Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο «ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» επιχειρείται η ρύθμιση σε οργανωτικών θεμάτων σε διάφορες υπηρεσίες και οργανισμούς.

Από την ανάγνωση των άρθρων του νομοσχεδίου, προκύπτει ότι τα επιμέρους ζητήματα, είναι χρονίζοντα, αντιμετωπίζονται περιπτωσιακά, και έχουν προστεθεί πολλές εμβόλιμες διατάξεις, για θέματα που δεν έχουν καμία σχέση, με τον σκοπό και τους στόχους του νομοσχεδίου.

Με το άρθρο 27 επαναπροσδιορίζεται η Διαχειριστική Αρχή Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ-ΔΑΜ, ενώ η Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης με το άρθρο 28, “δύναται να συνδράμει στη διαμόρφωση, παρακολούθηση και αναθεώρηση των πολιτικών ΔΑΜ, καθώς και στην υποστήριξη των φορέων που εμπλέκονται στην υλοποίηση επενδύσεων, έργων και αναπτυξιακών σχεδίων ΔΑΜ, σε σχέση με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης.

Με το “δύναται” που αναφέρει η διάταξη, δεν γίνεται σαφής ανάθεση καθηκόντων, αλλά περιγράφεται μόνο μια ευρύτατη διακριτική ευχέρεια της υπηρεσίας, η οποία όμως όπως φαίνεται συμπίπτει και με δέσμιες αρμοδιότητες, που στη συνέχεια της ανατίθενται, και έτσι επαυξάνεται η αυθαιρεσία των διαφόρων διοικητικών παραγόντων, αν μπορούν να συνδράμουν όποτε θέλουν.

Με το άρθρο 52 σχετικά με τις “Αποφάσεις ολοκλήρωσης και πιστοποίησης της έναρξης παραγωγικής λειτουργίας σχεδίων του ν. 3299/2004”.

Το συγκεκριμένο άρθρο εκθέτει το Υπουργείο Ανάπτυξης γιατί συνεχίζεται το ιστορικό αλλεπάλληλων παρατάσεων, αυτή θα είναι η 8η παράταση!

Με το άρθρο 53 ορίζεται παράταση προθεσμιών ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων του ν. 3908/2011.

Θεωρούμε ότι παραγωγικές επενδύσεις παλαιών επενδυτικών νόμων όπως του 2004 και του 2011 που δεν ολοκληρώθηκαν σε εύλογο χρονικό διάστημα πιθανόν παρουσιάζουν προβλήματα, όσες παρατάσεις να δοθούν πιθανόν δεν θα ολοκληρωθούν ποτέ ή και να ολοκληρωθούν δεν θα λειτουργήσουν όπως σχεδιάστηκαν αρχικά, οπότε ζημιωμένο θα είναι τελικά το Ελληνικό Δημόσιο. Για τους παραπάνω λόγους η ΝΙΚΗ θα καταψηφίσει τα άρθρα 53 και 54.

Θα θέλαμε από το σύνολο των άρθρων του προτεινόμενου νομοσχεδίου, να σταθούμε ιδιαιτέρως στα άρθρα 68, 69, 70 και 71.

Με το άρθρο 68, προβλέπεται Ιατροί κλάδου του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), των οποίων η υπαλληλική σχέση λύεται αυτοδικαίως την 31η.12.2023, λόγω της συμπλήρωσης του εξηκοστού έβδομου (67ου) έτους της ηλικίας τους, δύνανται να παραμείνουν στην υπηρεσία τους έως την 30ή.6.2024.

Πρόκειται για μια διάταξη που αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει ο απαιτούμενος σχεδιασμός για την κάλυψη των θέσεων Ιατρών που θα έπρεπε να αποχωρήσουν λόγω ηλικίας, με νέους ιατρούς. Η κυβέρνηση μη μπορώντας να ανταποκριθεί σε μια κρίσιμη ανάγκη όπως αυτή της στελέχωσης του Ε.Σ.Υ. με ιατρούς στις κενές καταφεύγει σε μια ευκαιριακή λύση, παρακαλώντας να παραμείνουν στις θέσεις τους Ιατροί που συνταξιοδοτούνται έστω και για ένα εξάμηνο.

Θεωρούμε πως είναι μια διάταξη αναποτελεσματική, θα έπρεπε να υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια αυτοματοποιημένες διαδικασίες κάλυψης των κενών στο Ε.Σ.Υ.. Πολύ πιθανό σε έξι μήνες να ξαναδούμε την παρούσα διάταξη σε μελλοντικό νομοσχέδιο, έτσι όμως δεν λύνουμε τα προβλήματα στελέχωσης του Ε.Σ.Υ. με Ιατρούς.

Την στιγμή που νέοι γιατροί φεύγουν από την χώρα μας, νέοι γιατροί είναι πρόθυμοι να επιστρέψουν από το εξωτερικό, γιατροί που περιμένουν καρτερικά πότε θα τους δοθεί η δυνατότητα να προσφέρουν στο Ε.Σ.Υ., η πολιτεία να μην τους αξιοποιεί και αντιθέτως να δίνουμε κίνητρα να παραμείνουν στις θέσεις τους γιατροί που κανονικά θα πρέπει να συνταξιοδοτηθούν.

Η ΝΙΚΗ θα ψηφίσει ΠΑΡΩΝ για το εν λόγο άρθρο, με την ελπίδα να είναι η τελευταία φορά που η κυβέρνηση καταφεύγει σε πρόχειρες λύσεις.

Με τα άρθρα 69, 70 και 71, προβλέπεται η παράταση παραμονής ειδικευόμενων νοσηλευτών μέχρι 29.02.2024, η παράταση συμβάσεων επικουρικού προσωπικού στα Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, τον ΕΟΠΥΥ και τον ΕΟΦ μέχρι 30.6.2024 και τέλος η παράταση συμβάσεων εργασίας προσωπικού σε προνοιακούς φορείς μέχρι 31.03.2024.

Τα παραπάνω άρθρα είναι εμπαιγμός προς το προσωπικό που ως γνωστό καλύπτει πάγιες και διαρκείς ανάγκες, έχοντας αποκτήσει εμπειρία πολύτιμη για την εκάστοτε υπηρεσία όπου εργάζεται, που θα χαθεί αν διακοπούν αυτές οι συμβάσεις και θα σπαταληθεί χρόνος και πόροι για εκπαίδευση νέου προσωπικού από την αρχή.

Σε αρκετές υπηρεσίες το υγειονομικό προσωπικό με συμβάσεις ορισμένου χρόνου αποτελεί το 50% των εργαζομένων των ήδη υποστελεχωμένων δημοσίων δομών υγείας, ποσοστό που αυξάνεται διαρκώς, με τις συνεχείς αποχωρήσεις του μόνιμου προσωπικού λόγω συνταξιοδότησης ή για άλλους λόγους. Η διατήρηση του εν λόγω προσωπικού είναι απαραίτητη για την ορθή λειτουργία των νοσοκομείων και των λοιπών δομών υγείας.

Το Ε.Σ.Υ. στηρίχθηκε και συνεχίζει να στηρίζεται στους επικουρικούς στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας και ως εκ τούτου, η κυβέρνηση οφείλει να αναγνωρίσει αυτήν την στήριξη και να φροντίσει για την μονιμοποίηση τους.

Θα θέλαμε να θέσουμε υπόψη σας ότι ενδεχομένως υπάρχουν και νομικά κωλύματα στα παραπάνω άρθρα, στο Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 164/2004 (το οποίο καταθέτουμε στα πρακτικά της Βουλής) σχετικά με τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου στον Δημόσιο Τομέα, στα άρθρα 5 και 6 τίθενται απαγορεύσεις επί των διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου στον Δημόσιο Τομέα, εφόσον μεταξύ των συμβάσεων αυτών μεσολαβεί χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών μηνών, ενώ δεν επιτρέπεται ο συνολικός χρόνος τους να ξεπεράσει τους 24 μήνες.

Οι απαγορεύσεις που θέτει το Προεδρικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 164/2004 θα πρέπει να λυφθούν σοβαρά υπόψη από την κυβέρνηση, διότι υπάρχει κίνδυνος η ανανέωση των συμβάσεων με τις προτεινόμενες διατάξεις να κριθούν άκυρες από τους επιτρόπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου και να μην είναι δυνατή τόσο η παραμονή όσο και η πληρωμή του εν λόγω προσωπικού.

Το κόμμα μας λαμβανομένου υπόψη αφενός τις τεράστιες ελλείψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού και αφετέρου ότι ενδεχομένως υπάρχουν νομικά προβλήματα στην παράταση αυτών των συμβάσεων, προτείνουμε ως μόνιμη και δίκαιη λύση, την Προκήρυξη Διαγωνισμού ΑΣΕΠ ειδικά για τις παραπάνω θέσεις, με ισχυρή μοριοδότηση της προϋπηρεσίας του προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, ώστε να καλύψουν σε μόνιμη βάση τα κενά στο Ε.Σ.Υ.

Αντιλαμβανόμαστε ότι αν δεν υπερψηφιστούν τα άρθρα 69, 70 και 71 αυτό το προσωπικό θα μείνει εκτός του Εθνικού συστήματος υγείας, κάτι που είναι παντελώς αντίθετο με τις επιδιώξεις μας.

Η ΝΙΚΗ θα ψηφίσει ΠΑΡΩΝ στα άρθρα 68, 69, 70 και 71 και προτρέπει την κυβέρνηση να δώσει μόνιμη λύση στο εν λόγω προσωπικό και να παραμείνει με σταθερή εργασιακή σχέση στο Εθνικό σύστημα υγείας.

Καλούμε την κυβέρνηση να μην αντιμετωπίζει αποσπασματικά τα προβλήματα στον χώρο της υγείας, να στελεχωθούν αποτελεσματικά όλες οι δομές υγείας από τα νοσοκομεία μέχρι τα κέντρα υγείας, να δοθούν κίνητρα παραμονής στο υγειονομικό προσωπικό στο Ε.Σ.Υ. και να ανατρέψουμε την φυγή ειδικευμένων γιατρών στο εξωτερικό.

Τέλος, για το άρθρο 85 περί Παράτασης της θητείας της Διαρκούς Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Βίας, κατά αρχήν η ΝΙΚΗ θα ήθελε να εκφράσει την αμέριστη στήριξή της στον άτυχο αστυνομικό που τραυματίστηκε σοβαρά στα πρόσφατα επεισόδια αθλητικής βίας και να ευχηθεί την ταχεία ανάρρωση του.

Η Παράταση της θητείας της Διαρκούς Επιτροπής για την Αντιμετώπιση της Βίας για την αντιμετώπιση των περιστατικών βίας στον αθλητισμό κατά την τρέχουσα αγωνιστική περίοδο όπως αναφέρεται στην ανάλυση συνεπειών ρύθμισης (ΑΣΥΡ) δεν είναι αρκετή από μόνη της όπως δυστυχώς απέδειξαν τα πρόσφατα γεγονότα. Καλούμε την κυβέρνηση να λάβει σοβαρά μέτρα κατά της βίας στους αθλητικούς χώρους άμεσα, πρέπει να δράσουμε άμεσα αλλιώς θα έχουμε και άλλα θύματα!

Η ΝΙΚΗ θα ψηφίσει ΠΑΡΩΝ και στο εν λόγω άρθρο 85, αναμένοντας σοβαρά μέτρα για την αντιμετώπιση της βίας σε αθλητικούς αγώνες.

 

* Εισήγηση του βουλευτή Ανδρέα Βορύλλα, βουλευτή του κόμματος "Νίκη"