Το θετικό momentum σε μια οικονομία το καθορίζουν τα deals και οι "μπίζνες".
Πάμε λοιπόν στο... παρασύνθημα. Χθες, με απόφαση της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας, η ΔΕΗ μαζί με την Archirodon ανέλαβαν με τη... βούλα, την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου υδροηλεκτρικού έργου "Τσεμπρέν" στη γειτονική χώρα. Η επένδυση θα φτάσει στο 1 δισ. ευρώ και δείχνει πλέον τις τεράστιες δυνατότητες που έχει η Ελληνική επιχείρηση. Η "εισβολή" της ΔΕΗ στη Βόρεια Μακεδονία και η εξαγορά της Enel Romania στη Ρουμανία, αποδεικνύουν ότι παίζουμε μεγάλη... μπάλα στον τομέα της ενέργειας στην ευρύτερη "γειτονιά" μας.
Η Ελλάδα εξελίσσεται σε περιφερειακή ενεργειακή δύναμη μείζονος γεωπολιτικής σημασίας και οι κυβερνήσεις γειτονικών χωρών επιδιώκουν συνεργασίες με τη ΔΕΗ και άλλες επιχειρήσεις του κλάδου της Ενέργειας. Το έργο θα έχει εγκατεστημένη ισχύ 333-458 μεγαβάτ για ετήσια παραγωγή 1000-1200 γιγαβατωρών ηλεκτρικής ενέργειας και σχεδιάζεται να υλοποιηθεί στη βάση σύμπραξης δημόσιου-ιδιωτικού τομέα, όπου η κρατική επιχείρηση ηλεκτρισμού της Βόρειας Μακεδονίας ESM θα είναι ο δημόσιος εταίρος στο έργο και θα κατέχει ποσοστό 33%.
Πάμε τώρα στον άλλον μεγάλο "παίκτη" της Ενέργειας, τη Mytilineos. Είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος πάροχος ρεύματος και φυσικού αερίου στη χώρα μετά τη ΔΕΗ και χθες ανακοίνωσε το κλείσιμο ενός κολοσσιαίου deal στη Μεγάλη Βρετανία. Ο Ελληνικός όμιλος μαζί με τον Αμερικανικό κολοσσό της General Electric, μέσω της κοινοπραξίας Grid Solutions, μπαίνουν σε project ύψους 2,8 δισ. ευρώ (2,5 δισ. στερλίνες), όπου θα είναι προμηθευτές καθαρής ενέργειας. Το project προβλέπει την κατασκευή σταθμών μετατροπής που θα επιτρέψουν τη σύνδεση της υποθαλάσσιας ζεύξης συνεχόμενου ρεύματος υψηλής τάσης με το χερσαίο δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Μεγάλης Βρετανίας.
Ο αγωγός ηλεκτρικής ενέργειας, μήκους 190 χιλιομέτρων, θα μεταφέρει αρκετή πράσινη ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει περισσότερα από δύο εκατομμύρια σπίτια σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο. Το deal είναι σημαντικό για τρεις λόγους. Ο ένας έχει να κάνει με το υψηλό ποσό του project, ο δεύτερος με το γεγονός ότι Ελληνικές επιχειρήσεις "εισβάλλουν" στις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, ενώ ο τρίτος σχετίζεται με την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας της Mytilineos με τον Αμερικανικό κολοσσό της GE, μετά την προμήθεια από την τελευταία των στροβίλων στο εργοστάσιο του Αγίου Νικολάου Βοιωτίας.
Το τρίτο σημαντικό νέο της χθεσινής ημέρας ήταν η τυπική επικύρωση της Αττικής Οδού στον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ του Ομίλου Περιστέρη. Ο αυτοκινητόδρομος είναι "φιλέτο", ωστόσο, το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ προκάλεσε έκπληξη σε διεθνές επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψιν ότι την εκμετάλλευση του δρόμου για άλλα 25 χρόνια διεκδικούσαν εκτός από τα μεγαλύτερα Ελληνικά ονόματα των Κατασκευών και Ευρωπαϊκοί κολοσσοί. Αλλά και ο επιλαχών προτιμητέος επενδυτής, η κοινοπραξία VINCIHIGHWAYSS– VINCICONCESSIONSS–ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-MOBILITYPARTNERS κατέθεσε πολύ υψηλή προσφορά, η οποία έφτασε τα 3,106 δισ. ευρώ, Αυτό αποδεικνύει έμπρακτα όχι μόνο την αξία του project αλλά και το success story που παίζεται στην Ελλάδα. Καλό Σαββατοκύριακο και εις άλλα με υγεία...