Τρίτη
05 Νοεμβρίου 2024

Αναβίωσαν στο κέντρο της Αθήνας τα «Φαλληφόρια» προς τιμήν του Διονύσου (Εικόνες)

Ελλάδα

Ένα ξεχωριστό πολιτιστικό λαϊκό διαδραστικό δρώμενο πραγματοποιήθηκε στο κέντρο της Αθήνας. Τα μέλη του Συλλόγου Έρευνας & Μελέτης Ελληνικού Πολιτισμού με τη στήριξη του ΕΟΤ και του This is Athens διοργάνωσαν μια ιδιότυπη «παρέλαση» προς τιμήν του Διονύσου, όπου ντυμένοι με διονυσιακές στολές και μάσκες περιέφεραν φαλλούς. Τα «φαλληφόρια» μετρούν δέκα χρόνια δράσεων. Πρόκειται για έναν εύθυμο πολυπληθή θίασο από Μαινάδες, Σατύρους, Σειληνούς, Γλεντοκόπους και Βαυβώγριες, με επικεφαλής τον εξάρχοντα ηθοποιό-Διόνυσο. Την πομπή συνοδεύει βακχική μουσική από άσκαυλους (γκάιντες), αρχαίους αυλούς, τύμπανα και αλλά κρουστά.

Με κωμαστικούς χορούς, σκωπτικά δρώμενα, αλλά και αρκετό κρασί από τους σταφυλοχυμούς του Διονύσου η πομπή με σατιρική ευπρέπεια γίνεται ένα με τον κόσμο, προσφέροντας χαρά, αλλά και μια ουσιαστική αυθεντική πινελιά Ελληνικού Πολιτισμού. Στην κατάληξή του το δρώμενο, όπως και κατά παράδοση όλα τα Διονυσιακά δρώμενα στον Ελλαδικό χώρο, καταλήγει σε «θρήνο», σε ένα σεμνό φόρο τιμής προς τους προγόνους και με αποκάλυψη των προσωπείων.

Η  πομπή ξεκίνησε από την Διονυσίου Αρεοπαγίτου, πέρασε από τα στενά της Πλάκας και κατέληξε στο Μοναστηράκι, εν μέσω  μουσικής και χορών.

Μετρά 1700 χρόνια ιστορίας, σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα του Συλλόγου.
 

dwdekatheo__2_
 

dwdekatheo__3_

 

dwdekatheo__15_

 

dwdekatheo__4_

dwdekatheo__6_

dwdekatheo__7_

dwdekatheo__9_

dwdekatheo__14_

Τα φαλληφόρια ή φαλλαγώγια, αρχαιότερα αναφερόμενα ως φαλλικά, ήταν εορταστική, τελετουργική πομπή προς τιμήν του θεού Διονύσου με οργιαστικό χαρακτήρα, κατά την οποία «περιήγετο (…) φαλλός ως σύμβολον της παραγωγικής δυνάμεως της φύσεως».

Στην αρχαία Ελλάδα, στο πλαίσιο των εορτασμών που γίνονταν κατά το μήνα Ποσειδεώνα, επ' ευκαιρία της παραγωγής και χρήσης των νέων κρασιών, πραγματοποιούνταν πομπή, στην οποία προηγούνταν ο φαλλός, σύμβολο παραγωγής και γονιμότητας, κατασκευασμένο ομοίωμα από δέρμα και αναρτημένο πάνω σε κοντάρι. Ακολουθούσαν οι «εορταστές», οι οποίοι έβαφαν τα πρόσωπά τους ή φορούσαν προσωπεία και στεφάνια από κισσό. Έπιναν το νέο κρασί της χρονιάς, τραγουδούσαν βωμολοχικά τραγούδια (τα φαλλικά), και χόρευαν κωμικούς χορούς.

Οι μεταμφιέσεις αυτού του είδους απέβλεπαν στο να ενεργοποιήσουν μέσα στο χειμώνα τις αναγεννησιακές δυνάμεις της φύσεως, να αποτρέψουν τις αντίθετες κακοποιές δυνάμεις και να δώσουν τον τόνο ενός ξέφρενου ξεφαντώματος. Πυρήνας των εορταστικών εκδηλώσεων ήταν κι εδώ μια πομπή, «Η ΠΟΜΠΗ ΤΟΥ ΦΑΛΛΟΥ». Ο μπροστάρης της πομπής κρατούσε αμφορέα γεμάτο κρασί και μια κληματόβεργα,και στη συνέχεια εκείνος που περιέφερε ψηλά πάνω σε κοντάρι το φαλλό, το κατεξοχήν σύμβολο των γονιμοποιητικών δυνάμεων.

Για την πομπή αυτή στην αρχαία απλή και τη μεταγενέστερη πολυτελή της μορφή μάς μιλά ο Πλούταρχος στο έργο του Περί φιλοπλουτίας 527d:

“… , όρα μη πομπήν επαινούντι και πανήγυριν μάλλον ή βίον έοικας. η πάτριος των Διονυσίων εορτή το παλαιόν επέμπετο δημοτικώς και ιλαρώς˙ αμφορεύς οίνου και κληματίς, είτα τράγον τις είλκεν, άλλος ισχάδων άρριχον ηκολούθει κομίζων, επί πάσι δ’ ο φαλλός. αλλά νυν ταύτα παρεώραται και ηφάνισται χρυσωμάτων παραφερομένων και ιματίων πολυτελών και ζευγών ελαυνομένων και προσωπείων ˙ ούτω τα αναγκαία του πλούτου και χρήσιμα τοις αχρήστοις κατακέχωσται και τοις περιττοίς.”

Η φαλλική πομπή απέβλεπε στη μεταβίβαση των γονιμοποιητικών δυνάμεων, και στην ενεργοποίηση των παραγωγικών δυνάμεων για μια νέα χρονιά με καλή σοδειά. Η τιμητική για τον Θεό Διόνυσο πομπή με το φαλλό μπροστά αναρτημένο πάνω σε κοντάρι λεγόταν Φαλληφόρια ή Φαλλαγώγια. Οι εορταστές που μετείχαν σ’ αυτήν μεταμφιέζονταν, έβαφαν τα πρόσωπά τους ή φορούσαν προσωπίδες, στεφανώνονταν με στεφάνια από κισσό και είχαν αναρτημένους από το λαιμό και τη μέση τους φαλλούς. Ευθυμούσαν πίνοντας από το νέο κρασί της χρονιάς, τραγουδούσαν περιπαιχτικά τραγούδια, τα λεγόμενα φαλλικά, και χόρευαν κωμικούς χορούς.

Οι εορταστικές εκδηλώσεις αυτού του είδους αποτέλεσαν τον πυρήνα για την γένεση της κωμωδίας.

Ο Αριστοτέλης στο σύγγραμμά του Περί ποιητικής αναφέρει πως η κωμωδία προήρθε από τους “εξάρχοντας τα φαλλικά”, από εκείνους δηλαδή που στα φαλλικά τραγούδια έκαναν την αρχή κι ακολουθούσαν οι άλλοι απαντώντας ή επαναλαμβάνοντας (Αριστοτέλους Περί ποιητικής 1449a, στίχοι 9-15):

“Γενομένης δ’ ουν απ’ αρχής αυτοσχεδιαστικής και αυτή και η κωμωδία, και η μεν από των εξαρχόντων τον διθύραμβον, η δε από των τα φαλλικά, α έτι και νυν εν πολλαίς των πόλεων διαμένει νομιζόμενα, κατά μικρόν ηυξήθη, προαγόντων όσον εγίγνετο φανερόν αυτής, και πολλάς μεταβολάς μεταβαλούσα η τραγωδία επαύσατο, επεί έσχε την αυτής φύσιν”.

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Δυτική Αττική: Εντοπίστηκε οπλοστάσιο και μεγάλες ποσότητες εκρηκτικών υλών – Πέντε συλλήψεις

Εντοπίστηκαν από την Υποδιεύθυνση Καταπολέμησης Διακίνησης και Εμπορίας Αντικειμένων της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος απογευματινές ώρες χθες, 4 Νοεμβρίου 2024, ...

Έκρηξη στους Αμπελόκηπους: Στο νοσοκομείο η ανακρίτρια για την απολογία της 33χρονης πολυτραυματία

Στο Νοσοκομείο «Ευαγγελισμός» μεταβαίνει εντός της ημέρας η ανακρίτρια προκειμένου να λάβει απολογία από την 33χρονη γυναίκα που νοσηλεύεται εκεί μετά τον σοβαρό τραυματισμό της απ...

Αχαΐα: Λήστεψαν τράπεζα στην Αιγείρα μέσα σε 4 λεπτά – Με βαρύ οπλισμό εισέβαλαν οι δράστες

Τέσσερα λεπτά διήρκεσε, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Πελοποννήσου», η ένοπλη ληστεία χθες το πρωί, στο τραπεζικό υποκατάστημα της Εθνικής στην Αιγείρα Αιγιαλείας με τους ...

Φόρτωση άρθρων...