Να πληρώσουμε, Νίκο μου, να φύγουμε… η Βουγιουκλάκη ήθελε να πληρώσει ως σοφερίνα, την κλήση στην τροχαία και να αποχωρήσει από την αίθουσα του δικαστηρίου με την κούρσα του επιτυχημένου συζύγου της. Σκηνές από την παλιά Αθήνα.
Αν θέλαμε να μεταφέρουμε στη σύγχρονη Αθήνα την ίδια κινηματογραφική σκηνή, η Βουγιουκλάκη βγαίνει από το δικαστήριο με τον Αλεξανδράκη και μπαίνουν σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης -μισό σε μήκος από την κούρσα εκείνη -και έτσι θα είχαμε το σωστό transition του κλασικού ενσταντανέ, στη σημερινή εποχή.
Είναι απορίας άξιο πως, με το κόστος της βενζίνης στο € 2.3 και να ανεβαίνει και με πολλά από τα parking fully booked κατά τη διάρκεια της ημέρας, βλέπει κανείς αυτοκίνητα τεράστιου μεγέθους και κυβισμού να κυκλοφορούν κατά κόρον στο κέντρο της πόλης. Που και που ξεπηδάει και κανένα ηλεκτρικό πατίνι, και κανένα ποδήλατο!
Τι είναι αυτό που εμποδίζει τον Έλληνα να πάψει να κυκλοφορεί με τέτοια μέσα μετακίνησης στο κέντρο της πόλης; Η αντίληψη για την επιτυχία; Η αδυναμία του να καταλάβει ποια είναι η άνεση σήμερα; Η μετάβαση από την πολυτέλεια της ύλης στην πολυτέλεια της προσωπικής ενέργειας που δυσκολεύεται να κάνει; Ή όλα μαζί;
Το αυτοκίνητο υπήρξε σύμβολο κοινωνικής και οικονομικής καταξίωσης, και όχι μόνο στην Ελλάδα. Η μικρή ή μεγάλη σημασία που δίνουν σε αυτό το στοιχείο οι πολίτες σε διάφορες πόλεις και χώρες του κόσμου, ερευνάται σε ένα κεφάλαιο με τίτλο «Car Pride», («Αυτοκίνητο - Καμάρι»), μιας μελέτης του ΜΙΤ που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και τρία χρόνια και εξετάζει την κινητικότητα του μέλλοντος.
Από τις 51 χώρες που αποτελούν την ερευνητική λίστα, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τέταρτη θέση ανάμεσα σε αυτές με πρώτη την Ιαπωνία και τελευταία την Κένυα.
Με την κινητικότητα λόγω οικολογικής και ενεργειακής πίεσης να μεταβάλλεται, το τι έχει κανείς, γίνεται όλο και περισσότερο άσχετο με το τι είναι. Η ιδιοκτησία ειδικά στην αυτοκίνηση ίσως εμφανιστεί και σε πολύ μικρά ποσοστά στο μέλλον, κάτι που προμηνύει και η εμφάνιση εταιριών ευέλικτου leasing που παρέχουν υπηρεσίες μεταβαλλόμενης και μη δεσμευτικής χρονομίσθωσης, πιο εύπεπτης και φιλικότερης για τον ιδιώτη.
- Σύμφωνα με διάφορες έρευνες που έχουν κατά καιρούς δημοσιευτεί, το αυτοκίνητο αποτελεί το βασικό όχημα μετακίνησης του Έλληνα ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της Πανελλήνιας, συνεχούς έρευνας Profiles από την Focus Bari | YouGov οι γυναίκες εμφανίζουν υψηλότερη οικολογική συνείδηση όσον αφορά στο αυτοκίνητο.
- Από την άλλη οι άντρες ασχολούνται προσωπικά με το αυτοκίνητό τους πολύ περισσότερο, και εξακολουθούν να αναζητούν επιδόσεις και design σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ότι οι γυναίκες.
Στην γειτονιά μου έχουμε ένα κλασικό Έλληνα που ασχολείται με τα αυτοκίνητα του όλη μέρα. Ο εν λόγω κύριος έχει δύο κούρσες από τις βασικές μάρκες που πρέπει να έχει ο «καταξιωμένος» Έλληνας αλλά είναι ηλεκτρολόγος, καταξιωμένος προφανώς. Νομίζω αυτός ο Έλληνας που πλένει καθαρίζει και καμαρώνει την κούρσα του, θα αποτελεί σύντομα αν όχι ήδη, μια γραφική εικόνα της παλιάς Ελλάδας όπως ο μάγκας μπεκρής στην ταβέρνα.
Θέλω να ελπίζω πως ο σύγχρονος Έλληνας θα μοιάζει με τον ξάδελφο μου που επέστρεψε μετά από 17 χρόνια διαμονής και εργασίας στο Λονδίνο, δεν απέκτησε ποτέ αυτοκίνητο εκεί γιατί δεν του χρειάστηκε. Μετά από 3 μήνες παραμονής του στην Ελλάδα ωστόσο άρχισε να εξετάζει το ενδεχόμενο να αποκτήσει πλέον ένα. Όταν του πρότεινα ένα μεταχειρισμένο Mercedes coupe, η απάντηση του με αποστόμωσε (και δεν ήταν αυτός ο στόχος του) «Ρε συ, ντρέπομαι».
Ο ξάδελφος μου, βέβαια, έχει βρετανική υπηκοότητα πλέον. Περιμένω να δω αν θα τον εξελληνίσουμε ή όχι. Μπορεί να εξευρωπαϊστούμε εμείς ως τότε! Γιατί πληρώνουμε, και έχουμε πληρώσει πολλά και η Βουγιουκλάκη δεν ζει πλέον. Εμείς όμως θα μάθουμε να ζούμε σαν Έλληνες της Ευρώπης, που θα πάει!
Α, και με την αφορμή της παγκόσμιας ημέρας ποδηλάτου μετακινηθείτε το ΣΚ με ποδήλατο! Γνώμη μου πάντα… άλλωστε αυτή διαβάζετε τόση ώρα.