Στον πάγο, τουλάχιστον για την επόμενη διετία, βάζει κάθε συζήτηση για την αύξηση των κατώτατων αμοιβών, μέσα από τις τριετίες – ήτοι το επίδομα προϋπηρεσίας που λάμβαναν έως το 2012 οι μισθωτοί με τον κατώτατο μισθό – η εαρινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μετά και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα που υπέβαλε η κυβέρνηση της ΝΔ λίγο πριν τη διάλυση της Βουλής, στην Κομισιόν.
Αν και τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής αλλά και της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat αντίστοιχα) υποχώρησε στο 10,9% με τον αριθμό των ανέργων να ανέρχεται πλέον σε 508.744 άτομα, η Κομισιόν στις εαρινές προβλέψεις της για τη χώρα μας δεν «βλέπει» άμεση αποκλιμάκωση της ανεργίας. Στον αντίποδα, προβλέπει αργή μείωση, μόλις στο 11,8% έως το 2024.
Ακόμη πιο συντηρητική είναι η πρόβλεψη του Προγράμματος Σταθερότητας που κατατέθηκε στην Κομισιόν, καθώς παρέπεμπε το «ξεπάγωμα» των τριετιών στους κατώτατους μισθούς του ιδιωτικού τομέα, στο ακόμη πιο μακρινό 2027. Συγκεκριμένα, εκτιμούσε ότι η ανεργία αναμένεται να μειωθεί σε 11,8% το 2023 και να αποκλιμακωθεί σε 10,9% το 2024, 10% το 2025 και 9,8% το 2026.
Αλλά και στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους, η εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου για το ποσοστό της ανεργίας το 2023 είναι ότι θα διαμορφωθεί στο 12,7%.
Να σημειωθεί ότι προϋπόθεση για να ξεπαγώσουν οι τριετίες είναι το ποσοστό της ανεργίας μεσοσταθμικά σε ετήσια βάση να πέσει κάτω από 10%.
Μάλιστα, ακόμη και κατά την προεκλογική περίοδο, ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, ερωτώμενος για το θέμα δεν απέκλειε οι όποιες αποφάσεις να ληφθούν στο τέλος του 2023 με Ιανουάριο του 2024, υπό την προϋπόθεση όμως, να έχει πέσει η ανεργία κάτω από το 10%.
Όπως δε, εξηγούν οι ειδικοί, ακόμη κι αν ξεπαγώσουν οι τριετίες, οι αυξήσεις 10% ανά τριετία, θα αρχίσουν να μετρούν από εκείνη τη χρονική περίοδο και όχι αναδρομικά από το 2012 που «πάγωσαν».
Έτσι, για παράδειγμα, κάποιος μισθωτός με προϋπηρεσία 3 ετών την 1η Ιανουαρίου 2012 και προσαύξηση 10% στο μισθό του, αν δεν είχαν παγώσει οι τριετίες θα έπρεπε να πάρει επιπλέον 10% την 1η Ιανουαρίου 2015, κλείνοντας δηλαδή 6 χρόνια δουλειάς και επιπλέον 10% την 1η Ιανουαρίου 2018 όταν έκλεισε 9 χρόνια προϋπηρεσίας, δηλαδή, συνολικά αύξηση της τάξης του 30% (10% από την πρώτη τριετία και +20% από τις δύο επόμενες). Όμως, ήρθε η Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου 6, στο τέλος Φεβρουαρίου του 2012, σε εφαρμογή του δεύτερου μνημονίου και μαζί με την δραματική μείωση του κατώτατου μισθού, προβλέφθηκε το πάγωμα των τριετιών έως ότου η ανεργία πέσει σε μονοψήφιο ποσοστό.
Μάλιστα, ακόμη κι αν αυτό συμβεί, για παράδειγμα το 2025, αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι ο χρόνος θα ξεπαγώσει στο παράδειγμά μας, από το 2015 και μετά. Αν και υπάρχουν εισηγήσεις ώστε να μετρήσουν αναδρομικά οι τριετίες όταν έχουν διανυθεί στον ίδιο εργοδότη, μέχρι τώρα η ΝΔ δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά της. Όπως δεν έχει ξεκαθαριστεί και το τι θα συμβεί με τους υψηλότερους μισθούς. Από τη στιγμή που δεν προβλέπεται κάτι ρητά στην κλαδική ή την επιχειρησιακή σύμβαση, εάν δεν υπάρξει ρητή πρόβλεψη σε νέο νόμο, ο εργοδότης μπορεί να θεωρήσει ότι οι τριετίες εμπεριέχονται στο μισθό.