Στις 25 Οκτωβρίου επιστρέφει ο Δακτύλιος στην Αθήνα. Ελεύθερη διέλευση από τον Δακτύλιο κάθε ημέρα θα έχουν όλα τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οχήματα φυσικού αερίου, τα υγραερίου (εκ κατασκευής και όχι εκ μετατροπής), τα υβριδικά, τα plug in υβριδικά και τα οχήματα με κινητήρες Εuro 6 (χαμηλών ρύπων).

Ο περιορισμός των αδειών εισόδου στον Δακτύλιο, οι αλλαγές στο σύστημα τροφοδοσίας καταστημάτων, η εξειδίκευση του τύπου των οχημάτων που θα κινούνται ελεύθερα εντός των ορίων του και η αναγκαιότητα αυστηρής αστυνόμευσης του νέου μέτρου βρέθηκαν στο επίκεντρο σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μέγαρο Μαξίμου. 

Σύμφωνα με πληροφορίες στη χθεσινή σύσκεψη αποφασίστηκε να μειωθούν κατά 50% οι δεκάδες χιλιάδες άδειες Δακτυλίου που χορηγούνται από την Aστυνομία.

Στην Αττική κυκλοφορούν σήμερα περίπου 2,3 εκατομμύρια οχήματα εκ των οποίων ηλεκτρικά, φυσικού αερίου και υβριδικά είναι τα 7.654. Παράλληλα, εκτιμάται ότι με κινητήρες euro 6 (χαμηλών ρύπων) είναι κάτω από 300.000 οχήματα στην Αθήνα.

Πληροφορίες της «Καθημερινής» αναφέρουν ότι η Κυβέρνηση δεν είχε σκοπό να επιτρέψει τη διέλευση των οχημάτων με κινητήρα Εuro 6 στον Δακτύλιο, ωστόσο για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης αποφασίστηκε η εξαίρεσή τους από το μέτρο, με την προϋπόθεση να είναι χαμηλών ρύπων.

Τις επόμενες ημέρες θα συνεδριάσει επιτροπή για την τεχνική εξειδίκευση των μέτρων.

Στο επίκεντρο της χθεσινής συζήτησης τέθηκε το ζήτημα της τροφοδοσίας των καταστημάτων, το οποίο αποτελεί αρμοδιότητα της Περιφέρειας. 

Τροφοδοσία καταστημάτων 

Σήμερα επιτρέπεται η τροφοδοσία καταστημάτων κατά τις ώρες 7 πμ. – 11 πμ., 2.30 μ.μ. – 5 μ.μ. και 7 μ.μ. – 11 μ.μ. και συμπίπτει με τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής. Η εισήγηση του υπουργείου Υποδομών θέλει την τροφοδοσία των καταστημάτων να πραγματοποιείται έως τις 8 το πρωί και μετά τις 9 το βράδυ. 

Θα υπάρχουν εξαιρέσεις σε διάστημα μιας ώρας το μεσημέρι για μικρά φορτηγά που μεταφέρουν ευπαθή προϊόντα (πχ. φάρμακα κ.ά.).

Τις επόμενες ημέρες θα συνεδριάσει επιτροπή υπό τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών Γιάννη Ξιφαρά, η οποία θα αναλάβει την τεχνική εξειδίκευση των μέτρων. 

Μεταξύ των ζητημάτων που θα επεξεργαστεί η τεχνική επιτροπή, είναι το ακριβές ύψος των ρύπων που θα εκπέμπουν τα euro 6 οχήματα (αν οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα πρέπει να είναι έως 100 ή έως 120 γραμμάρια CΟ2 για να επιτρέπεται η είσοδός τους στον δακτύλιο), καθώς επίσης και το ζήτημα της ταυτοποίησης των εκπεμπόμενων ρύπων των οχημάτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αναφέρουν ότι γίνονται συζητήσεις με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τη δημιουργία ενός QR CODE το οποίο θα αναλογεί σε κάθε αυτοκίνητο και θα περιλαμβάνει όλες τις τεχνικές λεπτομέρειες για τους εκπεμπόμενους ρύπους του. 

Και αυτό γιατί σήμερα οι άδειες κυκλοφορίας των οχημάτων δεν περιλαμβάνουν τις παραπάνω λεπτομέρειες. Ωστόσο η διαμόρφωση του σχετικού λογισμικού και η χρήση της εφαρμογής δεν θα είναι έτοιμη με την έναρξη ισχύος του δακτυλίου στις 25 Οκτωβρίου.

Κοινός τόπος όλων των εμπλεκομένων στη χθεσινή σύσκεψη ήταν η ανάγκη δημιουργίας ενός οργάνου που θα έχει τη μορφή μητροπολιτικού φορέα και θα αποτελεί το παρατηρητήριο μεταφορών της πόλης.

Θα είναι υπό την εποπτεία του υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών, θα απαρτίζεται από μια σειρά εμπλεκόμενων φορέων (υπουργείο Περιβάλλοντος, Περιφέρεια, δήμοι, συγκοινωνιολόγοι κ.ά.) και θα αποτελεί έναν οργανισμό με εξουσία, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών, που θα μπορεί να παρεμβαίνει όποτε κρίνεται απαραίτητο.

Ακόμα, στη σύσκεψη συζητήθηκε η ανάγκη αυστηρής αστυνόμευσης, η οποία είναι προϋπόθεση για τη λειτουργία και την αποτελεσματικότητα του νέου, καθαρού, δακτυλίου.