Η ακρίβεια μαστίζει τα νοικοκυριά όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά όπως δείχνουν τα πράγματα, σε ολόκληρο τον κόσμο. Και μπορεί προ λίγων ημερών τα φώτα της δημοσιότητας να έπεσαν στην Τουρκία, όπως φαίνεται όμως υπάρχουν κι άλλες, πιο «προηγμένες» χώρες που προκειμένου να αποτρέψουν το κοινό, το οποίο λόγω του εντεινόμενου πληθωρισμού σε συνδυασμό με τη στασιμότητα των μισθών του, αναγκάζεται ακόμη και να κλέψει ώστε να καταφέρει να ανταπεξέλθει στην δυσβάσταχτη καθημερινότητά του.

Στην Αγγλία πληθαίνουν οι αναφορές για αντικλεπτικά συστήματα που τοποθετούνται σε είδη πρώτης ανάγκης στα σούπερ μάρκετ. Τρόφιμα όπως το βούτυρο και το γάλα εφοδιάζονται με αντικλεπτικά ώστε να μη γίνονται εύκολος στόχος από τους πεινασμένους καταναλωτές.

Φωτογραφίες που αναρτήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειχναν συσκευασίες τυριού αλλά και βουτύρου σε κατάστημα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ, με ηλεκτρονικές ετικέτες ασφαλείας τοποθετημένες επάνω τους. Άλλα καταστήματα έχουν τοποθετήσει αντικλεπτικά συστήματα ακόμη και στο βρεφικό γάλα!

Κι όλα αυτά, την ώρα που το αφεντικό της Sainsbury, μιας από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιείται στο Ηνωμένο Βασίλειο, να προειδοποιεί σήμερα πως η πίεση στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών «θα ενταθεί μόνο κατά το υπόλοιπο του έτους» εν μέσω της κρίσης του πληθωρισμού.

«Καταλαβαίνουμε πραγματικά πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα για εκατομμύρια νοικοκυριά αυτή τη στιγμή και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να κρατήσουμε τις τιμές μας χαμηλές, ειδικά στα προϊόντα που οι πελάτες αγοράζουν πιο συχνά» δήλωσε ο Σάιμον Ρόμπερτς, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου σούπερ μάρκετ. «Η πίεση στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών θα ενταθεί μόνο κατά το υπόλοιπο του έτους και προσπαθούμε να κάνουμε το σωστό για τους πελάτες και τους συναδέρφους μας. Αυτή είναι η πρώτη μας προτεραιότητα» πρόσθεσε, την ώρα που στα καταστήματα του ομίλου του, για παράδειγμα η τιμή του βουτύρου Lurpak εκτοξεύτηκε στις 7,25 λίρες (στη συσκευασία των 750 γραμ).

«Τα χειρότερα ίσως να μην έχουν έρθει ακόμα»

Η είδηση αυτή έρχεται εν μέσω της χειρότερη κρίσης κόστους ζωής από τη δεκαετία του 1970, η οποία πυροδοτείται από τον ανεξέλεγκτο πληθωρισμό – με τους εμπειρογνώμονες να προειδοποιούν πως τα χειρότερα ίσως να μην έχουν έρθει ακόμα.

Η Σάρα Κόουλς, της χρηματοοικονομικής εταιρείας Hargreaves Lansdown, δήλωσε ότι οι πιέσεις στα οικονομικά των νοικοκυριών «καταστρέφουν» την «έξτρα δόση ανθεκτικότητας» που είχαν δημιουργήσει οι Βρετανοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Αντικλεπτικά συστήματα σε γάλατα, τυριά και κρέατα

Την ίδια ώρα, οι ξαφνιασμένοι Βρετανοί καταναλωτές ποστάρουν φωτογραφίες στα social media των προϊόντων με τα αντικλεπτικά συστήματα που βλέπουν στα σούπερ μάρκετ.

Ένας χρήστης έγραψε: «Αν νομίζετε ότι αυτό με το Lurpak είναι κακό – τα τοπικά Aldi και Coop έχουν αρχίσει να βάζουν ηλεκτρονικές ετικέτες ασφαλείας στα τρόφιμα. Έχουν βάλει GPS ακόμη και σε συσκευασία με αρνίσια παϊδάκια». Στα καταστήματα Tesco, το προσωπικό αναγκάστηκε να βάλει αντικλεπτικά συστήματα στα βρεφικά γάλατα μετά από μια σειρά κλοπών.

Η οικονομική κρίση που πλήττει τους Βρετανούς είναι τόσο μεγάλη, που σύμφωνα με έρευνα της Hargreaves Lansdown, τους τελευταίους τρεις μήνες, το 41% των νοικοκυριών χρησιμοποίησε τις αποταμιεύσεις του ή δανείστηκε για να καλύψει τα έξοδά του.

Η έκθεση αυτή έρχεται μετά την αποκάλυψη πως οι λογαριασμοί μιας μέσης τετραμελούς οικογένειας για ψώνια θα μπορούσαν να αυξηθούν έως και 40 λίρες το μήνα, καθώς οι τιμές στα αγαθά όπως τα γαλακτοκομικά και το ψωμί έχουν ακριβύνει.

Αυξήσεις των τιμών σε κρέατα - Πανάκριβα τα προϊόντα Heinz

Η αύξηση των τιμών όμως δεν σταματά μόνο στα γαλακτοκομικά. Πρόσφατα στοιχεία του δείκτη λιανικών τιμών για τα τρόφιμα που αγοράζουν οι απλοί αγοραστές, έδειξαν ότι η μέση τιμή του κοτόπουλου αυξήθηκε κατά 10,4% το κιλό, στις λίρες από τον Απρίλιο.

Ωστόσο, οι επιχειρήσεις εστίασης αναφέρουν ακόμη πιο δραματικές αυξήσεις μεταξύ 20-30% σε πολλά προϊόντα, με τις τιμές να αλλάζουν ακόμη και από εβδομάδα σε εβδομάδα. Για παράδειγμα, το κόστος του μοσχαρίσιου κιμά αυξήθηκε κατά 11% τις τελευταίες ημέρες, ενώ τα 10 κιλά πατάτες, αυξήθηκαν από τις 10,46 στις 15,50 λίρες.

Μεταξύ άλλων, τα βασικά προϊόντα Heinz, όπως τα φασόλια, η κέτσαπ, οι σάλτσες για σαλάτες και η σούπα, είδαν μια αύξηση στις τιμές τους που φτάνει ακόμη και το 55% τον Ιούνιο. Τα στοιχεία από τους ειδικούς σε θέματα έρευνας λιανικής Assosia δείχνουν ότι η τιμή των φασολιών Heinz έχει αυξηθεί κατά ένα τρίτο στην Asda από τον Ιούνιο του 17 - από 90 πένες σε 1,20 λίρες ανά κονσέρβα - ενώ ένα τυποποιημένο μπουκάλι Heinz squeezy ketchup έχει αυξηθεί κατά 39% στην Morrisons, από 2 σε 2,79 λίρες.