Με αναφορά - απάντηση στον γενικό γραμματέα του ΚΚΕ Δημήτρη Κουτσούμπα σχετικά με την τοποθέτησή του για "sugar daddies", ξεκίνησε την ομιλία του στη Βουλή για τα μη κρατικά πανεπιστήμια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτηρίζοντας τις δηλώσεις του σεξιστικές και απαράδεκτες.
«Θεώρησα ότι ζητήσατε παρέμβαση για να ζητήσετε συγγνώμη για την απαράδεκτη σεξιστική αναφορά σας που αποδεικνύει ότι το ΚΚΕ παραμένει η πιο αναχρονιστική δύναμη», είπε ο πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής και συνέχισε λέγοντας ότι «ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα όταν μιλάτε για γυναίκες που εκδίδονται».
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικεντρώθηκε στο νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, χαρακτηρίζοντάς το ως ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση.
Δείτε την ομιλία
Όπως είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι μια «πρωτοβουλία που ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο και ταυτόχρονα ανοίγει το θεσμικό πλαίσιο ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν μη κρατικά μη κερδοσκοπία πανεπιστήμια».
«Προσφέρει στους νέους περισσότερες επιλογές σπουδών στην χώρα μας, ενώ παράλληλα φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή χάρτη και κόμβο πανεπιστημιακό στον χώρο της Μεσογείου», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «είναι ανάγκη που έρχεται από το βαθύ παρελθόν. Ανέτρεξα στα πρακτικά βουλής και βρήκα τοποθέτηση που είχα κάνει το 2007 ως νέος βουλευτής στην επιτροπή αναθεώρησης του Συντάγματος. Βρήκα την παρέμβαση που είχα κάνει 16.2.2007 πριν από 17 χρόνια. Έλεγα τότε ας ξεφύγουμε από τον πρωτοφανή αναχρονισμό που μας κάνει την μόνη χώρα στην ΕΕ να έχει κρατικό μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση. Ένα μονοπώλιο που δεν ευνόησε τελικά τα δημόσια πανεπιστήμια. Τα ίδια λόγια χρησιμοποιώ ατόφια και σήμερα Το θεμέλιο της νέας μεταρρύθμισης είναι ανάταξη και ενίσχυση του Δημόσιου πανεπιστημίου. Γι αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο αναφέρονται το 85% των άρθρων. Προβλέποντας χρηματοδότηση που αθροιστικά θα φτάσει 1,5 δις ευρώ έως το 2027. Σε έναν προγραμματισμό που ενισχύει το διδακτικό προσωπικό αριθμητικά και εισοδηματικά. Προσαυξάνεται - ήταν πάγιο αίτημα ακαδημαϊκής κοινότητας - το κονδύλιο ΕΛΚΕ. Διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής για προσέλκυση Ελλήνων καθηγητών κάτοχοι διδακτορικών του εξωτερικού. Όλα αυτά σημαίνουν τελικά περισσότερους ικανότερους καλύτερα αμειβόμενους διδάσκοντες ενώ το ελληνικό πανεπιστήμιο θα έχει την δυνατότητα να δέχονται και μένουν φοιτητές. Προχωράμε και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση κοινών μεταπτυχιακών ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων. Υπάρχει πρόγραμμα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα ενισχύει το διεθνές προφίλ της δημόσιας ελληνικής εκπαίδευσης. Σε ένα άλλο πεδίο το νομοσχέδιο βελτιώνει τους τρόπους εκλογής εξέλιξης και αύξησης του διδακτικού προσωπικού.
Τέλος, δυο ακόμα εμβληματικές αποφάσεις σφραγίζουν την δεδηλωμένη απόφαση της κυβέρνησης για στήριξη δημοσίου πανεπιστημίου:
• Η ανάδειξη του Δημοκρίτειου πανεπιστημίου σε μητροπολιτικό. Με νέες σχολές που ιδρύονται σε Καβάλα, Κομοτηνή κ.α.
• Ενίσχυση και αυτονόμηση του ανοικτού πανεπιστημίου με σύγκλητο πρύτανη. Η χώρα αποκτά δυναμικό πυλώνα για δια βίου μάθηση και εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Οι αλλαγές απαραίτητες ώστε τα πανεπιστήμια να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτονομία ώστε να συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά εργασίας, να επεκταθούν στην έρευνα και να διασυνδεθούν με την ανάπτυξη νεοφυών επιχειρήσεων, όλες αυτές είναι πολύ σημαντικές αλλαγές που δρομολογούνται και έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας».
«Καθιερώνουμε στην πατρίδα μας αυτό που ισχύει ακόμα και στην Βόρεια Κορέα»
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτήρισε την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ως μια μεγάλη καινοτομία που είναι ανάγκη των καιρών. Όπως είπε συγκεκριμένα «προφανής στόχος να πάψουν οι νέοι να αναζητούν ακαδημαϊκή εκπαίδευση στο εξωτερικό σπαταλώντας πόρους. Θα μπορούν να το κάνουν εδώ. Ενώ παράλληλα η άντληση πόρων θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της εγχώριας εκπαίδευσης.
Είναι προφανές ότι δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό. Καθιερώνουμε στην πατρίδα μας αυτό που ισχύει ακόμα και στην Βόρεια Κορέα. Είμαστε η μόνη χώρα, εμείς και η Κούβα που έχουμε σκληρό κρατισμό στον χώρο εκπαίδευσης.
Ικανοποιούμε το αίτημα που πρώτη ανέφερε η ΔΑΠ το 1987 για να προκύψει στις ημέρες μας ως μια αναγκαιότητα που δεν χώρα άλλη αναβολή.
Σε ένα πεδίο που κρίνεται ποιος μένει καθηλωμένος στο παρελθόν και ποιος είναι ο πραγματικά προοδευτικός.
Είναι απαραίτητες σήμερα κάποιες διευκρινίσεις έστω και αν δόθηκαν πολλές.
Με πρώτη ένσταση το επιχείρημα ότι τάχα ανοίγει ο διάδρομος για ξένα πανεπιστήμια χωρίς καμία εγγύηση.
Το έχουμε πει ότι οι προδιαγραφές και εγγυήσεις είναι ίσως οι αυστηρότερες.
Κάθε παράρτημα θα πρέπει να είχε 30 καθηγητές κάτοχοι διδακτορικού τίτλου. Υπάρχει πρόβλεψη για τα προσόντα του προσωπικού και τα πάντα θα κρίνονται από την ανώτατη αρχή.
Σε κάθε περίπτωση την τελική ευθύνη αδειοδότησης θα έχει το υπ. Παιδείας με την πιστοποίηση της αρχής. Μετρήσατε τα φίλτρα που τίθενται. Είναι οι περισσότερες δικλείδες και περιορισμοί που μπαίνουν από οποιοδήποτε άλλο κράτος.
Πρέπει όντως να διαχωριστούν τα πραγματικά ιδρύματα από ευκαιριακούς φορείς. Μήπως όμως ανοίγουμε πόρτες σε φοιτητές χωρίς προσόντα; Προφανώς όχι γιατί και εδώ θα ισχύσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Άλλωστε είναι γνωστό ότι τα ξένα πανεπιστήμια θέτουν τα δικά τους κριτήρια ανάλογα με τους φοιτητές που θέλουν να προσελκύσουν και θεωρώ ότι θα είναι κριτήρια αυστηρά. Για να μην μιλήσω για αντίφαση ορισμένων που σήμερα μιλούν για κριτήρια φοιτητών όταν οι ίδιοι είχαν καταψηφίσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Τότε που μιλούσαν για τον αποκλεισμό χιλιάδων νέων από την 3βάθμια εκπαίδευση. Τι μας ζητάτε δηλαδή; Να καταργηθεί η βάση εισαγωγής στα δημόσια και να ισχύει για τα μη κρατικά.
Είπαμε έχουμε μια ανοχή στην υποκρισία αλλά τόση πολύ δεν την χώρα καμία λογική.
Τον παραλογισμό της αντίδρασης στα μη κρατικά πανεπιστήμια συμπληρώνει η καταγγελία περί τάχα ιδιωτικοποίησης που και αυτή αποδεικνύεται έωλη. Κόστος έχουν και οι σπουδές εκτός Ελλάδος καθώς και τα διδακτορικά στην Ελλάδα που είναι με δίδακτρα. Εμείς προβλέπουμε 10% υποτροφίες.
Έχουμε ήδη ντεφάκτο καθεστώς με αναγνωρισμένα επαγγελματικά δικαιώματα από κολέγια. Δεν θα πρέπει να ρυθμίσουμε αυτό το πτυχίο.
Πρέπει αν θέλουν να σπουδάσουν τα παιδιά σε ξένο πανεπιστήμιο αναγκάστηκα να ξενιτεύονται από την πατρίδα τους.
Γύρω από την συνταγματικότητα του νομοσχεδίου έγινε μεγάλη συζήτηση. Αξίζει να επαναλάβω την βασική μας επιχειρηματολογία ότι μιλάμε για ρητή πρόβλεψη ξένων ιδρυμάτων που θα λειτουργούν στην χώρα μας ως παραρτήματα μη κερδοσκοπικά. Θα δραστηριοποιούνται στην βάση των συνταγματικών επιταγών και του ενωσιακού δικαίου που επιβεβαιώνει και η πλειοψηφία κορυφαίων συνταγματολόγων όπως ο κ. Μανιτάκης που δεν ανήκει στην δική μας παράταξη».
Η συνεδρίαση θα ολοκληρωθεί το βράδυ με ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και των επίμαχων άρθρων για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, την οποία ζήτησαν ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ΚΚΕ.