Με το σχέδιο νόμου του αρμόδιου υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης  κ. Κυριάκου Πιερρακάκη «Επιτάχυνση και απλούστευση της ενίσχυσης οπτικοακουστικών έργων, ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» επιχειρείται ανάμεσα στα άλλα η προώθηση και η απλούστευση των διαδικασιών ενίσχυσης της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα.

Πρόκειται για βελτιωτικό νόμο του ΕΚΟΜΕ (Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) που στοχεύει στην προστασία, υποστήριξη και ανάδειξη του δημόσιων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών, εγχώριων και ξένων στον κλάδο των οπτικοακουστικών μέσων.

Του Δημητρίου Π.  Βόρρη

σκηνοθέτη-παραγωγού, μέλους ΕΣΠΕΚ, ΕΕΣ, ΕΣΕ

Ακολουθούν οι προτάσεις μας για την βελτίωση του νόμου και την μεγιστοποίηση της εισροής ξένων επενδύσεων που ασπάζεται και η συντριπτική πλειοψηφία των παραγωγών-σκηνοθετών και στοχεύουν στην επανεκκίνηση του οπτικοακουστικού κλάδου και της πολιτιστικής βιομηχανίας της Ελλάδας.

Θα βοηθούσε στην προσέλκυση των ξένων παραγωγών και των επενδύσεων γενικότερα:

1) Aν μειωνόταν ο ΦΠΑ στον κινηματογράφο από το 24% στο 6% (τόσο είναι στο βιβλίο, το θέατρο, τις συναυλίες).

2) Αν επιστρεφόταν ο ΦΠΑ (όπως ήδη γίνεται στην Ρουμανία και την Κύπρο) μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων ή/και του post-production. (Συγκριτικός πίνακας 1).

3) ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ: Αν το cash rebate δινόταν στο 100% των επιλέξιμων δαπανών και όχι στο 80%. ΄Ηδη το κάνουν οι ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδας (Κύπρος, Ρουμανία κ.α.) Ακόμη, και πολύ σωστά όπως σχεδιάζεται, να πάει το cash rebate στο 40%, που είναι πραγματικό 32% (40% Χ 80% επιλέξιμες δαπάνες) πάλι θα υστερεί η Ελλάδα έναντι των ανταγωνιστριών (Ρουμανία 35%-45%, Κύπρος 35% κ.α.)

4) Προτείνεται ενίσχυση 45% επί των επιλέξιμων δαπανών για τους αλλοδαπούς παραγωγούς που έρχονται στην Ελλάδα προκειμένου να γίνει η Ελλάδα ακόμα πιο ανταγωνιστική έναντι της Κύπρου, της Ρουμανίας και της Μάλτας. Με την προϋπόθεση οι επιλέξιμες δαπάνες να ξεπερνούν τουλάχιστον το 1.500.00 ευρώ. Αν οι επιλέξιμες δαπάνες ξεπερνούν τα 4.000.000 ευρώ να δίνεται επιπρόσθετο κίνητρο +5%= 50%.

Αυτό θα βοηθήσει στην εισροή «φρέσκου» χρήματος και την δημιουργία υποδομών ώστε να σταθεί στα πόδια του ο κλάδος και να γίνει επανεκκίνηση του οπτικοακουστικού με εθνικό σχέδιο. Και πάλι με το 50% Χ 80% επιλέξιμες= 40% επιδότηση υστερούμε έναντι της Ρουμανίας και της Μάλτας. Λαμβάνοντας υπόψη την έλλειψη κινηματογραφικών πλατώ, τους υψηλότερους μισθούς στην Ελλάδα, και την έλλειψη εξειδικευμένων τεχνικών (stuntmen, special fx, pyrotechnics, precision drivers, action unit directors, Visual FX)…

5) Για την αντιμετώπιση της κρίσης μετά την πανδημία θα έπρεπε να δημιουργηθεί άμεσα Entertainment Relief Fund στα πρότυπα άλλων χωρών (ΗΠΑ, Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Oλλανδία) με κρατικά κεφάλαια και επιπρόσθετα χρήματα του θα προέρχονται από το 1.5% επί τoυ τζίρου (Νόμος 3905/2010) των Νetflix (450.000-500.000 συνδρομητές στην Ελλάδα) Αmazon Prime Video, των Eλληνικών συνδρομητικών τηλεοράσεων (Νova, OTE TV, Wind TV, Vodafone TV με σύνολο συνδρομητών που ξεπερνά αθροιστικά το 1.500.000) και των 6 αδειοδοτημένων σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας.

6) Το ποσό των 80.000 ευρώ για επιλέξιμες δαπάνες σε παραγωγή μικρού μήκους, είναι εκτός της Ελληνικής πραγματικότητας. Το ανώτερο ποσό που μπορεί να εγκριθεί από το ΕΚΚ είναι 25.000 ευρώ.

7) Το όριο των 60.000 για τα ντοκιμαντέρ, αποκλείει την συντριπτική πλειοψηφία της Ελληνικής ανεξάρτητης παραγωγής. Θα έπρεπε το όριο να είναι 30.000 ευρώ.

8) Αυτός είναι και ο λόγος που μέχρι σήμερα ο ΕΚΟΜΕ έχει χρηματοδοτήσει μόνον 2-3 ντοκιμαντέρ, ΚΑΜΜΙΑ ταινία μικρού μήκους, και ΚΑΝΕΝΑ interactive game.

9) θα πρέπει να ορίζεται σαφώς, ότι για να ενισχυθούν από τον ΕΚΟΜΕ τα ελληνικά ιδιωτικά κανάλια, και τα συνδρομητικά, και τα SVOD (Subscription Video On Demand) όπως το Netflix, θα πρέπει να έχουν καταβάλει το 1,5% όπως ο νόμος ορίζει και όπως ήδη κάνει η ΕΡΤ.

Μέχρι σήμερα, τα αδειοδοτημένα  κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας αρνούνται να τηρήσουν τον νόμο και να καταβάλλουν το ποσό αυτό, παρόλο που εισπράττουν επιστροφή 35% από το ΕΚΟΜΕ για τις παραγωγές τηλεοπτικών σειρών. {Νόμος 1866/1989 (άρθρο 7) η υποχρέωση των τηλεοπτικών σταθμών να διαθέτουν το 1,5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων τους για την παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών. Ο Νόμος 3905/2010 (άρθρο 8) επαναδιατύπωσε και συγκεκριμενοποίησε αυτή τη διάταξη. (Συγκριτικός πίνακας 2, ο τζίρος καναλιών το 2018).

10) Η παντελής έλλειψη  φορολογίας, ή συνεισφοράς με το 1.5% επί του τζίρου, των SVOD (Νetflix, HBO Max, CBS All Access, Apple TV, Amazon Prime TV) στον σκληρά δοκιμαζόμενο μετά την πανδημία οπτικοακουστικό κλάδο στην Ελλάδα, δεν αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των OTE TV και NOVA και των 6 αδειοδοτημένων καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας;

11) Πως γίνεται το Netflix στην Ελλάδα να μην αγοράζει κανένα Ελληνικό πρόγραμμα (content), να μην συμμετέχει σαν συμπαραγωγός σε καμία Ελληνική ταινία, σειρά, ντοκιμαντέρ, animation, μικρού μήκους, να κάνει 45-50.000.000 ευρώ  τζίρο ετησίως, και να μην εισφέρει το 1.5% σε αντίθεση με την επικρατούσα πρακτική του σε Γερμανία, Γαλλία, Τουρκία, Ισπανία;

12) Πως γίνεται η ΑΑΔΕ να κυνηγά τους Έλληνες πολίτες για χρέος 2 και 3 ευρώ και να μην γνωρίζει τον τζίρο του παγκόσμιου κολοσσού Netflix στην Ελλάδα από τις χρεωστικές, πιστωτικές κάρτες των 4 συστημικών τραπεζών που χρησιμοποιούνται για συνδρομές και να μην τον φορολογεί;

13) Η προηγούμενη κυβέρνηση που καταψηφίστηκε στις εκλογές από το Ελληνικό λαό “πέρασε” πριν 3 έτη σχεδόν την παρακάτω χαριστική τροπολογία: “ 7. Η παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 3905/2010 αντικαθίσταται ως εξής: 4. Οι εταιρίες συνδρομητικής τηλεόρασης υποχρεούνται να διαθέτουν κάθε χρόνο το 1,5% των ετήσιων διαφημιστικών εσόδων τους για την παραγωγή κινηματογραφικών έργων που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 3. “

Zητάμε να καταργηθεί η ανωτέρω διάταξη. Και να αποκατασταθεί στην προγενέστερη μορφή της η παρ. 4 του άρθρου 8 του ν. 3905/2010.…Yπενθυμίζεται ότι η πολυεθνική Deutche Telekom ελέγχει τον OTE TV και το megafund BC Capital Partners ελέγχει την Νova (Forthnet). Και οι δυο μαζί συνολικά έχουν 1.200.000 συνδρομητές τηλεόρασης, κατά δήλωση τους, στην Ελλάδα και τζίρο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ…

Πως γίνεται ο OTE TV να υποχρεούται να καταβάλει μόνον 120.000 ευρώ τον χρόνο, από τζίρο εκατοντάδων εκατομμυρίων, και να επιδοτείται από τον ΕΚΟΜΕ με υπερπολλαπλάσια χρήματα για μίνι σειρά και κινηματογραφική ταινία, χωριστά τα κέρδη που απεκόμισε ως συμπαραγωγός από τις εισπράξεις των κινηματογραφικών εισιτηρίων;

Πως παίρνει ενημερότητα η Nova αφού το 2018-2020 δεν κατέβαλε ούτε καν το 1.5% επί των διαφημίσεων; Γιατί συνεχίζει να εκπέμπει ενώ παραβιάζει τον νόμο;

Το 1.5% επί του τζίρου των διαφημίσεων των συνδρομητικών, που καταβάλλεται κατά το δοκούν, δεν αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό και έλλειμμα ισονομίας σε σχέση με την ΕΡΤ που στηρίζει τον ελληνικό κινηματογράφο (ταινίες, ντοκιμαντέρ, μικρού μήκους) με το 1.5% επί του τζίρου της;

Δεν παραβιάζει η χαριστική αυτή η τροπολογία, και η μη καταβολή του 1.5%, το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ενωσιακό Δίκαιο); Δεν αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό;

ΠΗΓΗ: moneypress.gr