Μετά από 40 χρόνια, η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιχειρεί να βάλει τάξη στο... μπάχαλο των αστικών συγκοινωνιών και των ταχυδρομείων, κατά τα πρότυπα της εξυγίανσης της ΔΕΗ, η οποία το 2019 επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, βρέθηκε ένα βήμα πριν τον γκρεμό.
Ο νόμος για τις "μικρές ΔΕΗ" και ο νέος ρόλος του Υπερταμείου είναι γεγονός. Από δω και πέρα αρχίζει μια μεγάλη μάχη με τον χρόνο και η πίεση για την εμφάνιση αποτελεσμάτων είναι προφανής, χωρίς να υπάρχει για την κυβέρνηση κάποια πίστωση χρόνου.
Γράφει ο Λουκάς Γεωργιάδης
Με τις παρεμβάσεις κυρίως στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, το βασικό ζητούμενο είναι να μηδενιστούν τα ελλείμματα και να δει ο κόσμος διαφορά στις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Με το νέο νόμο εισάγεται ένα πρωτοποριακό μοντέλο οργάνωσης και διοίκησης στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας και στις κατά 100% θυγατρικές του, δηλαδή τις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) και τις Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ). Το ανάλογο επιδιώκεται για τη ΓΑΙΟΣΕ και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, καθώς και την 100% θυγατρική τους ΕΛΤΑ Courier).
Η αλλαγή... καθεστώτος σε ΔΕΘ-Helexpo, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ), Ελληνικές Αλυκές και Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (ΑΕΔΙΚ), θεωρείται πιο εύκολη υπόθεση. Σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι παραπάνω οργανισμοί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο επίπεδο εξυπηρέτησης που θέλουν οι πολίτες. Για παράδειγμα, υπάρχουν σοβαρές δυσλειτουργίες και μεγάλες καθυστερήσεις στην προμήθεια ανταλλακτικών στις δημόσιες συγκοινωνίες (λεωφορεία, μέσα σταθερής τροχιάς κλπ.), κάτι που έχει άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα του πολίτη καθώς οχήματα μένουν ακινητοποιημένα και τα δρομολόγια γίνονται πιο αραιά.
Επιπλέον, οι διαδικασίες προσλήψεων σήμερα είναι εξαιρετικά χρονοβόρες με αποτέλεσμα να υπάρχει έλλειψη οδηγών και τεχνικών που είναι απαραίτητοι για την ομαλή λειτουργία των δημοσίων συγκοινωνιών. Αντίστοιχα προβλήματα παρατηρούνται και στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, κάτι που δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό και τις ουρές που σχηματίζονται σε πολλά από τα καταστήματα τους. "Πιλότος" για τις παρεμβάσεις είναι η ΔΕΗ, η οποία το 2019 ήταν στα πρόθυρα της κατάρρευσης λόγω της εγκληματικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ σήμερα αποτελεί μια κερδοφόρα επιχείρηση με πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα της ενέργειας.
Με το νέο νόμο, δίνεται η δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα με απλή διαδικασία, με απλή διαδικασία και για συγκεκριμένη διάρκεια θητείας (4 έτη με δυνατότητα ανανέωσης μια φορά), με βάση αποφάσεις του διευθύνοντος συμβούλου της κάθε εταιρείας. Επιπλέον, γίνονται πιο ευέλικτες οι διαδικασίες προσλήψεων του προσωπικού τους, με περιορισμένο αλλά ουσιαστικό ρόλο του ΑΣΕΠ, ενώ αναμένεται να γίνουν πιο αποτελεσματικές οι καθημερινές λειτουργίες τους βελτιώνοντας και καθιστώντας πιο ευέλικτο το σύστημα προμηθειών. Ωστόσο, η μεγαλύτερη διαρθρωτική τομή του νέου νόμου είναι ότι... αποβάλει από τα πειθαρχικά συμβούλια τους συνδικαλιστές. Αυτό και αν συνιστά μεγάλη τομή!
Από την άλλη, εκσυγχρονίζεται η λειτουργία του Υπερταμείου και κατεβάζουν... ρολά το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας καθώς και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), τα οποία συγχωνεύονται δια απορροφήσεως. Με την κίνηση αυτή το Ταμείο θα έχει μεγαλύτερη οργανωτική ευελιξία, γεγονός που θα συμβάλει στη μείωση του διοικητικού κόστους. Τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από τα λιμάνια θα επανεπενδύονται, ώστε αυτά να αναβαθμιστούν.
Προβλέπεται ότι το 50% των εσόδων που εισπράττεται από συμβάσεις αξιοποίησης λιμένων και λιμενικών υποδομών θα κατευθύνεται στην εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, ενώ το υπόλοιπο 50% θα μπορεί να διατεθεί για την υλοποίηση των έργων που περιλαμβάνεται στο Master Plan του κάθε Οργανισμού Λιμένος και εντάσσονται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα αξιοποίησης του Ταμείου. Υπενθυμίζεται πως με το ισχύον πλαίσιο το 100% των εσόδων διατίθεται για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους.
"Κερασάκι στην τούρτα" με βάση το νέο νόμο, αποτελεί η ίδρυση του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου. Θα αποτελέσει ένα ισχυρό επενδυτικό εργαλείο, αντίστοιχο με εκείνα που λειτουργούν στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρέχοντας κίνητρα για αναπτυξιακές πρωτοβουλίες ιδιαίτερα σε τομείς που δεν καλύπτονται επαρκώς από τους σημερινούς επενδυτές αλλά έχουν προστιθέμενη αξία για την οικονομία.
Το νέο αυτό Ταμείο θα μπορεί να λειτουργεί και ως συνεπενδυτής με άλλα Ταμεία και φορείς κυρίως με μειοψηφικές συμμετοχές στις επενδύσεις ή με υβριδικά εργαλεία Στην κατεύθυνση αυτή γίνονται επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και επενδυτικά ταμεία από το εξωτερικό, ιδιαίτερα από τον αραβικό κόσμο προκειμένου να συμβάλουν και αυτά στο νέο Ταμείο. Στόχος είναι να καλυφθεί το επενδυτικό κενό σε συγκεκριμένους τομείς της αγοράς, παρά την βελτίωση που παρατηρείται τα τελευταία έτη, και όχι το Ταμείο να ανταγωνιστεί υφιστάμενα funds ή να υποκατασταθούν μεγάλοι ξένοι επενδυτές ή τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών.
Για τη δημιουργία του Ταμείου, το Υπερταμείο θα διαθέσει 300 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή το ήμισυ του ποσού που θα εισπράξει από την επαναμεταβίβαση των μετοχών της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ στο Δημόσιο. Αναμφίβολα, πρόκειται για ιστορικές παρεμβάσεις, οι οποίες άργησαν... 40 χρόνια! Από την εποχή της διάλυσης επί ΠΑΣΟΚ, φτάσαμε μετά από δεκαετίες, να... πανηγυρίζουμε για το αυτονόητο.
Η εξυγίανση των προβληματικών συγκοινωνιών και των ταχυδρομείων, θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει από την αρχή της θητείας της Νέας Δημοκρατίας. Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος και πρέπει το... μαχαίρι να φτάσει στο κόκκαλο! Όλοι θα κριθούν στην πράξη εκ του τελικού αποτελέσματος. Και μόνο ότι ο στόχος της εξυγίανσης των προβληματικών ΔΕΚΟ θα βασιστεί στα πρότυπα της... αναγέννησης της ΔΕΗ, αποτελεί ένα στοιχείο που... εξιτάρει! Η ΔΕΗ έχει γίνει ένα από τα μεγαλύτερα turn around story σε παγκόσμιο επίπεδο. Γιατί όχι και οι συγκοινωνίες με τα ταχυδρομεία και τους... λοιπούς προβληματικούς "συγγενείς";