Την κατάθεση του νομοσχεδίου για αλλαγή του εκλογικού νόμου με κατάργηση του μπόνους και την παραμονή πλαφόν εισόδου που ίσως οριστεί ακόμα και στο 2,5% πριν από τις 20 Ιουλίου προανήγγειλε ο πρόεδρος της Βουλής, Νίκος Βούτσης, σε συνέντευξή του στην εκπομπή «42΄» στον ΣΚΑΪ, με την Εύα Αντωνοπούλου.

Ο πρόεδρος της Βουλής μίλησε μεταξύ άλλων και για τη διαπραγμάτευση του περασμένου έτους και παραδέχθηκε ότι «υπήρχε μία ψευδαίσθηση», ειδικά, όπως είπε, ως προς το πόσο γρήγορα θα ερχόντουσαν τα πράγματα για χρέος κ.λπ.

Αναφερόμενος στο ζήτημα της υπερφορολόγησης ο  Ν, Βούτσης είπε ότι «είναι σαφές ότι η επιλογή για να μην κάνουμε για ακόμα μία φορά οριζόντιες περικοπές σε μισθούς συντάξεις και σε επιδόματα είναι δικιά μας», ενώ υποστήριξε πως «ο κόσμος δεν ζορίζεται από επιπλέον φορολόγηση, αλλά από αυτή που υπήρχε και δεν μπορούσαμε να την κλείσουμε».

Με αφορμή, δε, την απόφαση των Βρετανών για αποχώρηση από την ΕΕ εξέφρασε την εκτίμηση ότι «θα φέρει και αρνητικές πιέσεις η υπόθεση του Brexit στη χώρα», και συγκεκριμένα «μία μεγαλύτερη επιμονή στην τήρηση συμφωνηθέντων ώστε να μην χαλαρώσει το γενικό κλίμα της επιτήρησης που είναι ασφυκτικό και άκρως οδυνηρό για τη χώρα».

Τα κυριότερα σημεία της συνέντευξης του προέδρου της Βουλής:

Για το Brexit και τον ρόλο της Ευρώπης  

- «Με προβλημάτισε γιατί δείχνει ότι επιταχύνεται μία διαδικασία σημαντικής αμφισβήτησης από διαφορετικές πλευρές και για διαφορετικούς λόγους του οικοδομήματος της Ε.Ε.. Εμείς είχαμε θέσει εδώ και καιρό ότι οι Ευρωπαϊκές ηγεσίες εθελοτυφλούν και βρίσκονται σε μία κατάσταση που παράγουν παρά λύνουν προβλήματα. Το ζήσαμε με το προσφυγικό που έκαναν λες και έπεσαν από τον έκτο όροφο. Δεν το είχαν καταλάβει ότι περνάνε εκατομμύρια πρόσφυγες στην Ευρώπη, το ζήσαμε με τον πόλεμο στην Ουκρανία, το ζήσαμε με την κρίση χρέους, που δεν είναι μόνο ελληνικό ζήτημα και περάσαμε όλη την ταλαιπωρία που περάσαμε. Η Ευρώπη αμφισβητείται ως οικοδόμημα, ως  αρχιτεκτονική, ως πολιτική».

- «Τα φαινόμενα τα πρόδρομα υπάρχουν τα τελευταία χρόνια. Εντείνονται, οξύνονται και αντί να μπουν στο τραπέζι για να υπάρξει μία ριζική στροφή στις πολιτικές που ασκούνται, στην πολιτική ενοποίηση που πρέπει να επιταχυνθεί, σε κατεύθυνση ομοσπονδιακή, σε κοινωνικές συγκλίσεις, σε έναν διεθνή ρόλο της Ευρώπης. Είναι από κάτω μας η αποσταθεροποιημένη Αφρική και δίπλα μας η αποσταθεροποιημένη Μέση Ανατολή. Την Ευρώπη όσοι την φαντάστηκαν ως μία νησίδα ευμάρειας, περιχαρακωμένη με τείχος στο διηνεκές, είναι βαθύτατα νυχτωμένοι».

- «Πρέπει να υπάρξουν δυναμικά βήματα δημοκρατικής, κοινωνικής, οικονομικής σύγκλισης που προφανώς δεν μπορεί παρά να είναι μέσα από μία ενίσχυση των πολιτικών δομών συνύπαρξης, και άρα μίας πολιτικής ενοποίησης. Θα μπορούσε να πει κάποιος το παράδειγμα των ΗΠΑ, της αποτελεσματικότητας της FED ως κεντρικής τράπεζας που δεν σχετίζεται με τη δυνατότητα που έχουν δώσει στον κ. Ντράγκι να παρεμβαίνει».

Για παραχώρηση της Ελλάδας περισσότερων οικονομικών αρμοδιοτήτων στην ΕΕ 

- «Από μόνο του στα πλαίσια μίας οικονομικής ένωσης θα ήταν καταστροφικό. Αν αυτό συμβαδίζει με μία προοδευτική πολιτική, αλληλέγγυα, κοινωνική, ισότιμη Ευρώπη και με δυνατότητα να μην πληρώνουν μέσω της άγριας λιτότητας οι εργαζόμενοι, αλλά να κατανέμονται τα βάρη και να πληρώσουν και αυτοί που ως βορράς ή νότος δημιουργούν σήμερα τεράστιες ανισότητες, ναι θα ήμουν υπέρ. Η Ε.Ε. δεν μπορεί να ζήσει έτσι. Στη Γερμανία, στην Αυστρία το επόμενο ορόσημο θα είναι το 2017 που θα γίνουν εκλογές και τρέμουν από τώρα ένα κόμμα του 13% ξενοφοβικό, αντιευρωπαϊκό, μέσα στη Γερμανία».

Για  Podemos

- «Δεν πήγε ως δεύτερο (κόμμα) παρόλο που υπήρχαν αυτές οι προβλέψεις γιατί λειτουργούμε μέσα σε αντιφάσεις. Το ότι υπάρχει μία δύναμη σταθερά πάνω από 21% αντιλαμβάνεστε ότι είναι.. Αλλά η αλλαγή των συσχετισμών δυνάμεων είναι η πλέον βραδεία από αυτή που εκτιμούσαμε εμείς. Ενώ ενισχύει προοδευτικές, αριστερές, εναλλακτικές προτάσεις ταυτόχρονα ενισχύει ρατσιστικές, ξενοφοβικές εκφάνσεις. Αυτό δείχνει ότι η Ε.Ε. έχει φτάσει στα όρια της σαν διακύβευμα και θα πρέπει να δοθούν άλλες λύσεις αν θελήσει να προχωρήσει».

Για το αν θα γίνει εντέλει το Brexit

- «Όλα αυτά είναι πρωτότυπα, ούτε ξέρουμε. Δεν το συζητάω ότι ήμασταν με το ΝΑΙ. Δεν γνωρίζω με ποιόν τρόπο θα γίνει. Θα είναι ένα είδος ειδικής σχέσης. Είναι τεράστια τα οικονομικά συμφέροντα να είστε σίγουρη ότι θα βρουν τους τρόπους με το μίνιμουμ κόστος για το μεγάλο κεφάλαιο και τις μονοπωλιακές εταιρίες. Ίσως αυτό το κόστος να είναι μεγαλύτερο για μετανάστες, εργαζόμενους, φοιτητές εκεί. Αυτοί δεν είχαν το ευρώ. Ίσως να μη το ξέρει και ο κόσμος. Αυτοί είχαν τη λίρα. Και είχαν ειδικές συμφωνίες και ρήτρες τις οποίες είχαν πετύχει τελευταία και εις βάρος της Ευρώπης.Θα είναι μία πολιτική διελκυστίνδα. 

- «Ένα brexit δεν θα ωφελήσει τη Βρετανία, ανοίγει όμως αυτό το αποτέλεσμα όπως και άλλα -όπως το αυστριακό- ανοίγει μία συζήτηση στο κόκαλο. Τέλειωσε η αλαζονεία της αυθεντίας, της αυστηρής, προτεσταντικής προσέγγισης στην οικονομία, της μεγάλης λιτότητας, της διαφοράς Βορρά- Νότου. Θα γίνουν μετατοπίσεις των πολιτικών δυνάμεων, δηλαδή σοσιαλδημοκράτες και σοσιαλιστές που για χρόνια είχαν προσκολληθεί σε ένα νεοφιλελεύθερο πλαίσιο της δεξιάς. Είμαστε περήφανοι που ήμασταν παρόντες σε αυτή τη εξέλιξη. Αν δείτε τι υπήρχε πριν ένα χρόνο και τι υπάρχει τώρα, η παρουσία της χώρας και η παρουσία αυτής της κυβέρνησης έθεσε ζητήματα για να υπάρξει αυτή η εξέλιξη των συσχετισμών δυνάμεων».

Περί ρητορικής ΣΥΡΙΖΑ και μετεκλογική αλλαγή 

- «Η ρητορική έρχεται μετά από αναγκαίες και εξαναγκαστικές μετατοπίσεις στην πολιτική. Μπορεί εμείς να λέμε ότι είναι πράγματα που είναι αναστρέψιμα και όταν πάει καλύτερα η ελληνική οικονομία και μαζί με το παράλληλο πρόγραμμα που προσπαθούμε να εφαρμόσουμε τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα για τη χώρα, είναι ένα ρίσκο που δεν ήταν στη ρητορεία μας ούτε στις ιδέες μας».

Για επίδραση Brexit στην αξιολόγηση

- «Θα φέρει και αρνητικές πιέσεις η υπόθεση του Brexit στη χώρα, δηλαδή μία μεγαλύτερη επιμονή στην τήρηση συμφωνηθέντων ώστε να μην χαλαρώσει το γενικό κλίμα της επιτήρησης που είναι ασφυκτικό και άκρως οδυνηρό για τη χώρα. Ναι βεβαίως φέρει την υπογραφή μας, δεν έγινε έξω από εμάς. Θα ήταν πολύ χειρότερα τα πράγματα αν δεν είχε γίνει, αλλά αυτό θα το κρίνει και η ιστορία, είμαστε υπό κρίση. Όλα τα ζητήματα όμως έχουν μπει στο τραπέζι, στο κόκαλο και διαμορφώνει ένα πλαίσιο που κι εμείς σε αφύσικα και μη ορθολογικά πράγματα που ζητούνται, θα ζητηθούν ή ψηφίστηκαν, θα μπορέσουμε να έχουμε μία πιο καλή διαπραγματευτική ικανότητα. Δεν μπορεί όλες οι πρακτικές στην Ευρώπη και οι στατιστικές που έχουν γίνει, καθόλου δεν  κατατείνουν στο ότι η περαιτέρω διάλυση των εργασιακών στην Ελλάδα είναι στα όρια του μεσαίωνα, ότι αυτό θα επιφέρει βελτίωση στα οικονομικά της χώρας».

Για ομαδικές απολύσεις και στάση της τρόικας 

- «Δεν έχει συμφωνηθεί  κάτι για τις ομαδικές απολύσεις, ήταν αίτημα του Δ.Ν.Τ. που δεν μπήκε από την Ε.Ε. Μπήκε στο πακέτο από το Δ.Ν.Τ. που δε συμμετέχει στο πρόγραμμα από εκεί και ύστερα ως προς τις λεπτομέρειες, είναι ζητήματα που θα συζητηθούν υπό τη σκέπη των καλύτερων πρακτικών που υπάρχουν στην Ε.Ε. και όχι το θέμα των ομαδικών απολύσεων. Επίσης δεν πιστεύω ότι σε αυτά τα ζητήματα, στα εργασιακά, να υπάρξει κάποια υποχώρηση από την ελληνική πλευρά. Αυτό είναι το πιστεύω μας και γι αυτό θα εργαστούμε. Εκεί θα είμαστε για να τα δούμε. (Για το αν επιμείνουν) Άλλοτε περνά το δικό τους άλλοτε όχι. Δεν είναι ο γενικός κανόνας, είναι μία γενική τάση, η όλη διαπραγμάτευση που έγινε κατέδειξε ότι σε κρίσιμα ζητήματα υπάρχουν μεσαίες λύσεις, διέξοδοι μεταβατικές είτε μεταβατικοί χρόνοι και μία πολύ μεγαλύτερη ελαστικότητα από αυτή που βλέπαμε».

Για χρέος και συμφωνία Τσίπρα

- «Ήδη το θέμα του χρέους έχει μπει στο τραπέζι και έχουν ληφθεί οι πρώτες αποφάσεις. Δηλαδή π.χ. το 15% σαν κατώφλι σε σχέση με το ετήσιο ΑΕΠ που από εκεί και κάτω θα είναι η εξυπηρέτηση του χρέους είναι μία μεγάλη ανακούφιση».

- «Ανάμεσα στο 2014 και στο 2016 υπάρχει το 2015. Στο 2015 έγινε σύγκρουση και αντιπαράθεση δυνάμεων και στο τέλος «επετεύχθη» μία συμφωνία, η οποία βεβαίως δεν είναι το πρόγραμμα μας -και δεν θα το λειτουργήσουμε σαν το πρόγραμμα μας- πλην όμως βάζει πολλά πράγματα που είναι ενδιαφέροντα και τα οποία μπορούν να δώσουν ώθηση στην ελληνική οικονομία και με μικρότερα πλεονάσματα και με δυνατότητες και με συμμετοχή στην ποσοτική επέκταση του Ντράγκι».

Για πλεόνασμα

- (Για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%) «Και ο κ. Ρεγκλινγκ -και όχι μόνο- το επανέφερε. Δεν μπορούν να πουν κάτι διαφορετικό πριν συνομολογηθεί κάτι διαφορετικό, το 2% ή και λιγότερο. Και κρατείστε το. Αυτό το σήμα έχει έρθει από το Δ.Ν.Τ.. Δεν θα ανεχθούμε σκληρά μέτρα. Η οικονομία θα πάει πολύ καλύτερα. Αυτά που έχουμε δώσει, βάλτε το δώσει πάλι σε εισαγωγικά, είναι πράγματι βαριά. Δηλαδή δεν νοείται να πάμε πιο πίσω σε κεντρικά ζητήματα που έχουν υπάρξει υποχωρήσεις, υπαναχωρήσεις και συμβιβασμοί».

Για υπερφορολόγηση

- «Είναι σαφές ότι η επιλογή για να μην κάνουμε για ακόμα μία φορά οριζόντιες περικοπές σε μισθούς συντάξεις και σε επιδόματα είναι δικιά μας. Και δεν θα την έκανε η κυβέρνηση Σαμαρά που εύκολα υποσχόταν πλεονάσματα 3,5% ήδη από το 2016. Το ότι πήγαμε σε μία φορολόγηση που έχει μέσα της το στοιχείο της κοινωνικής αναδιανομής, σε σχέση με επιχειρήσεις και αγρότες, δεν είναι οριζόντιο αυτό».

- «Ο κόσμος δεν ζορίζεται από επιπλέον φορολόγηση, αλλά από αυτή που υπήρχε και δεν μπορούσαμε να την κλείσουμε. Δεν την αυξήσαμε την εισφορά αλληλεγγύης. Φέρτε την εισφορά αλληλεγγύης να δούμε σε ποιες κλίμακες μειώθηκε ή έμεινε ίδια και πάνω από ποια κλίμακα υπήρχε αύξηση. Καλό θα ήταν να μην υπάρχει αλλά από κάπου θα έπρεπε να βρεθεί αυτό το 5,4 το οποίο ήταν το ελάχιστο για τη διετία. Ενώ πριν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το πακέτο προέβλεπε πολύ περισσότερα δισεκατομμύρια. Τέτοιο πράγμα δεν υπήρξε. Επί δέκα μήνες ζήσαμε μία αφόρητη πίεση ότι και οι αγρότες και μισθωτοί και συνταξιούχοι θα είχαν μείωση. Τώρα παίρνουν τις συντάξεις τους, μείωση δεν υπήρξε και η μείωση που υπάρχει σε μία κατηγορία του ΕΚΑΣ που πιάνει αρκετό κόσμο, θα προσπαθήσουμε μέσα στο 2016 με δίκαιο τρόπο να υπάρξει αποζημίωση και αποκατάσταση. Αυτό δεν μας ικανοποιεί».

Για επενδύσεις 

- «Είμαστε σε καλύτερο δρόμο, μπορούν να γίνουν επενδύσεις και στο εσωτερικό και διεθνώς. Έχουν ανοίξει δρόμοι, το βλέπετε και μπορούμε να πάμε πολύ καλύτερα».

Για αναπτυξιακό νόμο

- «Ψηφίστηκε την προηγούμενη εβδομάδα και όλοι παραδέχθηκαν, άκουσα 29 φορείς, ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση. Σε σχέση με τους προηγούμενους που ούτε κατά 5%, αν δείτε τον αριθμό των επιχειρήσεων που έμπαιναν, δεν προχωράγανε. Γιατί η ανάπτυξη που εμείς εργαζόμαστε αφορά το μεγάλο μέρος  μικρών, μικρομεσαίων και αυτοαπασχολούμενων και όχι το 1% που αφορούσε σαν μέγεθος αναπτυξιακό».

Για κόστος διαπραγμάτευσης από Ρέγκλινγκ και ΤτΕ στα 100 δισ. και 80 δισ. αντίστοιχα

- «Είναι λάθος και τα δύο νούμερα Από πουθενά δεν προκύπτει κάτι τέτοιο. Δεν υπάρχει επίσημη εκτίμηση της ΤτΕ για κάτι τέτοιο. Ούτε θα μπορούσε να υπάρξει αν δεν είχαν δοθεί σχετικά στοιχεία. Όλα τα στοιχεία του 2015 ήταν σε εντελώς διαφορετικό κλίμα και πρόσημο από αυτά που είχαν προβλέψει».

Για το αν έγιναν λάθη στη διαπραγμάτευση 

- «Προφανώς υπήρχαν εκτιμήσεις που δεν εδράζονταν σε πραγματικά δεδομένα ως προς τον συσχετισμό δυνάμεων. Υπήρχε μία ψευδαίσθηση ότι πολύ πιο γρήγορα θα τεθούν στο κόκαλο τα ζητήματα στην Ευρώπη. Εμείς πιστεύαμε πως τότε θα ερχόντουσαν τα πράγματα για χρέος κ.λπ. πιο γρήγορα. Αυτή η εκτίμηση ήταν λάθος. Και θα μπορούσαμε πιο γρήγορα να πάμε σε συμφωνίες που δεν θα ήταν σε καμία περίπτωση η ολοκλήρωση της πέμπτης αξιολόγησης μέσω του κόλπου της δίμηνης παράτασης, μόλις κερδίσει ο ΣΥΡΙΖΑ να βρεθεί μπροστά σε μία άτακτη χρεοκοπία. Θα έπρεπε από τότε σε ένα πολύ πιο ρεαλιστικό επίπεδο να γίνει προσπάθεια για να διαμορφωθεί ένας συσχετισμός για να επιτευχθεί μία καλύτερη συμφωνία. Αυτά δεν θα τα χαρακτήριζα λάθη. Αυτές οι εκτιμήσεις υπάρχουν ένθεν κακείθεν. Δείτε τον κ. Σαμαρά πως ξέμεινε και με το θέμα της πέμπτης διαπραγμάτευσης και όχι μόνο. Αυτά συμβαίνουν».

Για εκλογικό νόμο

- «Ναι βεβαίως θα κατατεθεί και θα ψηφιστεί έως τις 20 Ιουλίου. Το περίγραμμα είναι λιτό. Επί του υπάρχοντος νόμου θα καταργηθεί το μπόνους και θα γίνει μηδέν, θα τεθεί το θέμα της ψήφου στα 17 και θα παραμείνει το όριο που υπάρχει το 3%. Θα μπορούσε να συζητηθεί και το 2,5%  Αυτό που δεν υπάρχει στο τραπέζι είναι να μην υπάρχει πλαφόν. Γιατί τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ, με την έννοια του πολιτικού πλουραρισμού. Αυτή τη στιγμή στη Βουλή είναι οχτώ κόμματα συν τρία που είναι μαζί με τα οχτώ. Έντεκα δηλαδή. Αυτή η βουλή δεν έχει καμία σχέση με τη μεταπολίτευση που υπήρχαν τρία τέσσερα κόμματα στη Βουλή και με 3%. Άρα δεν υπάρχει κανένα θέμα να πάμε σε μία κατάσταση που θα ήταν ενδεχομένως μία πανσπερμία πέρα των δέκα κομμάτων».

Για ακυβερνησία λόγω κατάργησης του μπόνους 

- «Οτιδήποτε στερεότυπα είχαμε, αυτά τα έξι χρόνια τα κατακρήμνισαν. Δηλαδή κυβερνήσεις συνεργασίας με πλειοψηφούντα ή μειοψηφούντα κόμματα, τερατώδεις πλειοψηφίες 250 ψήφων που την επόμενη εκμηδενιζόντουσαν, συγκυβερνήσεις με κόμματα. Είναι πολύ σχετικό το θέμα. Έχουν υπάρξει αποφάσεις στην Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ ότι θα προχωρήσουμε στην απλή αναλογική. Δεν γινόταν αυτό να το είχαμε κάνει πιο πριν, στους επτά μήνες. Είχαμε ακούσει με ενδιαφέρον τότε -αλλά δεν προλάβαμε να το συζητήσουμε- την πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ τον Ιούλιο του 2015 που έλεγε  αυτά που σας έλεγα τώρα. Για το αν συμφωνεί το ΠΑΣΟΚ θα ρωτήσετε το ΠΑΣΟΚ για να έχετε το ρεπορτάζ. Πιστεύουμε ότι αυτή πρόταση νόμου μπορεί να έχει τις 200 ψήφους».

- «Πάντοτε υπάρχει η διεργασία η πολιτική που ευτυχώς υπερβαίνει το πολιτικό ρεπορτάζ. Υπήρχε η άποψη Κουρουμπλή ότι θα μπορούσαμε να πάμε σε 80 ή 90% απλή αναλογική και να υπήρχε από εκεί και ένα μπόνους ανάλογα με το ύψος. Και ο κ. Θεοδωράκης συμφωνεί, αν και ρητά δεν συμφωνεί με το καθόλου μπόνους. Το ΚΚΕ θα βρει τον τρόπο να εκφράσει τις θέσεις του. Θα το δούμε. Είναι μία διεργασία που έχει ακολουθήσει όλους τους τύπους της πολιτικής για να είναι επιτυχημένη».

Για τις ψήφους της Χρυσής Αυγής 

- «Στην Βουλή δεν υπάρχουν ευπρόσδεκτες και μη ευπρόσδεκτες ψήφοι. Δεν έχουμε μιλήσει με τη Χ.Α. Από εκεί και πέρα η βουλή λειτουργεί με 300. Ποτέ δεν αφαιρέθηκε καμία ψήφος από καμία μεριά. Αυτό που σας λεω δεν αποτελεί πρόσκληση προς την Χρυσή Αυγή. Αλλά επειδή ο εκλογικός νόμος είναι ένα κορυφαίο ζήτημα και κάθε κόμμα έχει τη δική του άποψη, περιμένουμε να δούμε τι θα πει και η Χρυσή Αυγή».

Για Κουτσούμπα και συνάντηση με Τσίπρα

«Υπήρξε γι αυτό απάντηση από Μαξίμου. Δεν υπάρχει θέμα ψέματος και αλήθειας. Υπάρχει θέμα κατανόησης σε μία συζήτηση που γίνεται. Εγώ δεν ήμουν παρών στη συζήτηση αλλά αποκλείω να εκφράστηκε ο πρωθυπουργός με μία τέτοια απολυτότητα. Δικό μου επιχείρημα είναι ότι είναι πολύ σημαντικό η αριστερά, πέρα από υποχωρήσεις και συμβιβασμούς, όταν δεν υπάρχει αυτό το πλαίσιο και υπάρχει δυνατότητα να εκφράσει αυτοβούλως μία πολιτική, να είναι αυθεντική και να μην υπαναχωρεί».

- «Εκτός απρόοπτου, διεθνούς απρόοπτου, στους στόχους είναι να εξαντληθεί η τετραετία, να κλείσουμε αυτή τη περίοδο αφού την αναλάβαμε, να υπάρχει εκτίμηση του ελληνικού λαού και να έχουμε αφήσει το αποτύπωμα της αριστεράς και διεκδικώντας ξανά να συνεχίσουμε για άλλα τέσσερα χρόνια ή μένοντας στη θέση που θα μας ορίσει ο λαός».

Για συνταγματική αναθεώρηση

- «Το θέμα θα έχει τελειώσει μέχρι τις 20 Ιουλίου. Από εκεί και πέρα αντιλαμβάνεστε η πρόταση (για τον εκλογικό νόμο) που θα περάσει θα είναι στο πακέτο των προτάσεων για να αποκτήσει συνταγματική και μόνιμη ισχύ».

- «Σίγουρα υπάρχει (διάθεση συναινέσεων), αρκεί να ανοίξει η συζήτηση που θα κρατήσει μερικούς μήνες. Είμαστε υποχρεωμένοι να το κάνουμε ώστε η επόμενη βουλή να είναι αναθεωρητική».

Για κοινοβουλευτική λειτουργία

- «Δεν θα ήθελα μέσω επιστολών να διεπεξέλουν τέτοια ζητήματα με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σε αυτούς τους 9 μήνες δύο πράξεις νομοθετικού περιεχομένου έχουν γίνει.  Τον Δεκέμβριο, στο τέλος Δεκεμβρίου, για να προληφθούν κάποιες προθεσμίες. Αυτό που ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης για 34 (Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου) μέσα σε 17 μήνες, αναφερόταν στο προηγούμενο διάστημα, δεν ήταν 34 ήταν 11. Μιλάω για μετά την υπογραφή της συμφωνίας-μνημόνιο. Υπήρξε μία τομή τον Σεπτέμβρη. Το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης διεκδικήθηκε, πήραμε στοιχεία του στο τομέα της κοινωνικής οικονομίας, βεβαίως στεναχωρήθηκα και περισσότερο από όλους. Το παλέψαμε, το παλεύουμε και το πιστεύουμε και κάνουμε ό,τι πρέπει για να πάνε τα πράγματα καλύτερα για τη χώρα».

Για εμφανίσεις Τσίπρα στην  «ώρα του πρωθυπουργού» 

- «(Ο κ. Σαμαράς) δεν είχε έρθει επί 2,5 χρόνια ούτε μία φορά στην ώρα του πρωθυπουργού. Ο Αλέξης Τσίπρας έχει έρθει δύο φορές. Το θέμα είναι πόσες φορές ο πρωθυπουργός ήταν εδώ. Θα μπορούσαν τα πράγματα να ήταν καλύτερα. Υπάρχουν τομείς που ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, όπως των νομοθετικών τροπολογιών υπουργείων, που είναι λάθος και αυτό πρέπει να αλλάξει. Αυτό είναι κακό πράγμα, είναι κακή νομοθέτηση. Είναι κάτι που  αναγνωρίζει και η κυβέρνηση που θα πρέπει να βελτιωθεί η νομοθετική δουλεία. Πρέπει να προληφθούν προθεσμίες κ.λπ. Πλην όμως έγιναν έξι προ ημερησίας συζητήσεις σε επίπεδο αρχηγών κομμάτων και ο κ. Τσίπρας ήταν εκεί. Αντίθετα δεν έχει υποβληθεί ούτε μία ερώτηση προς τον πρωθυπουργό από τον κ. Μητσοτάκη. Γιατί δεν υπέβαλε μία ερώτηση»;