Έπειτα από την εξαγορά του Twitter από τον Έλον Μασκ, αρκετοί χρήστες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης αναζητούν εναλλακτικές πλατφόρμες.

Ένας από τους περισσότερο ωφελημένους αυτή την περίοδο είναι το ανοιχτού κώδικα και αποκεντρωμένο Mastodon, το οποίο αριθμεί πλέον 655.000 χρήστες, εκ των οποίων οι 230.000 εγγράφηκαν την τελευταία εβδομάδα, σύμφωνα με το BBC. Τι είναι ωστόσο το Mastodon;

Εκ πρώτης όψεως το Mastodon μοιάζει με το Twitter. Οι χρήστες μπορούν να ακολουθούν ο ένας τον άλλον και να γράφουν αναρτήσεις (που ονομάζονται «toots»), στις οποίες μπορεί κανείς να απαντήσει, να κάνει like και να τις αναδημοσιεύσει.

Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους προσελκύει νέα άτομα. Η πλατφόρμα έχει ηλικία έξι ετών, ωστόσο η τρέχουσα δραστηριότητά της είναι πρωτοφανής σε σύγκριση με τα προηγούμενα δεδομένα και αντιμετωπίζει προβλήματα υπό το βάρος των νέων μελών.

 

Ο ρόλος των διακομιστών

Παρά τις ομοιότητες με το Twitter, η λειτουργία του Mastodon είναι στην πραγματικότητα διαφορετική επί της ουσίας.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει κανείς όταν εγγραφεί είναι να επιλέξει έναν διακομιστή. Έχουν ως βάση ένα θέμα – πολλοί ανά χώρα, πόλη ή πεδίο ενδιαφέροντος.

Δεν έχει μεγάλη σημασία σε ποιον από τους διακομιστές βρίσκεστε, επειδή έτσι κι αλλιώς μπορείτε να ακολουθείτε χρήστες σε όλους τους άλλους, αλλά αυτό σας δίνει μια αρχική κοινότητα που είναι πιο πιθανό να δημοσιεύει πράγματα που σας ενδιαφέρουν.

Ορισμένοι από τους δημοφιλείς διακομιστές λειτουργούν επί του παρόντος πολύ αργά λόγω της αυξημένης ζήτησης που παρουσιάζουν.

 

Πώς βρίσκεις κόσμο;

Ο διακομιστής που επιλέγετε γίνεται μέρος του ονόματός σας – ο διακομιστής του Ηνωμένου Βασιλείου για παράδειγμα συνοδεύεται από την κατάληξη @mastodonapp.uk μετά το όνομα του χρήστη. Αυτή είναι και η διεύθυνσή του, την οποία μπορεί να αναζητήσει κανείς για να τον βρει.

Αν βρίσκεστε στον ίδιο διακομιστή, μπορείτε να κάνετε αναζήτηση χρησιμοποιώντας μόνο το όνομα του ατόμου, αλλά αν βρίσκεται σε διαφορετικό διακομιστή, θα χρειαστείτε την πλήρη διεύθυνσή του.

Σε αντίθεση με το Twitter, το Mastodon δεν προτείνει άτομα που μπορεί να σας ενδιαφέρουν. Ωστόσο, μπορείτε να αναζητήσετε hashtags.

 

Γιατί υπάρχουν οι διακομιστές;

Το πλήθος των διακομιστών εξηγείται καθώς το Mastodon δεν είναι μια πλατφόρμα. Δεν είναι ένα «πράγμα» και δεν ανήκει σε ένα άτομο ή μια εταιρεία. Όλοι αυτοί οι διαφορετικοί διακομιστές συνδέονται μεταξύ τους και σχηματίζουν ένα συλλογικό δίκτυο, αλλά ανήκουν σε διαφορετικούς ανθρώπους και οργανισμούς.

Πρόκειται για ένα αποκεντρωμένο μοντέλο και οι οπαδοί των αποκεντρωμένων πλατφορμών τις προτιμούν ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο – δεν εξαρτώνται από τις αποφάσεις μίας και μόνο οντότητας.

Ωστόσο, το μειονέκτημα είναι ότι εξαρτάται κανείς από τις διαθέσεις του ατόμου ή του οργανισμού που διαχειρίζεται τον διακομιστή του – αν αποφασίσει να τον εγκαταλείψει, χάνετε τον λογαριασμό σας. Το Mastodon ζητεί από τους ιδιοκτήτες των διακομιστών να ενημερώνουν τους χρήστες τους τρεις μήνες προτού αποφασίσουν να κλείσουν τον server τους.

Σημειώνεται ότι ο αρχικός ιδρυτής του Twitter, Τζακ Ντόρσεϊ, εργάζεται πάνω σε ένα νέο δίκτυο που ονομάζεται BlueSky – και έχει δηλώσει ότι θέλει και αυτό να είναι αποκεντρωμένο.

 

Πώς γίνεται ο συντονισμός στο Mastodon;

Αυτό είναι μια πραγματικά καυτή πατάτα, σημειώνει το BBC. Επί του παρόντος, όλοι οι διακομιστές έχουν τους δικούς τους κανόνες, ενώ ορισμένοι δεν έχουν κανέναν. Ορισμένοι διακομιστές επιλέγουν να μην συνδέονται με άλλους που είναι γεμάτοι bots ή φαίνεται να κατακλύζονται από περιεχόμενο μίσους. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα είναι ορατοί σε όσους βρίσκονται στους διακομιστές που είναι μπλοκαρισμένοι. Μπορεί επίσης να γίνει αναφορά σε δημοσιεύσεις.

Αν πρόκειται για ρητορική μίσους ή παράνομο περιεχόμενο, τότε οι ιδιοκτήτες των διακομιστών μπορούν να διαγράψουν το περιεχόμενο – αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα διαγραφεί και παντού. Αυτό μπορεί να εξελιχθεί σε σοβαρό ζήτημα αν το Mastodon συνεχίσει να αναπτύσσεται.

 

Υπάρχουν διαφημίσεις;

Στο Mastodon δεν υπάρχουν διαφημίσεις, αν και δεν υπάρχει επίσης τίποτα που να σας εμποδίζει να γράψετε μια ανάρτηση που να προωθεί την εταιρεία ή το προϊόν σας. Γενικά βλέπετε τι λένε οι followers σας, όπως το λένε.

 

Είναι δωρεάν η χρήση του;

Το αν πληρώνετε ή όχι εξαρτάται από τον διακομιστή στον οποίο βρίσκεστε – ορισμένοι ζητούν δωρεές, καθώς δεν πληρώνονται, αλλά σε μεγάλο βαθμό είναι δωρεάν.