Μετά την αποτυχημένη προσπάθεια αξιολόγησης, η συγκυβέρνηση παρουσίασε ένα συνολικό σχέδιο αναδιάρθρωσης του δημόσιου τομέα, το οποίο υποστηρίζουν ότι θα οδηγήσει στην αποκομματικοποίηση του κράτους, στην αξιοκρατία, στην πλήρη ψηφιοποίηση του, στην απογραφειοκρατικοποίηση και τέλος στην εκπλήρωση του ρόλου του που δεν είναι άλλος από την εξυπηρέτηση του πολίτη.

Να το δούμε και να μην το πιστεύουμε, όπως λέει ο λαός, γιατί κάτι τέτοιο ως τώρα πολλοί το έχουν υποσχεθεί, αλλά όταν πήραν στα χέρια τους την εξουσία, έκαναν τα πράγματα χειρότερα.

Του Τάσου Παπαδόπουλου

Το ψάρι, όπως επίσης λέει ο λαός, βρωμάει από το κεφάλι. Και το κεφάλι δεν είναι άλλο, από την κορυφή της Εκτελεστικής Εξουσίας. Γιατί η γραφειοκρατία, για παράδειγμα, έχει την μήτρα της στην πολυνομία και την κακονομία, που δεν παράγει άλλος από την εκάστοτε κυβέρνηση, που ψηφίζει άνευ αντιρρήσεων η εκάστοτε πλειοψηφία της Βουλής.

Αυτό το δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο, που υπάρχει στη χώρα μας είναι φυσικό να μπερδεύει ακόμη και πολλούς καλοπροαίρετους δημόσιους λειτουργούς, που πρέπει να ανατρέξουν στο νόμο, την υπουργική απόφαση που ακολουθεί, και τέλος στις περίφημες εγκυκλίους ερμηνευτικές του νόμου και της υπουργικής απόφασης.

Δεν είναι λίγες οι φορές, που ψηφίζεται ένας νόμος αλλά δεν εφαρμόζεται, γιατί δεν έχει εκδοθεί η αντίστοιχη υπουργική απόφαση και οι σχετικές εγκύκλιοι.

Η περίφημη γραφειοκρατία, που παράγει και την διαφθορά, όπως το λεγόμενο γρηγορόσημο, που είναι γνωστό σε όλους μας, ξεκινάει από την ίδια την Εκτελεστική Εξουσία.

Η γραφειοκρατία αρχίζει από την κυβέρνηση των 48, την ώρα που σε χώρες, όπως η Ιταλία και η Γαλλία, οι υπουργοί και οι αναπληρωτές δεν ξεπερνούν τους 20, με πληθυσμούς πολλαπλάσιους της χώρας μας.

Και δεν σταματάει εδώ, ο πληθωρισμός των προσώπων που βρίσκονται ψηλά στην πυραμίδα της εξουσίας. Υπήρχαν αρχικά 55 Γενικοί με τους Αναπληρωτές Γραμματείς, 10 Ειδικοί με τους Αναπληρωτές Γραμματείς και 16 Διοικητικοί Γραμματείς. Σύνολο 75. Σε αυτούς ήρθαν να προστεθούν από την παρούσα συγκυβέρνηση, 16 Αναπληρωτές Διοικητικοί Γραμματείς, 50 Τομεακοί Γραμματείς και 9 Ειδικοί Τομεακοί Γραμματείς. Στους νέους 79 που προστέθηκαν φτάνουμε σε ένα σύνολο 154.

Έχουμε δηλ. μια ακόμη Βουλή σε πληθυσμό και αντίστοιχα προνόμια, όπως αυτοκίνητα, οδηγοί, γραμματείς και φαρισαίοι και πάει λέγοντας. Αυτοί όλοι οι 154 κομματικοί μαζί με του 48 υπουργούς θα … αποκομματικοποιήσουν το κράτος.

Στο υπό … αποκομματικοποίηση κράτος, υπάρχουν για την ώρα 2.200 μετακλητοί υπάλληλοι έναντι των 1.500 του φαύλου παρελθόντος, καθώς και 92.000 συμβασιούχοι έναντι των 62.500 που υπήρχαν στο τέλος του 2014. Αυτό σημαίνει ότι οι σημερινοί οπαδοί της αποκομματικοποίησης προσέλαβαν 30.000 επιπλέον, χωρίς βεβαίως καμιά διαδικασία, μια και μπήκαν από το παράθυρο, με τις περίφημες οκτάμηνες συμβάσεις.

Το τι θα γίνει με αυτούς τους ανθρώπους, που τους πούλησαν ελπίδες είναι γνωστό. Το είδαμε άλλωστε το 2008 με τις ομαδικές κατά παράβαση του Συντάγματος μονιμοποιήσεις.

Το θέμα θα συζητηθεί και στην Γ’ αξιολόγηση, μια και είχε συμφωνηθεί οι συμβασιούχοι να μην υπερβαίνουν τις 69.000. Θα πει κανείς μα τι θα κάνουμε. Θα είμαστε μια ζωή κάτω από την μπότα της τρόικας; Όσο η χήρα θα είναι εξαρτημένη από τα χαμηλότοκα δάνεια, δεν μπορεί να αυξάνει το κόστος του Δημοσίου μέσω νέων συμβασιούχων.

Σε ότι αφορά το θέμα των αξιολογήσεων, για τις οποίες έχει γίνει πολύς λόγος. Των αξιολογήσεων, θα έπρεπε να προηγηθούν τα οργανογράμματα και η περιγραφή των θέσεων εργασίας, από τον Δήμο και την Περιφέρεια, μέχρι την Κεντρική Διοίκηση.

Τα οργανογράμματα αυτά καλό θα ήταν να τα φτιάξουν ειδικοί από χώρες που έχουν σοβαρή Δημόσια Διοίκηση, όπως η Γαλλία, η Σουηδία και εσχάτως η Εσθονία. Γιατί αν τα αφήσουμε στους δικούς μας, το πιθανότερο είναι να τα φτιάξουν με βάση τους ανθρώπους, που πρέπει να βολέψουν και όχι τις ανάγκες των πολιτών και της λειτουργίας του κράτους που οφείλουν να υπηρετήσουν.

Για παράδειγμα στο σχετικά νέο υπουργείο της λεγόμενης Διοικητικής Μεταρρύθμισης στους 110 υπαλλήλους, οι μισοί με βάση το οργανόγραμμα που φτιάχτηκε στο παρελθόν, είναι προϊστάμενοι και διευθυντές.

Πρώην υπουργός Υγείας που επισκέφθηκε στο παρελθόν την Σουηδία ρώτησε τον αριθμό των υπαλλήλων του υπουργείου και τον πληροφόρησαν ότι είναι περίπου 300, έναντι των 3.000 του αντίστοιχου ελληνικού υπουργείου.

Με την ασφάλιση στην ίδια χώρα ασχολούνται περίπου χίλιοι υπάλληλοι και βγάζουν τις συντάξεις σε ένα μήνα έναντι των 10.000 στη χώρα μας που τις βγάζουν σε τρία και πλέον χρόνια.

Και να σκεφθεί κανείς ότι, ενώ περισσεύουν οι λεγόμενοι γραφειοκράτες, από την άλλη πλευρά λείπουν γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό για να στελεχώσουν 15 μονάδες εντατικής, που είναι πλήρως εξοπλισμένες και περιμένουν το ανθρώπινο δυναμικό να τις λειτουργήσει.

Για να επανέλθουμε στα οργανογράμματα και στα περιγράμματα των θέσεων. Με εσωτερικές διαδικασίες, που θα έχουν την θέση εξετάσεων αφού ληφθούν υπόψη και τα πραγματικά τυπικά προσόντα θα πρέπει να στελεχωθούν αξιοκρατικά τα νέα οργανογράμματα και μετά από ένα εύλογο χρονική διάστημα, να κριθούν αυτοί που θα τα αναλάβουν.

Εξυπακούεται ότι τα οργανογράμματα θα λειτουργήσουν σε ψηφιακό περιβάλλον, έτσι ώστε ο πολίτης ή ο επιχειρηματίας, όπως λένε και στην Εσθονία, να χρειάζεται να μετακινηθεί από το σπίτι μόνο για γάμο ή διαζύγιο και αγοραπωλησία ακινήτου.

Αν αυτά δεν γίνουν με την σωστή σειρά και αξιολογικά, το αποτέλεσμα θα είναι μηδενικό, η ανάπτυξη και πάλι ζητούμενο και η μείωση της ανεργίας θα προκύπτει από εκείνους που δραπετεύουν στο εξωτερικό, για να βρουν εκεί την τύχη τους…

ΠΗΓΗ: ORGI.GR