Για τροπολογία - ρουσφέτι υπέρ του Μπόμπολα και των άλλων δύο μεγαλο - εργολάβων της Κοινοπραξίας Μορέας ( J&P Άβαξ -Intracom Συμμετοχών) έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Νίκος Δένδιας, μιλώντας το απόγευμα στην Βουλή.
Η επίμαχη τροπολογία που κατέθεσαν Τσακαλώτος - Σπίρτζης, όπως αναφέρει το Liberal.gr, προβλέπει ότι η λειτουργία του έργου το οποίο διαχειρίζεται η κοινοπραξία Μορέας θα επιδοτείται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο θα καλύπτει με χρήματα των ελλήνων φορολογούμενων τις ζημιές, εφόσον ο δρόμος δεν βγάζει τα έξοδά του ή δεν έχει κέρδος με βάση τον όγκο διελεύσεων των οχημάτων.
Όπως αναφέρεται στη σχετική τροπολογία, «παρέχεται η δυνατότητα κάλυψης από το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της προβλεπόμενης στη σύμβαση παραχώρησης του έργου «Μελέτη-Κατασκευή- Χρηματοδότηση- Λειτουργία-Συντήρηση και Εκμετάλλευση του έργου "Αυτοκινητόδρομος Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Κλάδος Λέυκτρο- Σπάρτη (ν.3559/2007)", δαπάνης η οποία προκαλείται από την υποχρέωση του Δημοσίου για την επιδότηση λειτουργίας και την πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας του παραχωρησιούχου, που καταβάλλεται κατά τα ειδικότερα οριζόμενα».
Στην ουσία η κυβέρνηση έρχεται με τη συγκεκριμένη τροπολογία να ενεργοποιήσει ρήτρα της σύμβασης παραχώρησης του έργου με την οποία διασφαλίζει την κερδοφορία της κοινοπραξίας Άκτωρ-J&P Άβαξ -Intracom Συμμετοχών εφόσον τα έσοδα της πέφτουν κάτω από ένα συγκεκριμένο κατώφλι.
Η συγκεκριμένη επιδότηση δεν μπορεί να δοθεί μέσω ΕΣΠΑ καθώς τα κοινοτικά προγράμματα χρηματοδοτούν μόνο τις φάσεις των μελετών και της κατασκευής των έργων, αλλά όχι το στάδιο της λειτουργίας τους με αποτέλεσμα πλέον το όποιο κόστος προκύψει από τον όγκο διέλευσης οχημάτων, να το επωμίζεται το Δημόσιο. Η συγκεκριμένη απόφαση είναι ακόμη μια από αυτές που ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρούσε χαριστικές και είχε εξαγγείλει ότι θα καταργήσει.
Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας και στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτος δεν αναφέρεται το πιθανό κόστος που θα έχει για τον προϋπολογισμό η συγκεκριμένη επιδότηση προς την Μορέας ΑΕ.
Ν. Δένδιας: Τροπολογία ρουσφέτι σε εργολάβους
Για τροπολογία «ρουσφέτι» σε εργολάβους έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Νίκος Δένδιας, αναφερόμενος στη ρύθμιση για την λειτουργία του οδικού άξονα Τρίπολη-Κόρινθος-Καλαμάτα. «Τα ρουσφέτια στους εργολάβους που κάνετε έχουν θετικό ή αρνητικό πρόσημο;», αναρωτήθηκε ο Ν. Δένδιας.
Από την πλευρά του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε ότι η κυβέρνηση απλά εφαρμόζει τον… νόμο! «Αυτό που κάνουμε είναι να εφαρμόζουμε το νόμο του 2007 του Σουφλιά, που αφορά τις υποχρεώσεις του. Δεν φωτογραφίζουμε κανέναν και άλλωστε είναι γνωστό ότι με την επαναδιαπραγμάτευση που κάναμε κερδίσαμε πάνω από 600 εκατ. ευρώ και σε λίγο καιρό το σύνολο αυτοκινητοδρόμων θα παραδοθούν στην κυκλοφορία».
Ενδεικτικό της αφωνίας της κυβέρνησης ήταν η τοποθέτηση του αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας, Αλέξη Χαρίτση, ο οποίος αρκέστηκε να πει: Το άρθρο 1 της τροπολογίας να πω ότι αφορά στην κάλυψη συμβατικών υποχρεώσεων του ελληνικού δημοσίου για λειτουργικές δαπάνες σε σχέση με το ολοκληρωμένο έργο του αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και κλάδου Λεύκτρου-Σπάρτης. Μέσω αυτής της τροπολογίας μπορούμε να καλύψουμε μέρος ή το σύνολο αυτών των δαπανών από το εθνικό σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, καθώς δεν είναι επιλέξιμες αυτές οι δαπάνες για συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Αυτά σε σχέση με το άρθρο».
Τέλος, ιδιαίτερα αιχμηρός ήταν ο βουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς, ο οποίος κατήγγειλε ότι παλαιότερα ο ΣΥΡΙΖΑ ισχυριζόταν πως η ρύθμιση ήταν χαριστική. «Τι έγινε κ. Μαντά; Εσείς ως ΣΥΡΙΖΑ είχατε καταγγείλει στη σύμβαση παραχώρησης αυτή τη διάταξη ως χαριστική. Λέγατε φτιάχνουν τους δρόμους για να κερδίζει ο κάθε Μπόμπολας, κι όταν θα χάνουν λεφτά το δημόσιο κι οι φορολογούμενοι θα τσοντάρουν στον κ. Μπόμπολα κ. Μαντά;»