Ενώ όλοι εμφάνιζαν την υπόθεση του ΟΛΘ κλεισμένη, το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε παράταση ώστε η Dubai Ports να καταθέσει φάκελο ως επιλαχούσα για τον ΟΛΘ. Μήπως η κινεζική παρουσία στο σχήμα του Σαββίδη δημιουργεί προβλήματα λόγω Cosco-OΛΠ; Και πώς τελικά πλειοδότησε η κοινοπραξία του ιδιοκτήτη του ΠΑΟΚ;

Της Χριστίνας Ταχιάου

Κι ενώ πριν από δέκα ημέρες υπήρχε, από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ, η διαβεβαίωση ότι όλα βαίνουν καλώς με τη διαδικασία για τη μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στην κοινοπραξία τριών εταιρειών στην οποία μετέχει και ο Ιβάν Σαββίδης, έρχεται μια εξέλιξη που προκαλεί ερωτήματα ως προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

Η εξέλιξη αυτή είναι η προθεσμία που δόθηκε στη δεύτερη πλειοδότρια εταιρία, προκειμένου να καταθέσει φάκελο ως reserved bidder, ως επιλαχούσα.

Το περίεργο της υπόθεσης είναι ενώ ότι ο διαγωνισμός είχε ολοκληρωθεί στις 24 Απριλίου κι η εταιρεία Dubai Ports World έκτοτε δεν είχε δείξει ενδιαφέρον ως προς τον ρόλο της ως επιλαχούσα, ζήτησε αιφνιδιαστικά στις 6 Ιουνίου παράταση ώστε να συγκεντρώσει τα δικαιολογητικά. Το ΤΑΙΠΕΔ έκανε δεκτό το αίτημα κι έδωσε παράταση έως τις 15 Ιουνίου.

Επισήμως, το ΤΑΙΠΕΔ δεν είχε ορίσει ημερομηνία ολοκλήρωσης της εσωτερικής διαδικασίας ελέγχου των φακέλων πριν την αποστολή τους στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ στην ανακοίνωση της 24ης Απριλίου έκανε λόγο για «τις επόμενες εβδομάδες».

Ωστόσο, από κύκλους εξοικειωμένους με διαδικασίες διαγωνισμών του Δημοσίου, τίθεται το ερώτημα γιατί χορηγήθηκε η παράταση από τη στιγμή που θα μπορούσε να προχωρήσει η διαδικασία στο Ελεγκτικό Συνέδριο με το φάκελο του πλειοδότη. Εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ, μιλώντας την Πέμπτη σε οικονομικούς αναλυτές, απέδωσε την καθυστέρηση στο μεγάλο όγκο των δικαιολογητικών που πρέπει να συγκεντρωθούν.

Στη Θεσσαλονίκη υπάρχει από καιρό ανησυχία για τις εξελίξεις στο Λιμάνι. Οι ελπίδες για να αποκαλυφθεί σε ποια ακριβώς χέρια αυτό θα παραδοθεί, επαφίενται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και τον προσυμβατικό έλεγχο. Η ανησυχία υπάρχει για τους εξής λόγους:

1. Στην Κοινοπραξία που πλειοδότησε μετέχουν τρεις εταιρείες: η γερμανική Deutsche Invest Equity Partners GmbH, η γαλλική Terminal Links και η κυπριακή Belterra Investments Ltd, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη. Από τις τρεις, μόνο η γαλλική έχει την τεχνογνωσία να αναλάβει ένα τέτοιο έργο. Η γερμανική είναι μια εταιρεία που αυτοπροσδιορίζεται ως «alternative investments», ενώ η κυπριακή δεν έχει κάποια αξιοσημείωτη δραστηριότητα έως τώρα.

2. Εφόσον η γαλλική εταιρεία ενδιαφερόταν για το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, χρειαζόταν την κοινοπραξία με άλλες δυο, άσχετες με το αντικείμενο, εταιρείες;

3. Στο μετοχικό κεφάλαιο της γαλλικής εταιρείας μετέχουν με 51% η γαλλική ναυτιλιακή CMA και με 49% η China Merchants, εταιρεία του κινεζικού Δημοσίου. Στο κινεζικό Δημόσιο ανήκει, επίσης, η COSCO. Μήπως αυτό δημιουργεί κάποιο ζήτημα μονοπωλίου ή και ανταγωνισμού με το Λιμάνι του Πειραιά, το οποίο διαχειρίζεται η COSCO;

Αλλά δεν είναι μόνον αυτά. Η διαδικασία του διαγωνισμού είχε προκαλέσει από την αρχή ανησυχία σε όσους των παρακολούθησαν.

– Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού, οι προσφορές των δυο εταιρειών που μειοψήφησαν ήταν πολύ χαμηλές σε σχέση με την αξία του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Πλειοδότησε η Dubai Ports με 201 εκατομμύρια, δεύτερη ήρθε η εταιρεία φιλιππινέζικων συμφερόντων ICTSI προσφέροντας 135 εκατομμύρια και τρίτη η Κοινοπραξία των τριών με προσφορά 130 εκατομμυρίων ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανεξάρτητοι εκτιμητές είχαν ζητήσει premium 25% επιπλέον από την κεφαλαιοποίηση της εταιρίας, ποσό που υπολογιζόταν σε 160 περίπου εκατομμύρια για το 67% των μετοχών του ΟΛΘ. Μεγάλα ερωτήματα είχε προκαλέσει και το γεγονός ότι οι δυο χαμηλές προσφορές ήταν πολύ κοντά ως προς το ύψος του ποσού.

– Στον δεύτερο γύρο οι εταιρείες θα έπρεπε να δώσουν βελτιωμένες προσφορές. Εκεί, συνέβη το εξής παράδοξο: ενώ η Dubai Ports βελτίωσε ελαφρώς την προσφορά της, ανεβάζοντάς την από τα 201 στα 205 εκατομμύρια και η φιλιππινέζικη έδωσε τιμή κοντά στο ποσό που πρότειναν οι εκτιμητές (165 εκατομμύρια αντί των 135 του πρώτου γύρου), η Κοινοπραξία των τριών ανέβασε την προσφορά της κατά 100 εκατομμύρια ευρώ και κέρδισε το διαγωνισμό!

Δηλαδή, ενώ στην πρώτη φάση είχε προσφέρει 130 εκατομμύρια, στη δεύτερη πρόσφερε 232 εκατομμύρια, γεγονός που θεωρείται επιχειρηματικά από περίεργο έως παράλογο. Κι αυτό, για έναν πολύ απλό λόγο: επειδή απαγορευόταν από τους όρους του διαγωνισμού η γνωστοποίηση των προσφορών των συμμετεχόντων, άρα δεν μπορούσαν ο δεύτερος και ο τρίτος της πρώτης φάσης να γνωρίζουν τι είχε προτείνει ο πρώτος, ούτε τι είχε προτείνει ο έτερος ανταγωνιστής.

Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΛΘ, έχει ανοδική πορεία ως προς τη διακίνηση φορτίων και απαιτούνται επενδύσεις που θα έπρεπε να έχουν πραγματοποιηθεί εδώ και χρόνια. Αυτές προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης που, σύμφωνα με την εκπρόσωπο του ΤΑΙΠΕΔ, θα ολοκληρωθεί σε πέντε μήνες.

Αρκεί να κριθούν όλα σωστά από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

ΠΗΓΗ: PROTAGON.GR