Φέτος εργαστήκαμε 175 από τις 365 ημέρες του χρόνου αποκλειστικά για το κράτος. Για να πληρώσουμε τους φόρους και τις εισφορές της χρονιάς. Από σήμερα Τρίτη 25 Ιουνίου οι φορολογούμενοι είναι «ελεύθεροι» να αποφασίσουν οι ίδιοι πώς θα δαπανήσουν το εισόδημά τους καθώς η «Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας» είναι η σημερινή και έρχεται 3 ημέρες νωρίτερα σε σχέση με το 2023.
Αν στην Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας συνυπολογιστεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο αντιπροσωπεύει μελλοντικούς φόρους, τότε η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2024 έρχεται 5 ημέρες αργότερα, την 30η Ιουνίου.
Από το 2019 μέχρι το 2024, η φορολογική επιβάρυνση έχει μειωθεί κατά 6 ημέρες, από τις 181 στις 175 ημέρες με την Ελλάδα να έχει την 11η μικρότερη φορολογική επιβάρυνση ανάμεσα στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, βελτιώνοντας την επίδοσή της κατά 10 θέσεις σε σχέση με το 2022, όταν βρισκόταν στην 21η θέση.
Ειδικότερα με βάση τα κύρια ευρήματα της μελέτης του ΚΕΦιΜ:
- Η 25η Ιουνίου είναι η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2024 σύμφωνα με τις προβλέψεις της κυβέρνησης για τα έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές. Φέτος θα εργαστούμε για το κράτος 175 από τις 365 μέρες του έτους, 3 ημέρες λιγότερο απ’ ότι το 2023.
- Οι 175 ημέρες εργασίας για το κράτος που προβλέπονται για το 2024 είναι η χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση των τελευταίων 10 ετών, από το 2014 όταν το αντίστοιχο μέγεθος ήταν 174 ημέρες.
- Από το 2019 μέχρι τις προβλέψεις για το 2024, η φορολογική επιβάρυνση έχει μειωθεί κατά 6 ημέρες, από τις 181 στις 175 ημέρες.
- Αν συνυπολογιστεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2024, το οποίο αντιπροσωπεύει μελλοντικούς φόρους, τότε η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2024 έρχεται 5 ημέρες αργότερα, την 30η Ιουνίου.
- Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2023 εργαστήκαμε για το κράτος 178 ημέρες (ΗΦΕ: 28 Ιουνίου), ενώ αν συνυπολογιστεί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, τότε η Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας για το 2023 ήρθε 7 ημέρες αργότερα, την 5η Ιουλίου.
- Το 2018 υπήρξε το έτος όπου οι ημέρες εργασίας για το κράτος έφτασαν τις 188 – υψηλότερες από ποτέ. Αν συνυπολογίσουμε το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς ο δανεισμός για την ανάγκη κάλυψης των δαπανών του κράτους επιφέρει μελλοντική φορολόγηση, τότε το 2013 υπήρξε το έτος όπου οι ημέρες εργασίας για το κράτος έφτασαν υψηλότερα από ποτέ-234-ενώ ακολουθεί το 2020, έτος που μέσα στην πανδημία οι ημέρες εργασίας για το κράτος έφτασαν τις 225. Από το 2020 καταγράφεται μία σταδιακή αποκλιμάκωση, φτάνοντας στο 2024 για το οποίο προβλέπονται 180 ημέρες εργασίας για το κράτος, επίδοση που είναι η χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση από το 2007 όταν το αντίστοιχο μέγεθος ήταν 177 ημέρες
- Η μεγαλύτερη αύξηση από τον έναν χρόνο στον επόμενο εντοπίζεται το 2011 όταν οι ημέρες εργασίας για το κράτος αυξήθηκαν κατά 14, από τις 155 στις 169. Η αντίστοιχη μεγαλύτερη μείωση εντοπίζεται το 2019, όταν οι ημέρες εργασίας για το κράτος μειώθηκαν κατά 7, από τις 188 στις 181. Αν συνυπολογιστεί στο έλλειμμα, τότε η μεγαλύτερη αύξηση από τον έναν χρόνο στον επόμενο εντοπίζεται στο έτος 2020, όταν οι ημέρες εργασίας για το κράτος αυξήθηκαν κατά 44, από τις 181 στις 225. Η αντίστοιχη μεγαλύτερη μείωση εντοπίζεται το 2014, όταν οι ημέρες εργασίας για το κράτος μειώθηκαν κατά 43, από τις 234 στις 191.
- Ανάμεσα στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ η Ελλάδα έχει την 11 η μικρότερη φορολογική επιβάρυνση, συνυπολογίζοντας τα ελλείμματα, βελτιώνοντας την επίδοσή της κατά 10 θέσεις σε σχέση με το 2022, όταν βρισκόταν στην 21η θέση.
Πάντως όσον αφορά στην ανταποδοτικότητα των φόρων τα στοιχεία του ΟΟΣΑ δείχνουν η ικανοποίηση των Ελλήνων πολιτών (2023) από το σύστημα υγείας είναι η μικρότερη ανάμεσα στα 21 κράτη μέλη της ΕΕ για τα οποία υπάρχουν στοιχεία, ενώ αντίστοιχα, στην ικανοποίηση των πολιτών από το εκπαιδευτικό σύστημα και το δικαστικό σύστημα η χώρα βρίσκεται στην 16η και την 17η θέση αντίστοιχα.
Σχολιάζοντας τα φετινά αποτελέσματα, ο Γενικός Διευθυντής του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών Νίκος Ρώμπαπας δήλωσε: «Η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια στην Ημέρα Φορολογικής Ελευθερίας είναι μια θετική εξέλιξη πρώτα απ’ όλα για τους πολίτες και τα νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν το κύμα της ακρίβειας. Η φορολογική αυτή ελάφρυνση, που αποτελεί και βασικό άξονα των προτάσεων που κατέθεσαν οι ειδικοί εμπειρογνώμονες στο πλαίσιο της Αξιολόγησης της Οικονομικής Ελευθερίας της χώρας μας, αναμένεται να βελτιώσει τη θέση της Ελλάδας και στον Δείκτη Οικονομικής Ελευθερίας και να ενισχύσει περαιτέρω τις νέες επενδύσεις, την απασχόληση και την ευημερία. Σε κάθε περίπτωση, η μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, αλλά και η περαιτέρω αναπροσαρμογή του φορολογικού συστήματος στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης απλότητας, ουδετερότητας και σταθερότητας πρέπει να συνεχιστεί. Ένα ανεκτό, απλό, ουδέτερο και σταθερό φορολογικό σύστημα είναι προϋπόθεση για τη δυναμική ανάπτυξη της χώρας, την πραγματική ενίσχυση των εισοδημάτων των νοικοκυριών αλλά και τη βιώσιμη ενίσχυση των κρατικών εσόδων».