Εικοσιτέσσερα μαχητικά τύπου F-35 φέρεται να παρήγγειλε η Τουρκία στις ΗΠΑ. Πρόκειται για νατοϊκά πανάκριβα υπερηχητικά αεροσκάφη τελευταίας γενιάς.



Η Άγκυρα θα παραλάβει τα πρώτα αεροσκάφη το 2018 ενώ συνολικά σχεδιάζει να αγοράσει 100 μαχητικά F-35.

Ωστόσο, η αξιοπιστία του έχει περάσει από "χίλια κύματα" με τα δημοσίευματα. Το βασικό του "όπλο" είναι η ταχύτητα η οποία το καθιστά "αόρατο" από τα εχθρικά ραντάρ.

Όμως, οι Βρετανοί, Σύμμαχοι στην Βορειοατλαντική Συμμαχία, που προμηθεύτηκαν την πρώτη γενιά F-35, υποστήριζαν πως το βασικό του προτέρημα που είναι η ταχύτητα , ελέγχεται.

Τα χαρακτηριστικά του F-35

To υπερηχητικό, πολλαπλών ρόλων F-35 διαθέτει προηγμένη τεχνολογία stealth που το καθιστά «αόρατο» στα εχθρικά ραντάρ.

Συνδυάζει χαρακτηριστικά μαχητικών αεροσκαφών πέμπτης γενιάς με προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, ενώ, σύμφωνα με την εταιρεία, διαθέτει «το πιο ισχυρό και ολοκληρωμένο πακέτο αισθητήρα οποιουδήποτε μαχητικού αεροσκάφους στην ιστορία».

Το F-35 Lightning II της Lockheed Martin είναι ένα μονοθέσιο, μονοκινητήριο, παντός καιρού stealth μαχητικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από μια ομάδα αεροδιαστημικής βιομηχανίας υπό την καθοδήγηση της Lockheed Martin. Είναι πέμπτης γενιάς μαχητικό και έχει σχεδιαστεί για να εκτελεί επίγειες επιθέσεις και αποστολές αεράμυνας.

Το F-35 έχει τρία βασικά μοντέλα: το F-35A συμβατικής απογείωσης και προσγείωσης (CTOL) παραλλαγή, το F-35B με σύντομη απογείωση και κάθετη προσγείωση (STOVL) και το F-35C με υποβοηθούμενη βάση καταπέλτη

Η πρώτη του πτήση έγινε το 2006 και η αεροπορία των ΗΠΑ ανακήρυξε ετοιμοπόλεμη την πρώτη Μοίρα F-35B τον Αύγουστο του 2015.

Ποιοι το χρηματοδοτούν

Οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να αγοράσουν 2.457 αεροσκάφη F-35 τα οποία προορίζονται να καλύψουν το μεγαλύτερο μέρος της επανδρωμένης τακτικής δύναμης αέρος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, του Πολεμικού Ναυτικού και του Σώματος Πεζοναυτών κατά τις επόμενες δεκαετίες.

Οι παραδόσεις των F-35 για το στρατό των ΗΠΑ είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθούν το 2037 με την προβλεπόμενη διάρκεια ζωής μέχρι το 2070.

Το πρόγραμμα Joint Strike Fighter (JSF) του F-35 χρηματοδοτείται κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες με πρόσθετη χρηματοδότηση από τους εταίρους μέλη του ΝΑΤΟ ή στενών συμμάχων των ΗΠΑ. Η Τουρκία, όπως και το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Νορβηγία, η Δανία, η Ολλανδία, συμμετέχουν ενεργά στο πρόγραμμα ανάπτυξης, ενώ αρκετές επιπλέον χώρες έχουν παραγγείλει, ή εξετάζουν να παραγγείλουν το F-35.

Το πρόγραμμα είναι το ακριβότερο στρατιωτικό οπλικό σύστημα στην ιστορία και έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονης κριτικής από κυβερνητικούς αξιωματούχους και όχι μόνο, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε συμμαχικές χώρες.

Πολλά τα προβλήματα

Ακόμα, το Πεντάγωνο έβγαλε μία ανακοίνωση στην οποία απαριθμεί μερικές από τις πολλές λάθος εκτιμήσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτό το υπερσύγχρονο σχέδιο. Η αναφορά μάλιστα είναι ιδιαίτερα σημαντική, μιας και οι μέχρι τώρα προβλέψεις είχαν δημιουργήσει την εντύπωση ότι το αεροπλάνο θα ήταν έτοιμο για δράση μέχρι τα τέλη της χρονιάς. Όμως η ανακοίνωση του Πενταγώνου πηγαίνει πολύ πιο πίσω αυτή την ημερομηνία, καθιστώντας σαφές ότι το F-35 δεν θα βρίσκεται στον αέρα ούτε το 2017, αλλά πολύ αργότερα, καθώς υπάρχουν πολλά προβλήματα που πρέπει να φτιαχθούν.

Τα μεγαλύτερα προβλήματα εντοπίζονται στην λειτουργία των υπολογιστών, καθώς πάνω σ' αυτούς βασίζεται πλήρως η ικανότητα του αεροπλάνου να πετά και να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις στην μάχη. Τα περισσότερα από αυτά αφορούν το software που δείχνει με ακρίβεια τους στόχους αλλά και την ικανότητα του αεροπλάνου να αποφεύγει τις επιθέσεις από τοςυ αντιπάλους του.

Ένα ακόμα κρίσιμο πρόβλημα είναι η αδυναμία του αεροπλάνου να επισκευάζεται και να αναβαθμίζεται (κάτι πραγματικά ανήκουστο για οποιοδήποτε βιομηχανικό προϊόν του 21ου αιώνα, πολλώ δεν μάλλον ενός τόσο ακραίου τεχνολογικά δημιουργήματος). Είναι χαρακτηριστικό ότι το διαγνωστικό πρόγραμμα για τα προβλήματα που μπορεί να έχει ένα αεροσκάφος βρήκε ελάχιστα από αυτά που θα έπρεπε, ενώ το software δεν είναι σε θέση να αναγνωρίζει πότε έχει τοποθετηθεί ένα νέο εξάρτημα και ανάλογα να κάνει το update στην λειτουργία του.

Πάντως, σύμφωνα με την ανακοίνωση το πιο σημαντικό πρόβλημα είναι ότι το F-35 μπορεί να σκοτώσει τον πιλότο του, καθώς αποκαλύφθηκε ότι χρειάζονται σημαντικές αλλαγές στην σχεδίαση της καμπίνας και του καθίσματος για να είναι ασφαλής η εκτόξευση του πιλότου.

Όπως και να έχει η περίπτωση του F-35 εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις πιο «μαύρες» σελίδες στην ιστορία της αμερικάνικης αεροπορίας, αφού ήδη από το 2012, το Πεντάγωνο είχε καλέσει την Lockheed να προχωρήσει σε σημαντικό ανασχεδιασμό του αεροσκάφους, έτσι ώστε να είναι έτοιμο και ασφαλές να πετάξει πριν το 2015. Ήδη βρισκόμαστε αρκετά εκτός πλάνου, και όπως φαίνεται το F-35 μάλλον θα στοιχειώσει για αρκετά χρόνια ακόμα.

Το πρόβλημα είναι πολλαπλό για τις ΗΠΑ, καθώς η καθυστέρηση και η φημολογία δημιουργούν ένα αρνητικό κλίμα για το συγκεκριμένο αεροσκάφος που σίγουρα θα επηρεάσουν τις πωλήσεις του όταν και αν βγει στην παραγωγή. Το δεύτερο εξίσου μεγάλο πρόβλημα είναι ότι ξοδεύονται ακόμα δισεκατομμύρια δολάρια για ένα αεροπλάνο που ήδη θα έπρεπε να βρίσκεται στον αέρα, κάτι που προκαλεί αγανάκτηση στην κοινή γνώμη.

Και το τρίτο έχει να κάνει με τον ανταγωνισμό, και ιδίως τα Ρωσικά Su-35 τα οποία ήδη βρίσκονται στον αέρα, προκαλώντας τους Αμερικανούς αλλά και τους πελάτες σε όλο τον κόσμο να τα προτιμήσουν. Πολύ δε περισσότερο όταν ειδικοί από όλο τον κόσμο, σε όλες τις προσομοιώσεις που κάνουν σε υπολογιστές, βρίσκουν τα ρωσικά αεροπλάνα πολύ πιο αποτελεσματικά από το F-35 σε συνθήκες μάχης.