H Ελλάδα - ως γνωστόν - διαθέτει έναν από τους γηραιότερους στόλους αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ήδη πολλά ευρωπαϊκά κράτη-μέλη έχουν υιοθετήσει τον ετήσιο τεχνικό έλεγχο σε όλα τα οχήματα που έχουν κλείσει οκτώ χρόνια κυκλοφορίας.
Στην Ελλάδα ο πρώτος έλεγχος ΚΤΕΟ σε καινούριο αυτοκίνητο πραγματοποιείται μετά από 4 χρόνια και κατόπιν ο έλεγχος γίνεται κάθε 2 χρόνια. Για παράδειγμα, στην άδεια κυκλοφορίας ενός Ι.Χ. επιβατικού αυτοκινήτου, αναγράφεται ότι έχει ταξινομηθεί την 1η Ιουνίου 2023, ο πρώτος τεχνικός έλεγχος θα πρέπει να γίνει έως την 1η Ιουνίου 2027. Δεν ισχύει το ίδιο, για τα TAXI, τα επαγγελματικά οχήματα, μεικτού βάρους έως 3,5 τόνους και φυσικά τα βαρέως τύπου οχήματα, όπου ο τεχνικός έλεγχος είναι υποχρεωτικός σε ετήσια βάση, ανεξάρτητα από την ημερομηνία έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας.
ΠΗΓΗ: moneypress.gr
Η διενέργεια τεχνικού ελέγχου, στον προβλεπόμενο χρόνο, στα ΚΤΕΟ, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες υποχρεώσεις των ιδιοκτητών οχημάτων.
Τώρα εξαιτίας τη μη έλευσης των ιδιοκτητών οχημάτων από τον περιοδικό έλεγχο, την αύξηση του μέσου όρους ηλικίας του στόλου όλων των οχημάτων και την μείωση του αριθμού των νέων αυτοκινήτων στην αγορά το κυβερνητικό επιτελείο εξετάζει εδώ και καιρό την υιοθέτηση του ετήσιου ελέγχου από ΚΤΕΟ των παλαιών οχημάτων.
Με αυτά τα δεδομένα, «μπλόκο» στα οχήματα που είναι ανασφάλιστα και σε αυτά που δεν έχουν περάσει από έλεγχο ΚΤΕΟ προσανατολίζονται να βάλουν το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η ΑΑΔΕ, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης του υπουργείου για το 2024, το οποίο - κατά πληροφορίες - φέρνει αυστηρά πρόστιμα από 150 έως 500 ευρώ, μαζί με διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.
Τι ισχύει με την κάρτα καυσαερίων
Σε ό,τι αφορά στην κάρτα καυσαερίων, που επίσης είναι υποχρεωτική, για κάθε ιδιοκτήτη Ι.Χ. οχήματος, αυτή εκδίδεται σε ετήσια βάση από τα ΚΤΕΟ ή από τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία.
Το κόστος κυμαίνεται στα 10-12 ευρώ, ενώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι με τη διενέργεια του τεχνικού ελέγχου, ο ιδιοκτήρης καλύπτεται και για την κάρτα καυσαερίου. Δηλαδή, τη χρονιά που περάσει το αυτοκίνητό του από ΚΤΕΟ, δεν χιάζεται να κάνει διπλή διαδικασία.
Συνεργασία ΑΑΔΕ – ΥΠΕΘΟ: Πώς θα εντοπίζουν τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα και όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ
Ειδικό ηλεκτρονικό φάκελο θα αποκτούν πλέον και τα αυτοκίνητα, όπου θα υπάρχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, στα οποία οι αρχές θα έχουν άμεση πρόσβαση και έτσι θα μπορούν ανά πάσα στιγμή να διαπιστώνουν εάν το αυτοκίνητο είναι ασφαλισμένο και αν έχει περάσει τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ.
Την υλοποίηση του εν λόγω συστήματος παρακολούθησης σχεδιάζουν από κοινού το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και η ΑΑΔΕ. Ταυτόχρονα προωθείται το νέο σύστημα βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας με την εφαρμογή κλιμακωτού προστίμου σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής τους.
Πιο συγκεκριμένα οι παρεμβάσεις στο καθεστώς των αυτοκινήτων που δρομολογεί το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας προβλέπουν τα εξής:
Ανασφάλιστα οχήματα: Ετοιμάζεται η δημιουργία ενός μόνιμου αυτόματου μηχανισμού για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων. Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει στοιχεία από το ηλεκτρονικό αρχείο της ΑΑΔΕ, το αρχείο των οχημάτων που διαθέτει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, των κλεμμένων οχημάτων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, των αποβιωσάντων του Υπουργείου Εσωτερικών, των ανακυκλωθέντων οχημάτων της Εναλλακτικής Διαχείρισης Οχημάτων Ελλάδος και των ασφαλισμένων οχημάτων του Κέντρου Πληροφοριών του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.
Όσοι εντοπίζονται με ανασφάλιστα οχήματα θα λαμβάνουν ειδοποιητήριο για τη παράβαση και θα καλούνται να πληρώσουν με τη μορφή παράβολου πρόστιμο έως 250 ευρώ που θα πρέπει να καταβάλουν για να ασφαλίσουν στη συνέχεια το όχημά τους. Σε περίπτωση που δεν συμμορφωθούν το χρηματικό πρόστιμο αυξάνεται στα 500 ευρώ ενώ θα επιβάλλονται και διοικητικές και ποινικές κυρώσεις όπως αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες και αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Στο επίκεντρο οι διασταυρώσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι για πρώτη φορά η ΑΑΔΕ πραγματοποίησε διασταύρωση για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων, τον Ιούνιο του 2017, μετά την οποία, οι ασφαλίσεις οχημάτων αυξήθηκαν κατά 510.000, σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, αγγίζοντας, για πρώτη φορά, το ιστορικό μέγεθος των 6,26 εκατ. ασφαλισμένων οχημάτων στη χώρα.
Το χρονικό διάστημα 2018 – 2022 η τροχαία επέβαλε πρόστιμα που ξεπέρασαν τα 21,6 εκατ. ευρώ σε περισσότερους από 100.000 ιδιοκτήτες οχημάτων που δεν είχαν ασφαλίσει το όχημά τους.
Τεχνικός έλεγχος – ΚΤΕΟ: Με τον ίδιο αυτόματο μηχανισμό εντοπισμού ανασφάλιστων αυτοκινήτων θα εντοπίζονται και τα οχήματα που δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ. Οι οδηγοί θα καλούνται να καταβάλλουν πρόστιμο 150 ευρώ ενώ αν διαπιστωθεί η παράβαση σε έλεγχο της Τροχαίας το πρόστιμο θα ανέρχεται σε 400 ευρώ.
Τέλη κυκλοφορίας: Σχεδιάζεται νέο σύστημα βεβαίωσης των τελών κυκλοφορίας με επιβολή κλιμακωτού προστίμου ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης εξόφλησης των τελών, μέτρο που αναμένεται να εφαρμοστεί από το 2025.
Όσο νωρίτερα γίνει η εξόφληση μετά την λήξη της προθεσμίας τόσο μικρότερο θα είναι το πρόστιμο. Σήμερα το πρόστιμο είναι οριζόντιο και ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ακόμα και εάν η πληρωμή των τελών καθυστερήσει κατά μια ημέρα. Να σημειωθεί ότι για το 2024, οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν το περιθώριο να πληρώσουν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας έως τις 29 Φεβρουαρίου 2024.
Από αυτή την νέα παράταση κερδισμένοι είναι όσοι σχεδιάζουν να θέσουν σε ψηφιακή ακινησία τα οχήματά τους. Θα μπορούν για το πρώτο 2μηνο του 2024, να κυκλοφορούν κανονικά τα οχήματά τους, καλυπτόμενοι από την παράταση χωρίς επιπλέον κόστος.
Ωστόσο το αργότερο έως τις 29 Φεβρουαρίου θα πρέπει να προχωρήσουν σε ψηφιακή ακινησία του οχήματός τους για να μην βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα.