Συστάσεις προς τους κληρονόμους του για τη διαχείριση των δικαιωμάτων του έργου του και την υλική ανταμοιβή όπως εκείνος την όριζε, περιέχουν οι πέντε διαθήκες του μεγάλου Έλληνα δημιουργού Μίκη Θεοδωράκη.
«Πότε δεν σκέφτηκα οποιουδήποτε είδους υλική ανταμοιβή για αυτό που έκανα. Το αντίθετο μάλιστα πίστευα πάντοτε πως αν κάποιος θα πρέπει να πληρώνει κατά την διαδικασία αυτής της επαφής του έργου μου με τον ακροατή, αυτός θα έπρεπε να είμαι εγώ. Για τη χαρά που μου προσφέρει η αποδοχή του από τον οποιονδήποτε άλλον. Ας το έχουν αυτό λοιπόν υπόψη τους ο κληρονόμος μου και όσοι έχουν οποιαδήποτε σχέση με το έργο μου», αναφέρει ο οικουμενικός δημιουργός.
Όπως προκύπτει από τις πολυσέλιδες διαθήκες του, που εξασφάλισε η ΕΡΤ, επιθυμία του μουσικοσυνθέτη είναι η παραχώρηση του σπιτιού του στην Ακρόπολη στο Δημόσιο και η μετατροπή του σε μουσείο.
Με τις πέντε πολυσέλιδες διαθήκες του ο Μίκης Θεοδωράκης δεν αφήνει καμία εκκρεμότητα σχετικά με την διαχείριση της περιουσίας και του πνευματικού του έργου.
Η δικηγόρος της οικογένειας Θεοδωράκη, Παναγιώτα Παναγιωτακοπούλου, λέει ότι: «Δεν είχε κάποια μεγάλη έκπληξη για την οικογένεια Θεοδωράκη. Ο μουσικοεκδοτικός οίκος Schott θα συνεχίσει να διαχειρίζεται το μεγαλύτερο μέρος των δικαιωμάτων από το έργο του. Τα έσοδα θα πηγαίνουν στη γυναίκα του, τα δύο του παιδιά και τα 5 του εγγόνια».
Επιθυμία του ήταν το σπίτι του, στην περιοχή της Ακρόπολης όπου και άφησε την τελευταία του πνοή, να λειτουργήσει ως μουσείο το οποίο θα διαχειρίζεται το κράτος. Σε περίπτωση που οι κληρονόμοι του δεν το επιτρέψουν αναφέρει ρητά ότι επιθυμεί να αλλάξει την διαθήκη του.
«Αυτό έχει πολλά νομικά προβλήματα για να εφαρμοστεί και πρέπει να γίνουν αλλαγές γιατί την υψηλή κυριότητα και την επικαρπία την έχει η κόρη του και ο μεγαλύτερος εγγονός του Μίκης», συμπληρώνει η κα Παναγιωτακοπούλου.
Tι αναφέρει για τον Νίκο Κουρή, το σπίτι του στην Ακρόπολη και το έργο του
Ειδική αναφορά στον Νίκο Κουρή, χωρίς ωστόσο να τον αναφέρει ποτέ ως «γιο του» κάνει ο Μίκης Θεοδωράκης στη διαθήκη του, η οποία δημοσιεύτηκε την Πέμπτη στο Ειρηνοδικείο της Αθήνας, με τα συγγενικά του πρόσωπα και το κοντινό του περιβάλλον να έχει ήδη λάβει αντίγραφα.
Ο αείμνηστος μουσικοσυνθέτης φαίνεται πως συνέταξε την πρώτη διαθήκη του το 2011 και ακολούθησαν τέσσερις ακόμη προσθήκες και τροποποιήσεις με την τελευταία να λαμβάνει χώρα τον Απρίλιο του 2021.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι στην διαθήκη του γίνεται αναφορά στο Νίκο Κούρη, ως «αυτοαποκαλούμενο Νίκο Θεοδωράκη», τον οποίο ευχαριστεί για τη διάδοση του έργου του. Μάλιστα, φαίνεται πως προτρέπει τους δικούς του ανθρώπους να τον αφήσουν να συνεχίσει να το κάνει χωρίς εμπόδια. Ωστόσο, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως σε κανένα σημείο της διαθήκης δεν υπάρχει αναφορά σε συγγενική σχέση μεταξύ τους.
Την ίδια στιγμή πάντως, ο μουσικοσυνθέτης προτρέπει το συγγενικό του περιβάλλον να επιτρέπει ανεμπόδιστα και άλλα πρόσωπα εδώ στην Ελλάδα και στον εξωτερικό να διαδίδουν το έργο του, αναφερόμενος ονομαστικά και στον Γιώργο Αγοραστάκη.
Σχετικά με την περιουσία του, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είχε μοιράσει όσο βρισκόταν στην ζωή, ο μεγάλος μουσικοσυνθέτης φαίνεται πως σχετικά με το σπίτι του στην οδό Επιφανούς ζητά να γίνει μουσείο, ενώ το αυτοκίνητό του ζητά να περάσει στην κατοχή ενός ιδρύματος.