Το 86% των Ευρωπαίων δηλώνουν ότι αισθάνονται σίγουροι για τη διαχείριση των προσωπικών τους οικονομικών και το 73% αισθάνονται σίγουροι για τις τραπεζικές συναλλαγές στο διαδίκτυο, όπως προκύπτει από έρευνα του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι Ευρωπαίοι αλληλεπιδρούν με τον κόσμο των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, ιδίως δεδομένης της ολοένα αυξανόμενης ψηφιοποίησής του και της ανάπτυξης της βιώσιμης χρηματοδότησης.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα ποικίλλουν ανάλογα με τα κράτη μέλη, το φύλο, την ηλικία και το επίπεδο εκπαίδευσης – καταδεικνύοντας την ανάγκη συνεχούς προσοχής στην χρηματοοικονομική «εκπαίδευση» των πολιτών. Οι Ευρωπαίοι ενδιαφέρονται επίσης για τη βιώσιμη χρηματοδότηση, αλλά στερούνται χρήσιμων πληροφοριών σχετικά με αυτό.
Η Μάρεντ ΜακΓκίνες, Επίτροπος για τη Χρηματοπιστωτική Σταθερότητα, τις Χρηματοοικονομικές Υπηρεσίες και την Ένωση Κεφαλαιαγορών, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας δήλωσε: «Οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες είναι αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας – από το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού και την πραγματοποίηση πληρωμών, μέχρι τη σύναψη ενός δανείου ή την προετοιμασία για συνταξιοδότηση. Καθώς η ψηφιοποίηση και η βιώσιμη χρηματοδότηση αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε τραπεζικές συναλλαγές, είναι σημαντικό οι Ευρωπαίοι να είναι καλά ενημερωμένοι, να αντιμετωπίζονται δίκαια και να γνωρίζουν τους κινδύνους και τις ευκαιρίες, ώστε να μην μείνει κανείς πίσω.
Επίσης, αυτή η έρευνα καταδεικνύει επίσης τα οφέλη της ενιαίας αγοράς, η οποία επιτρέπει στους Ευρωπαίους να αξιοποιούν στο έπακρο τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες σε μια εποχή που κάθε σεντ μετράει. Αυτά τα αποτελέσματα θα ενημερώσουν το έργο της πολιτικής μας σε θέματα όπως η Ένωση Κεφαλαιαγορών, οι άμεσες πληρωμές, οι λιανικές επενδύσεις, η πρόσβαση σε δεδομένα χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών και το ψηφιακό ευρώ, με κεντρικό στόχο: την ενδυνάμωση των πολιτών να λαμβάνουν ενημερωμένες οικονομικές αποφάσεις και να έχουν τον έλεγχο την οικονομική τους ευημερίας».
Σίγουροι για τη διαχείριση των προσωπικών τους οικονομικών
Μεταξύ των ερωτηθέντων που έχουν τρεχούμενο λογαριασμό, το 12% διατηρεί τρεχούμενο λογαριασμό σε άλλο κράτος μέλος, ποσοστό αυξημένο σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα του Ευρωβαρόμετρου το 2016, αν και τα αποτελέσματα ποικίλλουν μεταξύ των κρατών-μελών.
Οι τρεις πρώτες πηγές πληροφοριών των Ευρωπαίων για τα προσωπικά τους οικονομικά είναι οι συστάσεις από οικονομικούς συμβούλους, οι συγκρίσεις εξειδικευμένων προϊόντων και οι συστάσεις από φίλους ή συγγενείς. Μόνο το 5% των Ευρωπαίων χρησιμοποιεί πληροφορίες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους influencers για να λάβουν οικονομικές αποφάσεις.
Περίπου ένας στους πέντε Ευρωπαίους δήλωσε ότι παραβιάστηκαν τα οικονομικά του δικαιώματα, για παράδειγμα κατά το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού, την πραγματοποίηση πληρωμών ή τη λήψη δανείου. Μεταξύ αυτών, το 42% δεν υπέβαλε καταγγελία.
Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν ψηφιακές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες
Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι χρησιμοποιούν μια εφαρμογή κινητής τραπεζικής ή έναν ιστότοπο για να επαληθεύσουν την ταυτότητά τους και να ελέγξουν το υπόλοιπο του λογαριασμού τους, καθώς και μια εφαρμογή κινητής τραπεζικής ή πληρωμής ή ιστότοπο για να πληρώσουν σε καταστήματα ή στο διαδίκτυο. Ωστόσο, η συχνότητα χρήσης ψηφιακών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών ποικίλλει μεταξύ των κρατών μελών. Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι Ευρωπαίοι έχουν διαφορετικές συνήθειες όσον αφορά την ψηφιακή χρηματοδότηση και δικαιολογούν τη συνεχή προσοχή στη χρηματοοικονομική ένταξη.
Η συντριπτική πλειονότητα των Ευρωπαίων βρίσκει εύκολο να κάνει ανάληψη μετρητών στην περιοχή όπου ζει, αν και τα αποτελέσματα διαφέρουν σημαντικά σε ολόκληρη την Ε.Ε. Επιπλέον, ένας στους τρεις Ευρωπαίους έχει ακούσει για συζητήσεις για το ψηφιακό ευρώ. Αν και οι περισσότεροι παραδέχονται ότι δεν είναι απολύτως σαφές τι σημαίνουν αυτές οι συζητήσεις, περίπου έξι στους δέκα Ευρωπαίους ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα.
Οι Ευρωπαίοι ενδιαφέρονται για τη βιώσιμη χρηματοδότηση
Περισσότεροι από έξι στους δέκα Ευρωπαίους θεωρούν σημαντικό οι αποταμιεύσεις και οι επενδύσεις τους να μην χρηματοδοτούν οικονομικές δραστηριότητες που έχουν αρνητικό αντίκτυπο στον πλανήτη.
Ωστόσο, μόνο το 34% γνωρίζει εάν οι ιδιωτικές αποταμιεύσεις και οι επενδύσεις τους επενδύονται σε βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες και το 29% λαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τον αντίκτυπο των χρηματοοικονομικών προϊόντων ή υπηρεσιών στη βιωσιμότητα.
Αυτό δείχνει την ανάγκη για πιο φιλικές προς το χρήστη πληροφορίες ώστε οι καταναλωτές να είναι πιο ενήμεροι στις επιλογές τους.
ΠΗΓΗ: moneypress.gr