Με γοργούς ρυθμούς τα συνεργεία του ΟΣΕ καθαρίσουν τις γραμμές από τα κατεστραμμένα βαγόνια στα Τέμπη και κάνουν αγώνα δρόμου για να ξαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος.
Παράλληλα, οι αρμόδιοι προσπαθούν να ελέγξουν την κατάσταση του δικτύου και της σηματοδότησης αλλά και να ληφθούν κρίσιμες αποφάσεις για την αποτροπή ανάλογων συμβάντων στο μέλλον.
Σε αυτό το πλαίσιο έχει ξεκινήσει η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του κέντρου ελέγχου κυκλοφορίας των συρμών που βρίσκεται στην οδό Καρόλου, το οποίο αποτελεί τον ρυθμιστή κυκλοφορίας του δικτύου, καταγράφοντας όλες τις αναφορές κίνησης των intercities αλλά και των εμπορικών τρένων. Όταν μεταβιβάστηκε η Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) στους ιταλικούς σιδηροδρόμους, δημιουργήθηκε ένα κέντρο παρακολούθησης στο κτίριο της Πετμεζά στην Συγγρού που είναι τα κεντρικά της γραφεία όπου η παρακολούθηση των τρένων γίνεται μέσω GPS.
«Το Κέντρο Παρακολούθησης το ελέγχει η Hellenic Train και η παρακολούθηση των τρένων γίνεται μέσω του GPS που η σχετική ακρίβεια στίγματος είναι περίπου 10 μέτρα ενώ το στίγμα χάνεται σε πολλές περιοχές», αναφέρει αρμόδια πηγή του ΟΣΕ, επισημαίνοντας ότι είναι ένα πληροφοριακό σύστημα καταγραφής της θέσης των τρένων που δεν είναι αξιόπιστο για σιδηροδρομική κυκλοφορία. Στόχος του Οργανισμού είναι να εξασφαλίσει τον απόλυτο έλεγχο και την εποπτεία του συστήματος, κάτι που κάνουν σε δεύτερο στάδιο τα συστήματα τηλεδιοίκησης.
Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον ΟΣΕ πραγματοποιούν απανωτές συσκέψεις τις τελευταίες ημέρες, καθώς σήμερα μεταβαίνει στα Τέμπη και αύριο, Τρίτη, στην Θεσσαλονίκη ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε μια προσπάθεια να αξιολογηθεί επί τόπου η κατάσταση του δικτύου και να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα.
Αφού ελεγχθούν διεξοδικά οι γραμμές και αποσυρθούν τα βαγόνια, κάποια από τα οποία είναι ακόμη πάνω στις ράγες και δεν έχουν υποστεί μεγάλες βλάβες (κυρίως εκείνα των εμπορευματικών μεταφορών), προγραμματίζεται από τον ΟΣΕ και ένα δοκιμαστικό δρομολόγιο τις επόμενες μέρες, προκειμένου να φανεί η ετοιμότητα του δικτύου να υποδεχτεί ξανά τους συρμούς. Στόχος είναι να δοθεί σε πρώτη φάση σε κυκλοφορία μία από τις δύο γραμμές (ανόδου ή καθόδου).
Ωστόσο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, είναι πολιτική απόφαση αλλά και απόφαση της Hellenic Train αν θα μπουν σε λειτουργία τα επιβατικά τρένα ή μόνο τα εμπορευματικά, κάτι που δεν αναμένεται εκ των πραγμάτων να γίνει μέχρι την Τετάρτη όπου υπάρχει στάση εργασίας που έχουν εξαγγείλει οι μηχανοδηγοί.
Όσον αφορά στο θέμα που έχει ανακύψει τις τελευταίες μέρες για την λειτουργία του σιδηροδρόμου, πηγές στον ΟΣΕ κρατούν αποστάσεις από τις απόψεις που υποστηρίζουν ότι αν δεν θωρακιστεί επαρκώς με τα συστήματα ασφαλείας το δίκτυο δεν πρέπει να λειτουργήσει. Όπως αναφέρουν δύσκολα μπορεί να επιλεγεί μια τέτοια λύση καθώς εγκυμονεί μια σειρά από κινδύνους.
Ο πρώτος είναι να εγείρει απαιτήσεις για διαφυγόντα κέρδη η Hellenic Train και ο δεύτερος είναι να ενταθούν οι δολιοφθορές και το πλιάτσικο στον σιδηρόδρομο αν το δίκτυο μείνει χωρίς την συνεχή ροή των τρένων.
Είναι άλλωστε δεδομένο ότι το τραγικό συμβάν ενισχύει την καχυποψία αλλά και τους φόβους του επιβατικού κοινού, απομακρύνοντας ακόμη περισσότερο τον κόσμο από τον ελληνικό σιδηρόδρομο και θα χρειαστεί πολύ χρόνος αλλά και απτά αποτελέσματα στα ζητήματα της ασφάλειας του μέσου για να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη του κόσμου.