Eντατικοί έλεγχοι και αυστηρά πρόστιμα που φτάνουν έως και τις 10.000 ευρώ αναμένεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση προκειμένου να αντιμετωπίσει την άναρχη κατάσταση στη μικροκινητικότητα. Επιπλέον, συγκεκριμένες παραβάσεις αναβαθμίζονται σε κακουργήματα με ποινές που περιλαμβάνουν ακόμη και ισόβια.
Ο λόγος για τα ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία εισήχθησαν ως μια πρακτική και οικολογική λύση μικρομετακίνησης στις πόλεις, προσφέροντας ευκολία, ταχύτητα και μηδενικούς ρύπους. Μόνο που η ανεξέλεγκτη χρήση τους, κυρίως από ανηλίκους, οδήγησε στην ανάγκη λήψης μέτρων παρόμοιων με εκείνα άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Μέτρα όπως η υποχρεωτική ασφάλιση ή ακόμα και η απαγόρευση, που εξετάστηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, αποτελούν μέρος του νέου πλαισίου που θεσπίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, συνοδευόμενα από βαριά πρόστιμα και αυστηρές ποινές για παραβάσεις που σήμερα είναι συνηθισμένες.
Το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, αναγνωρίζοντας την αύξηση των ΕΠΗΟ (Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα), τροποποίησε το Άρθρο 20 του ΚΟΚ, εισάγοντας σαφείς κανόνες για τους χρήστες. Όσοι κατέχουν ή σκοπεύουν να αποκτήσουν τέτοια οχήματα οφείλουν να συμμορφώνονται με συγκεκριμένες υποχρεώσεις.
Τι περιλαμβάνεται στην κατηγορία ΕΠΗΟ
Στην κατηγορία ΕΠΗΟ ανήκουν:
- Ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters)
- Τροχοπέδιλα και τροχοσανίδες
- Αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα, όπως μονόκυκλα ή δίκυκλα με ειδικά συστήματα ισορροπίας.
- Ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για άτομα με αναπηρία, ενισχυμένα ή απλά.
- Οι βασικοί κανόνες χρήσης
Για τη χρήση των ΕΠΗΟ, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:
- Όριο ταχύτητας: Η μέγιστη ταχύτητα είναι 25 χλμ./ώρα.
- Δρόμοι κυκλοφορίας: Απαγορεύεται η χρήση τους σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ./ώρα, όπως λεωφόρους και εθνικές οδούς.
- Ακουστικά και κινητά: Απαγορεύεται η χρήση ακουστικών ή κινητών, εκτός αν αυτά λειτουργούν με ανοικτή ακρόαση.
- Μεταφορά επιβατών: Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.
- Ειδικότερα μέτρα και υποχρεώσεις
- Υποχρεωτική χρήση κράνους για οχήματα με ταχύτητα 7-25 χλμ./ώρα.
- Ποδηλατόδρομοι: Προτεραιότητα σε ποδηλατόδρομους, όπου υπάρχουν. Σε άλλες περιπτώσεις, οι οδηγοί πρέπει να κινούνται στο δεξί άκρο του δρόμου.
- Σε περιοχές πεζών: Υποχρεωτική προσαρμογή ταχύτητας στους πεζούς, με παραχώρηση προτεραιότητας.
- Περιορισμοί στάθμευσης: Οι δήμοι δύνανται να καθορίζουν ειδικούς χώρους στάθμευσης για τα ΕΠΗΟ.
Η εφαρμογή των νέων μέτρων στοχεύει στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς και οργανωμένου περιβάλλοντος για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου, μειώνοντας ταυτόχρονα τα περιστατικά ατυχημάτων και παραβάσεων.