Λίγο πριν από την κρίσιμη κάλπη των αμερικανικών προεδρικών εκλογών, στα επιτελεία των δύο υποψηφίων επικρατεί αναβρασμός.
Πριν πέσει η προεκλογική αυλαία, όλα τα προγνωστικά δείχνουν μάχη «σώμα με σώμα», με την Κάμαλα Χάρις και τον Ντόναλντ Τραμπ να χρησιμοποιούν όλα τα όπλα τους και να επικεντρώνονται στις πολιτείες που πρόκειται για άλλη μια φορα να κρίνουν το εκλογικό αποτέλεσμα, τις λεγόμενες «swing states».
Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι κατεχόμενη χώρα, αλλά η 5η Νοεμβρίου θα είναι η μέρα απελευθέρωσης» δήλωσε ο Τραμπ, ενώ η Χάρις προειδοποίησε για κατάχρηση εξουσίας από τον αντίπαλό της, αν εκλεγεί.
Η κστρατεία της αντιπροέδρου Κάμαλα Χάρις και του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ εστιάζουν να πείσουν τους αναποφάσιστους ψηφοφόρους.
Ωστόσο, αυτές οι προσπάθειες δεν απευθύνονται τόσο σε αυτούς που δεν έχουν αποφασίσει ποιον υποψήφιο να υποστηρίξουν, αλλά κυρίως σε εκείνους που κλείνουν στο να μην ψηφίσουν καθόλου. Αυτή η ομάδα των αναποφάσιστων ψηφοφόρων αντιπροσωπεύει σύμφωνα με στρατηγικούς αναλυτές, ένα σημαντικό μέρος του εκλογικού σώματος, σε σύγκριση με το μόλις 3% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων που παραμένουν αναποφάσιστοι σχετικά με την επιλογή υποψηφίου.
Στρατηγικές στοχευμένης διαφήμισης
Ο Μπιλ Μακιντέρφ, Ρεπουμπλικάνος δημοσκόπος, σημειώνει μιλώντας στην «Wall Street Journal» ότι η μεγαλύτερη πρόκληση και για τις δύο εκστρατείες είναι να πείσουν αυτούς τους ψηφοφόρους να συμμετάσχουν. Η επιτυχία οποιασδήποτε πλευράς εξαρτάται περισσότερο από την κινητοποίηση αυτών των πολιτών για να ψηφίσουν παρά από τη μεταστροφή εκείνων που ακόμη σκέφτονται μεταξύ Χάρις ή Τραμπ. Για τον σκοπό αυτό, και οι δύο εκστρατείες και οι εθελοντικές ομάδες που συνδέονται με αυτές χρησιμοποίησαν στρατηγικές στοχευμένης διαφήμισης.
Η «MAGA Inc.», της οποίας ηγείται ο Έλον Μασκ που υποστηρίζει τον Τραμπ, ξεκίνησε μια επιθετική διαφημιστική καμπάνια στις αρχές Οκτωβρίου, στοχεύοντας περίπου 3,5 εκατομμύρια ψηφοφόρους σε πολιτείες-κλειδιά που κλίνουν προς τους Ρεπουμπλικάνους, αλλά έχουν ασυνεπές ιστορικό ψήφου. Αυτή η πρωτοβουλία βασίζεται πάνω σε μια μεγαλύτερη προσπάθεια που απευθύνεται σε 4 εκατομμύρια πιθανούς Ρεπουμπλικάνους ψηφοφόρους που δεν ψήφισαν στις τελευταίες τρεις προεδρικές εκλογές. Αυτές οι διαφημίσεις σχεδιάστηκαν για πλατφόρμες streaming, επιτρέποντας ακριβή στόχευση. Μέχρι την περασμένη Πέμπτη, περίπου το 20% αυτών των Ρεπουμπλικάνων ψηφοφόρων είχαν ήδη επιστρέψει τα ψηφοδέλτιά τους, αποδεικνύοντας την αποτελεσματικότητα των στοχευμένων ψηφιακών διαφημίσεων.
Διαφημίσεις που αξιοποιούν την κοινωνική πίεση
Παρομοίως, η «Priorities USA», μια κορυφαία υποστηρικτική ομάδα των Δημοκρατικών, στοχεύει στην κινητοποίηση ψηφοφόρων που τείνουν να υποστηρίξουν τη Χάρις αλλά δεν είναι πλήρως δεσμευμένοι να συμμετάσχουν στις εκλογές. Αυτή η ομάδα εκτιμάται ότι περιλαμβάνει περίπου το 11% όλων των ψηφοφόρων. Η στρατηγική τους περιλάμβανε διαφημίσεις που αξιοποιούν την κοινωνική πίεση. Αυτή η προσέγγιση αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης ψυχολογικής τακτικής των Δημοκρατικών για να ενισχυθεί η συμμετοχή, παρουσιάζοντας την ψήφο ως κοινωνική υποχρέωση.
Δεδομένα από δημοσκοπήσεις της «Wall Street Journal» δείχνουν ότι οι αποφάσεις των ψηφοφόρων που έως τώρα δεν επιθυμούσαν να ψηφίσουν μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το αποτέλεσμα των εκλογών. Οι τακτικοί ψηφοφόροι, που συμμετέχουν σε όλες τις προεδρικές και τις ενδιάμεσες εκλογές, έχουν δείξει σταθερή υποστήριξη προς τη Χάρις με τουλάχιστον τέσσερις μονάδες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτό το στοιχείο, συνεπώς, κάνει τον Τραμπ να βασίζεται στους λιγότερο συνεπείς ψηφοφόρους για να γεφυρώσει το χάσμα.
Ο Τραμπ έχει σημαντικό προβάδισμα μεταξύ των ψηφοφόρων που ψήφισαν στις τελευταίες δύο προεδρικές εκλογές αλλά παρέλειψαν τις ενδιάμεσες, καθώς και μεταξύ εκείνων που έχασαν μία ή και τις δύο πρόσφατες προεδρικές εκλογές. Αντίθετα, η Χάρις έχει ισχυρό προβάδισμα μεταξύ των νεότερων ψηφοφόρων, ιδιαίτερα όσων είναι κάτω των 26 ετών.
Σε αντίθεση με τους τακτικούς ψηφοφόρους που παρακολουθούν την τηλεόραση, οι αναποφάσιστοι και οι νεότεροι ψηφοφόροι ενημερώνονται κυρίως μέσω διαδικτυακών και streaming πλατφορμών. Ως εκ τούτου, και οι δύο εκστρατείες εστίασαν στην ψηφιακή προσέγγιση, χρησιμοποιώντας δεδομένα για να παρακολουθήσουν την αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων και τις αντιδράσεις των ψηφοφόρων. Αυτό περιλάμβανε ακριβή παρακολούθηση για να προσδιοριστεί εάν οι στοχευμένες διαφημίσεις κινητοποιούν το κοινό στο οποίο απευθύνονται.
Πόρτα-πόρτα
Οι προσπάθειες στο πεδίο τις τελευταίες εβδομάδες: Οι Ρεπουμπλικάνοι άλλαξαν τη στρατηγική των επισκέψεων πόρτα-πόρτα για να στοχεύσουν κυρίως σε χαμηλής πιθανότητας ψηφοφόρους.
Ωστόσο, υπήρξαν ανησυχίες εντός των Ρεπουμπλικάνων για την αποτελεσματικότητα της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ λόγω της εξάρτησής της από εξωτερικές εθελοντικές ομάδες.
Η άμεση αλληλογραφία έχει επίσης αποτελέσει βασικό εργαλείο, με τους Ρεπουμπλικάνους να κυριαρχούν αρχικά σε αυτή τη μορφή πίεσης. Η εκστρατεία της Χάρις έχει ενισχύσει τις προσπάθειές της με άμεση αλληλογραφία πιο πρόσφατα, φτάνοντας σχεδόν στο ίδιο επίπεδο.
Οι έρευνες υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα αυτών των μεθόδων, με μελέτες που δείχνουν ότι αυτές οι εκκλήσεις μπορούν να αυξήσουν αξιόπιστα την προσέλευση κατά μία έως δύο ποσοστιαίες μονάδες – ένας αντίκτυπος που θα μπορούσε να είναι καθοριστικός σε μια αμφίρροπη εκλογική αναμέτρηση.
Η προσπάθεια προσέγγισης των απογοητευμένων από το σύστημα ψηφοφόρων αναδείχτηκε σε υψηλή προτεραιότητα των δύο εκστρατειών. Οι προσπάθειες των εκστρατειών της τελευταίας στιγμής, που συνδυάζουν στοχευμένη ψηφιακή προσέγγιση, άμεση αλληλογραφία και εκστρατεία πόρτα-πόρτα στη περίπτωση των Δημοκρατικών, αποσκοπούν στην ενεργοποίηση αυτής της κρίσιμης ομάδας που μπορεί τελικά να αποφασίσει ποιος θα είναι ο επόμενος ένοικος του Λευκοί Οίκου.
Το κλίμα στο «στρατόπεδο» της Χάρις – Ψήφισε με επιστολική ψήφο
Η Χάρις ανακοίνωσε ότι ψήφισε την Κυριακή (3/11) με επιστολή ψήφο, λέγοντας: «Το ψηφοδέλτιο είναι καθ’ οδόν προς την Καλιφόρνια».
Κλίμα αισιοδοξίας επικρατεί στο στρατόπεδο των Δημοκρατικών, με τους συνεργάτες της Χάρις να επικαλούνται τα ευρήματα μεγάλης βρετανικής εταιρείας δημοσκοπήσεων. Με δείγμα 31.000 πολιτών, εκτιμάται ότι η Χάρις είναι πιθανό να πάρει το Μίσιγκαν με προβάδισμα σχεδόν 5 μονάδων, τη Νεβάδα με προβάδισμα περίπου 2 μονάδων έναντι του Τραμπ και με ελαφρό προβάδισμα την Πενσυλβάνια και το Ουισκόνσιν. Ο Τραμπ απλώς προσπερνά τον Χάρις στη Τζόρτζια και τη Βόρεια Καρολίνα.
Η Κάμαλα Χάρις ολοκληρώνει το βράδυ της Δευτέρας την περιοδεία της, με τελευταίο σταθμό την Πενσυλβάνια, Πολιτεία που εποφθαλμιούν και οι δύο «μονομάχοι». Εκεί, θα πραγματοποιήσει δύο συγκεντρώσεις, μια στο Πίτσπουργκ και μία στο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας. Η τελευταία συγκέντρωση θα εχει χαρακτήρα συναυλίας με την συμμετοχή των Μπρους Σπρίνγκστιν, Τζον Λέτζεντ, Γκρέισι Άμπραμς και άλλους. Υπάρχει μάλιστα μία εικασια ότι μπορει να είναι εκεί και η Τέιλορ Σουίφτ.
Θετικό αποτέλεσμα για τον Τραμπ προσδοκά το επιτελείο του
Εξαιρετικά σημαντική είναι η Πενσυλβάνια, μια πολιτεία όμως που έχει παγίδες και για τους δύο υποψηφίους. Από τη μια πλευρά, η Κάμαλα Χάρις παρατηρεί διαρροή ψήφων από τη μεγάλη μουσουλμανική κοινότητα, λόγω κυρίως της στήριξης της αμερικανικής κυβέρνησης προς το Ισραήλ, ενώ και ο Ντόναλντ Τραμπ, μετά τα σχόλια ενός κωμικού για το Πουέρτο Ρίκο σε συγκέντρωσή του στη Νέα Υόρκη, κινδυνεύει με διαρροή ψήφων από την κοινότητα όσων κατάγονται από το νησί -μια κοινότητα εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων στην Πενσιλβάνια.
Σε αυτή τη μάχη, ο Τραμπ και το επιτελείο του εκτιμούν ό, τι μπορούν να κερδίσουν. Tο πλέον αισιόδοξο σενάριο στο στρατόπεδό του είναι πως κερδίζουν στις πολιτείες που αξιολογούνται ως ρεπουμπλικανικές στις δημοσκοπήσεις, καθώς και τουλάχιστον σε τρεις από τις αμφίρροπες πολιτείες, εν προκειμένω στην Τζόρτζια, την Βόρεια Καρολίνα και την Πενσιλβάνια. Με έναν τέτοιο συνδυασμό, ο πρώην πρόεδρος φτάνει τον μαγικό αριθμό των 270 εκλεκτόρων. Στατιστικά, αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το σενάριο, όπως και οποιοδήποτε άλλο σε αυτές τις εκλογές, δεν είναι σε καμία περίπτωση βέβαιο, όμως ο Ντόναλντ Τραμπ είναι τόσο σίγουρος για τη νίκη του που διαβεβαιώνει τους ψηφοφόρους του ότι μόνο μέσω νοθείας μπορεί να νικήσει η αντίπαλός του και συγκεντρώνει εκ των προτέρων ένα πλήθος ειδικών για την υποβολή ενστάσεων.
Απόλυτη ισοπαλία μεταξύ Χάρις και Τραμπ δείχνει τελική δημοσκόπηση του NBC
Η τελική δημοσκόπηση του NBC News διαπιστώνει για ακόμη μια φορά, κόντρα στήθος με στήθος.
Συνολικά, η δημοσκόπηση δείχνει ότι η Χάρις λαμβάνει την υποστήριξη του 49% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων σε μια μετωπική αναμέτρηση, ενώ ο Τραμπ λαμβάνει επίσης 49%. Μόλις το 2% των ψηφοφόρων δηλώνει ότι δεν είναι σίγουρο για την επιλογή.
Τα στοιχεία που ενισχύουν την υποψηφιότητα της Χάρις, σύμφωνα με το NBC News: Αυξανόμενος ενθουσιασμός των Δημοκρατικών, προβάδισμα 20 μονάδων έναντι του Τραμπ στο θέμα των αμβλώσεων και πλεονέκτημα για τη Χάρις στο ποιος υποψήφιος φροντίζει καλύτερα για τη μεσαία τάξη.
Ποιοι στηρίζουν τον Τραμπ: Τα δύο τρίτα των ψηφοφόρων που πιστεύουν ότι το έθνος κατευθύνεται προς τη λάθος κατεύθυνση, μια ευνοϊκή αξιολόγηση της προεδρίας του Τραμπ – ειδικά σε σύγκριση με τις σημερινές επιδόσεις του προέδρου Τζο Μπάιντεν – και το διψήφιο πλεονέκτημα του Τραμπ για την οικονομία και το κόστος ζωής.
Η έντονη πόλωση στις ΗΠΑ προσδιορίζει επίσης τη σώμα με σώμα αναμέτρηση, συμπεριλαμβανομένου ενός χάσματος μεταξύ των δύο φύλων άνω των 30 μονάδων που διαχωρίζει τις προτιμήσεις ψήφου ανδρών και γυναικών. Ανεξάρτητα από το ποιος θα κερδίσει την προεδρική κούρσα, το 60% των ψηφοφόρων πιστεύει ότι η χώρα θα παραμείνει διχασμένη.
Ένα ευρύ χάσμα χωρίζει τους άνδρες και τις γυναίκες ψηφοφόρους: