Παρασκευή
22 Νοεμβρίου 2024

ΤΑΙΠΕΔ: Γιατί η Κυβέρνηση μεθόδευσε εν κρυπτώ ψήφιση διατάξεων;

Πρόσφατα ψηφίστηκαν στην Ολομέλεια της Βουλής με 158 ψήφους της πλειοψηφίας, οι διατάξεις των άρθρων 33 έως 35 του νομοσχεδίου, που προέβλεπαν καθοριστικές αλλαγές στην διαχείριση κινητών αξιών, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Οι διατάξεις αυτές που δεν είχαν καμία σχέση με την φιλοσοφία του νομοσχεδίου, που αφορούσε στην ενσωμάτωση κοινοτικής οδηγίας στο Ελληνικό Δίκαιο, για την διοικητική συνεργασία των κρατών – μελών της Ε.Ε στον τομέα της φορολογίας, δεν αναρτήθηκαν ποτέ σε δημόσια διαβούλευση, με το φαιδρό επιχείρημα, ότι δεν πρόλαβαν οι υπηρεσίες να ολοκληρώσουν την επεξεργασία των διατάξεων, ώστε να τις ενσωματώσουν στο τελικό κείμενο του υπό συζήτηση νομοσχεδίου.

Επομένως δεν δόθηκε η δυνατότητα, να εκφράσουν τις απόψεις τους οι θεσμοί και γενικότερα δεν τέθηκαν στην κρίση κάθε ενδιαφερόμενου πολίτη, που ενδεχόμενα θα είχε σοβαρές ενστάσεις και ανησυχίες, για τις προτεινόμενες λύσεις. Ο κάθε νοήμων άνθρωπος αντιλαμβάνεται ότι η κυβερνητική πλειοψηφία, διακαώς ήθελε μέσα στον μήνα Αύγουστο, εν μέσω πυρκαιών, που είχαν απορροφήσει την προσοχή της κοινής γνώμης, να περάσει τις διατάξεις αυτές χωρίς να υπάρχουν έντονες αντιδράσεις. 

Επομένως το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί επέλεξε η Κυβέρνηση εσπευσμένα και εν κρυπτώ, να μεθοδεύσει την ψήφιση διατάξεων, για την δήθεν αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου; 

Γνωρίζουμε τόσο από τον τύπο, όσο και από δημοσιεύματα της Κομισιόν, ότι υπήρχαν πιέσεις και παράπονα, προς την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, για την έλλειψη κινητικότητας και λήψη αποφάσεων για την εκποίηση του Δημόσιου πλούτου. Το 2016 την εποχή των μνημονίων, οι δανειστές θέλοντας να εξασφαλίσουν την αποπληρωμή των δανείων τους από το Ελληνικό Δημόσιο, ανάγκασαν την αριστερή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, να δημιουργήσει το Υπερταμείο και να υποθηκεύσει την περιουσία του Ελληνικού λαού, για να αποφύγει η Χώρα την πτώχευση. Έτσι υποθηκεύτηκε για 99 χρόνια η δημόσια περιουσία, ως εγγύηση για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων προς τους δανειστές.

Όμως παρότι η σύμβαση που υπογράφηκε για την δημιουργία του Υπερταμείου, προέβλεπε στην ιδρυτική της διακήρυξη, την προώθηση και την ενίσχυση της αναπτυξιακής δυναμικής της Ελληνικής οικονομίας, με  προσέλκυση επενδύσεων και παραγωγή εθνικού πλούτου, κάθε άλλο παρά αυτόν τον στόχο, κλήθηκαν να υπηρετήσουν τα διορισμένα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου. 

Έτσι μετά το τέλος των μνημονίων, το ΤΑΙΠΕΔ άλλαξε ρότα, έπαυσε να είναι θεματοφύλακας της δημόσιας περιουσίας και εξελίχθηκε σε ένα μηχανισμό διαχείρισης ακινήτων, όπου οι δανειστές έγιναν πλέον επενδυτές και τα στελέχη του ταμείου μεσίτες, για το ξεπούλημα της περιουσίας του Έλληνα φορολογούμενου. Προς τούτο υιοθετήθηκε η δικαιολογία ότι το ΤΑΙΠΕΔ, έχει στόχο να συμβάλλει στην απομείωση των οικονομικών υποχρεώσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Μάλιστα με τις ευλογίες των δανειστών, αναβαθμίστηκε ο ρόλος του ταμείου, για την διαχείριση δισεκατομμυρίων ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης. Όμως από την εξέλιξη αυτή προκύπτουν μια σειρά ερωτημάτων αναφορικά με τη δράση και τις επιλογές του ΤΑΙΠΕΔ.  Ο κ. Σταμπουλίδης, εντεταλμένος σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, σε συνέντευξη στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, στις 15/5/2023,  έκανε λόγο για προκήρυξη 86 διαγωνισμών 590 εκ. ευρώ, και μεταξύ αυτών , έργα 72 εκ. ευρώ για τον καθαρισμό 80.000 στρεμμάτων δάσους και συντήρησης αντιπυρικών ζωνών 12 χιλιομέτρων. 

Σήμερα, που έχουμε 1.5εκ καμένα δασικά στρέμματα, γεννάται το ερώτημα εάν θα ενεργοποιηθεί κάποιος μηχανισμός λογοδοσίας, προκειμένου να διευκρινιστεί που δαπανήθηκαν τα προυπολογιζόμενα κονδύλια. Από την άλλη, για πολλοστή φορά προκηρύσσεται διαγωνισμός για την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, που είναι υπό τον έλεγχο του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ πρέπει να σημειώσουμε, επ’ αυτού,  ότι από την στιγμή που μπήκε σε λειτουργία  η Αττική Οδός μέχρι και σήμερα, έχουμε κληθεί να την αποπληρώσουμε πολλαπλάσια.  

Οι συνεχόμενες προσπάθειες του υπερταμείου, με την υποβολή προσκλήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος & υποβολής προσφορών, για την πώληση δημόσιας περιουσίας, όχι μόνο δεν απέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, αλλά δημιούργησε και αρνητικό κλίμα στις σχέσεις με τους δανειστές, με αποτέλεσμα λόγω των ισχυρών πιέσεων, να καμφθούν και οι τελευταίες αντιστάσεις, και να τεθεί σε εφαρμογή το σχέδιο της ολοκληρωτικής διασπάθισης του Δημόσιου πλούτου, μέσα από την ψήφιση των διατάξεων του πρόσφατου νομοσχεδίου. 

Συγκεκριμένα με τα άρθρα 33 έως 35 του νόμου, δόθηκε το δικαίωμα στο Διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, να κάνει τοποθετήσεις στο Χρηματιστήριο, με τους όρους και κανόνες που ισχύουν, για όλες τις επιχειρήσεις. Δηλαδή να ξεπουληθούν μέσω του Χρηματιστηρίου τα ποσοστά που κατέχει το Δημόσιο σε ακίνητα – φιλέτα και να βρεθούν στα χέρια των funs, που στόχος τους δεν είναι η αξιοποίηση της περιουσίας, αλλά η μελλοντική ρευστοποίηση των μετοχών, ώστε να εισπράξουν μεγάλες υπεραξίες και να αποχωρήσουν.

Δυστυχώς καθ’ όλη την συζήτηση και στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή οικονομικών της Βουλής, δεν δόθηκαν πειστικές απαντήσεις, τόσο σε επίπεδο Κυβέρνησης, όσο και σε επίπεδο εκπροσώπησης του Ταμείου. Τέθηκαν στην διαδικασία αμείλικτα ερωτήματα που δεν βρήκαν απαντήσεις. 

Όλοι γνωρίζουμε ότι το Χρηματιστήριο ακολουθεί αυστηρά τους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, οπότε σήμερα που είναι σε χαμηλή πτήση και δεν διανύει και τις καλύτερες ημέρες, σημαίνει ότι θα επηρεαστεί σημαντικά και το ύψος των διαμορφούμενων τιμών εισαγωγής των μετοχών του ΤΑΙΠΕΔ.   Είναι δυνατόν να πουληθούν στο Χρηματιστήριο, μετοχές των εταιριών, στις οποίες συμμετέχει το Υπερταμείο και να αγοραστούν από επενδυτικούς φορείς, σε υψηλές τιμές, όπως υπονοεί αφελώς η Κυβέρνηση;

Εκείνο όμως που είναι αδιανόητο είναι ότι η εισαγωγή κομβικών εταιριών στο Χρηματιστήριο και η πώληση των μετοχών τους μέσω αυτού, δεν επιτρέπει σε κανέναν και πολύ περισσότερο στην Κυβέρνηση, να γνωρίζει που θα καταλήξουν κρίσιμες και κερδοφόρες εταιρίες, που έχουν σχέση με την άμυνα όπως ο αερολιμένας (Ελευθέριος Βενιζέλος) ή με τις συγκοινωνίες όπως οι εταιρίες «Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε.». «Σταθερές συγκοινωνίες Α.Ε (ΣΤΑΣΥ)», «Οδικές συγκοινωνίες Α.Ε», «Συγκοινωνίες Αθηνών ΟΑΣΑ Α.Ε», ή τα καύσιμα όπως τα «ΕΛΠΕ», ή την «Αττική Οδό» «Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε», «ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ», «ΕΛΤΑ», «ΔΕΘ HELEXPO»,  τη «ΔΕΗ» και άλλες.

Η ΝΙΚΗ ψέγει την κυβέρνηση ότι δεν πρέπει να ενδίδει σε πιέσεις και να εξυπηρετεί τα συμφέροντα των δανειστών, αλλά να αγωνίζεται να διατηρήσει αλώβητη την περιουσία του Ελληνικού λαού, την οποία οφείλει να προστατεύει και όχι να ξεπουλά στο διεθνές χρηματοπιστωτικό κατεστημένο. Επομένως θα παρακολουθούμε την εξέλιξη των πραγμάτων και θα παλεύουμε για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, που είναι συνυφασμένο με την αξιοποίηση του εθνικού πλούτου και όχι με το ξεπούλημά του.

*Ο Ανδρέας Βορύλλας είναι βουλευτής του κόμματος «ΝΙΚΗ» 
 

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Οι Ευρωπαίοι αναχαιτίζουν το Ισλάμ;

Μεγάλους αγώνες προσπαθεί να κάνει σήμερα η Ευρώπη για να αναχαιτίσει τα μουσουλμανικά μεταναστευτικά ρεύματα από την Ασία και την Αφρική που εισρέουν στα ευρωπαϊκά εδάφη. Κάνει όμ...

Περί «υπερκερδών» των σούπερ μάρκετ

Από τους ισολογισμούς των μεγάλων επιχειρήσεων λιανικών πωλήσεων δεν προκύπτει ότι αυτές ευθύνονται για τον πληθωρισμό, στο βαθμό που κατηγορούνται γι’ αυτόν.

Φόρτωση άρθρων...