Συνέντευξη Τύπου για την υπόθεση των παρακολουθήσεων παραχώρησαν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης και ο ομότιμος καθηγητής του Συνταγματικού Δικαίου, Νίκος Αλιβιζάτος.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ έχοντας στο πλευρό του την νομική του ομάδα που αποτελείται από τους Μιχάλη Καλαντζοπουλο, Μανώλη Βελεγράκη και Χρήστο Κακλαμάνη και τον συνταγματολόγο Νίκο Αλιβιζάτο ανέλυσε τους τρόπους που μπορεί και πρέπει να θωρακιστεί το κράτος δικαίου , αλλά και τις προτάσεις του κόμματος σχετικά με το νομοσχέδιο που έχει ήδη κατατεθεί από την Κυβέρνηση.
Στην νέα του παρέμβαση, ο Νίκος Ανδρουλάκης, σημείωσε πως το κλίμα έχει πλέον αλλάξει παρότι στην αρχή υπήρξε διάθεση να αποδομηθεί και να περιθωροποιηθεί η δική του καταγγελία. Μεταξύ άλλων, υπογράμμισε πως «ο θεσμικός ρόλος που επιλέξαμε είχε τελικά αποτέλεσμα», τονίζοντας ότι ο παρακρατικός βραχίονας θα καμφθεί. Λόγο έκανε μάλιστα για τις λίστες με τα ονόματα που έχουν δημοσιευτεί, καλώντας όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα που να απευθυνθούν στη Δικαιοσύνη, όπως έπραξε ο ίδιος.
Η Κυβέρνηση, γνωρίζοντας ότι έρχεται ευρωπαϊκή καταδίκη, έφερε ένα σχέδιο νόμου, που παρά τα όποια θετικά στοιχεία, δεν θίγει επί της ουσίας τον πυρήνα των σοβαρών παθογενειών του συστήματος. Εξακολουθεί να λείπει κάθε διάθεση λογοδοσίας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης, προανήγγειλε το «όχι» της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ για την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου που κατέθεσε η κυβέρνηση για τις αλλαγές στην ΕΥΠ. Όπως είπε, τα δύο βασικά σημεία κριτικής αφορούν τη τριετία που πρέπει να παρέλθει για την ενημέρωση του παρακολουθούμενου και την μη εμπλοκή της ΑΔΑΕ. Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, σχολίασε πως πρέπει να ενισχυθεί η ανεξάρτητη αρχή -η οποία ανέδειξε και την δική του περίπτωση-, ενώ τόνισε πως είναι σημαντικό ο χρόνος ελέγχου της παρακολουθήσης να μην ταυτίζεται με έναν εκλογικό κύκλο.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης πρότεινε από το βήμα της συνέντευξης τύπου, την κατάργηση της αντισυνταγματικής - όπως την χαρακτήρισε - διάταξης που απαγορεύει στην ΑΔΑΕ να ενημερώνει, τους παρακολουθούμενους για λόγους εθνικής ασφαλείας και μάλιστα αναδρομικά, την πλήρη αιτιολόγηση της άρσης του απορρήτου στην σχετική εισαγγελική διάταξη ώστε να μπορεί να ελεγχθεί η νομιμότητά της, την αποκοπή της ΕΥΠ από το πρωθυπουργικό γραφείο, την τελική απόφαση για την παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφαλείας, να λαμβάνει Τριμελές Δικαστικό Συμβούλιο Εφετών και να γνωστοποιείται με πλήρη στοιχεία αμέσως στον πρόεδρο της ΑΔΑΕ, ώστε ο έλεγχος να είναι ουσιαστικός.
Υπογράμμισε πως, είναι προτεραιότητα του ΠΑΣΟΚ, οι ανεξάρτητες αρχές που έφτιαξε το κόμμα την εποχή της διακυβέρνησης του για να ενισχύσει τη Δημοκρατία, τη λογοδοσία και τη διαφάνεια, να έχουν ισχυρές αρμοδιότητες για να διασφαλίζουν όλα αυτά τα οποία οδηγούν την Ελλάδα σε μια ευρωπαϊκή θεσμική κανονικότητα.
Όπως είπε, έχει ήδη προτείνει, η Ελληνική Βουλή και ο κ. Τασούλας να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να δοθούν απαντήσεις και για όσα πρόσωπα λέγεται ότι επίσης παρακολοθούσε η ΕΥΠ. «τον προτρέπω να το κάνει εντός της εβδομάδας- προκειμένου να υπάρξει έλεγχος των κινητών τηλεφώνων όλων των Βουλευτών και των συνεργατών τους, όπως ακριβώς υπάρχει αυτή η δυνατότητα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Να πάψουν να υπάρχουν φήμες, υποψίες και ο πολιτικός κόσμος να είναι όμηρος αυτής της κατάστασης».
Επανέλαβε για άλλη μια φορά ότι το ζήτημα των υποκλοπών δεν είναι προσωπικό ζήτημα, αλλά αξιακό.
«Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι απολύτως σαφές ότι η Δικαιοσύνη πρέπει να επιταχύνει τις διαδικασίες, να ξέρουμε όλη την αλήθεια πριν τις εκλογές και ο Πρωθυπουργός να ακολουθήσει το μοναδικό δρόμο που του απομένει. Οι εκλογές να γίνουν σε καθαρό τοπίο, χωρίς σκιές. Και αυτό είναι η ευθύνη του».
Επιπλέον, υπογράμμισε, «τριετείς προθεσμίες και αναδρομικότητα για την ενημέρωση των παρακολουθούμενων, δεν νοούνται, αν θέλουμε να έχουμε καθαρό τοπίο προεκλογικά. Τα αποκαλυπτήρια του παρακρατικού μηχανισμού της αυλής του Μαξίμου και πρέπει να γίνουν και αυτό είναι ένα ελάχιστο οφειλόμενο προς τους πολίτες».
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Νίκος Ανδρουλάκης, επισήμανε ότι η μάχη που δίνει η παράταξη όλο το προηγούμενο διάστημα είναι μάχη λογικής και συναισθήματος. Έδειξε τη Νέα Δημοκρατία και τον ΣΥΡΙΖΑ για το τοξικό κλίμα και επέμεινε ότι μόνος δρόμος είναι η Δικαιοσύνη. «Καλώ όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται σε αυτά τα ζητήματα, να κάνουν ό,τι και εγώ. Τι φοβούνται; Δεν έχω δεσμεύσεις. Να πάνε στη δικαιοσύνη, που είναι το μόνο καταφύγιο ενός πολίτη σε μια φιλελεύθερη δημοκρατία για να υπερασπιστεί τα δικαιώματά του. Να πάρουν αυτή την πρωτοβουλία και να πάνε στη δικαιοσύνη. Να αφήσουμε τα δηλητηριώδη υπονοούμενα ή τις υπεκφυγές».
«Στεκόμαστε αξιακά, γι’ αυτό ο λόγος μας για θέματα θεσμών, δημοκρατίας και διαφάνειας παραμένει ίδιος και επί εποχής των κυρίων Τσίπρα και Καμμένου και επί εποχής του κ. Μητσοτάκη. Ο κ. Μητσοτάκης άλλαξε το λόγο του, όχι το ΠΑΣΟΚ. Τα ίδια που λέγαμε για νοσηρές υποθέσεις της προηγούμενης περιόδου, τα ίδια λέμε και για νοσηρές υποθέσεις αυτής. Δεν μας κάνει το τιμόνι της εξουσίας να αλλάζουμε στάση στα πράγματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να έχει μια στρατηγική:Μέσα από αυτή την υπόθεση να ξεχαστούν οι αμαρτίες του για το πρόσφατο κυβερνητικό του παρελθόν. Εμείς εδώ είμαστε, να αναδεικνύουμε τις αμαρτίες όλων» ανέφερε ο κ. Ανδρουλάκης κληθείς να σχολιάσει τη στάση της Κυβέρνησης και του ΣΥΡΙΖΑ.
«Κάποιοι προσπαθούν να εργαλειοποιήσουν μια υπόθεση, όμως αυτή η υπόθεση δεν εργαλειοποιείται για έναν απλό λόγο: Όλη η Ευρώπη, πολιτικά κόμματα, το Κοινοβούλιο, ΜΜΕ, ξαφνικά ρίχνουν τους προβολείς τους στη χώρα μας. Γιατί; Γιατί δε θέλουν οι φιλελεύθερες δημοκρατίες να κινδυνεύουν στο μέλλον από αυτά τα λογισμικά. Καταλαβαίνουν το μέγεθος του κινδύνου. Ο κίνδυνος είναι τεράστιος. Κανείς δε θέλει να φαντάζεται ότι πρέπει να έχει ειδική εκπαίδευση το παιδί του για να μη βρεθεί θύμα μιας τέτοιας υπόθεσης» σημείωσε ο κ. Ανδρουλάκης.
Σχετικά με την στάση του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής κατά την ψήφιση του σχεδίου νόμου της Κυβέρνησης ο Νίκος Ανδρουλάκης τόνισε: «Τα είδαμε τα πειράματα του κ. Μητσοτάκη, του δήθεν επιτελικού, συγκεντρωτικού κράτους του Μαξίμου. Ευρωπαϊκή κανονικότητα, διάχυση των λειτουργιών των θεσμών, διαφάνεια και βέβαια θεσμοί διακριτοί και ενίσχυση των ανεξάρτητων αρχών. Δε μπορεί να υπονομεύονται οι ανεξάρτητες αρχές και να με ρωτάτε αν θα το ψηφίσουμε. Υπονομεύεται ο ρόλος της ΑΔΑΕ.
Δε μπορούμε να το ψηφίσουμε αν υπονομεύεται ο ρόλος της ΑΔΑΕ. Δε μπορούμε να ψηφίσουμε να είναι η ενημέρωση ταυτισμένη με τον εκλογικό κύκλο. Τί σημαίνει τριετία; Δηλαδή να μάθουμε κατά τη διακυβέρνηση της επόμενης κυβέρνησης, τι έκανε η προηγούμενη. Όχι κ. Μητσοτάκη, ευχαριστούμε, δε θα πάρουμε. Άρα ευρωπαϊκή θεσμική κανονικότητα είναι για εμάς ο φάρος ώστε η χώρα μας να μην αντιμετωπίσει ξανά τέτοια νοσηρά φαινόμενα.
Οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας στην εξεταστική επιτροπή υπάκουσανστις επιλογές του Μεγάρου Μαξίμου και προστάτευσαν όλα τα πολιτικά εμπλεκόμενα πρόσωπα και όσους φέρονται ως ιδιοκτήτες ή χρήστες αυτών των παράνομων λογισμικών. Εύχομαι αυτήν τη φορά να ακούσουν τη συνείδηση τους, να σκεφτούν το μέλλον των παιδιών τους και να πιέσουν την κυβέρνηση να φέρει ένα κανονικό νομοσχέδιο που θα προστατεύσει και την ιδιωτικότητα, τους δημοκρατικούς θεσμούς και τα θέματα που άπτονται της εθνικής ασφάλειας. Η ευημερία με το σεβασμό των θεσμών, τα ανθρώπινα δικαιώματα με την ασφάλεια, δεν είναι έννοιες αντικρουόμενες».
Σχετικά με την πρόταση του προς τον Πρόεδρο της Βουλής να δημιουργηθεί αντίστοιχη δομή ελέγχου των κινητών των βουλευτών με αυτή που λειτουργεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο κ. Ανδρουλάκης ευχήθηκε «να αξιοποιηθεί από όλους αυτούς που με κατήγγειλαν ότι τους έτρωγα τον ελεύθερο χρόνο, τους κούρασα.Να πάνε σε αυτές τις δομές για να δούμε αν έχουν ίχνη στα κινητά τους. Ένα σημαντικό στοιχείο δεν είναι να αποκτήσει η Βουλή αυτές τις δομές, είναι αν θα πάνε να ελέγξουν τα κινητά τους. Και αυτό είναι ένα πολύ κρίσιμο στοιχείο».
Αναλυτικά, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής ανέφερε: «Η συνάντησή μας δυο μήνες μετά τη συνέντευξη τύπου στο πλαίσιο της ΔΕΘ γίνεται σε ένα εντελώς διαφορετικό φόντο.
Τότε αντιμετωπιζόμασταν περίπου ως υπερβολικοί και ενίοτε κουραστικοί γιατί επιδιώκαμε τη διαλεύκανση της υπόθεσης των παρακολουθήσεων και της χρήσης του παράνομου κατασκοπευτικού λογισμικού predator. Όμως σήμερα, μερικούς μήνες αργότερα, βλέπουμε ότι ο θεσμικός δρόμος που επιλέξαμε έχει φέρει απτά αποτελέσματα.
Ευχαριστώ θερμά τον ομότιμο καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου Νίκο Αλιβιζάτο, που μαζί και με άλλους έγκριτους συνταγματολόγους, έδειξαν καθαρά στον ελληνικό λαό τι διακυβεύεται. Ευχαριστώ και τους νομικούς μου εκπροσώπους γιατί εξαντλήσαμε κάθε πρόσφορο νομικό μέσο. Και ήταν οι συντεταγμένες νομικές ενέργειές μας, που αποκάλυψαν το συγχρονισμό ΕΥΠ και predator. Πίσω από το επιτελικό συγκεντρωτικό κράτος της Νέας Δημοκρατίας, υπήρχε ένα ισχυρό και οργανωμένο παρακράτος, ένας παρακρατικός βραχίονας. Η ευθύνη του Πρωθυπουργού δεν μπορεί να «ξεπλυθεί» με την επίκληση «νόμιμων λαθών».
Παράλληλα, η ερευνητική δημοσιογραφία δείχνει με αριθμούς και ονοματεπώνυμα ότι το predator χειρίζονταν Έλληνες αστυνομικοί σε κτίριο της ΕΥΠ.
Καθημερινά επίσης προβάλλονται λίστες, χωρίς όμως κανείς να γνωρίζει με βεβαιότητα τι ευσταθεί και τι όχι, ποιος δυσφημεί και ποιος δυσφημείται, ποιος εκβιάζει και ποιος εκβιάζεται.
Ο μόνος δρόμος είναι η δικαιοσύνη και καλώ όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα να απευθυνθούν στη δικαιοσύνη.
Υπό το φόβο της καταδίκης σε ευρωπαϊκό επίπεδο και την πίεσή μας, η κυβέρνηση έφερε ένα σχέδιο νόμου, που παρά τα κάποια θετικά στοιχεία, δε θίγει τον πυρήνα των σοβαρών παθογενειών του συστήματος.
Σε μία άτακτη υποχώρηση αναίρεσε τους δεξιούς αφορισμούς ότι δεν εξαιρείται κανείς του ελέγχου της ΕΥΠ πολλώ δε μάλλον οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι του λαού που θα μπορούσαν να ζημιώσουν πιο καίρια τα εθνικά συμφέροντα απ’ ό,τι ο «περιπτεράς της γειτονιάς». Βεβαίως, δε λένε ότι η υπογραφή ενός πολιτικού προσώπου ή ενός Υπουργού σε μια κρίσιμη σύμβαση εάν παρακολουθείται, μπορεί να δημιουργήσει πολύ μεγάλο δημόσιο κόστος.
Στο σχέδιο νόμου της η κυβέρνηση προτείνει το αυτονόητο, επιβεβαιώνοντας τη θεσμική νίκη της παράταξής μας καθώς θέτει αυστηρές προϋποθέσεις και την ανάγκη πρότερης έγκρισης του Προέδρου της Βουλής για την παρακολούθηση πολιτικών προσώπων.
Όμως εξακολουθεί να λείπει κάθε διάθεση λογοδοσίας, για μια υπόθεση που πλήττει βάναυσα το κύρος των θεσμών μας και δυσφημεί τη χώρα διεθνώς. Αυτό δείχνει το γεγονός ότι μπαίνει όριο τριών ετών για να μάθει ο παρακολουθούμενος ότι παρακολουθήθηκε και όχι γιατί παρακολουθήθηκε καθώς και το ότι η ΑΔΑΕ, που θα έπρεπε να αποφασίζει για τη γνωστοποίηση της παρακολούθησης, παραγκωνίζεται από ένα συλλογικό όργανο, στο οποίο την πλειοψηφία θα έχουν οι ελεγχόμενοι Διοικητής και Εισαγγελέας της ΕΥΠ.
Άραγε τι έχουν να πουν τώρα τα στελέχη της κυβέρνησης και της Νέας Δημοκρατίας που με καλούσαν με θράσος να παρανομήσω και να πάω τάχα να ενημερωθώ; Αφού υπήρχε πλαίσιο, γιατί το νομοθετούν; Άλλη μια καινοτομία και άλλος ένας παραλογισμός του επιτελικού κράτους.
Ακόμα όμως και η έννοια της εθνικής ασφάλειας, διευρύνεται τόσο ώστε να καλύπτει έως και τα ζητήματα δημόσιας υγείας. Ο στόχος προφανής: Η επικύρωση της παρακολούθησης χιλιάδων πολιτών. Μια κολυμβήθρα του Σιλωάμ.
Επιμένουμε θεσμικά και δεν ακολουθούμε το δρόμο της συνωμοσιολογίας.
Γι’ αυτό προτείνουμε:
- την κατάργηση της αντισυνταγματικής διάταξης που απαγορεύει στην ΑΔΑΕ να ενημερώνει τους παρακολουθούμενους για λόγους εθνικής ασφαλείας και μάλιστα αναδρομικά,
- την πλήρη αιτιολόγηση της άρσης του απορρήτου στην σχετική εισαγγελική διάταξη ώστε να μπορεί να ελεγχθεί η νομιμότητά της,
- την αποκοπή της ΕΥΠ από το πρωθυπουργικό γραφείο,
- την τελική απόφαση για την παρακολούθηση για λόγους εθνικής ασφαλείας, να λαμβάνει Τριμελές Δικαστικό Συμβούλιο Εφετών και να γνωστοποιείται με πλήρη στοιχεία αμέσως στον πρόεδρο της ΑΔΑΕ, ώστε ο έλεγχος να είναι ουσιαστικός.
Προτεραιότητά μας είναι οι ανεξάρτητες αρχές που έφτιαξε το ΠΑΣΟΚ για να ενισχύσει τη Δημοκρατία, τη λογοδοσία και τη διαφάνεια, να έχουν ισχυρές αρμοδιότητες για να διασφαλίζουν όλα αυτά τα οποία οδηγούν την Ελλάδα σε μια ευρωπαϊκή θεσμική κανονικότητα.
Κάποιοι προσπαθούν να πείσουν τον ελληνικό λαό ότι το θέμα των παρακολουθήσεων, είναι ένα ζήτημα που αφορά λίγους, μια μικρή ομάδα ανθρώπων. Όμως, όλα αυτά τα ζητήματα έχουν άμεση σχέση με τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού λαού, με τις μεγάλες παθογένειες, διότι αυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία σε παγκόσμιο επίπεδο.
Όταν οι θεσμοί μιας χώρας είναι αδύναμοι και ανίσχυροι, η διολίσθηση σε φαινόμενα διαφθοράς και μηχανισμούς συναλλαγής ανάμεσα στην πολιτική και οικονομική εξουσία, είναι ένα σύνηθες και άμεσα εξαρτώμενο φαινόμενο. Ο μόνος τρόπος για να υπάρχει πραγματική ευημερία και οικονομική ανάπτυξη στη χώρα μας -και σε κάθε χώρα- είναι η ισχυρή θεσμική συγκρότηση. Μόνο μια ισχυρή ευρωπαϊκή κανονικότητα μπορεί να φέρει ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο στους πολίτες και περισσότερες ευκαιρίες για τις νεότερες γενιές.
Μέσα σε αυτό το κλίμα, είναι απολύτως σαφές ότι η Δικαιοσύνη πρέπει να επιταχύνει τις διαδικασίες, να ξέρουμε όλη την αλήθεια πριν τις εκλογές και ο Πρωθυπουργός να ακολουθήσει το μοναδικό δρόμο που του απομένει. Οι εκλογές να γίνουν σε καθαρό τοπίο, χωρίς σκιές. Και αυτό είναι η ευθύνη του. Τριετείς προθεσμίες και αναδρομικότητα για την ενημέρωση των παρακολουθούμενων, δεν νοούνται, αν θέλουμε να έχουμε καθαρό τοπίο προεκλογικά. Τα αποκαλυπτήρια του παρακρατικού μηχανισμού της "πίσω αυλής του Μαξίμου", πρέπει να γίνουν και αυτό είναι ένα ελάχιστο οφειλόμενο προς τους πολίτες.
Όλες μας οι πρωτοβουλίες και οι προτάσεις, έχουν ένα και μόνο στόχο: Να ενισχυθεί η διαφάνεια, η λογοδοσία αλλά παράλληλα να αντιμετωπιστεί το τοξικό κλίμα, στο οποίο επενδύουν διαρκώς η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο ΣΥΡΙΖΑ.
Και θέλω να προσθέσω:
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, όταν ξεκίνησε τη λειτουργία της η Εξεταστική ΕπιτροπήPEGA σχετικά με τα παράνομα λογισμικά, δημιούργησε την απαραίτητη υποδομή για τον έλεγχο των κινητών των ευρωβουλευτών και πλέον και των συνεργατών τους.
Έχω ήδη προτείνει, η Ελληνική Βουλή και ο κ. Τασούλας να αναλάβουν πρωτοβουλίες -τον προτρέπω να το κάνει εντός της εβδομάδας- προκειμένουνα υπάρξει έλεγχος των κινητών τηλεφώνων όλων των Βουλευτών και των συνεργατών τους, όπως ακριβώς υπάρχει αυτή η δυνατότητα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Να πάψουν να υπάρχουν φήμες, υποψίες και ο πολιτικός κόσμος να είναι όμηρος αυτής της κατάστασης.
Η ανάπτυξη της υποδομής αυτής δεν είναι δύσκολη και μετά λόγου γνώσεως θέλω να σας ενημερώσω ότι σε περίπτωση που υπάρξει η απαραίτητη αίτηση, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ήταν έτοιμο να συνδράμει και να παράσχει την απαραίτητη τεχνογνωσία την Ελληνική Βουλή ώστε να ξεκαθαρίσει το νοσηρό τοπίο.
Ζητάμε από την ΑΔΑΕ, η κατά το Σύνταγμα μόνη αρμόδια Αρχή, να ελέγξει αν υπήρξαν επισυνδέσεις στα πρόσωπα που εμφανίζονται στα δημοσιεύματα. Με αυτές τις δυο πρωτοβουλίες θα αποκαλυφθεί η πραγματική διάσταση του προβλήματος θεσμικά, χωρίς κανείς να μπορεί να εργαλειοποιήσει για πολιτικάντικους λόγους αυτήν την πολύ σημαντική υπόθεση, που εκθέτει διεθνώς τη χώρα και δημιουργεί τεράστιους κλυδωνισμούς στο πολιτικό σύστημα.
Μόνη μας αγωνία είναι ο τόπος να αποκτήσει ένα πολιτικό σύστημα, που θα σέβεται τους πολίτες, ένα πολιτικό σύστημα υψηλής αξιοπιστίας για να σταματήσει μία νέα κρίση εμπιστοσύνης, η οποία δυστυχώς το τελευταίο διάστημα ξανακλιμακώνεται. Όλες αυτές οι νομοθετικές αλλά και πρακτικές μας προτάσεις, που μπορεί να αξιοποιήσει η Ελληνική Βουλή, έχουν στόχο να πάμε με ομαλό πολιτικό κλίμα στις εκλογές. Να γνωρίζει ο κάθε πολίτης τι πραγματικά έχει συμβεί σε αυτήν την υπόθεση, που έχει στρέψει παγκοσμίως τα φώτα της δημοσιότητας στη χώρα μας, και έτσι να επιλέξει με αξιοκρατικά κριτήρια ποια πολιτική δύναμη είναι αυτή που μπορεί να εγγυηθεί ισχυρούς θεσμούς, ισχυρή διαφάνεια, ισχυρή Δημοκρατία».
Νίκος Αλιβιζάτος: «Δεν είναι δυνατόν σε μια ευνομούμενη χώρα να εξαρτάται από τον πρωθυπουργό της χώρας η δυνατότητα παρακολούθησης ενός πολιτικού του αντιπάλου»
Ο Ομότιμος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου, Νίκος Αλιβιζάτος, σχολιάζοντας τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας με τις παρακολουθήσεις από τα παράνομα κακόβουλα λογισμικά, προσδιόρισε ως τημεγάλη αντινομία το γεγονός ότι «ενώ η τεχνολογία τα τελευταία χρόνια καλπάζει, οι εγγυήσεις για να προφυλάξουμε τα δικαιώματα του πολίτη περιορίζονται. Το αντίθετο ακριβώς που συμβαίνει σε πάρα πολλές χώρες. Να θυμίσω ότι το Pegasus, το Predator είναι προϊόντα της τελευταίας δεκαετίας. Ήδη, όπως μας πληροφόρησε ο Πρόεδρος, από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχουν ειδοποιηθεί ότι υπάρχει η τελευταία εκδοχή του Predator που δεν χρειάζεται να πέσεις στην παγίδα και να πατήσεις το κουμπί, αλλά γίνεται η σύνδεση απευθείας.
Ο ιδρυματικός εισαγγελέας, δηλαδή ο πλήρους απασχόλησης εισαγγελέας τοποθετείται στην ΕΥΠ με τον νόμο Παυλόπουλου της Νέας Δημοκρατίας το 2008. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτό. Βάλτε το χέρι στην καρδιά και σκεφτείτε την προσωπική σας εμπειρία. Κάποιος είναι δίπλα σας και είστε 24 ώρες το 24ωρο μαζί. Τρώτε μαζί, τα λέτε για την οικογένεια σας. Είναι δυνατόν να είναι ανεξάρτητος απέναντί σας; Μπορεί να σας ελέγξει σοβαρά, όταν του κλείσουν το μάτι και του πουν ότι “είναι πολύ σοβαρή υπόθεση και πρέπει να παρακολουθήσουμε τον άλλον”;»σημείωσε, ενώ πρόσθεσε ότι «ο ιδρυματικός εισαγγελέας είναι ένας περιορισμός της εγγυήσεως της δικαστικής αρχής που επιβάλει το Σύνταγμα για τις νόμιμες επισυνδέσεις».
«Υπήρχε, όμως, και ο δεύτερος εισαγγελέας, ο εισαγγελέας Εφετών, τον οποίο κατάργησε με νόμο του ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018. Γιατί; Γιατί υπήρχε τότε ο εισαγγελέας – δυστυχώς μακαρίτης – ο κ. Λιόγας, ο οποίος αρνείτο να υπογράφει τα σωρηδόν αιτήματα επισυνδέσεων που του έστελνε κάθε μέρα ο κ. Ρουμπάτης. Καταργήθηκε, λοιπόν, ο δεύτερος εισαγγελέας και πλέον η μόνη εγγύηση ήταν ο ιδρυματικός», ανάφερε ο Νίκος Αλιβιζάτος.
Στη συνέχεια, ο Νίκος Αλιβιζάτος ανάφερε ότι «η υποκλοπή από ιδιώτη με το νέο Ποινικό Κώδικα το 2019, του ΣΥΡΙΖΑ, από κακούργημα έγινε πλημμέλημα» και περιέγραψε την τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα προσόντα του Διοικητή της ΕΥΠ σημειώνοντας ότι «για να γίνεις Διοικητής της ΕΥΠ – έλεγε ο παλαιός νόμος Παυλόπουλου – έπρεπε να είσαι πτυχιούχος και να έχεις αποδεδειγμένη επαγγελματική πείρα. Κι έγινε «ή» διαζευκτικό τον Αύγουστο του ’19. Κι η επαγγελματική πείρα έγινε ‘’στον ιδιωτικό ή στον δημόσιο τομέα’’. Έτσι, κάποιος άγνωστος, με μια θητεία σε μια εταιρεία security έγινε διοικητής της ΕΥΠ χωρίς κανένα άλλο προσόν. Απλώς ήταν φίλος, αν όχι του πρωθυπουργού, του στενού επιτελείου του».
Ακόμη, ο Ομότιμος Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου ανέδειξε το ψαλίδισμα της ΑΔΑΕ καθώς ο Πρόεδρος της Αρχής Προστασίας Δεδομένων δεν είχε δικαίωμα να μπαίνει στα αρχεία της ΕΥΠ και της Αντιτρομοκρατικής.
«Αφήστε να πιθανολογήσω- δεν είμαι σίγουρος, η ίδρυση του Κέντρου Τεχνολογικής Υποστήριξης, Ανάπτυξης και Καινοτομίας, στο πλαίσιο της ΕΥΠ το 2020 – εκεί μόνο ο Διοικητής της ΕΥΠ μπορούσε να αποσπά υπαλλήλους από τον κύριο κορμό της ΕΥΠ (και απ’έξω) και να συγκροτούν αυτή την ΚΥΠ μέσα στην ΚΥΠ. Η σύμπτωση είναι ανατριχιαστική με το χθεσινό ρεπορτάζ του Βασίλη Λαμπρόπουλου. Δηλαδή η είσοδος του Predator στην Ελλάδα συμπίπτει με τη δημιουργία αυτού του κέντρου. Αν αποδειχθεί το χθεσινό ρεπορτάζ του Β.Λαμπρόπουλου αληθές, είναι προφανές ότι ιδρύθηκε μέσα στην ΕΥΠ ένα στεγανό που στεγαζόταν σε άλλο κτήριο – στην Αγία Παρασκευή απ΄ότι είδαμε στις χθεσινές εφημερίδες και όχι στην Κατεχάκη – που λειτουργούσε για αυτόν τον σκοπό, δηλαδή για τη λειτουργία του Predator. Επαναλαμβάνω, με κάθε επιφύλαξη γιατί δεν έχει φυσικά αποδειχθεί», συμπλήρωσε ο καθηγητής.
Επιπλέον, υπογράμμισε ότι η ευθύνη είναι διαχρονική, αλλά και διακομματική. «Εντούτοις, η ευθύνη της Νέας Δημοκρατίας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια είναι ακόμη μεγαλύτερη. Τι σημαίνει η πρώτη δήλωση του πρωθυπουργού; ‘’Δεν γνώριζα. Αν γνώριζα, δεν θα είχε συμβεί’’. Σημαίνει ότι αν έδινε το ΟΚ ο ίδιος θα είχε γίνει η παρακολούθηση του Ανδρουλάκη κανονικά. Δεν είναι δυνατόν σε μια ευνομούμενη χώρα, να εξαρτάταιαπό τον πρωθυπουργό της χώρας η δυνατότητα παρακολούθησης ενός πολιτικού του αντιπάλου», επισήμανε.
Επανερχόμενος στο νομοσχέδιο της κυβέρνησης για τις παρακολουθήσεις, ο κ. Αλιβιζάτος έθιξε το ζήτημα της αναδρομικότητας, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν προβλέπεται τίποτα για την αναδρομικότητα, για αυτά που έχουν συμβεί ως τώρα. Δεν είναι δυνατόν να πάμε σε εκλογές έτσι. Να υπάρχει βαθύτατη σκιά ότι κάποιος υποψήφιος πρωθυπουργός παρακολουθείται για λόγους εθνικής ασφαλείας. Είναι αδιανόητο. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί σε μια ευρωπαϊκή χώρα».
«Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι θα νιώθαμε πολύ μεγάλη ανακούφιση αν το ειδικό για αυτά τα θέματα – ευρωπαϊκό όργανo - όχι ένα φιλαράκι μας στην Κομισιόν - που είναι η Επιτροπή της Βενετίας καλείτο να βγάλει επείγουσα γνώμη για το εκκρεμές νομοσχέδιο, κάτι μπορεί να γίνει σε δύο μήνες», τόνισε ο Νίκος Αλιβιζάτος.
Δείτε ολόκληρη τη συνέντευξη Τύπου:
Δένδιας: Να μην επιτρέψουμε να γίνει κυρίαρχο το αφήγημα του αναθεωρητισμού
Ανδρουλάκης: «Η ευημερία προϋποθέτει ισχυρούς θεσμούς»
Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις