«Οι αλγόριθμοι του Instagram προωθούν ένα δίκτυο λογαριασμών που μοιράζεται υλικό παιδικής πορνογραφίας και κακοποίησης», αναφέρει κοινή έρευνα ακαδημαϊκών και της αμερικανικής εφημερίδας Wall Street Journal.

Η έρευνα των ακαδημαϊκών των Πανεπιστημίων του Στάνφορντ και της Μασαχουσέτης αποκαλύπτει το εύρος που τα συστήματα του Instagram βοηθούν τους παιδόφιλους να συνδεθούν. Μάλιστα, τους προωθεί σε λογαριασμούς που πουλούν υλικό παιδικής πορνογραφίας.

Διαπιστώθηκε ότι στο δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης διαφημίζονται λογαριασμοί που χρησιμοποιούν κραυγαλέα hashtags, όπως «σεξ πριν εφηβεία». Αυτοί οι λογαριασμοί προσφέρουν «μενού» στους χρήστες για να αγοράσουν ή να παραγγείλουν υλικό, ανάμεσα τους βίντεο και φωτογραφίες με αυτοτραυματισμούς και κτηνωδίες.

Στη συνέχεια οι ερευνητές δημιούργησαν έναν δοκιμαστικό λογαριασμό και παρακολούθησαν το περιεχόμενο που μοιράζεται σε αυτά τα δίκτυα. Αμέσως το Instagram τους πρότεινε και άλλους παρόμοιους λογαριασμούς για να τους ακολουθήσουν. «Ακολουθώντας μόνο μία χούφτα από αυτές τις προτάσεις ήταν αρκετό για πλημμυρίσει ο δοκιμαστικός λογαριασμός με περιεχόμενο που προσδίδει σεξουαλικά χαρακτηριστικά σε παιδιά».

Ακόμα, φάνηκε στην έρευνα ότι δεν γίνεται σωστή διαχείριση του μέσου κοινωνικής δικτύωσης καθώς το Instagram συχνά αγνοεί ή απορρίπτει αναφορές από χρήστες για υλικό παιδικής κακοποίησης. Για παράδειγμα υπήρχε «διαφήμιση» σε λογαριασμό παιδόφιλου για υλικό που έγραφε: «Αυτός ο έφηβος είναι έτοιμος για εσάς, ανώμαλοι».

Αρκετοί χρήστες που προειδοποιούν το Instagram για τέτοιο υλικό καταλήγουν να πάρουν την απάντηση του μέσου:

«Εξαιτίας του μεγάλου όγκου των αναφορών που λαμβάνουμε, η ομάδα μας δεν είναι σε θέση να ελέγξει αυτή την ανάρτηση».

Η έρευνα εντόπισε 128 λογαριασμούς που προσφέρονταν να πουλήσουν υλικό παιδικής πορνογραφίας στο Twitter. Ο τριπλάσιος αριθμός εντοπίστηκε στο Intagram, ενώ φαίνεται ότι το περιεχόμενο αυτό δεν φαίνεται να αυξάνεται στο TikTok.

Η Meta υποσχέθηκε ομάδα κρούσης 

Έπειτα από την δημοσιοποίηση της έρευνας η ιδιοκτήτρια εταιρία του Instagram, Meta απάντησε ότι συγκροτεί μία εσωτερική ομάδα κρούσης που θα αντιμετωπίσει τα θέματα που αναδείχθηκαν.

«Το γεγονός ότι μία ομάδα τριών ακαδημαϊκών με περιορισμένη πρόσβαση μπόρεσαν να βρουν ένα τόσο τεράστιο δίκτυο θα πρέπει να σημάνει συναγερμό στην Meta. Ελπίζω η εταιρεία να επανεπενδύσει στους ανθρώπους-ερευνητές», είπε ο επικεφαλής του Παρατηρητηρίου για το Ίντερνετ του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ, Άλεξ Στάμος.