Οι νέες μορφές επικοινωνίας, αλλά και κατανάλωσης νέων ειδήσεων και μηνυμάτων, με όχημα την διαδικτυακή τηλεόραση, θα ανατρέψουν και στην Ελλάδα το συνολικό τηλεοπτικό πεδίο...
Tου Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου
Εντυπωσιακά και ανατρεπτικά κατεστημένων αντιλήψεων είναι τα στοιχεία του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που διευθύνει ο καθηγητής κ. Γιώργος Δουκίδης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η Web TV σημειώνει σοβαρή διείσδυση στον χώρο των μέσων μαζικής επικοινωνίας και δημιουργεί ένα νέο επικοινωνιακό περιβάλλον. Το δε ποσοστό των χρηστών Web TV είναι ιδιαίτερα αυξημένο για τις ηλικίες 21-27 ετών πρωτίστως και 28-34 ετών κατά δεύτερο λόγο. Τα βασικά συμπεράσματα τα οποία συνοψίζουν την παρούσα κατάσταση στον τηλεοπτικό χώρο και τις προοπτικές που δημιουργούνται είναι τα εξής:
*Η τηλεθέαση δεν γίνεται πια μόνον από την τηλεόραση. Εκτός από την τάση χρήσης εναλλακτικών συσκευών και Μέσων, που καταγράφεται σε όλο και περισσότερα νοικοκυριά, ο υπολογιστής είναι «ανοιχτός» παράλληλα / συμπληρωματικά με την τηλεόραση.
*Κοινωνική δικτύωση και διαδικτυακή τηλεόραση αποτελούν τον νέο ισχυρό συνδυασμό στο τηλεοπτικό τοπίο. Ιδιαίτερα δε στην παρούσα φάση κρίσης των τηλεοπτικών μέσων στην χώρα μας, τα οποία στην ουσία δεν έχουν πλέον περιεχόμενο.
*Τα social media (Facebook, Twitter, YouTube, κλπ) αποτελούν τους νέους «παίκτες» στον χώρο της τηλεόρασης, αφού παρέχουν έτοιμες και δημοφιλείς εφαρμογές προς αξιοποίηση. Νέοι «παίκτες» είναι και οι ίδιοι οι τηλεθεατές, λόγω της δυνατότητας ιδιο-παραγωγής περιεχομένου.
*Ευκαιρίες και προοπτικές αξιοποίησης της Web TV λόγω «δέσμευσης» των χρηστών (αξιοποίηση social media), αμοιβαίας (μεταξύ Web TV και παραδοσιακής τηλεόρασης) «μετακίνησης» τηλεθεατών, στοχευμένης διαφήμισης, μικρότερου κόστους παραγωγής, παροχής νέων διαδραστικών υπηρεσιών.
*Το κοινό της Web TV είναι εμπορικά «ελκυστικό», αλλά έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και συμπεριφορά. Οι διαφημιστικές καμπάνιες για το συγκεκριμένο Μέσο πρέπει να είναι προσαρμοσμένες σε αυτά τα χαρακτηριστικά.
*Χρεώσεις υπηρεσιών μπορεί να αφορούν μόνον σε παροχή «δημοφιλούς» (talk-of-the-town) ή/και αποκλειστικού στο Web TV περιεχομένου (π.χ. σειρές, αθλητικές μεταδόσεις).
*Περιεχόμενο μικρής διάρκειας με on-demand διαθεσιμότητα αποτελεί κατάλληλο περιεχόμενο για mobile TV, η οποία αναμένεται να αναπτυχθεί σύντομα.
*Η εμφάνιση τηλεοπτικών συσκευών με πρόσβαση στο Διαδίκτυο αναμένεται να επηρεάσει την τηλεοπτική αγορά, αν και η πολυσυζητημένη σύγκλιση των Μέσων (το «Internet στο καθιστικό») δεν φαίνεται προς στιγμήν να απολαμβάνει ευρείας αποδοχής από τους τηλεθεατές. Ωστόσο, ενδεχόμενη υιοθέτησή της θα επαναπροσδιορίσει τον ανταγωνισμό στην τηλεοπτική αγορά, εισάγοντας νέους «παίκτες» με περισσότερη εξειδίκευση (σε σχέση με τα παραδοσιακά κανάλια) σε θέματα διαφορετικότητας, κλπ.
*Η σύγκλιση και «ενοποίηση» IPTV και Web TV είναι ένα ορατό ενδεχόμενο, λόγω των κοινών υποδομών και των νέων τηλεοπτικών συσκευών με πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
*Οι πάροχοι ψηφιακών υπηρεσιών / περιεχομένου (δορυφορικών, καλωδιακών, επίγειων) πρέπει να εστιάσουν στην παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ανάγκες των χρηστών-τηλεθεατών.
Η εικόνα στο εξωτερικό
Σχετικές έρευνες στο εξωτερικό σκιαγραφούν το προφίλ των χρηστών Web TV, το οποίο έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
-Περισσότεροι από 18 εκατομμύρια χρήστες στην Αγγλία παρακολουθούν τηλεόραση σε διαφορετικές από την τηλεόραση συσκευές (τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα).
-Οι χρήστες Web TV είναι κυρίως άτομα νεαρής ηλικίας, που βλέπουν λιγότερες ώρες τηλεόραση εβδομαδιαίως, παρακολουθούν σπανιότερα κατά τις ώρες τηλεοπτικής αιχμής και διαθέτουν περισσότερες ικανότητες χρήσης του Η/Υ και του Διαδικτύου.
-Οι χρήστες Web TV χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο, αλλά ταυτόχρονα παρακολουθούν τα προγράμματα ενδιαφέροντός τους στην παραδοσιακή τηλεόραση (83%).
-Οι περισσότεροι διαδικτυακοί χρήστες (73%) βλέπουν Web TV αργότερα από τις 9μμ, κυρίως για να παρακολουθήσουν τηλεοπτικό περιεχόμενο που δεν πρόλαβαν να δουν στην παραδοσιακή τηλεόραση.
-Ακολουθούν «dip-in»/«dip-out» συμπεριφορά και δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση σε μικρότερης διάρκειας θεάματα, όπως τρέϊλερς ταινιών (53%), βίντεο χρηστών (45%), μουσικά βίντεο (37%) και κωμικά προγράμματα (31%).
Από τις παραπάνω διαπιστώσεις, όπως επισημαίνει πολύ σωστά και ο καθηγητής κ. Γ.Δουκίδης, προκύπτει σαφώς ότι οι επιχειρήσεις και τα επώνυμα προϊόντα καλούνται πλέον να κινηθούν σε ένα νέο επικοινωνιακό περιβάλλον, που θέλει ειδικούς χειρισμούς και, κυρίως, απαιτεί νέους τρόπους έκφρασης.
Παράλληλα, οι επιχειρήσεις πρέπει να ρίξουν βάρος στο περιεχόμενο που προσφέρουν στο κοινό–περιεχόμενο το οποίο πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στην ψηφιακή εποχή.
Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι έχει ήδη ανοίξει ο δρόμος μίας νέας εποχής για την επικοινωνία, στο πλαίσιο της οποίας ο αποδέκτης μηνυμάτων είναι πλέον πολύ κοντά στην πηγή. Αυτή είναι μία νέα διάσταση του επικοινωνείν, η οποία συνδυάζεται με τις τεχνικές προσέλκυσης της προσοχής και αξιοποίησης του χρόνου που αφιερώνεται σε αυτήν.
Με πιο απλά λόγια, έχει ήδη προκύψει μία νέα εποχή στον τρόπο κατανάλωσης νέων, ειδήσεων και μηνυμάτων, με την Web TV να κερδίζει έδαφος ως εργαλείο της νέας αυτής πραγματικότητας.