Την παρακολούθησα ολόκληρη και με τεράστιο ενδιαφέρον, γιατί ο Καρλος Γκοσν δεν είναι όποιος και όποιος και κυρίως δεν μασάει τα λόγια του. Σε ηλικία 65 ετών,ο πρωην πρόεδροςτου ομίλου Νισαν –Ρενώ κάθεται πάνω σε μια περιουσία 2 δισ. δολλαρίων περίπου και αφού πριν μια εικοσαετία έσωσε δυο αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώχευση, δηλώνει υπερήφανος που έδωσε δουλειά σε σχεδόν μισό εκατομμύριο οικογένειες.
«…Δεν διέφυγα από την δικαιοσύνη. Απαλλάχθηκα από την αδικία και την καταδίωξη» δήλωσε στα αγγλικά απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου των FinancialTimes. «…Στην Ιαπωνία ήμουν όμηρος»,συνέχισε στα αραβικά.
«…Η Nissan και ο Γιαπωνέζος εισαγγελέας μόνταραν μια ολόκληρη ιστορία για να συλληφθώ την ώρα που οργάνωνα την συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών…».
Η όλη ιστορία ήταν στημένη και υπάκουε σε ευτελείς πολιτικούς λόγους…«…Σπεύδω να υπογραμμίσω όμως», τόνισε στη συνέχεια στα γαλλικά, «…ότι ο Ιάπω νπρωθυπουργόςShinzoAbe δεν είχε καμμιά απολύτως ανάμειξη σε όλη αυτή τη σκευωρία.
Το θέμα δεν ήταν κυβερνητικό, αλλά ενδοεταιρικό και στην ουσία αποτελεί όνειδος για τη δικαιοσύνη της Ιαπωνίας….». Απαντώντας σε ερώτηση Βραζιλιάνα δημοσιογράφου για το αν κατάλαβε πως και ποιοι του την είχαν στημένη, ο διάσημος CEO, στα πορτογαλικά είπε: «…Εσείς είδατε να έρχεται η τραγωδία του Περλ Χαρμπορ;».
Στη συνέχεια, με απειλητικό ύφος ο ΚαρλοςΓκοσν, απαντώντας στα γαλλικά σε Γάλλους, Ελβετούς και Βέλγους οικονομικούς ρεπόρτερ και ανταποκριτές, είπε τα εξής απειλητικά και αποκαλυπτικά: «…Σήμερα η συμμαχία Nissan–Renault είναι μια μασκαράτα. Από τη σύλληψή μου και μετά, η αξία της Nissan έχει πέσει 10 δις δολλάρια. Τους τελευταίους μήνες της περιπέτειάς μου, χάνουν 40 εκατ. δολλάρια την ημέρα.
Από την πλευρά της η Renault απώλεσε 5 δις. ευρώ αξία, που μεταφράζεται σε 20 εκατ. ευρώ την ημέρα… Από το Νοέμβριο του 2018 η μετοχή της Renault έχασε 34% της αξίας της και αυτή της Nissan 38%. Απέναντί τουΟμίλου, έχω δικαιώματα και θα τα ασκήσω. Θα διεκδικήσω αυτά που πρέπει….». Χωρίς να προχωρήσει σε λεπτομέρειες, ο πολυεθνικός CEO, τόνισε ότι ο εσωτερικός έλεγχος στη Nissanείναι «μια πραγματική παραχάραξη της αλήθειας».
Ανέφερε επίσης ότι πριν λίγες ημέρες,οι Γιαπωνέζοι εισαγγελείς προσπάθησαν να ερευνήσουν τα γραφεία των Γιαπωνέζων δικηγόρων του και να κατάσχουν τους υπολογιστές τους. Πλην όμως δεν μπόρεσαν να προχωρήσουν γιατί οι δικηγόροι επικαλούμενοι το “απόρρητο μεταξύ δικηγόρου και πελάτου” απέτρεψαν την περαιτέρω διαδικασία.
Στη συνέχεια, ο ΚάρλΓκοσν, που είναι ταυτοχρόνως Γάλλος, Βραζιλιάνος και Λιβανέζος, απαντώντας σε συνάδελφό από το Λιβανό είπε ότι «…είναι πρόθυμος αν του ζητηθεί να …βοηθήσε την κυβέρνηση της χώρας που τον φιλοξενεί να ξεπεράσει τις δυσκολίες της και να μπορέσει να ξαναβρεί την παληά της αίγλη…».
Υπογραμμίζουμε επίσης ότι ο πρώην CEO χαρακτήρισε απάνθρωπες τις συνθήκες κράτησης του στην Ιαπωνία, όπου ακόμα και όταν αποφυλακίστηκε, μετά από 130 ημέρες προφυλάκισης, απαγορευόταν να βλέπει τη γυναίκα του, να έχει τηλέφωνα και Ίντερνετ και να διατηρεί οποιαδήποτε αλληλογραφία. «…Ήταν ολοφάνερη η προσπάθειά τους να με καταβάλλουν από κάθε άποψη και να με κάνουν να χάσω την ανθρωπιά μου…», είπε ο Καρλος Γκοσν και με τα λόγια του αυτά θέτει ένα τεράστιο θέμα.
Ένα θέμα που είμαστε πολύ περίεργοι να δούμε αν θα απασχολήσει τη Διεθνή Αμνηστία, αλλά και άλλεςοργανώσεις προστασίας ανθρωπίνων δικαιωμάτων,λαλίστατες συνήθως.
Κατά τα λοιπά, η περίπτωση Κ. Γκασν, φέρνει στο προσκήνιο πτυχές της ιαπωνικής ζωής για τις οποίες ουδείς λόγος γίνεται, παράλληλα όμως δείχνει ότι το συνεταιρίζεσθαι και συνεργάζεσθαι με επιχειρήσεις της χώρας του Ανατέλλοντος Ήλιου, ενέχει κινδύνους μη ανιχνεύσιμους πάντοτε δια γυμνού οφθαλμού.
Για την ιστορία σημειώνουμε ότι ο Κάρλος Γκασν κατηγορείται και διώκεται από την ιαπωνική δικαιοσύνη για κατάχρηση εξουσίας, φοροδιαφυγή, λαθραία εξαγωγή κεφαλαίων και παραπλάνηση των χρηματιστηριακών αρχών.
Όπως έγινε γνωστό όμως, ύστερα από εσωτερικό έλεγχο στην Nissan, το ανώτερο στέλεχος που φέρεται να μεθόδευσε την «επιχείρηση κατά του Γκοσν, κατηγορείται για πλαστογραφήσεις υπογραφών», γεγονός που δίνει νέες διαστάσεις στο όλο θέμα.. Και τούτο διότι η εξελιξή του θα επηρεάσει την πορεία ενός ζωτικού κλάδου για τη διεθνή οικονομία,φέρνοντας ταυτόχρονα στο προσκήνιο και εξόχως ενδιαφέρουσες πτυχές του πολυεθνικού επιχειρειν.