Ιδιαίτερα στην εποχή μας η σημερινή οικονομία αναγκάζει πολλές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, να εξετάσουν το ενδεχόμενο εξαγορών ή συγχωνεύσεων.
Του Αθαν.Χ.Παπανδροπουλου
Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης και της ακάθεκτης πορείας της τεχνολογίας, το επιχειρείν παίρνει άλλες μορφές και διαστάσεις, διαμετρικά αντίθετες με αυτές που κυριαρχούσαν όταν είχαμε άλλες παραγωγικές συνθήκες.
Στο πλαίσιο αυτό όμως, οι εξαγορές και συγχωνεύσεις, δεν είναι μια απλή και εύκολη υπόθεση.
Αντιθέτως, έχουν πολλές πτυχές και απαιτούν προσοχή στις λεπτομέρειες. Πριν συνενώσεις πλήρως την επιχείρησή σου με μια άλλη, σκέψου να σχηματίσεις μια στρατηγική συμμαχία, η οποία μπορεί να προσφέρει σε σένα και τον συνέταιρό σου χαμηλότερα κόστη, μεγαλύτερη κλίμακα ή μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, χωρίς να θυσιάζεται η ανεξαρτησία σας.
Για τις μικρότερες επιχειρήσεις, σκέψου τον σχηματισμό συμπράξεων με σκοπό τη μείωση του κόστους των διπλών εργασιών.
Μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί μπορούν να δημιουργήσουν συμπράξεις για να προωθήσουν το έργο τους σε πιθανούς δωρητές. Ανεξάρτητα από τους λόγους, προχώρα με προσοχή, καθώς οι συμμαχίες δύσκολα σχηματίζονται, ενώ η διατήρησή τους είναι ακόμη πιο περίπλοκη υπόθεση.
Ένα καίριο ερώτημα έτσι, είναι αυτό του πως δημιουργούνται συνεργασίες και σε ποια επίπεδα. Η μέχρι σήμερα πρακτική εμπειρία δείχνει ότι σε γενικές γραμμές, οι στρατηγικές συμπράξεις επιφέρουν σημαντικά πλεονεκτήματα στους συμμετέχοντες σε αυτές, συνάμα όμως αποτελούν εύθραυστες οντότητες.
Για να διασφαλίσεις την επιτυχία, μην ξεχνάς αυτά τα οκτώ σημεία, όταν ενώνεις τις δυνάμεις σου με άλλους οργανισμούς:
Ατομική αριστεία: Και οι δύο πλευρές έχουν τα δυνατά σημεία τους, και από καμία δεν αναμένεται να στηρίξει την άλλη.
Σπουδαιότητα: Η σχέση πρέπει να έχει στρατηγική σημασία και για τις δύο πλευρές.
Αλληλεξάρτηση: Πρέπει να χρειάζεται ο ένας τον άλλον.
Επένδυση: Η επιτυχία του συνεταίρου πρέπει να έχει αντίκτυπο και σε σένα.
Πληροφορία: Η διαφάνεια ενδυναμώνει τη συνεργασία. Η απόκρυψη πληροφοριών εμποδίζει την εμπιστοσύνη.
Ενοποίηση: Δημιούργησε αρκετά σημεία επαφής μεταξύ των οργανισμών.
Θεσμοθέτηση: Μια τυπική δομή μπορεί να βοηθήσει στην αντικειμενικότητα και να διασφαλίσει ότι η σύμπραξη θα έχει αποτέλεσμα και για τις δύο πλευρές.
Ακεραιότητα: Η εμπιστοσύνη είναι κρίσιμη και οι κώδικες ηθικής επιβάλλονται.
Ιδιαίτερα δε μετά την θορυβώδη υπόθεση του CEO του Ομίλου Nissan – Renault Κάρλος Γκόσν, γίνεται κατάδηλο, ότι οι κώδικες ηθικής είναι εκ των ουκ άνευ. Και από την άποψη αυτή, τα σίδερα της φυλακής, μπορούν να περιμένουν όσους δεν το γνωρίζουν, ή ακόμα χειρότερα δεν θέλουν να το γνωρίσουν.
Παράλληλα όμως, καθώς αλλάζουν οι κοινωνικές προσλαμβάνουσες, νέες συμπεριφορές έρχονται στο προσκήνιο και ως εκ τούτου δημιουργούν ένα πρωτόγνωρο περιβάλλον κοινωνικής αποδοχής για το επιχειρείν. Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι έτσι μια νέα διάσταση της σημερινής πραγματικότητας, που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει
Υπό αυτή την έννοια, ο παραδοσιακός επιχειρηματίας-αφεντικό που το έπαιζε παντογνώστης και πονηρός μάλλον βρίσκεται στο καλάθι των αχρήστων. Στις νέες αλυσίδες αξίας οι ξερόλες δεν έχουν θέση και αυτές οι τελευταίες κοστίζουν ακριβά.