Επίκαιρη επερώτηση κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής προς τον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη, με θέμα «το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη και οι ευθύνες, η ολιγωρία, η κακοδιαχείριση και η αδράνεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού τομέα».
«Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη αποτελεί δυστυχώς, το τραγικότερο δυστύχημα στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα μας. Οι συνθήκες κάτω από τις οποίες πραγματοποιήθηκε, οφείλουν να διερευνηθούν με διαφάνεια και σοβαρότητα και να φέρουν στο φως όλη την αλήθεια για το πως οδηγηθήκαμε ως χώρα στο μοιραίο αυτό γεγονός που κόστισε τη ζωή σε δεκάδες συνανθρώπους μας, και μάλιστα σε πολλούς νέους ανθρώπους. Όταν η τεχνολογία έχει προχωρήσει, έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί σε πολλές άλλες χώρες, στη χώρα μας, αντί για ασφαλείς μεταφορές, καταλήξαμε να μην υπάρχει καμία ασφαλιστική δικλείδα, για ενδεχόμενα λάθη ή αστοχίες», αναφέρουν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ.
Ειδικότερα, επερωτώνται και εγκαλούνται ο υπουργός και συνολικά η Κυβέρνηση:
- για τα λάθη και τις παραλείψεις, που οδήγησαν στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες συνανθρώπους, και μάλιστα σε πολλούς νέους ανθρώπους.
- για τις ελλείψεις και τα προβλήματα στις υποδομές του σιδηροδρομικού δικτύου.
- για τις καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των σύγχρονων Συστημάτων Τηλεδιοίκησης αλλά και ελέγχου των Συστημάτων (ETCS).
- για την καθυστέρηση της εγκατάστασης και ανάπτυξης του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας ERTMS, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2020, και έχει λάβει παράταση τριών χρόνων ως τα τέλη του 2023.
- για την κατάργηση της λειτουργίας του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας των σιδηροδρόμων, που μέχρι τέλους του 2020, λειτουργούσε στην οδό Καρόλου, στον ΟΣΕ, στην Αθήνα.
- για την απουσία δικλείδων ασφαλείας που θα διορθώνουν ή θα αποτρέπουν λάθη και αστοχίες και τις συνέπειές τους κατά την κυκλοφορία των τρένων.
- για την μη εξασφάλιση, όπως δυστυχώς με τραγικό τρόπο αποδείχθηκε, της ασφάλειας για επιβάτες και εργαζομένους.
- για την ολιγωρία και την ολέθρια αδράνεια που επέδειξε την τελευταία τριετία, να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες, στον έγκαιρο προγραμματισμό και στην υλοποίηση της υπ’ αριθμ. 717/ 26-9-2014 Σύμβασης με θέμα «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος Σηματοδότησης- Τηλεδιοίκησης και Αντικατάστασης 70 Αλλαγών Τροχιάς Σε Εντοπισμένα Τμήματα του Άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» (πλην τμήματος Τιθορέα – Δομοκός) και της υπογραφείσας υπ’ αριθμ. 717/1/19-5-2021 συμπληρωματικής Σύμβαση, ύψους, 13,2 εκατ., αντίστοιχα.
- για την υποστελέχωση των Υπηρεσιών του ΟΣΕ και ιδιαίτερα σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως Σταθμάρχες και Κλειδούχους, και την αδιαφορία και καθυστέρηση στην έγκαιρη και επαρκή κάλυψη, μέσω προσλήψεων, των αναγκών με το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό.
- για την ελλιπή κατάρτιση και Πιστοποίηση για ειδικότητες που πρόκειται να καλύψουν θέσεις ευθύνης.
- για την απουσία διαδικασιών που εξασφαλίζουν τον έλεγχο για την ασφαλή κυκλοφορία των τρένων στους σταθμούς και ειδικότερα στο Σταθμό Λάρισας.
- για την σκανδαλώδη σύμβαση για απευθείας ανάθεση του έργου Μεταφορικών Υπηρεσιών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Hellenic Train, και τη μείωση της υποχρέωσης επενδύσεων από την πλευρά της Εταιρείας, στα 77,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου το 10% έναντι του ποσού των 645 έως 800 εκατ. ευρώ, που προέβλεπε το υπογραφέν μνημόνιο μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Εταιρείας.
- για τις επενδύσεις των 500 εκατ. ευρώ που προέβλεπε η πρώτη 5ετής σύμβαση (2017-2021) μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, για Μεταφορικές Υπηρεσίες και για τις οποίες δεν μας δόθηκαν ποτέ στοιχεία.
- για την απουσία ολοκληρωμένου σχεδιασμού, για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην χώρα μας και τη “διασφάλιση της ασφάλειας».