Μια παλιά συμβουλή συνιστά να μην κάνουμε αντιπολίτευση στα έργα. Οι χρήστες τα απολαμβάνουν κι ότι κι αν τους πεις, δεν το ακούνε. Είναι πολύ πιθανό ότι το ίδιο θα συμβεί και με την Ολυμπία οδό. Όσοι ταξιδεύουν Πάτρα-Αθήνα θα το ευχαριστιούνται και τέρμα οι γκρίνιες. Ή μήπως δεν είναι τόσο απλό;

Tου Δημήτρη Αβραμίδη

Πρώτον, αυτό που παραδίδεται δεν είναι ολόκληρο το έργο. Εξαιρούνται τέσσερα σημεία : Στον έναν κλάδο στο Δερβένι, στις Καμάρες Αιγιάλειας (αμφότερα στο σημείο διασταύρωσης με τον σιδηρόδρομο), στα Αραχωβίτικα Aχαΐας και στον δεξιό κλάδο του αυτοκινητόδρομου στον κόμβο Ρίου (καθώς και ορισμένοι κλάδοι του κόμβου).

Στα σημεία αυτά η κυκλοφορία θα γίνεται με κορίνες και σε ένα ρεύμα. Μικρό το κακό, θα πείτε, αφού το μεγαλύτερο μέρος του έργου είναι έτοιμο. Πότε θα είναι έτοιμα κι αυτά τα σημεία; Τον προσεχή Αύγουστο όμως η κυβέρνηση βιάζονταν να εμφανιστεί ως νουνός που κάνει δώρα το Πάσχα. Αλλά ποιος ξέρει, μπορεί τον Αύγουστο να ξαναγίνουν εγκαίνια.

Δεύτερον, αποτελεί μυστικό επτασφράγιστο το κόστος του έργου. Ωστόσο η δημοσιογραφική έρευνα μας λέει τα εξής: Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο ήταν 608 εκατ. ευρώ και η πρόσθετη 250 εκατ. ευρώ. Έως το 2013 παραχωρησιούχος και κατασκευαστής είχαν λάβει 221,1 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις, ενώ με τη συμφωνία «επανεκκίνησης» του 2013 έλαβαν ακόμα 93 εκατ. ευρώ. Προσθέτοντας τα 214,5 εκατ. ευρώ της συμφωνίας Σπίρτζη, το έργο έχει κοστίσει στο Δημόσιο και στην Ε.Ε. περίπου 1,38 δισ. ευρώ, χωρίς τις απαλλοτριώσεις.

Όσον αφορά τα έσοδα από τα διόδια, η Ολυμπία Οδός έχει λάβει το διάστημα 2008 - 2015 574,3 εκατ. ευρώ. Σύνολο; Περίπου 1,95 δισ. ευρώ. Έφτασε δηλαδή περί τα 16 εκατ. ευρώ το χιλιόμετρο, χωρίς τις απαλλοτριώσεις. Είναι καλά, είναι πολλά, είναι λίγα, δεν θα το μάθουμε ποτέ. Εκτός κι αν απαντήσει στα εγκαίνια ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας.

Τρίτον, ο αυτοκινητόδρομος ψευδεπίγραφα λέγεται Ολυμπία οδός διότι σταματάει στην Πάτρα και δεν φτάνει στην Αρχαία Ολυμπία. Το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα παραπέμφθηκε σε ένα άδηλο μέλλον, τεμαχίστηκε σε πολλές μικρές εργολαβίες που τις κερδίζει όλες ο Καλογρίτσας και που κανείς δεν ξέρει αν μπορεί να τις κατασκευάσει. Σε κάθε περίπτωση η δυτική Αχαΐα και ολόκληρη η Ηλεία δεν θα δουν στο ορατό μέλλον κλειστό αυτοκινητόδρομο. Έχει να πει κάτι επ’ αυτού ο Αλ. Τσίπρας;

Τέταρτον, με το νέο αυτοκινητόδρομο το ταξίδι Πάτρα-Αθήνα μετ’ επιστροφής και χωρίς χρήση της Αττικής οδού θα κοστίζει 23 ευρώ σε διόδια. Δεδομένου ότι οι χρήστες της οδού έχουν ήδη προπληρώσει (2008-2015) στους κατασκευαστές 574,3 εκατ. ευρώ, μήπως το ύψος των διοδίων είναι υπέρογκο; Άραγε θα μιλήσει για το θέμα αυτό ο πρωθυπουργός;

Πέμπτον, τα εγκαίνια της Ολυμπίας οδού είναι μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε το κίνημα «δεν πληρώνω διόδια» που με τόσο πάθος υποστήριζε ο ΣΥΡΙΖΑ. Τι σκέπτονται σήμερα οι άνθρωποί του γι’ αυτό; Εκτός αν, δίκιο είχαν τότε, δίκιο έχουν και τώρα.

Ας μείνουμε για την ώρα με αυτές τις πέντε απορίες κι ας ευχηθούμε σε όλες και όλους να έχουν καλά ταξίδια πάνω στο νέο αυτοκινητόδρομο.

ΠΗΓΗ: tempo24.gr/