Για προσπάθεια επικοινωνιακής αντιμετώπισης εκ μέρους της κυβέρνησης, ακόμα και της εθνικής τραγωδίας που βύθισε την χώρα στο πένθος, μιλούν στο ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, χωρίς να αμφισβητούν πάντως την οδύνη κανενός στην κυβέρνηση ή σε οποιαδήποτε άλλη θέση. Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθαρίζουν πως ο μόνος τρόπος αυτή η τραγωδία να ήταν η τελευταία, είναι μία Ισχυρή Θεσμική Δημοκρατία, που θα λαμβάνει έγκαιρα μέτρα, προλαμβάνοντας και όχι διορθώνοντας…
«Διαβάζοντας» ανάμεσα στις γραμμές της δήλωσης του πρωθυπουργού χθες, στο κόμμα του Νίκου Ανδρουλάκη σημείωναν πως υπό το βάρος της διογκούμενης οργής για την ανείπωτη τραγωδία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης απομακρύνθηκε αίφνης από τη θεωρία του ενός και μόνου υπευθύνου, αλλάζοντας κατά την προσφιλή τακτική του επιφανειακά θέσεις, με μόνο στόχο να διαχειριστεί επικοινωνιακά τις αρνητικές επιπτώσεις. Στην πραγματικότητα, όμως, διαπίστωναν ότι το μοντέλο διακυβέρνησης που ο πρωθυπουργός ονόμασε ‘επιτελικό κράτος’, αποδείχθηκε μία επικοινωνιακή κατασκευή που κατέρρευσε από τις αλλεπάλληλες αποτυχίες. Για αυτό και τον καλούσαν να αποδεχθεί τις ευθύνες του και να μην καμώνεται ότι θα σηκώσει τις αμαρτίες άλλων. «Η χώρα χρειάζεται Ισχυρή Θεσμική Δημοκρατία και όχι μία παρέα ημετέρων που θεωρεί πως μπορεί να διευθύνει την χώρα», έλεγαν.
Στο ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, τηρούν από την αρχή χαμηλούς τόνους, σεβόμενοι το πένθος των οικογενειών που έχασαν δικούς τους ανθρώπους στα Τέμπη, αλλά και τον Γολγοθά που θα έχουν να αντιμετωπίσουν πολλοί τραυματίες προς αποκατάσταση των πληγών τους, σωματικών και ψυχολογικών. «Πένθος όμως, δε σημαίνει σιωπή», λένε, καταθέτοντας μία σειρά από αμείλικτα ερωτήματα που αναζητούν απαντήσεις. Πότε σταμάτησε η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση εκεί; Πότε ακριβώς θα έπρεπε να έχει αποκατασταθεί η λειτουργία; Γιατί δεν ακούσαμε τόσο καιρό τους συνδικαλιστές και τους εργαζομένους που ζουν καθημερινά όλη αυτή την προβληματική κατάσταση; Τι έκανε το υπουργείο, ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων; Πρόκειται για λίγα μόνο από τα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν άμεσα, σύμφωνα με την Χαριλάου Τρικούπη, προκειμένου να πάμε παρακάτω.
Και αυτό διότι, όπως σημειώνουν οι καλά γνωρίζοντες στο εσωτερικό της Χαριλάου Τρικούπη, όταν το ΠΑΣΟΚ ανέλαβε το 2009 τη διακυβέρνηση της χώρας, ο ΟΣΕ είχε σωρευμένο χρέος 10 δις ευρώ, είχε έσοδα 250 εκατομμύρια και δαπάνες για μισθούς 271 εκατομμύρια, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ λειτουργούσε χωρίς να έχει κάποια άδεια. Στο ερώτημα όμως αν θα κλείσει ο ΟΣΕ με απόλυση των εργαζομένων, η απάντηση του υπουργείου τότε ήταν η αναμόρφωση και το νοικοκύρεμα, με διατήρηση του συνόλου των εργαζομένων, με την σωτηρία των ελληνικών σιδηροδρόμων να φέρνει τότε ο νόμος 3891/2010. Σε αυτόν, η αναδιάρθρωση συνδυάστηκε με την οικονομική ενίσχυση του ΟΣΕ που διαχειρίζεται την υποδομή με 120 εκατομμύρια ετησίως (70 για τη συντήρηση του δικτύου και 50 για διοικητικά έξοδα), μία οικονομική στήριξη που μειώθηκε σημαντικά τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας τα 40 εκατομμύρια ετησίως, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τη συντήρηση του δικτύου.
Στο άρθρο 12 του ίδιου νόμου, μάλιστα, προβλέφθηκε η οικονομική ενίσχυση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το μεταφορικό της έργο με 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Με την ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, μάλιστα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εμφάνισε για πρώτη φορά κέρδη το 2013, ενώ στο μεταξύ δόθηκε έμφαση στην ασφάλεια του δικτύου μεταξύ άλλων με την λειτουργία του ‘ενιαίου κέντρου κυκλοφορίας’. Αυτό το κέντρο είχε την αρμοδιότητα να ελέγχει ανά πάσα στιγμή τη θέση κάθε τραίνου στο δίκτυο, μία υπηρεσία που κατόπιν ατόνησε και ουσιαστικά σταμάτησε να λειτουργεί.
Σε κάθε δρομολόγιο δε, συνεργάζονταν ο σταθμάρχης, με τον προϊστάμενο αμαξοστοιχίας και τον μηχανοδηγό, κάτι που επίσης σταμάτησε να ισχύει στη συνέχεια. Επιπλέον, σε συνεργασία με διεθνούς κύρους εταιρία (PWC) τότε, σχεδιάστηκε το νέο οργανόγραμμα με έμφαση στις υπηρεσίες ασφάλειας. Οι εργαζόμενοι στις εταιρείες του ΟΣΕ μειώθηκαν χωρίς απολύσεις, ενώ διατηρήθηκαν στις θέσεις τους όσοι εργάζονταν στον τομέα της Ασφάλειας και μετατάχθηκαν τυχόν αποσπασμένοι σε άλλες υπηρεσίες που επιβάρυναν έναν καταχρεωμένο οργανισμό χωρίς να προσφέρουν έργο. Ο ΟΣΕ τότε διατήρησε 2800 εργαζομένους, αριθμός που σήμερα φέρεται να έχει μειωθεί στους 700 περίπου, ενώ ιδρύθηκε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με ευρύτατες αρμοδιότητες.
Στο μεταξύ, σημειώνεται ότι έχει νομοθετηθεί ήδη δύο ή τρείς φορές η Επιτροπή Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων στην χώρα μας, αλλά δεν έχει στελεχωθεί ποτέ, ενώ στο ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής παρατηρούν ότι προεκλογικά, το 2019, σε εκδήλωση της ΝΔ για τον σιδηρόδρομο, οι ιθύνοντες είχαν ήδη εντοπίσει το πρόβλημα, το οποίο όμως τέσσερα χρόνια μετά δεν έχουν λύσει. Όσο για τα περί ‘αντικειμενικής πολιτικής ευθύνης’ του πρωθυπουργού, την απάντησε γλαφυρά, ο Γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού του κόμματος Παναγιώτης Δουδωνής, μιλώντας στον Σκάι και σημειώνοντας πως δεν πρόκειται παρά για το ‘έτυχε μια στραβή στη βάρδιά μου’ στα νομικίστικα…