Νέα στοιχεία συλλέγουν συνεχώς οι Αρχές για τη δράση των εννέα Αιγυπτίων συλληφθέντων για το ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου. Από το υπουργείο Ναυτιλίας, επιβεβαιώνεται ότι ένας εκ των συλληφθέντων ομολόγησε πως είναι διακινητής. Ο εν λόγω άνδρας περιέγραψε τι προηγήθηκε του απόπλου από την Αίγυπτο και τι ακολούθησε επάνω στο αλιευτικό μέχρι τη στιγμή της βύθισης του σκάφους.
Αντίθετα, οι υπόλοιποι εφτά αρνούνται ότι είναι μέλη του κυκλώματος διακίνησης και επιμένουν ότι δεν έχουν καμία ανάμειξη με την υπόθεση.
«Βαρύ» κατηγορητήριο για τους εννιά Αιγύπτιους
Στο μεταξύ, στα κρατητήρια του Λιμεναρχείου Καλαμάτας θα παραμείνουν έως τη Δευτέρα οι οκτώ από τους εννιά κατηγορούμενους διακινητές. Ο ένατος νοσηλεύεται, φρουρούμενος. Είναι όλοι τους Αιγύπτιοι, από 20 έως 40 ετών.
Αντιμετωπίζουν ανάμεσα σε άλλα, τα κακουργήματα της πρόκλησης ναυαγίου και της εγκληματικής οργάνωσης. Πήραν προθεσμία και θα απολογηθούν τη Δευτέρα.
Οι συλληφθέντες Αιγύπτιοι διακινητές είναι εννέα (ηλικίας 26, 21, 40, 36, 32, 26, 22, 29 και 20 ετών), αποτελούσαν πλήρωμα του πλοίου και είχαν διακριτούς ρόλους στη μεταφορά των υπολοίπων. Ζήτησαν προθεσμία και θα απολογηθούν τη Δευτέρα.
Οκτώ από αυτούς κρατούνται στο Αστυνομικό Τμήμα Καλαμάτας, ενώ ένας νοσηλεύεται φρουρούμενος στο νοσοκομείο. Αντιμετωπίζουν βαρύτατες κατηγορίες, καθώς κατηγορούνται, μεταξύ άλλων, για πρόκληση ναυαγίου, ανθρωποκτονία από αμέλεια, εγκληματική οργάνωση και έκθεση ζωής σε κίνδυνο.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ηλίας Σιακαντάρης, μιλώντας στην ΕΡΤ, επανέλαβε ότι το Λιμενικό προσέγγισε το μοιραίο αλιευτικό, δύο ώρες πριν το ναυάγιο και δεν έχει καμία σχέση με τη βύθιση του σκάφους.
«Το Λιμενικό προσέγγισε το αλιευτικό δύο ώρες πριν το ναυάγιο – Έλαβε απάντηση «No help…Go Italy». Οι επιβαίνοντες αρνήθηκαν κάθε βοήθεια και το αλιευτικό συνέχισε την πορεία του. Δεν μπορεί να συναρτάται η προσέγγιση του Λιμενικού με τη βύθιση του σκάφους μόνο και μόνο χρονικά».
Το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος διευκρίνισε αργότερα ότι 3 ώρες πριν από βύθιση του αλιευτικού, ελληνικό σκάφος το πλησίασε, έριξε σκοινί και έδεσε στο πλάι το ψαράδικο για λίγα λεπτά, προκειμένου να διαπιστώσει την κατάσταση του πλοίου αλλά και να συνομιλήσουν οι Έλληνες αξιωματικοί με τους κυβερνήτες του σκάφους αλλά οι μετανάστες το πέταξαν πίσω.
Ο υπηρεσιακός Πρωθυπουργός, Ιωάννης Σαρμάς, συγκάλεσε διευρυμένη σύσκεψη με υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες, για όλα τα ζητήματα που αφορούν στο σεβασμό των δικαιωμάτων των διασωθέντων αλλά και των κατηγορουμένων. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο δικαίωμα επικοινωνίας όσων μεταφέρθηκαν στη δομή της Μαλακάσας.
Τηλεφωνικό κέντρο για την αναγνώριση των θυμάτων του ναυαγίου
Στο κτήριο «Κεράνης» του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου στη λεωφόρο Θηβών θα εδρεύει η Ομάδα Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών προκειμένου να υπάρχει περαιτέρω αρωγή στην προσπάθεια αναγνώρισης των θυμάτων του ναυαγίου σε διεθνή ύδατα, 47 ν.μ. ανοιχτά της Πύλου.
Παράλληλα, θα λειτουργήσει τηλεφωνικό κέντρο για τον ίδιο λόγο. Το τηλέφωνο και τo email επικοινωνίας με την Ελληνική Ομάδα D.V.I., θα είναι τo 2131386000 και το dvi@astynomia.gr, αντίστοιχα.
Το τηλεφωνικό κέντρο θα λειτουργεί από το Σάββατο 17 Ιουνίου 2023 κατά τις ώρες 09.00 έως 19.00 (UTC+3) σε καθημερινή βάση και θα υποστηρίζει τις ακόλουθες γλώσσες: Αγγλικά, Αραβικά, Παστό και Ουρντού.
Η ελληνική ομάδα DVI, έχει αναλάβει το ανθρωπιστικό έργο της αναγνώρισης των θυμάτων της εν θέματι καταστροφής, σε συνεργασία με το Κεντρικό Λιμεναρχείο Καλαμάτας, την γενική γραμματεία Υποδοχής Αιτούντων Άσυλο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου και της γενικής γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Στο κτήριο Κεράνης, επίσης, θα γίνεται η υποδοχή των συγγενών των θυμάτων για την εξέτασή τους και τη λήψη βιολογικού υλικού (DNA), κατόπιν σχετικής συνεννόησης μαζί τους.
Γνώριμοι στις Αρχές οι εγκέφαλοι διακινητές
Μόνο άγνωστοι δεν φαίνεται πως ήταν στις Αρχές οι διακινητές μεταναστών του μοιραίου σκάφους που οδηγήθηκε στο ναυάγιο ανοικτά της Πύλου.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, στελέχη της Ασφάλειας του Λιμενικού αναφέρουν συγκεκριμένα ότι τους τελευταίους δύο μήνες ευθύνονται για 18 παρόμοια δρομολόγια αλιευτικών σκαφών, σαν αυτό που βυθίστηκε, από τις ακτές της Λιβύης προς τις ακτές της Ιταλίας. Παράλληλα, υπάρχουν ενδείξεις ότι έχουν διασυνδέσεις στην Αίγυπτο, τη Λιβύη και την Ιταλία.
6.500 δολάρια «το κεφάλι» εισέπρατταν οι διακινητές - Τη συνδρομή της EUROPOL ζήτησε η Ελλάδα
Οι ελληνικές Αρχές απευθύνθηκαν στην Ευρωπαϊκή Αστυνομική Υπηρεσία Europol προκειμένου να πραγματοποιηθεί έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να μπορέσουν να οδηγηθούν στα ίχνη των εγκεφάλων του συγκεκριμένου κυκλώματος, που θησαυρίζει σε βάρος ζωών, αν υπολογιστεί ότι από τον καθένα από τους διακινούμενους στη συγκεκριμένη περίπτωση είχε εισπραχθεί το ποσό των 6.500 δολαρίων.