Ανθρώπινο λάθος δείχνουν τα πρώτα στοιχεία για την άνευ προηγουμένου τραγωδία που συνέβη με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 38 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους και δεκάδες να τραυματιστούν.
Η σύγκρουση των δύο τρένων έγινε πριν από τα μεσάνυχτα χθες, όταν τα δύο τρένα, η επιβατική αμαξοστοιχία με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη και η εμπορική αμαξοστοιχία με κατεύθυνση την Αθήνα βρέθηκαν να κινούνται -με αντίθετη κατεύθυνση- στις ίδιες ράγες. Η σύγκρουση ήταν μετωπική και σφοδρή, με πάνω από 100 χλμ. την ώρα.
Μετά το φρικτό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη προσήχθησαν ο σταθμάρχης βάρδιας της Λάρισας και ο κλειδούχος. Αρχικά ο σταθμάρχης προσήχθη στο ΑΤ Τεμπών αλλά εν συνεχεία μεταφέρθηκε στην διεύθυνση Τροχαίας της Λάρισας η οποία και ανέλαβε την έρευνα. Μετά τις εξηγήσεις που έδωσε συνελήφθη, ενώ αυτή την ώρα δίνει ανομωτί γραπτή κατάθεση στον εισαγγελέα.
Οπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα στοιχεία, η επιβατική αμαξοστοιχία -κάτω από συνθήκες που ερευνώνονται- βρέθηκε λανθασμένα στο ρεύμα καθόδου από το οποίο κατέβαινε η εμπορική αμαξοστοιχία, χωρίς ουδείς να το αντιληφθεί, ούτε ο σταθμάρχης ούτε οι μηχανοδηγοί με αποτέλεσμα τη φονική σύγκρουση.
Το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη
Κατά τις τελευταίες πληροφορίες από την εν εξελίξει έρευνα, το δυστύχημα φαίνεται να οφείλεται σε λάθος χειρισμό του Σταθμάρχη Λάρισας ο οποίος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» κατεύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό. Σημειώνεται ότι σε όλο το μήκος της η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μοιραία, όπως αποδείχθηκε, εντολή του Σταθμάρχη Λάρισας προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 ήταν «περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων (σ.σ. ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας)».
Ο σταθμάρχης φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.
Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν πριν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο δεδομένου ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς. Σε κάθε περίπτωση από τον ΟΣΕ έχει ζητηθεί και αναμένεται η απομαγνητοφώνηση πιθανής συνομιλίας μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών.
Σε σχέση με τις φήμες ότι ήταν άπειρος αρμόδιες πηγές του ΟΣΕ διευκρινίζουν ότι είναι ηλικίας 56 ετών, είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε καθήκοντα μετά από εκπαίδευση ενός έτους και πιστοποίηση μαζί με άλλους περίπου 100 συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία.
Όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές η εκπαίδευση, εξέταση και πιστοποίησή των σταθμαρχών γίνεται από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής με πεδίο ευθύνης το δίκτυο και τη διαχείριση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών.