Παραμένουν τα ερωτηματικά γύρω από το ναυάγιο του γιοτ Bayesian στο Παλέρμο, κατά τη διάρκεια του οποίου έχασαν τη ζωή τους επτά άνθρωποι. Ήδη από τον τόπο της τραγωδίας έχουν ανασυρθεί έξι σοροί ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση για τον εντοπισμό της έβδομης σορού που βρίσκεται παγιδευμένη στα συντρίμμια και σύμφωνα με το Reuters ανήκει στην Χάνα Λιντς, κόρη του Βρετανού «Μπιλ Γκέιτς» Μάικ Λιντς.

Όπως έγινε γνωστό το μεσημέρι της Πέμπτης τα σωστικά συνεργεία ανέσυραν από το βυθό της θαλάσσιας περιοχής της Σικελίας και τη σορό της Χάνα Λιντς, κόρης του Βρετανού «Μπιλ Γκέιτς» Μάικ Λιντς. Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα το πρωί της Πέμπτης είχε προηγηθεί η ανάσυρση της σορού του μεγιστάνα Μάικ Λιντς.

Την ίδια ώρα σε σημερινό της άρθρο η βρετανική Daily Mail μιλάει για πολυάριθμα ερωτήματα που υπάρχουν γύρω από την ναυτική τραγωδία. Ένα από αυτά είναι το γιατί το Bayesian δεν επανήλθε στη θέση του μετά τον υδροστρόβιλο που θεωρείται ότι οδήγησε στη βύθισή του;

Μιλώντας στην Daily Mail, μια διακεκριμένη προσωπικότητα της βιομηχανίας ιστιοπλοΐας ανέφερε ότι ένα γιοτ όπως το Bayesian θα έπρεπε να έχει επανέλθει σε όρθια θέση λίγο μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

Αυτό πρέπει να κάνει ένα καλοσχεδιασμένο γιοτ με το σωστό βάθος καρίνας, είπε. Μάλιστα χθες, σε μια συνάντηση των διαφόρων ομάδων διάσωσης που συμμετείχαν στις έρευνες για τους αγνοούμενους επιβάτες, δύτες ανέφεραν ότι η καρίνα του γιοτ δεν είχε χαμηλώσει πλήρως.

Σύμφωνα με τον ιταλικό κρατικό ραδιοτηλεοπτικό σταθμό RAI, η καρίνα -η οποία δίνει σε ένα γιοτ σταθερότητα και ισορροπία στην πλεύση- κατέβηκε σε βάθος 4 μέτρων, αντί για το πλήρες βάθος που είναι 7,5 μέτρα.

Επίσης έχει αναφερθεί ότι ο χώρος του κάτω καταστρώματος, που στεγάζει το tender (σ.σ.: μεταφέρει επιβάτες και πλήρωμα στη στεριά), δεν ήταν πλήρως κλειστός όταν το πλοίο ανετράπη. Σύμφωνα με μαρτυρίες, κάποιοι είχαν επιστρέψει στο γιοτ από μια βόλτα στη στεριά αργά εκείνο το βράδυ. Ωστόσο, δεν είναι -ακόμα- γνωστό αν επρόκειτο για αποστολή του πληρώματος για μεταφορά επιβατών ή για δείπνο στην ξηρά. «Είχαν εν μέρει βάλει το tender στη θέση του», ενημέρωσε τη RAI ένας από τους ειδικούς, «αλλά δεν είχαν ασφαλίσει σωστά τον χώρο».

Οι δύο κρίσιμοι παράγοντες

Και αυτοί ακριβώς οι δύο παράγοντες θα μπορούσαν να έχουν κάνει μεγάλη διαφορά τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, όπως λέει η Daily Mail: Εάν η καρίνα είχε επεκταθεί πλήρως, το γιοτ θα είχε περισσότερες πιθανότητες να επανέλθει σε όρθια θέση μετά το «χτύπημα» του υδροστρόβιλου.

«Αν οι πόρτες στον χώρο του tender είχαν σφραγιστεί, δεν θα υπήρχε αυτό που αναφέρει η RAI ως «ένας ποταμός νερού» στο κύτος όταν ο υδροστρόβιλος έγειρε το γιοτ στο πλάι. Και μόλις οποιοσδήποτε σημαντικός όγκος νερού εισέλθει στο κύτος, η σταθερότητα τίθεται σε κίνδυνο σχεδόν αμέσως.

Ένας μηχανικός από το ναυπηγείο που κατασκεύασε το γιοτ -ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του- είναι πεπεισμένος ότι δεν μπορούμε να αποδώσουμε τη βύθιση του γιοτ εξολοκλήρου στον καιρό.

Ανθρώπινο λάθος;

«Το Bayesian πιθανότατα βυθίστηκε λόγω ανθρώπινου λάθους, ευρισκόμενο σε όχι ενδεδειγμένη θέση για την πιθανή άφιξη μιας κακοκαιρίας», είπε ο μηχανικός από την Italian Sea Group, την εταιρεία στην οποία ανήκει η Perini Navi -ήταν η Perini Navi που παρουσίασε το γιοτ το 2008.

Μιλώντας ανώνυμα στην ιταλική κρατική τηλεόραση, ο μηχανικός επεσήμανε πιθανά λάθη, από ανοιχτά φινιστρίνια μέχρι το γεγονός ότι οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν (την ίδια στιγμή που ο καπετάνιος διπλανού γιοτ χρησιμοποίησε τις μηχανές του και δεν υπέστη ζημιά).

Επίσης, υπήρξε έντονη κριτική για το γεγονός ότι οι επιβάτες ήταν στις καμπίνες τους και απροετοίμαστοι -και πιθανότατα κοιμόντουσαν. «Ακόμη και την ώρα που έφτανε ο υδροστρόβιλος», πρόσθεσε ο μηχανικός, «υπήρχε πολύς χρόνος. Δεκαπέντε λεπτά θα ήταν αρκετά για να ενεργοποιηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας».

Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που απαιτούν εξηγήσεις από τον καπετάνιο της θαλαμηγού, γεννημένο στη Νέα Ζηλανδία, Τζέιμς Κάτφιλντ, ο οποίος έχει ήδη υποβληθεί σε εκτεταμένη ανάκριση από τις Αρχές.

Σημειώνεται ότι οι ειδικοί στα γιοτ απορούν με την προφανή έλλειψη ετοιμότητας του πλοίου για τόσο βίαιες καιρικές συνθήκες. «Εκπλήσσομαι που δεν παρακολουθούσαν αυτό το ακραίο καιρικό φαινόμενο καθώς κινούνταν στη Μεσόγειο», λέει ένας, επισημαίνοντας ότι ένα πολύ μεγάλο γιοτ είχε ναυαγήσει στη Μαγιόρκα λίγες μέρες πριν και ότι υπήρχαν πολλές αναφορές για ισχυρό άνεμο και καταιγίδες που κινούνταν προς το σημείο όπου ήταν το Bayesian.

«Χθες, όλος ο κόσμος της ναυτιλίας ήταν σοκαρισμένος με την ταχύτητα που ένα τέτοιο γιοτ -κατασκευασμένο από διεθνούς φήμης ναυπηγείο και τοπ σχεδιαστές- ανατράπηκε και βυθίστηκε ενώ ήταν αγκυροβολημένο. Τώρα φαίνεται πως η πρώτη εξήγηση -ότι το Bayesian ήταν τόσο άτυχο που χτυπήθηκε από έναν τέτοιας έντασης υδροστρόβιλο- είναι μόνο ένα κομμάτι της ιστορίας», καταλήγει το δημοσίευμα.

Τι λέει ο CEO της κατασκευάστριας εταιρείας

Ο Τζιοβάνι Κονσταντίνο, Διευθύνων Σύμβουλος της κατασκευάστριας Italian Sea Group, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ελαττώματα στο σχεδιασμό και την κατασκευή του συγκεκριμένου σούπερ γιοτ, τονίζοντας ότι τα σκάφη αυτά «είναι τα ασφαλέστερα με την πιο απόλυτη έννοια». «Ως κατασκευαστής της Perini [των σκαφών], γνωρίζω πολύ καλά πώς τα σκάφη σχεδιάζονταν και κατασκευάζονταν», σημείωσε. «Και καθώς το Perini είναι ιστιοφόρο, τα ιστιοφόρα είναι γνωστό ότι είναι τα ασφαλέστερα που υπήρξαν ποτέ». Μάλιστα, ανέφερε ότι η είδηση του ναυαγίου του προκάλεσε θλίψη, αλλά και δυσπιστία. «Αυτό το περιστατικό ακούγεται σαν μια απίστευτη ιστορία, τόσο από τεχνική άποψη όσο και ως γεγονός», τόνισε.

Ο ίδιος μάλιστα μίλησε ξεκάθαρα: «Ήταν ανθρώπινο λάθος, το γιοτ βυθίστηκε επειδή πήρε νερό. Από πού ακριβώς θα μας πουν οι ανακριτές. Η δυναμική της βύθισης φαίνεται και διαβάζεται από δεδομένα AIS (Automatic Identification System) και διήρκεσε 16 λεπτά. Έχουμε δώσει αυτά τα δεδομένα στους εισαγγελείς. Από τις εικόνες φαίνεται σαν το γιοτ να έπαιρνε νερό για τέσσερα λεπτά. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν άλλη μια ριπή ανέμου για να το αναποδογυρίσει, αυτό σήμαινε ότι έμπαινε περισσότερο νερό».