Η πιλότος ενός Mirage 2000-5 αναγκάσθηκε να το εγκαταλείψει κατά τη διάρκεια χθεσινής (01/07) τροχοδρόμησης στην αεροπορική βάση της Τανάγρας, όταν αντιλήφθηκε ότι υπήρχε πρόβλημα. Συγκεκριμένα, κατέγραψε περιστατικό ανομοιόμορφης πέδησης, καθώς ένα από τα δύο φρένα, όπως φαίνεται, δεν λειτουργούσε με τον προβλεπόμενο τρόπο.
Η πιλότος, αντιδρώντας με ψυχραιμία, προχώρησε στις προβλεπόμενες ενέργειες, κάνοντας χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος και εγκαταλείποντας εγκαίρως το μαχητικό αεροσκάφος.
Σύμφωνα με τον ειδικό αμυντικό αναλυτή, απόστρατο Αντιπτέραρχο Κωνσταντίνο Ιατρίδη, το πρόβλημα προέκυψε πιθανότατα από βλάβη στο σύστημα φρένων. Σημείωσε, μάλιστα, πως η πιλότος λειτούργησε πολύ σωστά με βάση το πρωτόκολλο αντίδρασης σε τέτοιες περιπτώσεις, μιλώντας στο ACTION24.
«Σπάνια περίπτωση, η συνάδελφος είναι καλά στην υγεία της»
Αναφερόμενος στο θέμα, ο Υποπτέραρχος και ιπτάμενος εν αποστρατεία, Γιάννης Βαμβάκος, σημείωσε πως «είναι σπάνια περίπτωση και με βάση και την ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, μετά το πέρας της εκπαιδευτικής πτήσης που εκτελούσε η συνάδελφος, κατά τη φάση της τροχοδρόμησης μετά την προσγείωση, παρουσιάσθηκε ανομοιόμορφη πέδηση στους δύο τροχούς, κάτι που οδηγούσε το αεροσκάφος εκτός διαδρόμου, με συνέπεια η συνάδελφος να πάρει τη δύσκολη απόφαση να εγκαταλείψει το αεροσκάφος το οποίο δεν έχει πάθει σχεδόν τίποτα, είναι επισκευάσιμο, όπως και η συνάδελφος είναι καλά στην υγεία της».
«Το αεροσκάφος, βγαίνοντας από τον διάδρομο, δεν είχε τόσο μεγάλη ταχύτητα ώστε να πάθει μεγάλες δομικές βλάβες. Έχει πάθει κάποιες μικρές ζημιές οι οποίες είναι επισκευάσιμες.
Η συντήρηση που γίνεται σε όλα τα αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας, είναι υποδειγματική. Δεν υπάρχει σαφής τρόπος να ελέγξεις στον αέρα την ικανότητα των φρένων, ελέγχεις λίγο πριν την προσγείωση αν υπάρχει πίεση αλλά μετά την προσγείωση, κατά τη διάρκεια της επαφής και όσο η ταχύτητα μειώνεται, υπάρχει κάποια ταχύτητα στην οποία ελέγχεις τα φρένα και αρχίζεις να φρενάρεις. Όλες οι αποφάσεις στα αεροσκάφη είναι του πιλότου», προσέθεσε.
«Είδαμε στην πράξη κάτι το οποίο δεν βλέπουμε συνήθως, δηλαδή καθίσματα με τα οποία είναι εφοδιασμένα τα μαχητικά αλλά και εκπαιδευτικά αεροπλάνα υψηλών επιδόσεων, τα οποία ενεργοποιούνται με μηδενική ταχύτητα και σε μηδενικό ύψος».
«Αυτό θα μπορούσε να έχει εξελιχθεί διαφορετικά. Τα Mirage έχουν προηγούμενα συμβάντα με προβλήματα πέδησης, υπήρξε και φωτιά κάποτε στο παρελθόν. Το να ξεσπάσει μια φωτιά εκεί πέρα, ο μόνος τρόπος για να διαφύγεις και είναι ακαριαία η απόφαση, είναι να τραβήξεις να φύγει η καλύπτρα, να εκτοξευθεί το κάθισμα, να σε φτάσει σε μερικές δεκάδες μέτρα, να ανοίξει το αλεξίπτωτο και να προσγειωθείς με ασφάλεια. Αυτή είναι η πρόβλεψη που υπάρχει για τη διαφυγή από ένα αεροπλάνο που βρίσκεται σε κατάσταση ανάγκης», επεσήμανε ακόμη ο κ. Βαμβάκος.
Ολοκληρώνοντας, αναφέρθηκε και στις αεροδιακομιδές: «Οι αεροδιακομιδές, όπως και η έρευνα, διάσωση και αεροπυρόσβεση, είναι κοινωνικές αποστολές που κάνει η πολεμική αεροπορία και οι ένοπλες δυνάμεις γενικά.
Πράγματι, στον χώρο των αεροδιακομιδών υπάρχει μία πολύ μεγάλη ένδεια μέσων, έχουμε λίγα μέσα γενικά. Οι ένοπλες δυνάμεις εκτελούν τις αεροδιακομιδές συνολικά και τα μέσα που διαθέτουμε, είναι δύο αεροσκάφη, δωρεά, και δύο ελικόπτερα, και αυτά δωρεά.
Από πληροφόρηση που έχουμε, τα δύο αυτά αεροσκάφη για ενάμιση μήνα περίπου τον Αύγουστο, θα είναι για προγραμματισμένη συντήρηση. Το βάρος εκεί θα το αναλάβουν τα μέσα του στρατού».