Κυριακή
22 Δεκεμβρίου 2024

Ο κόσμος του τρισδιάστατου σχεδίου μέσα από τα μάτια ενός έμπειρου δασκάλου

Τι λέει στο lykavitos ο καθηγητής Σπύρος Σιάκας

Ο lykavitos.gr φιλοξενεί έναν ταλαντούχο 3D artist, ένα δημιουργικό πνεύμα που εξερευνά τα όρια της τεχνολογίας και της φαντασίας για να δημιουργήσει μοναδικά και εντυπωσιακά έργα.

Σε αυτήν τη συνέντευξη, θα εξερευνήσουμε τον κόσμο του τρισδιάστατου σχεδίου, 3D animation και του 3D printing μέσα από τα μάτια και την εμπειρία ενός δασκάλου που έχει αφιερώσει ζωή του στη δημιουργία νέων και εντυπωσιακών κόσμων. Ετοιμαστείτε να εμπνευστείτε και να εντυπωσιαστείτε από τις απαντήσεις και τις ιδέες ενός καλλιτέχνη που αναδεικνύει τον συναρπαστικό κόσμο του 3D.

Ο Σπύρος Σιάκας είναι αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Έχει συμμετάσχει  ως εκπαιδευτής και επιστημονικός υπεύθυνος σε δεκάδες εκπαιδευτικά σεμινάρια εστιάζοντας στην εισαγωγή του animation στην μαθησιακή διαδικασία και είναι επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος "Τρισδιάστατη Μοντελοποίηση Χώρων και Ανθρωπόμορφων Φωτορεαλιστικών Μοντέλων (Avatars) για Τρισδιάστατη Εκτύπωση σε Ανοικτά και Δωρεάν Λογισμικά (Blender & Make Human)" το οποίο υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ.  

 

siakas
Σπύρος Σιάκας είναι αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

 

 

Πώς ξεκίνησε η αγάπη σας για την τρισδιάστατη σχεδίαση;

Ξεκίνησε μέσα από την ενασχόλησή μου με το animation, όπου η τρισδιάστατη σχεδίαση προσφέρει μια σειρά δημιουργικά εργαλεία τα οποία είναι πολύ σημαντικά τόσο στον τομέα της δημιουργίας όσο και στην παραγωγή 
 

 

Ποιες είναι οι τελευταίες τάσεις στον χώρο της τρισδιάστατης σχεδίασης;

Οι τελευταίες τάσεις αφορούν τόσο στα εργαλεία δημιουργίας όσο και στα πεδία εφαρμογής της τρισδιάστατης σχεδίασης. Σίγουρα πρόκειται για μια δυναμική διαδικασία, ωστόσο, εκείνο που θα ξεχώριζα ως σημαντικό στοιχείο της εξέλιξης της τρισδιάστατης σχεδίασης είναι η ανοικτότητα. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει μια τάση διάθεσης δωρεάν και με ανοικτούς κώδικες λογισμικών στο κοινό, γεγονός που συμβάλει σε μια έκρηξη δημιουργικότητας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των δημιουργών. 

 
Πώς βλέπετε την εξέλιξη της τεχνολογίας στην τρισδιάστατη σχεδίαση στο μέλλον;

Σε συνέχεια αυτών που ανέφερα παραπάνω, η εξέλιξη της τεχνολογίας συνεισφέρει κυρίως στη διευκόλυνση της δημιουργίας και στην δημιουργία ενός πλαισίου συνεργασίας και ανταλλαγής απόψεων μεταξύ των δημιουργών. Σε αυτό το πλαίσιο, έρχεται να προστεθεί και οι τεχνολογίες που συνδέονται με το AI δημιουργώντας νέες προκλήσεις και ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν. Σε κάθε περίπτωση, το AI δεν νομίζω ότι θα αλλάξει δραματικά την τεχνολογία 3d σχεδίασης, απλά θα συνεισφέρει στην εξέλιξή της σε μια πορεία που ήδη τρέχει, καθώς είναι συστατικό στοιχείο των λογισμικών 3d σχεδίασης από την αρχή της γέννησής τους.  

 

Πιστεύετε ότι τα 3D avatar models μπορούν να αντικαταστήσουν πλήρως τους πραγματικούς ηθοποιούς σε κινηματογραφικές παραγωγές; Ποια είναι η άποψη σας για την εξέλιξη αυτής της τεχνολογίας και τον ρόλο της στον κινηματογραφικό κόσμο;

Ήδη υπάρχει η δυνατότητα αντικατάστασης πραγματικών ανθρώπων με avatars με απόλυτα φωτορεαλιστικό τρόπο. Οπότε, η απάντηση στο πρώτο σκέλος της ερώτησης είναι καταφατική όσον αφορά στην μορφή. Ωστόσο, αυτό που αποτελεί πρόκληση και ερώτημα είναι το κατά πόσο θα μπορεί να υπάρξει αντικατάσταση στην μοναδικότητα που έχει ο κάθε ηθοποιός ως προσωπικότητα και εκφραστικές δυνατότητες. 

Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης, πιστεύω ότι η τρισδιάστατη σχεδίαση προσφέρει και θα συνεχίσει να προσφέρει τα μέγιστα στην κινηματογραφική βιομηχανία σε πολλούς τομείς παραγωγής, όπως τα σκηνικά, η κίνηση, η δράση κοκ.

 

Πώς πιστεύετε ότι το 3D printing επηρεάζει την κατασκευή αντικειμένων και προϊόντων σε διάφορους κλάδους, εκτός από τον χώρο του design;"Ποιες είναι οι προοπτικές του 3D printing στο μέλλον και πώς πιστεύετε ότι θα εξελιχθεί η τεχνολογία αυτή;

 Το 3d printing ως οργανικό τμήμα της τρισδιάστατης σχεδίασης έχει πολλές δυνατότητες τόσο στον κατασκευαστικό τομέα του design όσο και σε όλο και περισσότερους τομείς της τέχνης και των υπηρεσιών σε διάφορα πεδία. Για παράδειγμα, στον τομέα της ιατρικής συνεισφέρει να μέγιστα στα προσθετικά μέλη ακόμα και σε μεταμοσχεύσεις. ΟΙ εξελίξεις είναι ραγδαίες και δεν νομίζω ότι μπορώ να φανταστώ με ακρίβεια μέχρι που μπορεί να φτάσει η δυνατότητα της τρισδιάστατης εκτύπωσης. 

 

Θα μπορούσατε να μας πείτε λίγα λόγια για την νέα σας ταινία 3D Animation μεγάλου μήκους;

Η σκιά του Καλικάντζαρου είναι η πρώτη ταινία μίας τριλογίας ταινιών  animation μεγάλου μήκους όπου οι καλικάντζαροι είναι η αφορμή για την δημιουργία της πλοκής της ταινίας.

Η δημιουργία της γίνεται με αξιοποίηση δωρεάν λογισμικών τρισδιάστατου σχεδιασμού με κυρίαρχο το  blender.

Στο πλαίσιο της ανοικτότητας, που υπηρετώ ως πεποίθηση και δημιουργική πρακτική τόσο ως δάσκαλος animation στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής όσο και ως δημιουργός, όλα τα στάδια δημιουργίας είναι ελεύθερα διαθέσιμα και ενημερώνονται συνεχώς στην ιστοσελίδα της ταινίας www.kalikatzarous.com
  
 

Ποια συμβουλή θα δίνατε σε νέους 3D artists που ξεκινούν στον χώρο;

Nα έχουν τις κεραίες τους ανοιχτές στις νέες εξελίξεις και τάσεις τόσο στον τεχνολογικό τομέα όσο και στον δημιουργικό.

Αυτό σημαίνει: 

  • Συμετέχω σε forum δημιουργών
  • Βλέπω και συζητάω ταινίες, τόσο κλασικές όσο και σύγχρονες
  • Παρακολουθώ φεστιβάλ κ.ο.κ. 

Ωστόσο, όλα τα παραπάνω εντάσσονται σε μία ομπρέλα γενικής παιδείας και πολιτισμού σε μία κατεύθυνση που ευνοεί την δημιουργικότητα και την κριτική σκέψη και στην οποία εντάσσονται τυπικές και μη τυπικές μορφές μάθησης. 

Έτσι, τόσο  η παρακολούθηση μίας πανεπιστημιακής σχολής, όπως η Γραφιστική στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ή οι αντίστοιχες  σχολές κινηματογράφου, όσο και προγραμμάτων επιμόρφωσης και πιστοποίησης εντάσσονται στο πλαίσιο που περιγράψαμε πιο πάνω, με την προυπόθεση τα αντίστοιχα προγράμματα σπουδών να είναι δομημένα σε μία φοιτητοκεντρική κατεύθυνση ενεργητικής μάθησης.
  
Είστε Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος κατάρτισης (Τρισδιάστατη Μοντελοποίηση Χώρων και Ανθρωπόμορφων Φωτορεαλιστικών Μοντέλων (Avatars) το οποίο υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ.

 

Ποιο είναι το περιεχόμενο του προγράμματος και πως λειτουργεί, σε σχέση με την διεύρυνση των δεξιοτήτων των άνεργων που συμμετέχουν στα εκπαιδευτικά σεμινάρια;

Αυτό το πρόγραμμα είναι μία χαρακτηριστική περίπτωση αυτού του μοντέλου μάθησης που αναφέραμε πιο πάνω. 

Προσεγγίζει εξειδικευμένα θέματα τρισδιάστατης σχεδίασης και  animation με στόχευση την αξιοποίησης τους στην τρισδιάστατη εκτύπωση. Επιπλέον, αξιοποιούνται ανοικτά και δωρεάν λογισμικά δημιουργίας. Η δημοκρατικότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία σε συνδυασμό με την δόμηση του προγράμματος σπουδών σύμφωνα με σύγχρονες παιδαγωγικές παραμέτρους φοιτητοκεντρικής και ενεργητικής μάθησης είναι δύο κομβικοί άξονες αυτού του προγράμματος.

Παράλληλα, προσπαθούμε να αξιοποιούμε την πρότερη γνώση των επιμορφούμενων καθώς δεν έχουμε βάλει κάποιον περιορισμό σε σχέση με τα απαιτούμενα επαγγελματικά προσόντα, εκτός των σπουδών βασικής εκπαίδευσης. 

Η εμπειρία μας από την ολοκλήρωση του προγράμματος στον πρώτο κύκλο και την εφαρμογή του που ήδη τρέχει στον δεύτερο κύκλο, μας έχει δώσει συμπεράσματα που μας ικανοποιούν όσον αφορά στην επίτευξη των μαθησιακών στόχων που θέσαμε και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης του προγράμματος στους επόμενους κύκλους. 
Σε κάθε περίπτωση, παρατηρήσαμε μία μεγάλη συμμετοχή, παρότι ως τίτλος και πεδίο φαινόταν κάπως δυσνόητο και διαπιστώσαμε ότι υπήρχε μια αμοιβαία ανταλλαγή και αλληλεπίδραση σε αυτά που δώσαμε και αυτά που πήραμε από τους συμμετέχοντες.

Σίγουρα, θεωρούμε ότι ως πανεπιστημιακός φορέας της πιστοποίησης αυτού του είδους προγραμμάτων το Κέντρο Δια βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του ΠΑΔΑ ανταποκρίθηκε στην πρόκληση και στις απαιτούμενες προϋποθέσεις υλοποίησης που τέθηκαν από το ΔΥΠΑ, δημιουργώντας ένα γόνιμο έδαφος με την απαραίτητη τεχνογνωσία αντίστοιχων προγραμμάτων που συνδέονται άμεσα με την παραγωγή και την οικονομία.

 

δυπα

 

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα στο οποίο αναφέρεται η ερώτησή σας όσο και για τα άλλα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ του ΠΑΔΑ μπορείτε να βρείτε στον σύνδεσμο: https://kedivim.uniwa.gr/voucher-dypa/

Ευχόμαστε το πρόγραμμα να συνεχιστεί και σε άλλους κύκλους και, γιατί όχι, να επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες Ελλήνων πολιτών. 
 
 
Διαβάστε τι ανέφερε στο Lykavitos.gr φοιτητής του συγκεκριμένου προγράμματος voucher ΔΥΠΑ Αντώνης Βλαχάκης:

Σχετικά με το πρόγραμμα για το 3d modeling είμαι εξαιρετικά ικανοποιημένος με τις τεχνολογίες που διδάσκονται διότι είναι ότι πιο σύγχρονο απαιτεί η αγορά εργασίας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.  Ο κ Σιάκας και η κα Τριβέλλα είναι δυο εξαιρετικοί καθηγητές οσο για τις γνώσεις τους αλλά κυρίως για την μεταδοτικότητα τους και την υπομονή τους στο να εξηγήσουν τυxόν απορίες που υπάρχουν. Είμαι πολύ τυχερός που επέλεξα από το Δυπα voucher το συγκεκριμένο πρόγραμμα.
 
 

 

Ακολουθήστε το Lykavitos.gr στο Google News
και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις


Διαβάστε ακόμη

Στο φως σπάνια μεσαιωνικά κειμήλια (εικόνες)

Σπάνια μεσαιωνικά ευρήματα ανακαλύφθηκαν σε ιστορική πλατεία του Βερολίνου στη Γερμανία. Αρχαιολόγοι, στην παλαιότερη πλατεία του Βερολίνου, την Molkenmarkt, έφεραν στο φως έναν θη...

«Clown Theatre Christmas Edition» στο Μικρό Κεραμεικό

Την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου στο Θέατρο Μικρός Κεραμεικός θα παρουσιαστούν οι δύο πετυχημένες παραστάσεις θεατρικού κλόουν, «cLOwNELY day» και «I AM LEAVING ΒΥ ΖΟ» με γενικό τίτλο «CL...

Φόρτωση άρθρων...