέρει το Popular Mechanics.

Ωστόσο, ο Γκέτσο ήταν θαυμαστής του Γάλλου αυτοκράτορα Ναπολέοντα Γ΄ και συχνά έστελνε διπλωματικά δώρα, όπως υφάσματα, όπλα και πολεμικά πλοία από το Μπενίν στη Γαλλία. Είναι πιθανό ότι το σιτάρι θα μπορούσε να σταλεί ως αντάλλαγμα, με  γαλλικές μπαγκέτες και άλλα ψημένα αγαθά να ενσωματώνονται  στο κονίαμα του παλατιού ως μέρος μιας τελετουργίας θυσίας.

Η πρωτεϊνωματική ανάλυση εντόπισε επίσης αιμοσφαιρίνη και ανοσοσφαιρίνες τόσο από ανθρώπους όσο και από όρνιθες, επιβεβαιώνοντας ότι ο συνδετικός κρίκος πράγματι περιέχει ανθρώπινο αίμα.

Οι συγγραφείς της μελέτης σημειώνουν ότι ο θάνατος των βασιλιάδων της Δαχομέης συχνά συνοδευόταν από τη θυσία 500 θυμάτων σε μια τελετή γνωστή ως «Μεγάλα Έθιμα» . Ενώ δεν είναι ξεκάθαρο αν το αίμα που βρέθηκε στους τοίχους του τάφου του Γκέζο χύθηκε κατά τη διάρκεια ενός τέτοιου γεγονότος, περαιτέρω ανάλυση DNA μπορεί να αποκαλύψει τον ακριβή αριθμό των ατόμων που συνέβαλαν απρόθυμα στο αίμα τους για να καθαγιάσουν τη δομή.

«Αυτή η διορατική μεταπρωτεϊνωματική ανάλυση ενός δείγματος τοίχου από ένα βασιλικό τάφο κατέστησε δυνατή την επιβεβαίωση όχι μόνο της παρουσίας ανθρώπινου αίματος, αλλά και την ανακατασκευή ολόκληρων τμημάτων του τελετουργικού της καθαγίασης ή/και της διατήρησης της ζωτικότητας που αντιστοιχεί στις πεποιθήσεις του βουντού. 

Η ανίχνευση συγκεκριμένων πρωτεϊνών όπως αυτές που δείχνουν την παρουσία αίματος είναι ένα από τα πλεονεκτήματα της προσέγγισης, ένα αποτέλεσμα που δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη μεταγονιδιωματική», καταλήγουν οι συγγραφείς.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ Από τη Μεγάλη… στη Σύγχρονη Ελλάδα (Μέρος Β΄): Οι Πρόσφυγες

Ο κατάλογος της έκθεσης «Από τη Μεγάλη… στη Σύγχρονη Ελλάδα (Μέρος Β΄): Οι Πρόσφυγες» είναι μια έκδοση 384 σελίδων με μοντέρνο σχεδιασμό, ο οποίος περιλαμβάνει τεκμήρια και φωτογρα...

Στο πάνθεον των αθανάτων και ο Μίμης Πλέσσας

Ο Mίμης Πλέσσας υπήρξε ένας από τους κορυφαίους Έλληνες δημιουργούς, με τεράστια συνεισφορά στη μουσική, έχοντας γράψει μουσική για 104 ταινίες και 70 θεατρικές παραστάσεις, για τι...

Φόρτωση άρθρων...