Όσοι έχουν υπομονή, ας διαβάσουν όλες τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις που κρύβει το παράρτημα της συμφωνίας, που ο Τσίπρας παρουσίασε στο Ζάππειο όπως τον βόλευε…

Από το βήμα αυτό έχουμε αναλύσει και παρουσιάσει το κόστος της διαπραγμάτευσης το οποίο η πρώτη κυβέρνηση Συριζανέλ φόρτωσε στην ελληνική οικονομία και που αντιπροσωπεύει 200 δισεκατομμύρια ευρώ.

Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και τα ισχύοντα πάντα capital controls, καθώς και την πλήρη αδυναμία των Νεοελλήνων να διαχειριστούν ελεύθερα τα όποια περιουσιακά τους στοιχεία.

Υπό αυτή την έννοια, η γραβάτα που ο κύριος πρωθυπουργός φόρεσε για λίγη ώρα προκειμένου να μάς αναγγείλει την έξοδο από το τρίτο μνημόνιο –το οποίο ο ίδιος υπέγραψε και ακόμα εφαρμόζει– είναι σίγουρα η ακριβότερη στον κόσμο. Υπάρχει δε σοβαρότατος κίνδυνος το κόστος της να γίνει αστρονομικό, αν το σημερινό κυβερνητικό συνοθύλευμα παραμείνει (όπως δικαιούται, βέβαια) άλλους 15 μήνες στην εξουσία.

Θα πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι, αν ο κ. Αλ. Τσίπρας δεν είχε προκαλέσει τις πρόωρες εκλογές τού 2015 και δεν είχε, με την σύμφωνη γνώμη του ελληνικού λαού, γελοιοποιήσει την χώρα, σήμερα η ελληνική οικονομία θα «έτρεχε» με 3% ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης και θα βρισκόταν σε φάση «διαρθρωτικής μεταβολής».

Αντί όλων αυτών, η Ελλάδα, μετά την συμφωνία με το Eurogroup θα πρέπει να εφαρμόσει μία σειρά από μεταμνημονιακές ρυθμίσεις, τις οποίες όμως η ίδια θα έπρεπε να είχε αρχίσει να εφαρμόζει από τα μέσα της δεκαετίας τού 1990. Από την άποψη αυτή, τα λάθη και οι παραλείψεις των διαδοχικών κυβερνήσεων την περίοδο 1996-2010 υπήρξαν πραγματική πηγή καταστροφής για την χώρα –γεγονός που ίσως να είναι ένα σοβαρό ελαφρυντικό για το δίδυμο Τσίπρα-Καμμένου.

Σημειώνουμε, όμως, ότι οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις που κρύβει το παράρτημα της συμφωνίας του Λουξεμβούργου αποτελούν πρόκληση και για τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη όταν κληθεί να αναλάβει τα ηνία της χώρας. Καλό θα ήταν έτσι ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης να ξεκαθαρίσει από τώρα αν έχει την πρόθεση να επιμηκύνει την υπερφορολόγηση και την λιτότητα που σίγουρα θα εφαρμόσουν οι Συριζανέλ, ή αν θα απελευθερώσει την οικονομία από τις διοικητικές και συντεχνιακές μαφίες που την δυναστεύουν.

Ακολουθούν οι μεταμνημονιακές δεσμεύσεις που υπάρχουν στο παράρτημα της συμφωνίας και οι οποίες καλύπτουν τους εξής τομείς:

1. Δημοσιονομικά

Η Ελλάδα θα σέβεται πλήρως την δέσμευσή της να διασφαλίσει ότι ο ετήσιος προϋπολογισμός της θα επιτυγχάνει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα, το οποίο σέβεται τους στόχους των μεταρρυθμίσεων του προγράμματος του ESM. Για τον σκοπό αυτό, θα ολοκληρώνει πλήρως την είσπραξη του clawback μέχρι τον Ιούνιο κάθε έτους για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος. Στην φορολογική πολιτική, η Ελλάδα θα προχωρήσει μέχρι τα μέσα τού 2019 σε αποτιμήσεις της αξίας του φόρου ακίνητης περιουσίας σε όλη την χώρα και θα επικαιροποιήσει τις αντικειμενικές τιμές για τον ΕΝΦΙΑ και άλλους φόρους, σε συνάφεια με τις αγοραίες τιμές, μέχρι τα μέσα τού 2020.

Στην φορολογική διοίκηση, η Ελλάδα θα πρέπει να συμπληρώσει τον αριθμό προσωπικού που έχει συμφωνηθεί στην ΑΑΔΕ –δηλαδή, 12.000 άτομα έως το τέλος τού 2018, 12.500 μέχρι το τέλος τού 2019 και 13.222 μέχρι τα μέσα τού 2021, έτος που θα είναι πλήρως λειτουργικό το ηλεκτρονικό σύστημα για την συλλογή των φόρων. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών και θα αποφύγει την συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων χρεών, ενώ θα εφαρμόσει έως τα μέσα τού 2019 τις μεταρρυθμίσεις που προτείνει το Ελεγκτικό Συνέδριο.

2. Κοινωνική πρόνοια

Η Ελλάδα θα συνεχίσει τις προσπάθειές της για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας, σε στενή συνεργασία με την τεχνική βοήθεια που παρέχεται μέσω του SRSS. Η δημιουργία του ενιαίου ταμείου συντάξεων EΦΚΑ θα ολοκληρωθεί στα μέσα τού 2020. Στο πλαίσιο της στρατηγικής των ελληνικών αρχών για τον εκσυγχρονισμό του τομέα υγείας, η Ελλάδα θα εξασφαλίσει την ανάπτυξη του συστήματος πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης, ιδίως με το άνοιγμα τουλάχιστον 120 κέντρων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (TOMY) μέχρι τα τέλη τού 2018 και 240 TOMY από τα μέσα τού 2020.

Το κύριο όργανο που είναι υπεύθυνο για τις κεντρικές προμήθειες (ΕΚΑΠΥ) θα συσταθεί μέχρι το τέλος τού 2018, με στόχο την επίτευξη μεριδίου κεντρικών προμηθειών στις συνολικές δαπάνες νοσοκομείων κατά 30% στα μέσα τού 2020 και κατά 40% στα μέσα του 2022.

Η Ελλάδα θα ολοκληρώσει την μεταρρύθμιση των δικτύων κοινωνικής ασφάλισης που δρομολογήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος. Για τον σκοπό αυτό θα εφαρμοστεί σε όλα τα επιδόματα αναπηρίας η νέα προσέγγιση για τον προσδιορισμό της αναπηρίας, με βάση τόσο την ιατρική όσο και την λειτουργική αξιολόγηση, μέχρι τα μέσα τού 2019, θα επανεξεταστεί το σύστημα επιδοτήσεων για τις τοπικές δημόσιες συγκοινωνίες μέχρι το τέλος τού 2019 και θα ολοκληρωθεί η ανάπτυξη όλων των τριών πυλώνων του προγράμματος για το εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης έως τα τέλη τού 2019.

3. Χρηματοοικονομική σταθερότητα

Η Ελλάδα θα συνεχίσει να εφαρμόζει μεταρρυθμίσεις που αποβλέπουν στην αποκατάσταση της υγείας του τραπεζικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένων των προσπαθειών για την επίλυση των NPLs, εξασφαλίζοντας την συνεχή αποτελεσματικότητα του σχετικού νομικού πλαισίου (π.χ. αφερεγγυότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, εξωδικαστικές λύσεις, πωλήσεις NPLs, ηλεκτρονικές δημοπρασίες) και να αναλάβει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για τον σκοπό αυτό.

Η Ελλάδα θα εφαρμόσει το ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης που αφορά τα αφερέγγυα νοικοκυριά, με στόχο την εξάλειψη των καθυστερημένων περιπτώσεων, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας εκκρεμών αιτήσεων, μέχρι τα τέλη τού 2021.

Η χρηματοοικονομική κατάρτιση των δικαστών σε σχέση με τα παραπάνω θα παρασχεθεί έως τα τέλη 2018. Στο πλαίσιο της εφαρμογής του τριετούς σχεδίου δράσης για την δικαιοσύνη, οι φάσεις Ι και ΙΙ της εγκατάστασης του συστήματος ηλεκτρονικής δικαιοσύνης θα ολοκληρωθούν έως τα τέλη τού 2018 και τα μέσα τού 2020 αντίστοιχα, και η ηλεκτρονική κατάθεση των νομικών εγγράφων θα εφαρμοστεί σε όλα τα Δικαστήρια μέχρι τα τέλη τού 2019, αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών μέχρι τα μέσα 2019.

Το ΤΧΣ θα αναπτύξει μέχρι το τέλος 2018 μία στρατηγική εξόδου για την πώληση των μεριδίων του στις συστημικές τράπεζες. Η ανεξαρτησία του ΤΧΣ θα τηρηθεί πλήρως, ενώ θα συνεχίσει να λειτουργεί υπό εμπορικούς όρους και χωρίς καμμία πολιτική ή άλλη παρέμβαση. Η απόφαση για εκκαθάριση ή παράταση της εντολής για την λειτουργία του ΤΧΣ θα ληφθεί μέχρι τα μέσα τού 2022. Η Ελλάδα θα συνεχίσει τη χαλάρωση των ελέγχων κεφαλαίου (capital controls), σύμφωνα με τον δημοσιευμένο οδικό χάρτη.

4. Αγορές εργασίας και προϊόντων

Όσον αφορά την αγορά εργασίας, η Ελλάδα θα διασφαλίσει την ανταγωνιστικότητα μέσω ετήσιας επικαιροποίησης του ελάχιστου μισθού, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4172/2012. Η υλοποίηση του σχεδίου δράσης για την αδήλωτη εργασία θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη τού 2019.

Η Ελλάδα θα ολοκληρώσει την μεταρρύθμιση των αδειών εκμετάλλευσης των επενδύσεων και για τον σκοπό αυτό θα εγκρίνει όλες τις νομοθετικές πράξεις αδειοδότησης (τέλος 2018), θα ολοκληρώσει την νομοθεσία επιθεώρησης (μέσα 2020), θα αναθεωρήσει την ταξινόμηση βαθμίδων όχλησης (μέσα 2021), τους ενδιάμεσους τομείς που συμφωνήθηκαν (μέσα 2020) και την πλήρη ανάπτυξη των σχετικών ΤΠΕ (τέλος 2019).

Η Ελλάδα θα ολοκληρώσει το έργο του Κτηματολογίου επικυρώνοντας το σύνολο των κτηματολογικών χαρτών και των δασικών χαρτών μέχρι τα μέσα 2021 και ως ενδιάμεσα βήματα θα ολοκληρώσει την κατάρτιση των υπόλοιπων δασικών χαρτών μέχρι τα μέσα τού 2019, ενώ θα δημιουργήσει πλήρες κτηματολογικό γραφείο και θα ολοκληρώσει το 45% της κτηματογράφησης έως τα μέσα τού 2020.

Προκειμένου να ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της ενέργειας, η συμφωνηθείσα εκποίηση της ικανότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη της ΔEH θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη τού 2018. Το μοντέλο-στόχος (Target Model) θα τεθεί πλήρως σε εφαρμογή μέχρι τα μέσα 2019, ενώ τα μέτρα που συμφωνήθηκαν στο πλαίσιο της κοινής αξιολόγησης του συστήματος δημοπρασιών NOME θα εφαρμοστούν μέχρι το τέλος 2019.

5. Ιδιωτικοποιήσεις

Το Σχέδιο Ανάπτυξης Περιουσιακών Στοιχείων και το Στρατηγικό Σχέδιο του Υπερταμείου θα υλοποιείται σε συνεχή βάση. Με στόχο την ταχεία προσέλκυση επενδύσεων για την υποστήριξη ενός σχεδίου σταθερής οικονομικής ανάπτυξης, η Ελλάδα επιβεβαιώνει την πρόθεσή της να ολοκληρώσει τις συναλλαγές στο ΔΑΑ και το ΔΕΣΦΑ (τέλος 2018), στα ΕΛΠΕ (συμπεριλαμβανομένης της μεταφοράς των υπολοίπων μετοχών στο ΤΑΙΠΕΔ), στην Μαρίνα του Αλίμου (μέσα 2019), στις Εγνατία, ΔΕΠΑ Εμπορίου, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και στα περιφερειακά λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας (τέλος 2019).

Παράλληλα, επιβεβαιώνει την πρόθεσή της να ολοκληρώσει τις συναλλαγές που αφορούν την πώληση ή άλλου είδους εκμετάλλευση (monetisation) μετοχών της ΔEH, του Δικτύου της ΔΕΠΑ, των περιφερειακών λιμανιών Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας αλλά και έτερων λιμανιών, σύμφωνα με τις προτάσεις του ΤΑΙΠΕΔ και με βάση τις διαδικασίες που θα συμφωνηθούν μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των αρμόδιων αρχών (μέσα 2022).

Η μεταφορά του ΟΑΚΑ στο Υπερταμείο και η αναδιάρθρωση της ΕΤΑΔ θα ολοκληρωθεί στα τέλη 2018 και η αναθεώρηση/αντικατάσταση όλων των συμβουλίων SOE στα μέσα 2019.

6. Δημόσια διοίκηση

Η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης θα διατηρηθεί. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, η Ελλάδα θα ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων στον δημόσιο τομέα και ειδικότερα τον διορισμό των Γενικών Διευθυντών και όλων των Γενικών Διευθυντών σύμφωνα με τον νόμο 4369/2016 έως το τέλος τού 2018, την ανεξάρτητη αξιολόγηση αυτής της διαδικασίας (στα μέσα 2019), θα ολοκληρώσει τον 3ο κύκλο αξιολογήσεων κινητικότητας έως τα μέσα 2019 και θα ολοκληρώσει μέχρι το τέλος τού 2019 το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού (ψηφιακό οργανόγραμμα για όλους τους δημόσιους φορείς και σύνδεση με την αρχή ενιαίας πληρωμής).

Προκειμένου να ενισχυθεί η νομική ασφάλεια και η πρόσβαση στην νομοθεσία μέσω της νομικής κωδικοποίησης, ο Κώδικας Εργατικού Δικαίου και ο Κώδικας Ρυθμιζόμενων Εργασιακών Προσαρμογών θα θεσπιστούν μέχρι τα μέσα τού 2020 και η Εθνική Πύλη για την Κωδικοποίηση και Μεταρρύθμιση της Ελληνικής Νομοθεσίας θα ολοκληρωθεί στα μέσα τού 2022.

Η Ελλάδα θα εφαρμόσει όλες τις συστάσεις της GRECO (Groupe d'Etats Contre la Corruption), στο πλαίσιο της εφαρμογής του συνολικού εθνικού σχεδίου κατά της διαφθοράς έως τα μέσα τού 2021.

Υπόθεση Γεωργίου

Σημειώνουμε επίσης ότι η σχετική ανακοίνωση του Eurogroup για την Ελλάδα αναφέρεται και στο θέμα του Ανδρέα Γεωργίου. Εκφράζει ανησυχία όσον αφορά τις συνεχιζόμενες προσπάθειες δίωξης του πρώην επικεφαλής της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ) την περίοδο 2010-2015. Ως γνωστόν, στην υπόθεση αυτή –που οι πιστωτές της χώρας θεωρούν παράλογη– ο Ανδρέας Γεωργίου κατηγορείται από το καραμανλικό περιβάλλον ότι «φούσκωσε» επίτηδες το έλλειμμα τού 2009 ώστε να δικαιολογηθεί η υπαγωγή της χώρας στο μνημόνιο το 2010.

Κατά κοινοτικούς παράγοντες, η υπόθεση Αν. Γεωργίου αναδεικνύει τις χρόνιες παθογένειες της Ελλάδας τόσο σε πολιτικό όσο και σε πνευματικό επίπεδο. Κυρίως, όμως, είναι ενδεικτική της τύφλωσης, μπροστά στην πραγματικότητα, ενός πελατειακού πολιτικού συστήματος που δεν θέλει να μεταρρυθμιστεί.