Τους λόγους για τους οποίους μπορεί να πει ότι «στην παρούσα φάση και με την κυβερνητική θητεία να φθάνει στο συνταγματικό της όριο, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε απολύτως ικανοποιημένοι ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την εικόνα και την πραγματικότητα που παραδίδουμε στο μεταναστευτικό αλλά και σε επίπεδο εσωτερικής ασφάλειας, σε σχέση με την κατάσταση χάους και αναρχίας που παραλάβαμε το 2019», εξηγεί στο GRTimes ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Λευτέρης Οικονόμου.
Προσδιορίζει τα επιτεύγματα της ΕΛ.ΑΣ. και επισημαίνει ότι μια κρίσιμη πρόκληση και πρωτόγνωρη εμπειρία για τις αστυνομικές δυνάμεις, αλλά και για την ηγεσία του Υπουργείου ήταν η διετία της πανδημίας του covid-19. Μιλά για την αντιμετώπιση των κρουσμάτων ενδοοικογενειακής βίας, αλλά και τη βία των ανηλίκων και επισημαίνει πως «σε επίπεδο Αστυνομίας και Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας υπήρξαν άμεσες και συγκροτημένες». Υπογραμμίζει επίσης πως «η σχέση των αστυνομικών με τους πολίτες είναι οργανική. Είναι μια σχέση σεβασμού, εκτίμησης και εναρμόνισης με στόχο την κοινωνική ευταξία. Την προστασία του ίδιου μας του πολιτισμού».
-Ποια είναι τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της ΕΛ.ΑΣ. και με δεδομένες τις σύγχρονες συνθήκες και απειλές για την εθνική και εσωτερική ασφάλεια, πώς θα προσδιορίζατε τις νέες προκλήσεις για την Ελληνική Αστυνομία;
Η τελευταία τετραετία είχε σημαντικές εντάσεις και πρωτόγνωρες προκλήσεις για την Ελληνική Αστυνομία αλλά και για την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Σύμφωνα με τις προτεραιότητες της στρατηγικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη κύριος στόχος για το Υπουργείο στην πρώτη φάση του 2019-2020 ήταν το «σπάσιμο» των γκέτο που είχαν δημιουργηθεί από εξτρεμιστικά και εγκληματικά στοιχεία σε διάφορα κτίρια υπό χρόνια κατάληψη στο κέντρο της Αθήνας, όπως στην περιοχή των Εξαρχείων και στη Θεσσαλονίκη σε σχέση και με τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Οι επιχειρήσεις έγιναν με μεθοδικότητα, αποτελεσματικότητα και ψυχραιμία. Η επόμενη ημέρα είναι εμφανής τόσο στους πολίτες όσο και στους πανεπιστημιακούς.
Στη συνέχεια, απρόβλεπτη αλλά και διακριτή ήταν η κρίση που δημιουργήθηκε στα σύνορα, ειδικά τα χερσαία στον Έβρο, με την «εργαλειοποίηση» που επιχείρησε η Τουρκία των μεταναστών. Ήδη και πριν από αυτό υπήρχε συντονισμένη δράση και πρωτοβουλίες και νομοθετικού περιεχομένου αρχικά από το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τις Υπηρεσίες Εθνικής Ασφαλείας της χώρας για τον εντοπισμό και την αποτροπή της δράσης των κυκλωμάτων του οργανωμένου εγκλήματος trafficking και διακίνησης παράνομων μεταναστών, αλλά σχετικά και για την καταγραφή και τον έλεγχο της δράσης ΜΚΟ, που κινούσαν υποψίες με τη δράση τους. Σε μια δεύτερη φάση συγκροτήθηκε και ειδικό Υπουργείο Μετανάστευσης, οπότε οι σχετικές δράσεις απέκτησαν και διυπουργικό χαρακτήρα.
Όταν λοιπόν η Τουρκία επιχείρησε την αποσταθεροποίηση της χώρας, με μια υβριδικού τύπου εισβολή, από τις πρώτες ώρες και με ενεργή παρέμβαση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη η Αστυνομία μαζί με τις Ένοπλες Δυνάμεις και την ΕΥΠ προέβη σε δραστήρια «ανάσχεση» με επιχειρησιακή δεινότητα της επιβουλής από την πλευρά της Τουρκικής Στρατοχωροφυλακής και των δικτύων των διακινητών σε βάρος της Ελλάδας. Προχωρήσαμε στην επέκταση του φράχτη στο Έβρο, στην ενίσχυση των συνοριοφυλάκων και μαζί με το Υπουργείο Μετανάστευσης μπήκε τάξη στις δομές, αλλά και στην κίνηση και την παρουσία των μεταναστών. Συνεχής και επίμονος υπήρξε και ο συντονισμός με το Υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό Σώμα για την ασφάλεια των νησιών και την θωράκιση των θαλάσσιων συνόρων. Στην παρούσα φάση και με την κυβερνητική θητεία να φθάνει στο συνταγματικό της όριο, έχουμε κάθε λόγο να είμαστε απολύτως ικανοποιημένοι ως Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για την εικόνα και την πραγματικότητα που παραδίδουμε στο μεταναστευτικό αλλά και σε επίπεδο εσωτερικής ασφάλειας, σε σχέση με την κατάσταση χάους και αναρχίας που παραλάβαμε το 2019.
Επίσης, κρίσιμη πρόκληση και πρωτόγνωρη εμπειρία για τις αστυνομικές δυνάμεις αλλά και για την ηγεσία του Υπουργείου ήταν η διετία της πανδημίας του covid-19. Χρειάσθηκαν χιλιάδες αστυνομικοί να δραστηριοποιηθούν συντεταγμένα σε όλη την Ελλάδα, για την υλοποίηση των πρωτόγνωρων για την καθημερινότητα μας μέτρων και περιορισμών. Ο απολογισμός σε αυτή την περίπτωση είναι επίσης θετικός και η σχέση Αστυνομίας και πολιτών σε απολύτως δυσχερείς συνθήκες για την δημόσια υγεία οικοδομήθηκε σε πλαίσιο εμπιστοσύνης και σεβασμού.
Μένω σε αυτά για να μην επεκταθώ πολύ με μια γενική αναφορά ότι οι κρίσεις εξελίχθηκαν και αντιμετωπίσθηκαν παράλληλα με το κλασικού τύπου αστυνομικό έργο, που σχετίζεται με την δημόσια τάξη και την ασφάλεια, την εγκληματικότητα και την καθημερινότητα των πολιτών. Θα σημειώσω μόνον ότι οι δείκτες της συνήθους εγκληματικότητας είναι χαμηλοί και η όλη «φιλολογία» που αναπτύσσεται μπορεί να εξυπηρετεί εκλογικές σκοπιμότητες, αλλά είναι άδικη για την Αστυνομία και την προσπάθεια που κάνει καθημερινά και τις επιτυχίες που έχουν καταγραφεί στην σύλληψη συμμοριών ληστών, διαρρηκτών, εμπόρων ναρκωτικών και στη δίωξη του ηλεκτρονικού εγκλήματος.
-Ανατριχιαστικές είναι οι υποθέσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας για την κακοποίηση ανηλίκων και φυσικά τις γυναικοκτονίες. Τι έχει αλλάξει στην προσέγγιση τέτοιων υποθέσεων αλλά και πού οφείλεται η έξαρση τέτοιων φαινομένων αν με βάση τα στοιχεία πραγματικά καταγράφεται αύξηση;
Ναι υπάρχει μια εντυπωσιακή αύξηση τέτοιων καταγγελιών και καταγεγραμμένων περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας τα τελευταία χρόνια. Πολλοί από τους ειδικούς τα συσχέτισαν με την ανατροπή στην καθημερινότητα και τα πρωτοφανή συναισθήματα που δημιούργησε η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα που την ακολούθησαν. Όμως, όπως διαφαίνεται, η πανδημία είναι μια αιτία ενδεχομένως, αλλά τα περιστατικά που συνεχίζουν να καταγράφονται είναι πολλά. Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν ότι οι ταινίες, τα videogames, τα σόσιαλ μίντια και η ελευθεριότητα του διαδικτύου ή το επονομαζόμενο «σκοτεινό διαδίκτυο» έχουν συμβάλει σε αυτήν την έξαρση. Φυσικά ως παράγοντας που δείχνει έξαρση, είναι και η παράμετρος ότι πολλά περιστατικά και προβληματικές καταστάσεις που συγκαλύπτονταν κατά το παρελθόν πίσω από τις κλειστές πόρτες του σπιτιού, σε μια λανθασμένη προσέγγιση αξιοπρέπειας και φυσικής δειλίας, σήμερα αποκαλύπτονται και καταγγέλλονται πιο απενοχοποιημένα.
Δεν θεωρούμε στο Υπουργείο ότι τέτοιου τύπου κοινωνικά φαινόμενα μπορούν να αντιμετωπισθούν αποκλειστικά ως αστυνομικά θέματα ή σε σχέση με την Δικαιοσύνη. Γιατί πολύ απλά, όταν φθάνουν στην Αστυνομία και τη Δικαιοσύνη τα περιστατικά, τα εγκλήματα έχουν συμβεί. Το ζήτημα της πρόληψης και της ψυχολογικής υποστήριξης των θυμάτων είναι ένα ευρύτερο αντικείμενο, που καλούνται να αντιμετωπίσουν πιο ευρέως φάσματος φορείς εθελοντικοί ή δομές της Πολιτείας. Σε επίπεδο όμως Αστυνομίας και Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοοικογενειακής βίας υπήρξαν άμεσες και συγκροτημένες.
Από τον Οκτώβριο του 2021 λειτουργούν έξι εξειδικευμένα Γραφεία Ενδοοικογενειακής βίας. Πέντε στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη. Τον Σεπτέμβριο του 2022 και στη βάση της εμπειρίας που αποκτήθηκε από την λειτουργία των έξι πρώτων, ιδρύθηκαν άλλα 12 Γραφεία για την αντιμετώπιση της Ενδοοικογενειακής βίας. Τα 3 στην Αττική, 1 στην Πάτρα, 2 στην Κρήτη, 1 στο Ηράκλειο και 1 στα Χανιά, 1 στα Ιωάννινα , 1 στις Σέρρες, 1 στην Χαλκίδα και 1 στο Αγρίνιο. Καθένα από τα γραφεία αυτά έχει στελεχωθεί με 15 ειδικά εκπαιδευμένους αστυνομικούς, ώστε να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά αλλά και με την απαιτούμενη ευαισθησία, πολίτες που προβαίνουν σε καταγγελίες για ενδοοικογενειακή βία.
Σε κάθε γραφείο έχει διατεθεί ένα περιπολικό για προσαγωγές και συλλήψεις που σχετίζονται με αυτήν την κατηγορία εγκλημάτων, ώστε να δρουν άμεσα και αυτοτελώς. Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα πρώτα έξι γραφεία στον περίπου ένα χρόνο λειτουργίας τους διαχειρίσθηκαν 2073 περιστατικά, για τα οποία σχηματίσθηκαν δικογραφίες και παραπέμφθηκαν στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές. Ταυτόχρονα, ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δοθεί στην εκπαίδευση και μετεκπαίδευση των αστυνομικών στα ζητήματα ενδοοικογενειακής βίας τόσο σε επίπεδο αστυνομικών σχολών όσο και διαδικτυακά στη βάση του σχετικού προγράμματος του Συμβουλίου της Ευρώπης.
-Με τα περιστατικά που έχουν σημειωθεί τελευταία σε σχολεία και εκτός, βλέπετε έξαρση βίαιων επεισοδίων και μεταξύ ανηλίκων;
Φυσικά μας απασχολεί η έξαρση της βίας των ανηλίκων που καταγράφεται. Και μάλιστα τη διακρίνουμε σε οπαδική, που συνδέεται με το παλαιότερο πρόβλημα του χουλιγκανισμού και την επονομαζόμενη και αθλητική βία και την άλλη, που δεν συσχετίζεται με τους συλλόγους φιλάθλων οπαδών. Αυτό που εντοπίσαμε μάλιστα τα τελευταία χρόνια είναι ότι η μη οπαδική βία, ως κοινωνικό φαινόμενο, αυξάνεται.
Μάλιστα αυτή η συζήτηση και ο προβληματισμός απασχόλησε και κεντρικά την κυβέρνηση. Απότοκος του προβληματισμού και των πολιτικών ανάσχεσης, που συνδέεται τόσο με την έξαρση της βίας των ανηλίκων ή του “bulling” σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα, όσο και με την ενδοοικογενειακή βία και την κακοποίηση ανηλίκων που εξήγησα στο προηγούμενο ερώτημα σας, είναι το τελευταίο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και της κας Κεραμέως που ψηφίσθηκε. Αλλά στην απάντηση μου, θα μείνω ως επί τω πλείστον στα μέτρα και τις προλήψεις που αφορούν το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και την Ελληνική Αστυνομία. Σχετικά υπήρξαν διαδοχικές ανακοινώσεις και σχόλια από τον ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο σε αυτό το ζήτημα Υπουργό κ. Θεοδωρικάκο, φυσικά και από εμένα, ενώ υπήρξαν πλήρεις οδηγίες και κατευθύνσεις από το Αρχηγείο προς τις Αστυνομικές Διευθύνσεις.
Οι διαταγές του Αρχηγείου για το ζήτημα αυτό περιλαμβάνουν και αφορούν την οργάνωση, τον συντονισμό και την ανάπτυξη δράσεων με έμφαση στον προληπτικό τομέα, προκειμένου να αποτραπεί η παραβατική συμπεριφορά ανηλίκων, κυρίως στους φυσικούς χώρους, όπως σχολεία, φροντιστήρια, αθλητικοί χώροι. Καταρτίσθηκε, επίσης, πλάνο για την πραγματοποίηση σεμιναρίων επιμόρφωσης και ευαισθητοποίησης του αστυνομικού προσωπικού σε θέματα πρόληψης και ανάσχεσης της νεανικής παραβατικότητας. Προβλέφθηκαν εξειδικευμένες δράσεις με στόχο την προστασία των ανηλίκων από τα ναρκωτικά, την συμμετοχή σε εγκληματικές ομάδες, την περίπτωση «θυματοποίησης» τους.
Επίσης ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην επιτήρηση των χώρων που συχνάζουν ή βρίσκονται οι νέοι εντός και εκτός των σχολικών κτιρίων. Εξελίσσονται ήδη ειδικές εκδηλώσεις με δήμους, επιτροπές γονέων, συλλόγους και εθελοντικές οργανώσεις σχετικά για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων. Το θέμα δεν αντιμετωπίζεται με αστυνομικά μέτρα και μόνον και αυτό είναι απολύτως αντιληπτό. Σε επίπεδο αστυνομίας όμως έχουμε ήδη δώσει προτεραιότητα στην χαρτογράφηση των σχολείων αρμοδιότητας κάθε αστυνομικού τμήματος, τον έγκαιρο εντοπισμό και τον έλεγχο εξωσχολικών ατόμων που κινούνται με ύποπτο τρόπο κοντά στις σχολικές μονάδες, στην άμεση ανταπόκριση και παροχή κάθε δυνατής συνδρομής στα τυχόν αιτήματα των Διευθυντών σχολικών μονάδων, στην ταχύτατη διερεύνηση καταγγελιών.
Θέλω να σημειώσω καταλήγοντας ότι οι περισσότεροι αστυνομικοί είναι γονείς και αυτό το πρόβλημα που αυξάνεται το αντιμετωπίζουν όχι απλά ως μέρος της δουλειάς και της αποστολής τους, αλλά και σε σχέση με την ασφάλεια μιας οικογένειας ή των ίδιων των παιδιών τους.
-Θεωρείτε ότι ο Έλληνας πολίτης νιώθει ασφαλής και μάλιστα εμπιστεύεται την Αστυνομία για την αποτελεσματική προστασία του;
Σε αυτήν την ερώτηση θα μου επιτρέψετε να είμαι ιδιαίτερα σύντομος. Η σχέση των αστυνομικών με τους πολίτες είναι οργανική. Είναι μια σχέση σεβασμού, εκτίμησης και εναρμόνισης με στόχο την κοινωνική ευταξία. Την προστασία του ίδιου μας του πολιτισμού.
Η διαπίστωση αυτή αποτυπώνεται και μέσα από σειρά ερευνών που πραγματοποιήθηκαν στον απόηχο της υγειονομικής κρίσης με την πλέον πρόσφατη το 2022 να κατατάσσει την ΕΛ.ΑΣ. ανάμεσα στις πρώτες θέσεις των θεσμών που εμπιστεύονται οι πολίτες της χώρας μας.
Αυτή η επιλογή των συμπολιτών μας συνιστά ταυτόχρονα ψήφο εμπιστοσύνης στο συνεκτικό πλέγμα πολιτικών που αναπτύσσει η σημερινή κυβέρνηση αναδιατάσσοντας, όταν και όπου απαιτηθεί, πόρους και δυνάμεις με αναφορά στην σύγχρονη εποχή, με έμφαση στις ανάγκες που φέρνει το παρόν.
-Ποια σύγχρονα εργαλεία έχετε στη διάθεσή σας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του έργου σας;
Από το 2019 και ολόκληρη την τετραετία που σχεδόν ολοκληρώνεται με σημαντική συμβολή και ενδιαφέρον του ίδιου του πρωθυπουργού και βέβαια συντονισμό και δράση της Πολιτικής και Φυσικής Ηγεσίας του υπουργείου και της Αστυνομίας υπήρξε ένα μεγάλο πρόγραμμα ενίσχυσης των μέσων και των τεχνολογιών που έχουν στη διάθεση τους οι αρχές και οι υπηρεσίες ασφαλείας της χώρας. Είναι το πιο ογκώδες και μελετημένο πρόγραμμα επανεξοπλισμού για την ΕΛ.ΑΣ. από την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Από περιπολικά και μοτοσυκλέτες, μέχρι ατομικό εξοπλισμό προστασίας των αστυνομικών, γιλέκα, κράνη κλπ καθώς και τεχνολογίας στις πιο σύνθετες υπηρεσίες που έχουν να αντιμετωπίσουν και νέες απειλές μέσω διαδικτύου, όπως το ηλεκτρονικό έγκλημα, η απάτη στις συναλλαγές, η παιδική πορνογραφία, η κακοποίηση ανηλίκων, το bulling.
Η περασμένη δεκαετία των δημοσιονομικών περιορισμών μέσω μνημονίων, είχε αφήσει τις αρχές ασφαλείας, όπως η Αστυνομία, πολύ πίσω από πλευράς βασικών αλλά και σύγχρονων εξοπλισμών. Το ίδιο συνέβαινε και με την επάρκεια προσωπικού.
Σήμερα τα δεδομένα είναι πολύ πιο ενθαρρυντικά. Τα σύγχρονα εργαλεία, που αναφέρετε στην ερώτηση σας, όταν μιλάμε για την εξέλιξη των τεχνολογιών, είναι μια κούρσα διαρκείας εξοπλισμών και νέων εργαλείων, αφού οι δυνάμεις του νόμου και της τάξης χρειάζονται τα κατάλληλα εργαλεία, για να προλάβουν ή και να αντιμετωπίσουν το έγκλημα, που οργανωμένο και μη, επίσης εξελίσσεται.
Ανεβαίνουν οι τόνοι μεταξύ Νέας Δημοκρατίας και Σύριζα, οι δημοσκοπήσεις και το παράλληλο σύμπαν, το σίριαλ με τα μάρμαρα του Παρθενώνα
Η ψυχοπαθής Αριστερά του Αλέξη Τσίπρα
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις