«Είμαστε σίγουροι ότι το μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελική ευθεία και κάνουμε το τελικό βήμα για να λειτουργήσει εντός του 2024», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την υπογραφή της σύμβασης «λειτουργία – συντήρηση του Δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης» που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι στο σταθμό «Αγία Σοφία».

Ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι σήμερα ολοκληρώνεται «μια τολμηρή απόφαση», που «είχε συμφωνηθεί και με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών», να χρησιμοποιηθεί «ιδιωτική τεχνογνωσία, η καλύτερη σε ευρωπαϊκό επίπεδο» για να εξασφαλιστεί η «απρόσκοπτη, ασφαλή λειτουργία» αυτού «του σημαντικότατου έργου υποδομής» και συνέχισε:

«Αλλά, ταυτόχρονα, να εξασφαλίσουμε ότι για όσα χρόνια διαρκεί η σύμβαση θα είναι εξασφαλισμένη και η συντήρηση του έργου αυτού. Και δεν το λέω αυτό τυχαία καθώς πρόσφατα γεγονότα επανέφεραν στη μνήμη μας αμαρτίες του παρελθόντος, όπου δε γνωρίζαμε ουσιαστικά ποιος ήταν ο υπόλογος για τη συντήρηση σημαντικών έργων υποδομής, τα οποία πληρώθηκαν από τους Έλληνες φορολογούμενους στο παρελθόν. Αυτό αλλάζει, με τη σύμβαση την οποία υπογράφουμε», ανέφερε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ευχαρίστησε τους υπουργούς και τα στελέχη των εμπλεκομένων φορέων για τη συνεργασία, μέσα από την οποία κατέστη δυνατή, όπως είπε, η τήρηση της δέσμευσης του «και μετρό και αρχαία» και πρόσθεσε: «Η δέσμευση αυτή τηρήθηκε και τηρείται στο ακέραιο».

Ο Πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στο fly over, που όπως είπε, είχε και αυτό σχεδιαστεί σε συνεννόηση με την προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου Μεταφορών, λέγοντας ότι εκατό επιπλέον αστυνομικοί θα αποσπαστούν, με δική του προσωπική απόφαση, στη Θεσσαλονίκη για να βοηθήσουν στις διευθετήσεις της κυκλοφορίας. Σημείωσε, ότι όταν ολοκληρωθεί και λειτουργήσει οι πολίτες θα γίνει αντιληπτή «η τεράστια σημασία του» και κάλεσε τους πολίτες σε μια «σύμπραξη» και κατανόηση για τις επιπτώσεις στην κυκλοφορία, για όσο διάστημα διαρκέσει η κατασκευή του.

«Η εικόνα από το μέλλον, την οποία βλέπουμε σήμερα, το συντομότερο δυνατόν θα είναι το παρόν της πόλης. Μιας πόλης, η οποία αναπτύσσεται, μιας πόλης δυναμικής, στην οποία το κράτος χρωστούσε επί δεκαετίες πολλά, έρχεται όμως τώρα να εξοφλήσει τα γραμμάτια προς τη Θεσσαλονίκη και να την προικίσει με σημαντικά έργα υποδομής, τα οποία θα τα ζήλευαν όλες οι ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Καλοταξιδο, λοιπόν, το νέο μέτρο» είπε ο πρωθυπουργός.

Μετά την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, ο πρωθυπουργός έκανε μια σύντομη στάση μαζί με τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Ζέρβα, στην πλατεία Μακεδονομάχων, όπου τοποθετήθηκαν εκ νέου στις θέσεις τους οι προτομές των Μακεδονομάχων οι οποίες είχαν αφαιρεθεί προκειμένου να υλοποιηθούν τα έργα για το Μετρό.

Σταϊκούρας: Στη Θεσσαλονίκη το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη

«Μπαίνουμε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση ενός από τα πιο σημαντικά έργα που έχουν γίνει ποτέ στη χώρα. Το μετρό αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ εγγυάται πως το κράτος έχει συνέχεια και συνέπεια», επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. «Η Θεσσαλονίκη το 2024 θα αποκτήσει και θα λειτουργεί το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη», πρόσθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Το γεγονός ότι το μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνει στην τελική ευθεία τόνισε και ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νικόλαος Κουρέτας. Για ένα χειροπιαστό έργο και ένα από τα πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπης έκανε λόγο από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος. «Δεν είμαστε εδώ για φιέστες» σημείωσε επισημαίνοντας ότι παράλληλα εγκαινιάζεται και η πλατεία Μακεδονομάχων, που βρίσκεται στην είσοδο του σταθμού.

Το πρωί, στο Αμαξοστάσιο Πυλαίας βρέθηκε σύσσωμη η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, υπό τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα. Το «παρών» έδωσαν επίσης ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, οι γενικοί γραμματείς Γιάννης Ξιφαράς και Κώστας Μαγουλάς, ο υφυπουργός Πολιτισμού Γιώργος Διδασκάλου, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Νίκος Κουρέτας και εκπρόσωποι της εταιρείας.

Για τη βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο Νίκος Ταχιάος επισήμανε ότι ανέρχεται στο 1,5 δισ. ευρώ η κατασκευή της μαζί με τις συμπληρωματικές συμβάσεις για τα αρχαιολογικά και τόνισε ότι έχουν γίνει όλα τα έργα πολιτικού μηχανικού και μένουν ορισμένα μόνο «φινιρίσματα» στα αρχιτεκτονικά και η ενσωμάτωση των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων.

Τόνισε, δε, ότι στα μέσα του ερχόμενου Δεκεμβρίου θα έχει κατασκευαστεί η πλάκα οροφής στον Σταθμό Βενιζέλου και θα μπορούν να ξεκινήσουν οι δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών, σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής καθώς έχουν ήδη εγκατασταθεί στις αποβάθρες και οι θύρες ασφαλείας (PSD). Στο πλαίσιο αυτό, όπως είπε, η Ελληνικό Μετρό αποσύρει τις τελευταίες εργοταξιακές καταλήψεις και μέχρι τα μέσα του φετινού Δεκεμβρίου θα απελευθερωθεί και η οδός Εγνατία, σε όλο της το πλάτος, στο ύψος του σταθμού Βενιζέλου.

Σε εκκρεμότητα μένει η κατασκευή του Σταθμού Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία, είπε ο Νίκος Ταχιάος και διευκρίνισε ότι η ανάθεση του έργου στην Ελληνικό Μετρό ΑΕ αναμένεται να γίνει την επόμενη εβδομάδα, με νόμο που θα περάσει από τη Βουλή. Γνωστοποίησε, επίσης, ότι θα ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για το ενιαίο εισιτήριο.

Μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Υποδομών ανέφερε ότι στο αμαξοστάσιο του Μετρό στην Πυλαία βρίσκονται ήδη 18 συρμοί και αναμένονται άλλοι 15 επισημαίνοντας ότι με τη λειτουργία του έργου, τα τρένα που θα ελέγχονται από το κέντρο ελέγχου θα περνούν κάθε ενάμισι λεπτό. 

«Θα υπάρχουν 40 τρένα την ώρα ανά κατεύθυνση σε ώρα αιχμής που θα εξυπηρετούν 18.000 επιβάτες επίσης ανά κατεύθυνση», συμπλήρωσε ο υφυπουργός.

Στοιχεία Βασικής Γραμμής Μετρό Θεσσαλονίκης

* 13 σύγχρονοι σταθμοί (Απόσταση μεταξύ σταθμών: 500-600μ. Μήκος αποβάθρας: 60 μ.).

* 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.

* 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.

* Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων (PSD doors), κάθε σταθμού, για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

* Δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τ.μ, με κατασκευή και εξοπλισμό του Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) στην περιοχή της Πυλαίας.

Στοιχεία επέκτασης βασικού δικτύου προς Καλαμαριά

* Πέντε σύγχρονοι σταθμοί (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα).

* 4,77 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.

* Δεκαπέντε υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.

* Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού (PSD doors), για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

Με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες, υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν περί τα 57.000 λιγότερα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα, επιτυγχάνοντας έτσι μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.

5988345

Οι επεκτάσεις του Μετρό Θεσσαλονίκης

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι δύο βασικές επεκτάσεις, προς τη βορειοδυτική περιοχή του αστικού ιστού της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είναι η φυσική εξέλιξη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξή του. Για την επέκταση στη βορειοδυτική περιοχή, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει ήδη υπογράψει σύμβαση στις 8/3/2023 για τις πρόδρομες εργασίες της. Στόχος είναι, όταν ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επέκτασης, να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες, οι οποίες στη βασική γραμμή στοίχισαν σε χρόνο και χρήμα. Για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης έχουν ξεκινήσει τοπογραφικές μελέτες και γεωτεχνικές - γεωλογικές έρευνες.

Δρομολογείται η ανάπλαση των Κεραμείων Αλλατίνη

Νωρίτερα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις των παλιών «Κεραμείων Αλλατίνη», που είναι ανενεργά επί δεκαετίες και πλέον δρομολογείται η ανάπλασή τους, η οποία θα αναβαθμίσει ουσιαστικά την νοτιοανατολική πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Ο Πρωθυπουργός ξεναγήθηκε από τον Σταύρο Ανδρεάδη, Πρόεδρο της εταιρείας ΣΤΑΝΤΑ Α.Ε. που θα εκτελέσει την επένδυση, στους χώρους όπου σχεδιάζεται η ανάπλαση, με κεντρικό πυλώνα την κατασκευή ενός εμβληματικού πύργου μεικτής οικιστικής και εμπορικής χρήσης, ύψους 100 μέτρων. Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης τη διαμόρφωση της υπόλοιπης έκτασης σε κοινόχρηστο πάρκο, όπου θα προβάλλονται τα διατηρητέα βιομηχανικά κτήρια του παλιού κεραμείου.

«Μιλάμε για μια μεγάλη επένδυση που θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια ευρώ και που, πιστεύω, θα αποτελέσει μία επένδυση-πιλότο για το πώς αντιλαμβανόμαστε και εκτός Θεσσαλονίκης την αξιοποίηση τέτοιων μεγάλων χώρων, δίνοντας περισσότερες δυνατότητες για δόμηση καθ’ ύψος», τόνισε στον χαιρετισμό του, μετά την παρουσίαση του σχεδίου ανάπλασης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο Πρωθυπουργός σημείωσε ότι ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση του παλιού εργοστασίου αντικατοπτρίζει «πώς μπορούμε, σκεπτόμενοι με όρους μέλλοντος και όχι κατ’ ανάγκη παρελθόντος ή και παρόντος, να ξανασκεφτούμε την ανάπλαση ενός χώρου ο οποίος τις τελευταίες δεκαετίες είναι εγκαταλελειμμένος, με απόλυτο σεβασμό στη βιομηχανική κληρονομιά της πόλης, αλλά ταυτόχρονα ενσωματώνοντας και όλα όσα ξέρουμε για το μέλλον των βιώσιμων πόλεων».

«Τα συναρμόδια Υπουργεία εργάστηκαν γρήγορα και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αγκάλιασε αυτή την πρόταση, έτσι ώστε να έχει ήδη εκδοθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο επιτρέπει όλη η δόμηση ουσιαστικά να μπορεί να συγκεντρωθεί σε έναν πύργο ύψους 100 μέτρων, το πρώτο -είμαι σίγουρος ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα- πολύ ψηλό κτίριο της Θεσσαλονίκης. Έναν πύργο ο οποίος θα αποτελέσει ένα τοπόσημο και θα συμβολίζει ουσιαστικά την ανατολική είσοδο της πόλης, απελευθερώνοντας με αυτόν τον τρόπο όλο τον υπόλοιπο χώρο για πράσινο», ανέφερε ο Πρωθυπουργός.