Πρόστιμο-μαμούθ» επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε Facebook και Instagram για τις προσωποποιημένες διαφημίσεις.
Το πρόστιμο στα δύο μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Meta ανέρχεται στα 390 εκατομμύρια ευρώ.
To πρόστιμο επιβλήθηκε, καθώς διαπιστώθηκε από αρμόδιες ευρωπαϊκές Aρχές ότι μέσα από ειδικές ρυθμίσεις, οι χρήστες των συγκεκριμένων μέσων κοινωνικής δικτύωσης γίνονταν υποχρεωτικά αποδέκτες προσωποποιημένων διαφημίσεων.
Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, το πρόστιμο που επιβλήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στην εταιρεία Meta φτάνει τα 390 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, είναι πιθανό η Meta (Facebook και Instagram) να αναγκαστεί να προχωρήσει σε κοστοβόρες αλλαγές, σύμφωνα με διεθνή δίκτυα.
Η απόφαση της Τετάρτης σχετίζεται με δύο καταγγελίες που υπεβλήθησαν εναντίον της Meta το 2018. Μετά την ανακοίνωση του προστίμου, εξέδωσ τη δική της ανακοίνωση.
«Πιστεύουμε ότι πορσέγγισή μας είναι σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γι' αυτό και είμαστε απογοητευμένοι από τέτοιες αποφάσεις» αναφέρεται ειδικότερα στη σχετική ανακοίνωση.
Η απόφαση θεωρείται μια από τις πιο καίριες, από τότε που το μπλοκ των 27 κρατών-μελών της Ευρώπης θέσπισε νομοθεσία με στόχο να περιοριστεί η πρόσβαση του Facebook και άλλων εταιρειών στη συλλογή προσωπικών πληροφοριών. Ο νόμος τέθηκε σε εφαρμογή το 2018.
Το σκεπτικό της απόφασης πάνω στο οποίο βασίστηκε η επιβολή προστίμου αφορά στο κατά πόσο είναι νομικά επιτρεπτό να συλλέγονται από την κοινωνική πλατφόρμα πληροφορίες για προσωποποιημένες διαφημίσεις.
Η αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων της Ιρλανδίας διεμήνυσε ότι οι ευρωπαϊκές αρχές δεσμεύονται για το νομικό πλαίσιο που θα καλύπτει τις προσωποποιημένες διαφημίσεις.
Σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση, η Meta καλείται να συμμορφωθεί με ένα νομικό πλαίσιο, το οποίο δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό, θα ορίζει πιθανότατα όμως τη δυνατότητα επιλογής για τις στοχευμένες διαφημίσεις.
Εάν ένας μεγάλος αριθμός επιλέξει να μην κοινοποιούνται τα προσωπικά του δεδομένα, τότε η εταιρεία δεν θα μπορεί να προωθεί τις προσωποποιημένες διαφημίσεις.
Πληροφορίες για το ιστορικό των χρηστών των κοινωνικών δικτύων, που αντλούνται από προηγούμενες αναρτήσεις τους ή από ορισμένες κινήσεις στις πλατφόρμες, χρησιμοποιούνται από διαφημιστές για να εμφανίζονται σε προσωπικούς λογαριασμούς προϊόντα που είναι πιο πιθανό να αγοραστούν.
Οι συγκεκριμένες πρακτικές ενθαρρύνονται από τη Meta που σημειωτεόν είχε αντλήσει έσοδα ύψους 118 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021.
Το πρόστιμο των 390 εκατομμυρίων ευρώ που επεβλήθη από τις ευρωπαϊκές αρχές έρχεται σε αντίθεση με την πολιτική που υιοθετούν οι ΗΠΑ σε αυτές τις περιπτώσεις.
Οι αμερικανικές Αρχές δεν έχουν θεσπίσει κανένα νομικό πλαίσιο που να διαφυλάσει τα προσωπικά δεδομένα. Ορισμένες μόνο πολιτείες, όπως η Καλιφόρνια, έχουν προχωρήσει σε αυτές τις νομικές κινήσεις.
Ωστόσο οποιαδήποτε αλλαγή από τη Meta, λόγω των ευρωπαϊκού προστίμου, θα μπορούσε να επηρεάσει και τους αμερικανικούς λογαριασμούς στις πλατφόρμες.