Η Ελλάδα πάγωσε όταν την προηγούμενη εβδομάδα είδε το Canadair να πέφτει στη χαράδρα, ενώ επιχειρούσε στην Κάρυστο.
Δύο νέοι άνθρωποι με μεγάλη αγάπη για τα αεροσκάφη και για το έργο που επιτελούσαν ήταν οι ιπτάμενοι της Πολεμικής Αεροπορίας που σκοτώθηκαν την προηγούμενη Τρίτη κατά την κατάσβεση της πυρκαγιάς στην Κάρυστο.
Του Λευτέρη Θεοδωρακόπουλου
Ο 34χρονος σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο 27χρονος ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, χειριστές της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, έπεσαν εν ώρα καθήκοντος με πυροσβεστικό αεροσκάφος CL-215.
Το γεγονός ξύπνησε άσχημες μνήμες καθώς σχεδόν στο ίδιο σημείο πριν από 16 χρόνια δύο πιλότοι που επιχειρούσαν με Canadair στα Στύρα Ευβοίας έχασαν και αυτοί τη ζωή τους μετά από την πτώση του αεροπλάνου.
Πιο συγκεκριμένα η πιο πρόσφατη τραγωδία, πριν τη συγκλονιστική συντριβή με δύο νεκρούς πριν από λίγες ημέρες συνέβη το φρικτό καλοκαίρι του 2007, τη χρονιά που έχασαν τη ζωή τους στις πυρκαγιές 84 άνθρωποι και κάηκαν τεράστιες εκτάσεις γης, δασικής και αγροτικής.
Τέτοιες μέρες πριν από ακριβώς 16 χρόνια...
Τέτοιες μέρες πριν από ακριβώς 16 χρόνια, στις 22 Ιουλίου 2007 στα Στύρα Ευβοίας, πολύ κοντά στην Κάρυστο όπου συνετρίβη το Canadair που επιχειρούσε για την κατάσβεση της φωτιάς, γράφτηκε μια αεροπορική τραγωδία που δεν έχει ξεχαστεί. Τον Ιούλιο του 2023, θρηνούμε δυστυχώς την απώλεια δύο ακόμα Ελλήνων πιλότων.
Η πυρκαγιά που είχε ξεσπάσει στην περιοχή Τσακαίοι, λόγω των ισχυρών ανέμων κινούνταν προς τον προς τον οικισμό Διλησός. Ο 34χρονος σμηναγός Δημήτρης Στοϊλίδης και ο 28χρονος υποσμηναγός Γιάννης Χατζούδης, χειριστές του καινούργιου Canadair CL-415 επιχείρησαν χαμηλή πτήση και ρίψη νερού προκειμένου να αποτρέψουν την είσοδο της φωτιάς στα σπίτια του οικισμού.
Μετά τη ρίψη, το αεροσκάφος είχε απώλεια στήριξης και καρφώθηκε στο έδαφος παρασύροντας στον θάνατο τους ηρωικούς χειριστές του. Ο σμηναγός είχε στο ενεργητικό του 996 ώρες πτήσης, ενώ ο υποσμηναγός είχε 146 ώρες πτήσης.
Οι πτώσεις των Canadair στην Ελλάδα από το 1975
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα Canadair CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975. Τα αεροσκάφη εντάχθηκαν στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών που εδρεύει στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας, συχνά όμως μοιράζονται σε όλη την επικράτεια για μεγαλύτερη κάλυψη και καλύτερη προστασία.
Τα Ελληνικά CL-215 επιχειρούν αποστολές αεροπυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης σε όλη τη χώρα, ενώ συχνά συμμετέχουν σε αποστολές πυρόσβεσης σε γείτονες χώρες που βρίσκονται αντιμέτωπες με την πύρινη λαίλαπα.
Η πτώση του Canadair στην Κάρυστο, κατά τη διάρκεια της μεγάλης προσπάθειας για την κατάσβεση της πυρκαγιάς που κατακαίει την Εύβοια, έρχεται να προστεθεί στη λίστα των ατυχημάτων με τα αεροσκάφη που έπεσαν στο καθήκον.
Πρόκειται για το 10ο περιστατικό πτώσης Canadair από το 1975 που προμηθεύτηκε τα πρώτα αεροσκάφη αεροπυρόσβεσης η Ελληνική Αεροπορία.
Αναλυτικά οι πτώσεις των ελληνικών Canadair με χρονολογική σειρά:
25.07.2023 – Κάρυστος
26.06.2016 - Δερβενοχώρια
22.07.2007 - Στύρα Ευβοίας (CL-415)
06.07.2006 - Σούνιο
15.07.2000 - Αργαλαστή
22. 08.1993 - Αίγιο
10.09.1992 - Κιάτο
09.03.1984 – Ελευσίνα
18.07.1978 - Ιωάννινα
26.05.1977 - Ίσθμια Κορινθίας
Εν αναμονή παραγγελιών για να επανεκκινήσει η παραγωγή
Η έλλειψη των εναέριων μέσων οφείλεται στο γεγονός ότι δεν κατασκευάζονται πλέον. Μάλιστα πριν από 8 χρόνια το 2015 η κατασκευάστρια εταιρεία των Canadair, Bombardier, έκλεινε το εργοστάσιο κατασκευής των θρυλικών πυροσβεστικών υδροπλάνων στο Νορθ Μπέι του Οντάριο, απολύοντας τους 33 εργαζομένους του.
Έναν χρόνο αργότερα, η Viking θα αγόραζε από την Bombardier τα δικαιώματα κατασκευής, υποστήριξης και εξυπηρέτησης του υπάρχοντος στόλου των CL-415. Κάπως έτσι, έστω και με μεγάλες καθυστερήσεις στις γραμμές τροφοδοσίας, επανεκκίνησε η υποστήριξη των Canadair 415. Η παραγωγή όμως, όχι.
Η εταιρεία παρουσίασε το επόμενο μοντέλο της σειράς, το CL-515, το οποίο μετονόμασε σε DHC-515, ανακοινώνοντας ότι θα το παράγει στο Κάλγκαρι της Αλμπέρτα. Το νέο Canadair, σύμφωνα με τους κατασκευαστές του, θα έχει τη δυνατότητα να επιχειρεί και τη νύχτα - κάτι πολύ σημαντικό για τη χώρα μας, μια και τα μελτέμια, οι βορειοανατολικοί άνεμοι που κυριαρχούν τους καλοκαιρινούς μήνες, συνήθως πέφτουν μετά τη δύση του ηλίου, κάτι που θα αύξανε τις δυνατότητες πυρόσβεσης.
Βέβαια, η νέα εταιρεία έχει πάρει το μάθημά της από την αναγκαστική διακοπή παραγωγής λόγω έλλειψης παραγγελιών. Η Viking έχει κάνει σαφές ότι θα επανεκκινήσει τη γραμμή παραγωγής μόνο όταν λάβει ικανό αριθμό παραγγελιών που θα επιτρέπει τη διαρκή κάλυψη του κόστους λειτουργίας του εργοστασίου με τους 40 εργαζόμενους. Ο Ντέιβιντ Κέρτις, CEO της εταιρείας, έκανε μάλιστα και περιοδεία στις ευρωπαϊκές χώρες τα προηγούμενα χρόνια, προκειμένου να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι εάν το ενδιαφέρον είναι σοβαρό και δήλωσε με σαφήνεια ότι «εάν κάποιες χώρες επιθυμούν να ανανεώσουν τους στόλους τους, εμείς χρειαζόμαστε μια ελάχιστη παραγγελία, προκειμένου να επανεκκινήσουμε τη γραμμή παραγωγής».
Η επόμενη ημέρα
-Τα νέας γενιάς Canadair που σχεδιάζει να αγοράσει η Ελλάδα – Χαρακτηριστικά του DHC-515 Firefighter
Ο Ντέιβιντ Κέρτις πήρε το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Ένωση και έχει στη διάθεση του υπογεγραμμένες επιστολές πρόθεσης για την αγορά των πρώτων αεροσκαφών. Η De Havilland Canada αναμένει τις πρώτες παραδόσεις του DHC-515 στα μέσα της δεκαετίας, με τις παραδόσεις αεροσκαφών 23 και μετά να ξεκινούν στο τέλος της δεκαετίας. Το νέο DHC-515 Firefighter ακολουθεί τη γραμμή των άλλων αεροσκαφών του στόλου της De Havilland όσον αφορά στη διάρκεια ζωής, την ανθεκτικότητα και την ποιότητα της καναδικής αεροδιαστημικής μηχανικής. Η τελική συναρμολόγηση του αεροσκάφους θα πραγματοποιηθεί στο Κάλγκαρι της Αλμπέρτα όπου πραγματοποιούνται επί του παρόντος εργασίες στα αεροσκάφη CL-215 και CL-415 . Η Ελλάδα έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και είναι από τις πρώτες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που θα παραλάβει την νέα γενιά Canadair
Παλιώνει ο στόλος και δεν βρίσκονται ανταλλακτικά!
Μέχρι τότε όμως ο στόλος γερνάει και είναι φυσικό να ζητάει ανταλλακτικά. Από την στιγμή που δεν κινούνται τα γρανάζια στο εργοστάσιο, να είναι φυσικό να μην παράγονται τα εξαρτήματα. Οπότε όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς τα εναέρια μέσα στην Ελλάδα πετάνε χάρις την τρομερή μηχανική υποστήριξη των Ελλήνων μηχανικών που παρακάμπτουν τις ελλείψεις αλλά και τον ηρωισμό των Ελλήνων πιλότων.
ΠΗΓΗ: «Καρφί»