Δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να προωθήσει η κυβέρνηση, η οποία είναι αφοσιωμένη στην υλοποίηση του προγράμματος της, αφήνοντας τα άλλα κόμματα, να μαζέψουν τα... συντρίμμια τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα, το οποίο συνδέεται και με την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, είναι αυτό των αποκρατικοποιήσεων. Η κυβέρνηση "φουλάρει" τις μηχανές και θα "τρέξει" με ταχύτατους ρυθμούς όλα τα projects, καθώς το διεθνές και εσωτερικό κλίμα -ευτυχώς- είναι θετικό.
Το Μέγαρο Μαξίμου και τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας-Οικονομικών, Υποδομών-Μεταφορών και Ενέργειας-Περιβάλλοντος, έχουν στραμμένο το βλέμμα σε κρίσιμες αποκρατικοποιήσεις και σε εμβληματικά projects που βρίσκονται προ των πυλών.
Σήμερα είναι της Αγίας Μαρίνας, αλλά και της... Αγίας Αττικής Οδού, καθώς τα ενδιαφερόμενα σχήματα θα καταθέσουν τις προσφορές τους για τον διαγωνισμό επέκτασης της σύμβασης. Πρόκειται για την πιο εμβληματική αποκρατικοποίηση στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, οπότε το ενδιαφέρον σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο είναι κάτι παραπάνω από... καυτό! Το τίμημα μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 2,5 δισ. ευρώ, για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης για άλλα 25 χρόνια (έως το 2049), με το μεγάλο στοίχημα των επεκτάσεων προς την ανατολική Αττική να είναι σε πρώτο πλάνο. Και μόνο οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό αποδεικνύουν το πόσο εμβληματικό είναι αυτό το project.
Ποιοι συμμετέχουν στον διαγωνισμό
Οκτώ σχήματα, τα οποία είναι πιθανόν να γίνουν επτά, θα καταθέσουν μέχρι σήμερα το απόγευμα της δεσμευτικές προσφορές τους για το "φιλέτο" της Αττικής Οδού.
Στον... τελικό του διαγωνισμού έχουν περάσει τα εξής σχήματα:
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
- INC S.p.A. (GRUPPO FININC).
- Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – ADRIAN INFRASTRUCTURE,
- Ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – FS ARK HOLDCO S.a.r.l.
- Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A. - Intrakat.
- Ένωση προσώπων CORE INFRASTRUCTURE FUND III SCS (VAUBAN) – DIF INFRA 6 PARTICIPATIONS 5 B.V. – EGIS PROJECTS S.A.
- Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD (Όμιλος Κοπελούζου).
- Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
Άρα, συμμετέχει η εγχώρια ελίτ των κατασκευών, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ και Mytilineos και οι μεγαλύτεροι "παίκτες" στη διαχείριση υποδομών σε παγκόσμιο επίπεδο! Για τους ξένους ενδιαφερόμενους, τα πράγματα... μιλάνε από μόνα τους. Αναλυτικά:
- Η Abertis είναι κορυφαίος διεθνής διαχειριστής στην ανάπτυξη και διαχείριση δρόμων υψηλής χωρητικότητας και ποιότητας, με περίπου 8.000 χλμ. σε 16 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Είναι ο πρώτος εθνικός διαχειριστής εκμετάλλευσης οδών με διόδια σε χώρες όπως η Ισπανία, η Χιλή και η Βραζιλία, ενώ επίσης έχει σημαντική παρουσία στη Γαλλία και την Ιταλία.
- Η Ardian είναι από τους κορυφαίους διεθνείς επενδυτικούς οίκους και διαχειρίζεται κεφάλαια πάνω από 125 δισ. δολάρια, ενώ κατέχει ηγετική θέση στις βασικές υποδομές με υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία άνω των 20 δισ. δολαρίων, αποτελώντας τον δεύτερο μεγαλύτερο ιδιοκτήτη αυτοκινητοδρόμων με διόδια, σε ολόκληρο τον κόσμο!
- Η Brisa είναι ο μεγαλύτερος ιδιωτικός διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία.
- Η Macquarie, μέσω της Macquarie Asset Management κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως στη δημιουργία και τη διαχείριση εξειδικευμένων κεφαλαίων που επικεντρώνονται στις υποδομές, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τα ακίνητα, τη γεωργία, την ιδιωτική πίστωση και τη χρηματοδότηση μεταφορών. Η Macquarie Asset Management (MAM) διαχειρίζεται 39 επιχειρήσεις υποδομών και πραγματικών περιουσιακών στοιχείων, που αντιπροσωπεύουν πάνω από 53 δισ. λίρες στερλίνες.
- Η DIF Capital Partners κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως ως ανεξάρτητος διαχειριστής επενδύσεων, με κεφάλαια άνω των 10 δισ. ευρώ σε υποδομές.
- Η Egis διαχειρίζεται 47 αυτοκινητοδρόμους σε πέντε ηπείρους, συνολικού μήκους 4.500 χλμ. και δραστηριοποιείται σε 120 χώρες.
- Η Vauban είναι κορυφαίος διαχειριστής επενδυτικών κεφαλαίων, ο οποίος ειδικεύεται στις επενδύσεις υποδομών στην Ευρώπη και αποτελεί συνδεδεμένο μέρος της Natixis Investment Managers. Διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους περίπου 6,5 δισ. ευρώ. Έχει επίσης πραγματοποιήσει πάνω από 65 επενδύσεις σε όλη την Ευρώπη σε έργα σχετικά με μεταφορές υπηρεσίες ενέργειας, καθώς και έργα κοινωνικών και ψηφιακών υποδομών σε 11 διαφορετικές χώρες.
- Η Ιgneo (πρώην First Sentier Investors) είναι ένας από τους μεγαλύτερους άμεσους επενδυτές υποδομών στον κόσμο έχοντας προβεί σε 60 εξαγορές από το 1994. Διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο 24 εταιρειών υποδομών μεσαίου μεγέθους στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, και κατέχει περιουσιακά στοιχεία αξίας 14,8 δισ. δολάρια. Η FS Ark Holdco αποτελεί επενδυτικό όχημα της Igneo, με έδρα στο Λουξεμβούργο.
- Η ΙNC SpA, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες υποδομών στην Ιταλία και δραστηριοποιείται στους κλάδους των κατασκευών και των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων στη γειτονική χώρα και στις διεθνείς αγορές. Είναι μέλος της FININC GROUP, η οποία είναι ιταλική εταιρεία συμμετοχών που δραστηριοποιείται κυρίως στον κλάδο των μεγάλων δημοσίων έργων.
- Η VINCI είναι διεθνής εταιρεία που δραστηριοποιείται σε έργα παραχωρήσεων, ενέργειας και κατασκευών, απασχολώντας περισσότερους από 260.000 εργαζομένους σε περίπου 120 χώρες. Σχεδιάζει, χρηματοδοτεί, κατασκευάζει και διαχειρίζεται υποδομές και εγκαταστάσεις που συμβάλλουν στη βελτίωση της καθημερινότητας και των μεταφορών. Η θυγατρική της, VINCI Autoroutes, είναι ο κορυφαίος διαχειριστής παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων στη Γαλλία, καθώς διαχειρίζεται παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων μήκους 4.443 χλμ. στη Γαλλία.
Η συμμετοχή των παραπάνω δείχνει το μέγεθος του project της Αττικής Οδού και αναμφίβολα προβλέπεται πολύ σκληρή μάχη μεταξύ των υποψηφίων σχημάτων. Περιμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε την τελική έκβαση και ποιος θα πάρει αυτό το μοναδικό "φιλέτο", αν και στο τέλος τον... πονοκέφαλο θα τον έχει η κυβέρνηση! Είναι προφανές ότι τόσο το τίμημα όσο και το σχήμα που θα κερδίσει τον διαγωνισμό, θα στείλουν ένα ισχυρό μήνυμα προς τις αγορές για την Ελλάδα, καθώς πρόκειται για ένα κολοσσιαίο project της πραγματικής οικονομίας.
Παραχωρούνται "πακέτο" και τα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας
Μέσα στους προσεχείς μήνες αναμένεται να "τρέξουν" οι διαδικασίες που αφορούν τις αποκρατικοποιήσεις των υπόλοιπων αεροδρομίων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα στο συνέδριο για τις τράπεζες ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Γρηγόρης Δημητριάδης, θα ακολουθήσει διαγωνισμός-πακέτο για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο του Ταμείου. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης.
Έτσι, το τουριστικό προϊόν της χώρας μας αναμένεται να γίνει ακόμη πιο ανταγωνιστικό, καθώς ο πλήρης έλεγχος των αεροδρομίων από μεγάλο ιδιωτικό σχήμα, θα... αναγκάσει τους νέους ιδιοκτήτες να "τρέχουν" αυτοί για να μας φέρουν κόσμο. Το είδαμε άλλωστε να συμβαίνει στην περίπτωση της Fraport, όπου μετά την... περιπέτεια του κορωνοϊού, τα ρεκόρ διαδέχονται το ένα το άλλο. Άρα, τα επόμενα χρόνια θα δούμε πράγματα και θαύματα στην τουριστική κίνηση της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι η Fraport ασκεί τη διαχείριση σε 14 περιφερεακά αεροδρόμια και πιο συγκεκριμένα σε Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθο, Κω, Μυτιλήνη, Μύκονο, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη και Σκιάθο.
Τράπεζες με... σπασμένα φρένα!
Η υπέρβαση των 1.300 μονάδων στο Χρηματιστήριο Αθηνών, παρά τις περί του αντιθέτου εκτιμήσεις ότι μετά το αποτέλεσμα των εκλογών, θα είχαμε σημαντική διόρθωση, δείχνει τη δυναμική τους, η οποία τροφοδοτείται από τις θετικές εκθέσεις διεθνών οίκων και φυσικά την προοπτική ανάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας της χώρας.
Κορυφαίοι επενδυτικοί όλοι όπως οι JP Morgan, Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citigroup, Bank of America, Deutsche Bank, BNP Paribas, Societe Generale, Barclays, UBS παραμένουν... κολλημένες με τις εγχώριες τράπεζες, οι οποίες έχουν γυρίσει σελίδα και υπόσχονται μεγάλα κέρδη. Οι ελληνικές τράπεζες έχουν ξεπεράσει τις αντίστοιχες αποδόσεις των ευρωπαϊκών τραπεζών, ενώ οι αποτιμήσεις τους παραμένουν σε πιο χαμηλά επίπεδα. Άρα, οι τιμές τους διαπραγματεύονται χαμηλότερα από τα "δίκαια" επίπεδα, ενώ η σχέση κινδύνου/απόδοσης δείχνει θετική λόγω της συνεχούς βελτίωσης των θεμελιωδών μεγεθών.
Οι τράπεζες έχουν επιστρέψει σε ισχυρή κερδοφορία, ο δείκτης μη εξυπηρετούμενων δανείων είναι μονοψήφιος, οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας είναι για... φίλημα, ενώ η ρευστότητα... ξεχειλίζει! Ε, μετά πώς να μην τοποθετηθούν οι ξένοι θεσμικοί επενδυτές βλέποντας ότι έρχεται και η επενδυτική βαθμίδα για την Ελληνική οικονομία; Και το... πάρτι στην Ελληνική οικονομία αναμένεται να συνεχιστεί, οδηγώντας προσεχώς σε νέες μεγάλες εκπλήξεις.