«Στην Ελλάδα, για το λιμάνι του Πειραιά, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, οι όγκοι των εμπορευματοκιβωτίων, μέχρι στιγμής, ήταν αρκετά σταθεροί, με μικρή επίπτωση από τις διαταραχές. Ωστόσο, αναμένουμε πτώση των φορτίων κατά περίπου 30% ή και περισσότερο σε αυτό το λιμάνι. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την κατάσταση, ιδίως μόλις τα πλοία που έρχονται από την Ασία και τη Μέση Ανατολή αρχίσουν να φτάνουν στην Ευρώπη», σημειώνει σε έκθεσή της η Morningstar DBRS.

«Οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Cosco Container Lines, η Evergreen Line και η Orient Overseas Container Line, αποφάσισαν να σταματήσουν τα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, που αποτελούσε ενδιάμεσο σταθμό για τη βόρεια Ευρώπη.

Την ίδια στιγμή, η Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγια προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, και δεν εισέρχονται στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο Θάλασσα. Η είσοδος στο κέντρο της Μεσογείου προσθέτει επιπλέον ημέρες στην ήδη μακρύτερη διαδρομή», συμπληρώνει.

Σύμφωνα με την DBRS, αναμένεται ότι:

  • οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες του χειμώνα στη Βόρεια Ευρώπη και η τρέχουσα κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχουν προσωρινά αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων σε όλη την Ευρώπη
  • η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στα λιμάνια της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου, με κάποια προσωρινή μείωση των όγκων, ενώ τα κύρια λιμάνια προσέγγισης στη Βόρεια Ευρώπη αναμένεται να έχουν περιορισμένο αντίκτυπο και ενδέχεται να δουν ακόμη και σταδιακή πίεση στη χωρητικότητα των λιμανιών, δεδομένων των καθυστερήσεων λόγω των μεγαλύτερων ταξιδιών
  • αντισταθμιστικά στις πιθανές μειώσεις του όγκου, τα λιμάνια γενικά έχουν ένα ποσοστό των εσόδων τους βάσει μακροπρόθεσμων συμβάσεων, γεγονός που τα προστατεύει από περαιτέρω αστάθεια των εσόδων. Συνολικά, αναμένουμε ότι αυτές οι πιέσεις θα επιλυθούν βραχυπρόθεσμα, με πιο αισθητό αντίκτυπο να παρατηρείται από τα μέσα Φεβρουαρίου και μετά, όταν τα επαναδρομολογημένα πλοία αρχίσουν να φτάνουν στους τελικούς τους προορισμούς

Η Morningstar DBRS αναμένει ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι τρέχουσες καιρικές συνθήκες στη Βόρεια Ευρώπη και τον Παναμά θα έχουν βραχυπρόθεσμο και ήπιο αντίκτυπο σε μεμονωμένα λιμάνια. Τα πρωτεύοντα λιμάνια προσέγγισης αναμένεται να έχουν ηπιότερες επιπτώσεις και ταχύτερη ανάκαμψη, λόγω των πιο σταθερών ταμειακών ροών από μακροπρόθεσμα συμβόλαια. Οι καθυστερήσεις λόγω της κίνησης μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας θα οδηγήσουν σε περαιτέρω προσωρινές λειτουργικές ανεπάρκειες, όμως η κατάσταση θα επιλύεται σταδιακά. Παρά τις προκλήσεις, αναμένει ότι τα πιστωτικά προφίλ των αξιολογούμενων εκδοτών θα εξακολουθήσουν να υποστηρίζονται από τα θεμελιώδη μεγέθη.

«Αναμένουμε ότι τα λιμάνια στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο θα δουν προσωρινή μείωση στους όγκους τους, μέχρι οι αλυσίδες εφοδιασμού να επανέλθουν στην κανονικότητα. Αναμένουμε ότι αυτά τα λιμάνια δυνητικά θα επηρεαστούν περισσότερο από την επαναδρομολόγηση προς την Ευρώπη, με κάποια πιθανή συμφόρηση από τον Φεβρουάριο, καθώς αναμένουμε ότι ο αριθμός των μεγάλων πλοίων θα μειωθεί.

Προβλέπουμε ότι αυτή η περιοχή της Μεσογείου θα εξυπηρετείται από περισσότερες μεταφορτώσεις από δυτικούς κόμβους. Με περίπου το 40% των διεθνών μεταφορών της Ιταλίας να βασίζεται στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας, βλέπουμε κινδύνους ιδίως σε σχέση με τα ιταλικά λιμάνια.

Μέχρι στιγμής, ο αριθμός των φορτηγών πλοίων στο λιμάνι της Γένοβας (Ιταλία) έχει μειωθεί κατά 40% περίπου τις τελευταίες εβδομάδες, έχοντας ανακάμψει τώρα σε μείωση 20% από την 1η Νοεμβρίου», καταλήγει η Morningstar DBRS.